ELEKTRONİK TİCARET Öğr. Gör. Canan ASLANYÜREK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER E-TİCARET
BULUT BİLİŞİM GÜVENLİK VE KULLANIM STANDARDI M. Raşit ÖZDAŞ Huzeyfe ÖNAL Zümrüt MÜFTÜOĞLU Ekim 2013.
Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Bölüm 8: Tedarik Zinciri Yönetimi ve Sanal Pazar Kurumsal Kaynak Planlaması Prof. Mary Sumner Çeviren Sinan Berkdemir Şubat
HAZIRLAYANIN; ADI SOYADI; İLVE ÇEBİ NUMARA:
E- İş.
Pazarlama İlkeleri.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
Sanayi ve ticaret limiteD şirketi
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
İnternet'e Bağlanmak İçin Neler Gereklidir?
SAHİBİNDEN.COM ve HEPSİBURADA.COM
ERP YAZILIMLARI ERKAN KARATAŞ
Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
VI. DİĞER UYGULAMALAR Menşe kuralları: GTS’nden yararlanan ülkelerden menşe belgesi istenmektedir. Bu belge, söz konusu malın GTS rejiminden yararlanan.
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
PROF. DR. ORHAN TORKUL ARŞ. GÖR. M. RAŞİT CESUR
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Ürün veya Hizmet Satışı
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
E-DEVLET AŞKIN KAYA
PAZARLAMADA FİYATLAMA
İK MAKALESİ.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
FI – Finansal Muhasebe Genel Sunumu
D o l p h i n M Doğal Taş Üretim Takip & Kaynak Planlaması Yazılımı
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
YONT 172 BİLGİ TEKNOLOJİLERİNE GİRİŞ II
Tedarik Zinciri Yönetimi:
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
YAT VE MARİNA İŞLETMELERİ
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İcat, Buluş, Keşif, Endüstri ve Endüstri 4.0 Kavramlarını tanıyalım
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YONT 172 BİLGİ TEKNOLOJİLERİNE GİRİŞ II
Sunum transkripti:

ELEKTRONİK TİCARET Öğr. Gör. Canan ASLANYÜREK

Dış Ticaret Yaparken E-Ticaretin Yararları Elektronik dış ticaret, e- ticaretin uluslararası olarak yapılmasıdır. Elektronik dış ticaret için gerekenler internet bağlantısı olan bilgisayar ve e- dış ticaret sitesidir. Elektronik dış ticaret sayesinde hangi ülkede hangi ürüne talep var, bölgelere göre müşteri talepleri neler gibi bilgileri saptamak mümkündür. E-dış ticaret siteniz sayesinde uluslararası pazara hızlı ve güvenli biçimde girersiniz, risksiz ve sermayesiz bir şekilde bütün dünya ile ticari ilişkiler kurabilirsiniz.

2.16.1.1 Ülkemiz Dış Ticareti Açısından E- Ticaretin Önemi Ülkemizde KOBİ’ler tüm işletmelerin %99,8’ini ve toplam istihdamın %76,7’sini oluşturmaktadır. Diğer taraftan KOBİ’lerin toplam ihracat içindeki payı ise yaklaşık %10’luk bir orana tekabül etmektedir. Özellikle küçük ve orta ölçekli firmaların ihracata ve dış ticarete katılım göstermeleri ve bilişim teknolojilerinin bu işletmeler tarafından benimsenmesi önemlidir.

2.16.1.2 Ülkemiz Dış Ticaretinde E-Ticaretin Payı Türkiye’de e-ticarete ilişkin Mart 2003-2004 verileri TBB (Türkiye Bankalar Birliği) tarafından 21 bankadan toplanmış ve konsolide olarak TBB’nin web sitesinde yayınlanmıştır. Kredi kartı ile yapılan elektronik ticaret işlemleri esas alınarak, Türkiye’de işletme ile tüketici arasında gerçekleşen e-ticaret (B2C) büyüklükleri tespit edilmiştir. Bu e-ticaret işlemlerinde en önemli ödeme aracının kredi kartı olduğu anlaşılmıştır. Sanal poslar üzerinde gerçekleştirilen toplam e-ticaret işlem sayısı 1.217.186 ve işlem tutarı 103.765 tl dir.(2004)

2.16.2 Dış Ticarette E-Gümrük ve Türkiye Uygulaması 1996 yılında Gümrük Birliğine geçişle, Tek İdari Belge denilen Gümrük Beyannamesi  kullanılmaya başlanılmış olup eski sistem belgelerinin hepsi kullanımdan kaldırılmıştır. Dünya Bankasından sağlanan yüklü bir kredi ve ülke içi yazılım çalışmaları ile gümrüklerde otomasyona yönelik çalışmalar  başlatılmıştır.

2.16.2 Dış Ticarette E-Gümrük ve Türkiye Uygulaması 1. Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri (BİLGE) Sistemi Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri Sistemi (BİLGE), gümrük işlemlerinin yaklaşık %99’unu gerçekleştiren 58 noktada 64 gümrük müdürlüğünde kullanılan ve gümrük işlemlerinin bilgisayar ortamında yapılmasına olanak sağlayan, esas itibariyle 4 ana modülden oluşan gümrük bilgisayar sistemidir. 2. Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri (BİLGE) Sistemi ile Gümrük İşlemleri BİLGE sisteminin başlıca dört modülü bulunmaktadır. Bunlar Özet Beyan Modülü (OB), TCGB (Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Beyannamesi) veya detaylı beyan modülü, Entegre Tarife Modülü (ETM) ve Muhasebe Modülüdür.

2.16.2 Dış Ticarette E-Gümrük ve Türkiye Uygulaması BİLGE sisteminin başlıca dört modülü bulunmaktadır. Bunlar Özet Beyan (Manifesto) Modülü: Eşyayı taşıyan aracın taşıdığı eşyanın genel beyanı. Elektronik yolla verilen eşya beyanı. TCGB (Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Beyannamesi) Modülü : Gümrüğe sunulan eşyanın gümrükçe onaylanmış bir işlem ve kullanıma tabi tutulmasıdır. Bir gümrük rejimine tabi tutulmak istenen eşyanın da yetkili gümrük idaresinde beyanda bulunması gerekir.

2.16.2 Dış Ticarette E-Gümrük ve Türkiye Uygulaması c) Entegre Tarife Modülü: Sistemin arka planında çalışan modüldür. ETM’nin çalışabilmesi için diğer bilgiler yanında GTİP(Gümrük Tarife Pozisyon Numarası)’in 12’li olarak belirtilmesi gerekmektedir. d) Muhasebe Modülü: BİLGE sisteminde entegre tarife tarafından hesaplanan vergileri tahsil etmek için muhasebe modülü kullanılmaktadır.

2.16.2.1 Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri (BİLGE) Sisteminde Gümrük Giriş (İthalat) İşlemleri İthalat Özet Beyan İşlemleri İthalat Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Beyannamesi (TCGB) İşlemleri 3. Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri (BİLGE) Sisteminde Gümrük Çıkış (İhracat) İşlemleri 4.  İhracat TCGB  İşlemleri

5. İhracat Özet Beyan İşlemleri 6. Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri (BİLGE) Sisteminin Verimliliğinin Değerlendirilmesi 7. Risk Analizleri Yönünden Değerlendirme 8. Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri (BİLGE) Sisteminin Olumlu Etkileri 9. Bilgisayarlı Gümrük Etkinlikleri Sisteminin Zayıf Yönleri

2.17.1 E-Lojistiğin Tanımı Lojistiğin temel amacı doğru ürünü, doğru müşteriye, doğru yerde, doğru şartlarda ve doğru zamanda, mümkün olan en düşük toplam maliyetle sunmaktır. Bu amaca eksiksiz ulaşmak için, e-lojistik uygulamalarından faydalanmak gerekmektedir. E-lojistik; daha fazla bilginin ve hizmetin sunulduğu, geleneksel lojistiğin gelişmiş şeklidir.

2.17.2 E-Ticaretin E-Lojistiğe Etkileri Elektronik ortamda gerçekleşen alışverişler, ister nihai tüketiciye yapılsın ister işletmeler arasında yapılsın fiziki ortamda bir taşıma ve teslimle sonuçlanır. Bu nedenle, elektronik ticaretin lojistik sektöründe önemli bir büyüme yaratacağı açıktır. İnternet üzerinden yapılan satışların artması, yeni dağıtım, taşıma ve lojistik modellerini de gündeme getirecektir.

2.17.3 E-Lojistiğin Geleneksel Lojistik ile Karşılaştırılması 1. Lojistik, standart kayıt sistemini kullanırken , e- lojistik entegre, web tabanlı uygulamaları kullanır. 2. Taşıma hızı lojistikte yavaşken e-lojistikte hızlı olmak zorundadır. 3. Stoğun görünürlüğü lojistikte az iken e-lojistikte fazladır. 4. Sevkiyat lojistikte paletler veya kamyonlar ile yapılırken, e-lojistikte küçük paketlerde ve küçük ölçekle yapılır. 5. Lojistik hizmetlerde iletişim manuel yapılırken, e- lojistikte internet bazlı EDI kullanılmaktadır.

2.17.4 E-Lojistikte Faaliyetler

2.17.4.1 E-Lojistikte Müşteri Hizmeti Yönetimi Müşteri hizmetleri; çoğu zaman işletmenin üretiminden ve satış faaliyetlerinden ayrı düşünülmesine rağmen, müşterilerle iletişimde en son teknolojileri benimsemeye her zaman açık bir sistemdir. İnternet teknolojisi, müşteri hizmet fonksiyonlarını ve kapasitesini önemli derecede genişleten yeni bilgisayar düzenlerinin oluşumuyla pek çok geleneksel yöntemi kullanılmaz hâle getirmiştir.

2.17.4.2 E-Lojistikte Satınalma E-satınalma; daha stratejik ve kontrollü bir satın alma yapısı sağlayarak ürün kaynak planlaması, talep, sipariş ve tedarik süreçlerini elektronik ortamda yönetme olanağı verir. Bu yolla, işletme hem zamandan tasarruf etmiş hem de maliyet kalemlerini kontrol altına almış olur. E-satınalmada ürünler çeşitli tedarik mahallerinden müşterilere sıkça tedarik edilir. Teknoloji ve bilgi sistemlerindeki artış büyük organizasyonların satınalma aktivitelerini büyük çapta etkilemektedir.

2.17.4.2 E-Lojistikte Satınalma E-satın almanın avantajları şu şekilde sıralanabilir: 1. Azalan işletme maliyetleri (Evrak işlemlerinin azalması, satın alma süresinin kısalması, stok ve harcamaların kontrolünün iyileştirilmesi) 2. Artan satın alma etkinliği 3. Yeni tedarik kaynaklarının bulunması 4. Azalan satın alma fiyatları 5. Rekabetin değerlendirilmesi amacıyla rakip dükkanlardan alışveriş yapma fikrinin gelişmesi. 6. İletişimlerin düzene koyulması

2.17.4.3 E-Lojistikte Bilgi Paylaşımı Yönetimi ve Teknoloji  Lojistik sistemini harekete geçiren, işleyişini etkileyen, bilgi, sipariş ve haberle ilgili faaliyetlerin birleştirildiği fonksiyon olarak tanımlanan “lojistik bilgi sistemi” içinde teknoloji boyutunun önemli bir yeri vardır. İnternet alanında ortaya çıkan gelişmeler ile lojistik uygulamaları için hem etkin hem de ucuz bilişim çözümleri sunulabilmektedir.

2.17.4.3.1 GPS (Uydu Sistemleri ile Küresel Konum Belirleme Sistemleri)  GPS, Küresel Konumlandırma Sistemi uydu teknolojisini temel alır. Uydu sistemlerinin karada, havada ve denizde birçok kullanım alanı vardır. Basit bir anlatımla, GPS bulunulan yerleri işaretleme ve belirlenen noktaya geri dönme imkânı sağlar.

2.17.4.3.2.1 GSM (Küresel Mobil İletişim Sistemleri) GSM’in özellikleri şu şekildedir. Radyo frekansını verimli bir şekilde kullanır, Ses kalitesi analog sistemlere göre daha iyidir, Veri iletimi sistem içinde sağlanır, Konuşma şifrelenir, abonenin güvenliği sağlanır, Uluslararası dolaşım ile dünyanın diğer ülkelerinin GSM şebekeleri de kullanılabilir.

2.17.4.3.2.2 GPRS (Genel Paket Radyo Hizmetleri) GPRS’in işletmelere kazandırdığı yararlar şu şekildedir: İletişim maliyelerini düşürmek, Sabit bir alana bağlı kalmamak, Daha verimli çalışmak, Operasyonu kontrol altında tutmak, Daha kaliteli müşteri hizmetleri, Daha yaygın hizmet ağı, 7/24 (7 gün 24 saat) hizmet.

2.17.4.4.1 CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri)  CBS, aşağıdaki bilgi sistemlerinin oluşturulmasına yardımcı olmakta ve bazen bu isimlerle adlandırılmaktadır: Kadastral bilgi sistemleri, Görüntü bazlı bilgi sistemleri, Çevre bilgi sistemleri, Arazi bilgi sitemleri, Doğal kaynak yönetimi bilgi sistemleri, Pazar analiz bilgi sistemleri, Şehir bilgi sistemleri, Bilgi planlama sistemleri, Uzay bilgi sistemleri, Uzay karar destek sistemleri.

2.17.4.5 E-Lojistikte Stok ve Dağıtım Yönetimi Web üzerinden dağıtım yapan firmalara ilişkin olarak ortaya bir model konmuş ve uygulamalar şu şekilde sınıflandırılmıştır. 1. Stoklamanın ana firmaya ait olduğu entegre sisteme tam anlamıyla entegre bir ambarın, stoklamanın yanı sıra bayi, dağıtıcı ya da nihai müşterilere sevkiyat da yapabileceği sistemdir. 2. Stoklamanın ana firmaya ait olduğu ayrılmış sistemler: Firmanın, web üzerinden gelen siparişler için ayrı bir envanter ayırdığı sistemler.

2.17.4.6 Sanal Depolama Sanal depolama kavramı, sadece dünya çapında dağıtım merkezleri kullanarak etkin ve doğru performanslar sergilemeyi sağlayacak karma algoritmalardan faydalanan dinamik ve sürekli malzeme lojistik işlevlerinin altından kalkabilen bir evrensel sistem olarak tanımlanmaktadır.

2.17.4.7 E-Lojistikte Geri Dönüş Lojistiği Şu an en yaygın kullanılan e-geri dönüş lojistik şekli; yeni ve kullanılmış ürünlerin beraber sunulduğu elektronik pazar yerleridir. Ayrıca, kullanılmış parçaları ya da yeniden üretilmiş ürünleri internet ağı kullanarak sunan siteler bulunmaktadır. Son olarak; toplama, seçme, yeniden kullanımı ve yeniden dağıtımı içeren internet ağı tabanlı örnekler bulunmaktadır.

KAYNAK Gazanfer Erbaşlar, Şükrü Dokur, Elektronik Ticaret E-Ticaret