ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYARDA KULLANILAN FAYDALI PROGRAMLAR
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
MUSTAFA YEŞİLADA
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
 Web-Log kelimesinden türetilen bloglar, yazarların herhangi bir konu hakkında hızlı ve kolay ş ekilde yorumlarını, ba ğ lantılarını yazılarını, resimlerini,
Ünite Portfolyo Sunumu Zeynep Üzümcü
ORHAN YÜCEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
MARKA VE KURUMSAL İ MAJ TASARIMI HAFTA V. Marka İ majı I İ maj, genel olarak bir olay, olgu, kurum, kişi hakkında bireyin sahip oldu ğ u algılama olarak.
MARKA VE MARKA STRATEJİLERİ
LOLİUM PERENNE (İNGİLİZ ÇİMİ).
Hazırlayanlar: Aylin Tozduman Zeki Çetin Ş ehir Co ğ rafyası (PLN1124) ‘14.
PARÇADA ANLAM.
Sizin sosyal medya danı ş manınız olarak Markanız için sosyal medya stratejilerinin olu ş turulması ve yönetimini yapıyoruz. Ayrıca kriz durumlarında.
Bilgisayar ? BİL 110 Bilgisayara Giriş Öğrt. Gör. Dr. Ahmet Cengizhan Dirican Bilgisayar Müh. Böl.
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
Uzaktan Eğitim Kuramları
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
7. Hafta: Sözel Dil ve Konu ş ma Sorunları Giri ş İ leti ş im-Dil-Konu ş ma Dil ve Konu ş ma Sorunlarının Tanımı Yaygınlık Oranı Nedenleri Türleri Ö ğ.
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
BİR İŞLETMENİN HEDEFİ 1.Müşteri kazanmak 2.Müşterileri firmada tutmak
KKTC MERKEZ BANKASI BA Ş KANI Dr. Bilal SAN 8 Mart 2013, Lefko ş a Finansal Kriz, KKTC Bankacılık Sektörü ve Kurumsalla ş ma.
Armand Vallin Feigenbaum
6-7 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.sınıf velilerine tavsiyeler
İnsan Kaynakları İnsan kaynakları yönetimi pek çok stratejik misyon ve vizyonu temsil etmekle birlikte, klasik personel yönetiminin dar kalan idari fonksiyonlarının.
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
HAYATA DAİR.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
İNOVASYON.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN
ÇALI Ş MA VE EKONOM İ K YA Ş AM. “ÇALI Ş MA”YI TANIMLAMAK İ nsan ihtiyaçlarına kar ş ılık gelen mal ve hizmet üretimini amaçlayan, zihinsel ve fiziksel.
KÜRESELLEŞME VE DEĞİŞEN DÜNYA
TABAKALAŞMA VE SINIF.
MEDYA.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
ÜRET İ M VE ÜRET İ M YÖNET İ M İ KAVRAMLARI.  Üretim:" İ nsan ihtiyaçlarını kar ş ılamak amacıyla mal veya hizmetlerin meydana getirilmesi i ş lemidir."
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
KURUMSAL SİSTEM MÜHENDİSLİĞİ
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
ERp SOFTWARE Hasan HASANOV Slayt içerikleri  ERP Software nedir?  Türkiye’de ERP Uygulamaları  İ nternet ERP  ERP den Önce  ERP den Sonra.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan YÖNETİMİN FONKSİYONLARI: YÖNELTME- LİDERLİK.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Büyük Fasulye Yarı şı Ünite Ürün Dosyası Sunumu. Ünite Özeti Büyük Fasülye Yarışı devam etmektedir! En uzun fasülyeyi yetiştirme yarışı farklı okullardaki.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTMODERN EKOL: Temel Yetenek, DKK, Şebeke Örgütler.
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
Arzum ‘Her i ş in bir Arzum'u vardır.’. * Tarihçe * Yönetim Yapısı * İş letmenin Sahipleri * Vizyon-Misyon * Ürünleri * Rakipleri * Sosyal Sorumluluk.
G İ R İŞ BÜRO YÖNETİMİ. İ yi tasarlanan bir büro sistemi, en iyi bilgiyi, do ğ ru bir ş ekilde, do ğ ru zamanda, do ğ ru ki ş ilere ve en dü ş ük maliyetle.
ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı Fizik hayatımızın her alanında kullanılır. Beslenmek, hareket,
Dürüst, “do ğ ru” kimse anlamına gelir Dürüstlük içtenlik, do ğ ruluk, açıklık, do ğ rudanlık gibi ki ş ilik özelliklerine sahip olmaya i ş aret eder.
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
 Çevremizdeki cisimleri sahip oldu ğ umuz be ş duyu organımızla tanıyıp algılamaya çalı ş ırız. Görme olayı ise tamamen ı ş ıkla gerçekle ş ir. 2.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO

Örgütsel kimli ğ in çe ş itli tanımları açısından öne çıkan boyut ileti ş imdir. Hiç ku ş kusuz bu marka kimli ğ i planlama çerçevelerinde özellikle konumlandırma açısından da durum benzerdir. Örne ğ in bir tanımda örgütsel kimlik, bir kurumun içsel ve dı ş sal ilgili gruplara kendini anlatan toplam ileti ş imidir. Söz konusu toplam ileti ş imin örgütsel ileti ş im, kurum çalı ş anları, kurum çevresi, kurumun ürün ve hizmetleri aracılı ğ ıyla gerçekle ş ti ğ i görülür (Severin & Tankard, 1994). Örgütsel ileti ş im: amaçlı –planlanmı ş içsel ve dı ş sal tüm ileti ş im biçimlerinin uyumlu ve olabildi ğ ince etkin ve verimli kullanılması olarak tanımlanabilir.

Örgütsel ileti ş im; yönetimsel ileti ş im, pazarlama ileti ş imi ve örgütsel ileti ş im olarak üç alt ba ş lıkta toplanabilir. Burada yönetsel ve örgütsel ileti ş imi birbirinden ayırmak kolay görünmektedir. Yönetimsel ileti ş im, üst yönetimin amaç ve hedeflerinin (vizyon) içsel payda ş larla ileti ş imini üstlenir. Ancak, yönetimsel ileti ş imi, vizyonun tüm payda ş lara aktarılmasında etkin bir liderlik olarak tanımlamak daha uygundur.

Örgütsel ileti ş im mali i ş ler ve insan kaynaklarının yanı sıra, yatırımcılar ve endüstriyel ili ş kileri (çalı ş an, sendika vb.) de kapsayan ileti ş imi açıklıyor. Ancak, örgütsel ileti ş imin en temel i ş alanı olarak çalı ş anları görmek gerekir. Pazarlama ileti ş imi ve mü ş terilerle ileti ş im de marka vizyonu ve kurum kültürü ile uyumlu bir planlama içinde olmalıdır. Ama nasıl? Açıkçası, bütüncül yönetim görevlerinin bir parçası olarak önemli ili ş kileri ve bu ili ş kilerdeki gruplarla ileti ş imin yönetilmesine dair tartı ş ma sürüyor.

Bu görevin pazarlama, mü ş teri ili ş kileri ve insan kaynakları yönetimi ya da halkla ili ş kiler uzmanlarının üzerinde oldu ğ u iddia edilebilir (Varye & White, 2000). Hiç ku ş kusuz, dünyada da, ülkemizde de i ş letmelerin örgütsel yapılarındaki güçlerin ve i ş levlerin da ğ ılımı birçok sorunu beraberinde getiriyor. Bu sorun, i ş letmelerde artarak sürecek; dolayısıyla i ş letmelerin profesyonel hizmet aldı ğ ı kurum ve ki ş ilerle de. Örgütsel ileti ş imin ba ş tan beri sözü edilen bu çok yönlü tanımlama çerçevesinin uygulamada kar ş ılı ğ ını tam olarak bulup bulmadı ğ ı sorusu akla gelebilir.

Örgütsel ileti ş imcilerin i ş levlerine yönelik bir ara ş tırmanın sonuçları geleneksel halkla ili ş kilerin ötesinde çok yönlü bir i ş yükünün örgütsel ileti ş imcilere yüklendi ğ ini göstermektedir. Sonuçta örgütsel ileti ş im hem akademik hem de uygulamada henüz açık bir tanımlamaya kavu ş turulmu ş de ğ il. Ancak ş irketlerin ileti ş im yönetimlerine dair ya ş adıkları sorunlarına bir tür çözüm arayı ş ı içinde oldu ğ u da bir gerçek. Sorun, görüldü ğ ü kadarıyla kültür ve de ğ erlerin içe yönelik ileti ş im ve dı ş a dönük pazarlama ileti ş imi ile bütünle ş tirilmesi sorunu. Farklıla ş an ve geni ş leyen hedef kitlelere yönelik ileti ş imin e ş güdümü.

Bu arada etkinlik ve maliyet denkleminde en uygun çözümlerin sinerji içinde üretilmesi. Bu noktada örgütsel ileti ş imi farklı bir anlamda da olsa bütünle ş ik ileti ş imin bir üst a ş aması olarak görmek mümkün. Burada kurumların ileti ş imi nasıl yönetecekleri sorunu hala zorlu bir alan. Arçelik ve birkaç markada görülen örgütsel ileti ş im tanımının yukarıda sözü edilen marka yönetimi modelini kar ş ıladı ğ ını söyleyebiliriz.

ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M İ N FONKS İ YONLARI Örgütsel ileti ş imin fonksiyonları konunun uzmanları tarafından çe ş itli bakı ş açıları ile adlandırılmı ş tır. Bazı yazarlar, örgütsel ileti ş im fonksiyonlarını, pazarlama ileti ş iminden halkla ili ş kilere, medya ili ş klerinden itibar yönetiminie kadar çe ş itlendirirken, bazıları fonksiyonlar arasına yönetim ileti ş imi gibi fonskiyonları da dahil eder. Bu bölümde, konumuz örgütsel ileti ş imin önemli isimlerinden Argenti ve Goodman’ın perspektifinden ş ekillendirilecektir.

Argenti (2009)’ a göre, örgütsel ileti ş imin fonksiyonları ş u alt ba ş lıklardan olu ş ur: Kimlik, imaj, itibar Örgütsel reklamcılık ve savunuculuk Medya ili ş kileri Pazarlama ileti ş imi İ ç ileti ş im/ çalı ş anlarla ileti ş im Yatırımcı ili ş kileri Topluluklarla ili ş kiler ve örgütsel vatanda ş lık/ sosyal sorumluluk Hükümetle ili ş kiler Sorun yönetimi ve kriz ileti ş imi Van Riel, örgütsel ileti ş imi pazarlama ileti ş imi, yönetim ileti ş imi ve örgütsel ileti ş im ba ş lıkları altında inceler. Goodman (2006) ise, Argenti’nin ifade etti ğ i fonksiyonlara, halkla ili ş kiler, itibar yönetimi, yönetim ileti ş imi ba ş lıklarını da ilave eder.

Örgütsel Kimlik ve İ maj Her insanın kendini di ğ er insanlardan ayıran bir kimli ğ i vardır. Kurumlar ve insanlar birbirine bu açıdan benzetilebilir. Kurumlar ço ğ u zaman kimlikleri ile birbirinden ayrılırlar. Mü ş teriler de bir ürün veya hizmete ili ş kin seçimlerini kurumların kimliklerine göre yaparlar. Çünkü günümüzde kurumlar, her ş eyden önce ki ş ilerin kar ş ısına çıktıkları görüntüleriyle algılanmaktadır. Kamuoyu ile en do ğ rudan ileti ş imi gerçekle ş tiren araç da kurum kimli ğ idir (Gregory, Wrechmann, 1993, s.11). Daha açık bir deyi ş le, sektör içinde fark edilip ayırt edilmeyi de sa ğ layan kurum kimli ğ idir.

Günümüzde modern kurum ve kurulu ş lar, kurum kimli ğ i kavramına önem vermektedirler. Çünkü kurum kimli ğ i, bir kurumun kim oldu ğ unun, ne yaptı ğ ının ve bunu nasıl yaptı ğ ının görsel ve davranı ş sal sunumudur. İ lgili çevrelerin kurumla ili ş ki kurdukları her noktada kurum kimli ğ i deneyimi ya ş adı ğ ı savunulur (Balmer ve Wikonson, 1991, s.27-28). İ lgili çevrelerin kurum kimli ğ i ile ili ş kisi üç farklı alanda belirginle ş mektedir: Ürünler ve hizmetler (üretip satanlar), çevreler (ürünlerin nerede yapılıp, nerede satıldı ğ ı), ileti ş imler (insanlara, ne yaptı ğ ınızı nasıl anlattı ğ ınız) (Odaba ş ı, 1995, s.92). Kurum kimli ğ inin tarihsel geli ş iminde Balmer’ın (1998) kurum kimli ğ ini öncelikle bir gruba veya toplulu ğ a ait oldu ğ unu ifade etmesi oldukça önemlidir. Bu ifadeye dı ş arıdan bakıldı ğ ında, kurum kimli ğ inin bir grubun bütünlü ğ ünü yansıtan belli bir profilinin olu ş turulması gerekti ğ i görülür. Bunun için kimlik kavramının ilk zamanlarda sadece kurumların görsel olarak bir bütünlük sergilemeleri ş eklinde kabul edilmesi do ğ aldır.

Kurum kimli ğ i, bireyler tarafından algılanan ve kurumları birbirlerinden ayırmalarını sa ğ layan görsel ögelerin tümüdür. Kurum kimli ğ ini görsel kimlikle özde ş le ş tirenler ço ğ unlukla tasarım i ş i ile u ğ ra ş anlardır. Ülkemizde kurum kimli ğ i kavramına ili ş kin yakla ş ımlara baktı ğ ımızda da görsel kimlikle, örgütsel tasarımla özde ş le ş tirildi ğ ini görüyoruz. Çünkü kurumlar sadece logolarını, kurum renklerini, dekorasyonlarını yeniliyorlar. Bu yenilemenin medyadaki yansımasına baktı ğ ımızda, bir kurumunun kurum kimli ğ ini yeniledi ğ ini haber olarak okuyoruz/izliyoruz.

Kurum kimli ğ inin etkile ş im içerisinde oldu ğ u alanlardan birisi de, kurum kültürüdür. Bu konuda ilgili kaynaklara bakarsanız, son yıllarda kurum kültürü konusunda bir çok ara ş tırma yapıldı ğ ını görebilirsiniz. Kurum kültürü, kurum içinde bireylerin nasıl davranması, birbirlerini nasıl etkilemeleri gerekti ğ ini biçimlendiren, i ş lerin nasıl yapıldı ğ ını gösteren ortak payla ş ılan inançlar, tutumlar, tahminler ve beklentiler modelidir. Di ğ er bir anlatımla, kurum tarafından benimsenen temel de ğ erlerdir. Uygun örgütsel kültür olmadan, hiçbir i ş stratejisinin ya da programının ba ş arıya ula ş aca ğ ını dü ş ünmek mümkün de ğ ildir. En pahalı ve ş ık tasarımlı bina bile, kiri ş ler ve betonlardan olu ş an sa ğ lam bir altyapı olmaksızın ayakta duramaz.

Örgütsel kültür, i ş te bu toplumsal mimarinin temelidir. Kurumsal kültürü nedir? sorusuna verilen yanıtlar ş öyledir : “Ofisimdeki herkes birbiriyle iyi geçinir.” “Düzenledi ğ imiz her toplantıda rakiplerimize nasıl saldırabilece ğ imizin yollarını ararız.” “Profesyonel çalı ş anlar, ö ğ le yemeklerini yerken zaman açısından rahattırlar ama di ğ er personel zaman kısıtlamasına titizlikle uymak zorundadır.” “Bir ameliyat geçirmem i ş yerimden kimsenin umurunda bile olmadı.” “Düzenli aralıklarla yönetimin ho ş una gitmeyen bir ki ş i ortamdan kayboluyor.” Bu yanıtların hepsine örgütsel kültürün tanımları, hatta kurulu ş un kurum kültürlerinin yarattı ğ ı sonuçlar diyebiliriz. Teknik açıdan kültür, kurulu ş un genel de ğ er yargılarının, sembollerinin, davranı ş larının ve varsayımlarının bir arada olmasıdır. Kısacası kültür, ‘i ş lerin nasıl yürüdü ğ ünün’ bir göstergesidir.

Her çalı ş an, içgüdüsel olarak kültürün ne oldu ğ unu bilir. Kurum kültürü, bir kurulu ş un, bölümün, takımın ortak de ğ erleri, sembolleri, inanı ş ları ve davranı ş larıdır. Kültür, i ş yerinde herhangi bir konu üzerinde çalı ş ırken ya da bir fabrikada bir ürün üretirken ortak bir yol izlenmesine olanak tanıyan ortak bir dü ş ünce biçimi gerektirir. Genelde payla ş ılan bu varsayımlar, inançlar ve de ğ erler, sözel de ğ il üstü kapalıdır. Fakat, bu sessizlik içinde bile kazanan kurulu ş ile kaybeden kurulu ş arasındaki farkın belirleyicisi olabilirler. Bu duruma bireyler açısından bakıldı ğ ında, bireyde aynı durum, ba ğ lılık ya da sevgisizlik olarak ortaya çıkar. Kısacası, bir i ş yerinde olmanın verdi ğ i haz, di ğ er bir i ş yerinde angarya olarak görülebilir.

Kültür, bu yönler do ğ rultusunda inceledi ğ inde, süreklilik ile ilgili bir olgudur. Bir kurulu ş, i ş levsel bir ürün tasarlayabilir, bu ürünü mükemmel bir biçimde geli ş tirebilir, hızla pazara sunabilir ve en etkili ve yaratıcı biçimde pazarlayabilir. Ancak bunu her yıl düzenli bir biçimde sürdürmek, kurulu ş un bir kültür sorunudur. Ara ş tırmacılar, bu do ğ rultuda, büyük kurulu ş ların örgütsel kültür özelliklerini saptamaya çalı ş ırlar. İş te bu noktada, kurum kültüründe çalı ş anların önemi ortaya çıkar.