EMEVİLER DÖNEMİNDE DİNİ İLİMLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
9. SINIF TARİH DÖRT HALİFE DÖNEMİ / 03 / 2014.
Advertisements

Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
MED İ NEL İ LERLE GÖRÜ Ş ME VE AKABE ANLA Ş MALARI.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
HAZIRLAYAN Adı: Muhammed Soyadı: AYDIN No: 546 Okul: Darende İlköğretim Okulu KAYNAK: KAYNAK:
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
M Ü ŞRİKLERİN BOYKOT İLÂNI. Mekke m ü şrikleri, İslâm n û runun s ö nmesi i ç in, ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Alay, hakaret ve işkencenin her.
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
SON PEYGAMBER HZ. MUHAMMED. HZ. MUHAMMED’IN DOĞUMU Hz. Muhammed; 571 yılında fil yılında fil olayından gün sonra Rebiul-evvel ayının 12. günü Pazartesi.
Hz.Muhammed’in Hayatı Hazırlayan:Tankut AYAS. Hz.Muhammed’in Hayatı Hz.Muhammed 20 Nisan 571 yılında Mekke’de do ğ du. Babası Abdullah, annesi Âmine,
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
İLK EMRİ ‘OKU’ OLAN BİR DİNİN MENSUPLARIYIZ
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
ESENLİ BİLAL ŞAHİN İMAM HATİP ORTAOKULU
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Dursun Budak Eymir Kasabası İ.Ö.O
ÇOCUK İSTİSMARI İLE MÜCADELEDE BİRİNCİ BASAMAK YAKLAŞIMI
Bireysel Konularda İstişare
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
MEZOLİTİK ÇAĞ Mezolitik (mesos =orta lithos=taş) Çağ adı verilen bu dönem Neolitik Çağ'a geçişi hazırlayan bir ara evredir.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İSLAM TARİHİ I.
TÜRK VALİLERİNCE KURULAN DEVLETLER TOLUNOĞULLARI
KÜTÜB-İ SİTTE MUSANNİFLERİ
1- İmam Hatip Okulları nedir?
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
İŞ ve Meslek Sosyolojisi
Din ve devlet ilişkileri bağlamına kavramsal netlik açısından bakış
MED VE HÜKÜMLERİ (المدُّ و أحكامهُ)
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİGİSİ Peygamber ve Peygamberlere İman
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. Isının Işıma Yoluyla Yayılması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçindekiler İslamiyet’ten Önce Arap Yarımadası Hz. Muhammed Dönemi
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hz. Ali Dönemi.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Hicret Olayı.
İSLAM TARİHİ I.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
III. Hafta Kutsal Metinlerde Dil Algısı
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

EMEVİLER DÖNEMİNDE DİNİ İLİMLER KIRAAT VE TEFSİR

Hz Osman tarafından istinsah ettirilen Kuran nüshaları kıraat vecihlerini iyi bilen alimler vasıtasıyla büyük merkezlere gönderilmiş ve onlar tarafından okutulmuştur. Emeviler döneminde yetişen kıraat alimleri hocalarından dinledikleri kıraat vecihlerini sistemleştirmeye başlamış ve bu suretle kıraat ilminin gelişmesine büyük katkı sağlamışlardır.

Bu dönemde birçok kıraat alimi yetişmiş bunlardan bazıları ilmi mesailerini tamamen kuranın okunuşuna ayırmışlardır. Kıraat ilminde yegane müracaat merci haline gelen kıraat-ı seb’a imamlarının üçü bu dönemde yetişmiştir. Bunlar; Suriye’de İbn Amir el Yahzubi, Mekke’de İbn Kesir Kufe’de Asım b. Bedhele

Yine bu dönemde kuran metnine nokta ve harekeler konmuş, mushaf cüzlere, ta’ şir ve tahmislere ayrılmıştır. Ayetlerin sayısına ve durak yerlerine ait eserlerde aynı dönemin alimlerince telif edilmiştir.

Tefsir çalışmaları da Mekke Medine ve Kufe’de yoğunluk kazanmıştır Tefsir çalışmaları da Mekke Medine ve Kufe’de yoğunluk kazanmıştır. Abdullah b. Abbas Emeviler devrinin en meşhur müfessirlerinin başında gelir. Medine’de Übey b. Kab, Irak’ta Abdullah b. Mesud ilk tefsir çalışmaları yapanlardandır. Günümüze ulaşan tefsir kaynaklarında yer alan malzemelerin büyük bir bölümünün Emeviler döneminde yetişen alimlere ait olduğu veya onlar tarafından aktarıldığı görülmektedir.

HADİS Hadis ilmi ilk başlangıçta dini konuların tamamını içine alıyordu. Bu durum 7. yy ikinci yarısına kadar devam etmiş, bu tarihten sonra dini ilimler giderek dallara ayrılmaya başlamıştır. Hadis ilmi üç merhale geçirmiştir. Birinci safha hadislerin yazılmasıdır. Ashab devriyle tabiun devrinin ilk zamanlarını içine alan bu dönemde ‘sahife’ adı verilen küçük kitapçıklarda toplanmıştır.

İkinci safha çeşitli hadis sayfalarının bir araya getirildiği tedvin merhalesidir. Üçüncü safha ise Emevilerin son devrinde başlayıp Abbasiler zamanında tamamlanan hadislerin tasnifidir. Hadislerin tedvininde büyük rol alan Ömer bin Abdülaziz, hadis alimlerinin vefatı sebebiyle ilmin uğrayacağı kaybı dikkate alarak valilere ve ülkedeki hadis alimlerine mektuplar göndermiş ve Resullullah’tan nakledilen hadislerin toplanmasını emretmiştir.

Hadiste isnad uygulaması Emeviler dönemi hadisçileri tarafından başlatılmıştır. Hz Osman’ın şehit edilmesinin ardından ortaya çıkan hadis uydurma faaliyetinin büyük rolü olmuştur. Alimler sadece doğruluğuna inandıkları kişilerin naklettikleri hadislere itibar etmişler ve bu hadisleri kimden aldıklarını belirtmişlerdir.

FIKIH Dört halife devri fıkıh ilminin gelişimi açısından hazırlayıcı genç sahabi ve tabiunun yaşadığı Emeviler devri ise ayrı bir ilim dalı halinde kurulmaya başladığı dönem olarak kabul edilmiştir. Hz peygamber ve dört halife zamanında fethedilen yerlere tebliğ faaliyeti Kuran ve Sünnet’e dayalı rey ve ictihatın gelişmesinde önemli rol oynamıştır.

Dört halife döneminde fıhkın günlük yaşayış, sosyal hayat ve siyasetle yakın ilişki içinde olup pratik bir karakter arzettiği, Emeviler devrinde ise giderek ferdileştiği ve nazari bir üslup kazandığı görülür. Ömer b. Abdülaziz hariç Emevi halifelerinin dini konulara ilgisiz tavırları fıhkın ferdi gayretlerle ve hoca talebe ilişkisi içinde ekolleşmesini sağlamıştır.

Bazı Emevi halifelerinin tutumları, çeşitli dönemlerde baş gösteren isyan ve fitneler, yeni kültürlerle gelen fıhkı tartışmalar ve gelişmeler fıhkın sistematiğini ve ilgi alanlarını da yakından etkilemiştir. Fetvaların ilim meclislerinde tartışılması ve farklı görüşlerinde ortaya çıkması da fıhkın giderek gündelik hayattan uzaklaşıp nazari doktiriner bir ilim haline gelmesinin başlıca sebeplerindendir.

KELAM Emeviler devri kelam tarihi açısından itikadi tartışmaların başladığı ve kelam ilminin temellerinin atıldığı bir devir olarak kabul edilir. Bu dönemde gruplaşmalar şahıslar etrafındadır. Ve kelam ilminin hazırlayıcı safhasıdır. Asıl kelam ve mütekellim tabirleri abbasiler devrinde kullanılmaya başlanmıştır.

KELAMİ TARTIŞMALAR Hz peygamberin vefatından hemen sonra başlayan ‘halife seçimi tartışmaları’ Hz. Ebu Bekr devrinde irtidat hareketleri Hz. Osman döneminde Kureyş içi kabile tartışmaları ve şehadeti Hz. Ali devrinde Cemel ve Sıffın Vakaları.

CEBRİYYE Muaviye bu fikri halkın ilmine yerleştirmeye çalıştı. Ve cebir görüşünün yayılmasına destek verdi. Çünkü hilafete gelmesi Allah’ın kaza ve kaderiyle olduğu fikri ve her zulme meşruiyet kazandırması kolaylaştı.

Kaderiyye Bu görüşe karşı çıkıp ve insan hürriyetini savunan ilk kişiler; Mabed el Cuheni Ed Dimeşkı Görüşleri Cad b. Dirhem ve Vasıl bin Ata tarafından benimsenip geliştirildi. İlk itizal hareketleri vasıl bin ata tarafından bu devirde gerçekleştirildi.

MÜRCİE Sessiz kalan topluluk (memnun olmasalar bile) İmamın müslüman olması yeterli. Ameli imandan bir cüz görmüyorlar.

İLK SİYASİ İHTİLAF HARİCİLER Tekfir edilenler; Hz. Ali, Hz. Osman, Cemel ashabı, Muaviye’ye rıza gösterenler. Kureyşli olmasa da imam olabilir. Zalim imama karşı çıkmak vaciptir. Emevilerle mücadeleyi kutsal vazife olarak gördüler.

ŞİA Hz Ali’nin peygamberimizden sonra nass ve tayin yolu ile onun halife imam seçildiğine inanan gruptur. İmametin kıyamete kadar onun soyundan geleceğine inanılır. Ve imamların masumiyetine inanırlar.

HAZIRLAYANLAR; AYŞE FATMA YAŞAR B120400044 SİNEM SANCAK B120400020 CEMİLE AFRA AKTEPE B120400071 SÜMEYYE ALTUN G120400080 HATİCE KÜBRA ÖZDEMİR B120400251 ZEYNEP KORKMAZ G130400034 3-A SINIFI 1. ÖĞRETİM