SOR-SAP-ÇÖZ-1 Havza planlama ve proje süre, dört eşit zaman dilimine bölünmelidir. Birinci zaman diliminde genel havza verileri temin edilecektir. İkinci.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Havza Rehabilitasyon Projelerinde Sor-Sap-Çöz Çalışması
Advertisements

KATILIM (1) Halkın, kendisiyle ilgili kararlara katılmasına dönük bir süreçtir. Katılımın olmazsa olmaz koşulu, problemlerin birlikte tespit edilmesi,
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Return Visits to the Emergency Department: The Patient Perspective Can Bilal AÜTF Acil Tıp AD.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Diyarbakır İli Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü Küme Yol Haritasının Oluşturulması Projesi Diyarbakır.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
1 Sınav Güvenliği ve Sınav Yönetimi Daire Başkanlığı Ölçme, Değerlendirme Ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Coğrafya Performans Ödevi
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Program Tasarım Modelleri
Proje Entegrasyon Yönetimi
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
KAYNAK PLANLAMASINDA KATILIMCI YAKLAŞIM ANLAYIŞI VE HALK KATILIMLI BÜTÜNCÜL PROJELERİN ÖNEMİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
04/02/2011İhsan DEMİREL1. GELİŞTİRİLEN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMININ ÖZELLİKLERİ aylık çocuklara yöneliktir. Çocuk merkezlidir. 04/02/2011İhsan.
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
Etkin Öğretim Sistemi Etkin Öğretim Sistemi Ders Anlatım Föyleri
ARAZİ TESVİYESİ.
Etkin Öğretim Sistemi Etkin Öğretim Sistemi Ders Anlatım Föyleri
Projenin Bitirilmesi ve Teslimi
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
AKVARYUM TEKNİĞİ.
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Proje Oluşturma ve Yönetimi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni
Proje Oluşturma ve Yönetimi
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
BARALAR.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bu sorunlar neden çözülmeli?
SAĞIM Sağım, süt ineği işletmelerinin en önemli, aşırı özen gerektiren ve aynı zamanda en zor işlerinden birisidir. Günde 25 kg süt veren bir ineğin el.
ISO 9001:2015 standardı – 8. Maddenin Tanıtımı
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Buluş nedir?.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Test Geliştirme Süreci
Geçerlik ve Kullanışlılık
Rastgele Nesneler Dersi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ BİLGİLENDİRME SUNUMU
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Yasal Çerçeve Yapılan Çalışmalar Yapılması Gereken Çalışmalar
Eğitim Önemlidir İKS kadrosunun ve çiftçilerin eğitimi İKS sürecinin önemli bir bölümüdür. Hedef çiftçilerin, ve proje çalışanlarının organik çiftçiliğin.
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sunum transkripti:

SOR-SAP-ÇÖZ-1 Havza planlama ve proje süre, dört eşit zaman dilimine bölünmelidir. Birinci zaman diliminde genel havza verileri temin edilecektir. İkinci zaman diliminde Çiftçi ve Köylü Merkezli Problem Tespiti ve Problem Çözümü(Sor-Sap- Çöz) metodu uygulanacaktır. Üçüncü zaman diliminde, faaliyetler arazide belirlenecektir. Dördüncü zaman dilimi içerisinde de, büroda işler tamamlanıp proje idareye teslim edilecektir.

SOR-SAP-ÇÖZ-2 Çiftçi ve Köylü Merkezli Problem Tespiti ve Problem Çözümü(SOR-SAP-ÇÖZ) metodu, cinsiyetleri, yaşları ve sosyal durumları ne olursa olsun tüm köy halkının eşit söz hakkına sahip olduğu bir ortamı sağlar. Söz konusu bu süreç, sadece köy toplantılarının yapılması ve toplantı sonrası proje faaliyetlerin belirlenmesinin yanı sıra proje faaliyetlerinin uygulanması ve sonuçların izlenmesi gibi daha bir çok çalışmaları içerir. Bu açıdan Sor-Sap- Çöz metodu, planlama, projelendirme, uygulama, izleme ve değerlendirme sürelerini de içine alır.

SOR-SAP-ÇÖZ-3 Toplantının tarafları; devlet kurumları, köy muhtarları, azalar ve köylülerdir. Köy toplantılarında dikkat edilecek en önemli hususlar şunlardır; Uygulayıcı kurumlar, köy ziyaretleri yapmadan önce, genel olarak havzanın doğal kaynak varlığı, bu varlığın nitelikleri ile uygulamaya dönük faaliyetler hakkında arazi çalışmaları yapmış olmalı ve genel bir bilgiye sahip olmalıdırlar. Arazi gözlemleme çalışmaları bitirildikten sonra, havzanın köy muhtarları ile görüşme yapmak suretiyle köy toplantılarının yeri ve zamanı belirlenmelidir.

SOR-SAP-ÇÖZ-4 Toplantılara mutlaka her kurum temsilcisinin eksiksiz katılması sağlanmalıdır. Toplantı ve toplantıyı takip eden bütün süreçler şeffaf olmalıdır. Toplantıların tüm paydaşları kapsayacak şekilde yapılması, planın yapımı ve planın uygulanması sırasında, karşılaşılabilecek sorunları büyük ölçüde azaltacaktır.

SOR-SAP-ÇÖZ-5 Bu toplantılarda sorunlar doğrudan kırsal halkın kendisinden öğrenilmelidir. Çünkü kırsal kesimin kendi sorunlarıyla ilgili konularda çok bilgili oldukları bilinmelidir. Bu açıdan çiftçilerin geçmiş tecrübe ve performansları, gelecek vizyonları ve katılım taahhütleri toplantı sırasında iyi değerlendirilmelidir.

SOR-SAP-ÇÖZ-6 Sorunların tespit edilmesinde kişi kendisini, karşısındakinin yerine koyarak sorunlara bakmalıdır. Sorunların ve çözümlerin öğrenilmesinde, sadece yazılı programa, yani anket formlarına gerek olmayabilir. Sorunlar karşılıklı ve uyum içinde öğrenilir. Düşünceler ve deneyimler paylaşılır. Bu konuda yöntemler esnek olmalıdır.

SOR-SAP-ÇÖZ-7 Sorun saptamada konular için, dayatma yapılamaz. Tek başına konuşulmaz. Daha çok kırsal kesim konuşur. Toplantılarda inisiyatifin kırsal kesimde olduğu konusunda güven ortamı sağlanmalıdır. Kadınlar sorun belirlemenin içine katılmalıdır. Hatta kadınlarla, erkeklerden ayrı toplantılar yapılmalıdır.

SOR-SAP-ÇÖZ-8 Toplantılarda kurum elemanları sadece soru sormalı fazlaca yorum yapmamalı ve sadece köylüden cevap alınmaya çalışılmalıdır. Bu aşamada köylü ve kurum elemanları arasında iletişimin, samimiyetin ve güven ortamının geliştirilmesine çalışılmalıdır.

SOR-SAP-ÇÖZ-9 Sorunların belirlenmesinde çapraz kontrol sistemi kurulmalı, anormallikler, çelişkiler ve farklılıklar araştırılmalı ve test edilmelidir. Sorunların tam olarak ortaya konması için hedef gruplar belirlenmeli ve gerekirse daha küçük gruplarla, özellikle hedef gruplarla yeni toplantılar tertip edilmelidir.

SOR-SAP-ÇÖZ-10 İlk toplantıda hemen proje anlatılmamalıdır. Köylünün ne işle meşgul olduğu, köyün hayvan varlığı, cinsleri, orman ve meraların durumu, köyün tarımsal faaliyetleri ile mevcut sorunlar hakkında fikir alışverişi yapılmalıdır

SOR-SAP-ÇÖZ-11 Daha sonra, uygun bir teknik eleman tarafından genel bir bilgi olarak; Erozyonun ve selin tanımı, havzada yaşamın devamlılığı açısından toprağın ve suyun önemi, toprak-bitki-su ve erozyon ilişkileri kısaca açıklanır ve yavaş yavaş proje anlatılmaya başlanır.

SOR-SAP-ÇÖZ-12 Yöre insanları ile iletişim sağlanmasından sonra, yöreyi çok iyi bilen ve köylüleri temsil edebilecek bir veya birkaç kişi tarafından köy krokisi çizilir. Kroki üzerinde yerleşim, tarım, mera ve orman alanları ile su kaynakları belirlenir. Daha sonra, toplantıya katılan köylü ve çiftçilerden, köyün sorunlarının ne olduğu, bireysel ve yazılı olarak talep edilir.

SOR-SAP-ÇÖZ-13 Sorunların belirlenmesi için daha önceden hazırlanmış küçük anket kâğıtları dağıtılarak en önemli sorunlarından önem sırasına göre yazılması istenir. Yazım işi tamamlandıktan sonra kâğıtlar toplanır ve sırayla okunmak suretiyle herkesin göreceği şekilde bir yazı tahtasında veya büyük bir kâğıtta sorunlar sıralanır.

SOR-SAP-ÇÖZ-14 Daha sonra aynı sorunlar birleştirilerek, ayrı bir büyük boy kâğıtta en çok talep sırasına göre sıraya göre yazılır. Bu şekilde belirlenen havza sorunlarının, proje kapsamında ne kadarının çözülebileceği konuşulur. Proje ile çözülemeyecek sorunların neden çözülemeyeceği izah edilir.

SOR-SAP-ÇÖZ-15 Toplantılarda sorunlara göre tartışma yapılır. Önemlilik sıralamasında uzlaşmaya varılır. Bu açıklamalardan sonra, köyde yapılması gereken rehabilitasyon ve gelir artırıcı faaliyetler izah edilir. Ormancılık ve tarım faaliyetleri anlatılırken, projeden desteklenen gelir getirici faaliyetler, daha çok yukarıda bahsedilen sorunları genellikle kapsamalı ve sorunlara çözüm getirmelidir.

SOR-SAP-ÇÖZ-16 Planlama çalışmalarına başlamadan önce, proje uygulamalarından etkilenecek gruplara dikkat edilmelidir. Özellikle bozuk orman alanlarının ve meraların iyileştirilmesi amacıyla küçükbaş hayvancılığa kapatılmasının istenmesi halinde, hayvan sahipleri bu durumdan en fazla etkilenen grup olarak görülmektedir.

SOR-SAP-ÇÖZ-17 Gelir getirici faaliyetlerin seçiminde, orman ve mera gibi doğal kaynakların rehabilitasyonuna olumlu etki yapabilecek faaliyet türleri belirlenmelidir. Gelir getirici faaliyetlerin hedef gruplara dağılımında, rehabilitasyon faaliyetlerinden olumsuz etkilenen hanelere yönlendirilmelidir. Özellikle ormana ve meraya bağımlı küçükbaş hayvan sahiplerine, kontrolsüz tarım yapılan meyilli marjinal tarım alanlarını kullananlara, gelir getirici faaliyetlerde öncelik verilmelidir.

SOR-SAP-ÇÖZ-18 Proje başlangıcında yapılan yatırımlarından en fazla fayda temin edenler, sulamalı tarım alanlarına sahip olan çiftçilerdir. Bu gruba gelir artırıcı faaliyetler planlanmış ise, söz konusu bu grubun da meradan ve ormanlardan faydalanan hayvanları yoksa yani aynı zamanda hayvan sahibi değillerse, proje tartışılacaktır. Bunu önlemek içinde sadece orman ve mera kaynaklarını kullanan küçükbaş hayvan sahiplerine değişik gelir seçenekleri sunulmalıdır.

SOR-SAP-ÇÖZ-19 Ancak bütün bu toplantılardan sonra proje oylanarak kabulü istenir. Proje kabul edildiği takdirde, konu edilen sorunların arazide belirlenebilmesi için duruma göre üç veya dört adet çalışma grubu oluşturulmalı ve bu gruplar, kararlaştırılan günlerde araziye gitmek suretiyle proje faaliyetlerini yerinde incelemeli ve faaliyetlerin miktarını belirlemelidir.

SOR-SAP-ÇÖZ-20 Çalışma grupları arazide, ormancılık, mera ve tarımsal faaliyet sahalarının yerlerini, sınırlarını ve miktarlarını tespit ederler. Çalışma sınırları içerisinde çeşitli sebeplerle saha seçimine konu olamayacak alanlara dikkat edilir ve bu sahalar seçim dışı bırakılır. Sonuçta bütün faaliyetleri içeren taslak bir plan hazırlanmalıdır.

SOR-SAP-ÇÖZ-21 Taslak planın kabulü için de, belirlenen günlerden birinde projeye katılan köy muhtarlarından randevu almak suretiyle köylerde ikinci bir toplantı yapılır. Toplantıya Kurum temsilcileri, Koordinasyon Kurulu, Planlama Grubu, Köy Muhtarı, Azalar ve projeden yararlanacak çiftçi ve köylülerin katılımı sağlanmalıdır. Toplantıda planlama grubu, arazide yapmış oldukları tüm çalışmaları harita üzerinde anlattıktan sonra katılımcıların görüşlerini alırlar.

SOR-SAP-ÇÖZ-22 Katılımcılar bazı faaliyetlere ve miktarlarına itiraz edebilir veya projeye bir kısım yeni faaliyet türlerini ilave etmek isteyebilirler. Tartışmalar sonunda tüm kurumların proje faaliyetleri ve haritadaki yerleri kesinleşir ve onaylanır. Bu toplantıdan sonra kesin mikro havza projesinin yapım aşamasına geçilir.

SOR-SAP-ÇÖZ-23 Proje köylü tarafından kabul edilmediği takdirde, köy projeden hemen çıkartılmamalıdır. Nerede hata yapıldığı, köyün projeyi neden kabul etmediği ayrıntılı bir şekilde düşünülmelidir. Köylü ve çiftçiye verilmesi düşünülen gelir artırıcı faaliyetler yetersiz midir? Projenin uygulanması halinde köylü ne kazanacak veya ne kaybedecektir? Projeden faydalanıcılar projenin amacına hizmet etmeyen topraklı zengin çiftçiler midir?

SOR-SAP-ÇÖZ-24 Asıl hayvancı kesim ormancılık faaliyetlerinden dolayı arazilerinin kapanacağından endişe etmekte midir? Bu açıdan hayvan sahiplerine esaslı bir çözüm önerisi sunulmuş mudur? Daha sonraki günlerde yeni çözüm önerileri geliştirilmeli ve köye tekrar gelmek suretiyle proje yeniden anlatılmalıdır

İLGİNİZE TEŞEKKÜRLER İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.