GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Kavramı Girişimcilik Terimleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Girişimcilik Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL. İş Kurma Motivasyonu  Motivasyon girişimci kişiye, önemli bir kişisel dinamizm kazandırır.  Kişi işi kurarken,
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
Fiyat ve Fiyatlandırma
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
Pazarlama Çevresi.
Pazarlama İlkeleri.
Bölüm 7 Temel Stratejiler ve Alt Grupları
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘ü’
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Şirket Adı İş planı sunusu.
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
İşletme Yönetimi.
Ürün veya Hizmet Satışı
FİNANSAL PLANLAMA.
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İK MAKALESİ.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KÜRESEL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON YÖNETİMİ
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Uluslararası İşletme Yönetimi
Yaratıcı Strateji: Planlama ve Geliştirme
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Kavramı Girişimcilik Terimleri Girişimci Düşüncenin Temelleri Türkiye’de Girişimcilik ve Girişimci Tipolojisi Girişimcilik Süreci İç Girişimcilik www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Kavramı Girişimcilik fikri emeği ekonomik değere dönüştürür. Girişimci (entrepreneur), ilk olarak 1437’de Dictionnaire De La Langue Française’de ortaya çıkmış Fransızca bir kelimedir. O tarihte, girişimci “faal olan ve bir şeyler başaran kişi” olarak tanımlanmıştır. Zaman içerisinde ekonomik ve sosyal gelişmelere bağlı olarak girişimci ve dolayısıyla girişimcilik tanımlarında değişimler meydana gelmiştir. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Kavramı Girişimci, bir mal veya hizmet üretmek, pazarlamak için üretim faktörlerini bir araya getiren ve bu faaliyet esnasında karşılaşabileceği riskleri göze alan kişi olarak tanımlanabilir. Girişimcilik ise kısaca girişimcilerin risk alma, fırsatları kovalama, hayata geçirme ve yenilik yapma süreçlerinin tamamına verilen addır. Yeni bir işe başlamak, iş sahibi olmak ya da mevcut bir işi geliştirip büyütmek girişimciliğin kapsamına girmektedir. www.girisimimgelecegim.org

Yaratıcı Girişimcilik GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Kavramı Girişimcilik Fırsat Girişimciliği Yaratıcı Girişimcilik Girişimcilik kapsam olarak iki farklı türe ayrılabilir; Fırsat Girişimciliği; pazardaki mevcut fırsatları görerek bu fırsatları değerlendirmek üzere yapılan girişim faaliyetlerini kapsar. Yaratıcı Girişimcilik; yeni bir fikir veya buluşun pazara sunulması ya da halihazırda pazarda bulunan mal veya hizmetin geliştirilerek pazara sunulması da olabilir www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Terimleri Melek Yatırımcı: Başarı potansiyeli yüksek olan ve sermaye sıkıntısı çeken girişimlere sermaye sağlayan kişilerdir. Tohum Sermayesi: Girişim fikrinin hayata geçmesi için gerekli olan ilk sermayedir. Kitle Fonlaması: Girişimin finansman ihtiyacının bu girişime yatırım yapmak isteyen bir topluluk tarafından sağlanmasıdır. Kuluçka Merkezi: Yeni kurulan girişimlerin olgunlaşmasını sağlamak için kurulan iş çevreleridir. Risk Sermayesi: Uygulanmaya başlanmış büyüme evresindeki girişimlere girişim halka arz edilene kadar yapılan finansal yatırımlardır. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Terimleri Özel Sermaye: Oturmuş, güçlü, belirli bir pazar payı elde etmiş şirketlere yapılan yatırımlardır. Şirket Değerlemesi: Şirketin tahmini piyasa değerinin belirlenmesi işlemidir. Ön Protokol: Yatırım anlaşmasına dair ön sözleşme metnidir. Birkaç sayfalık bu metinde istenilenler ve karşılıkları yer alır. Başa baş Noktası: Operasyonel gelirlerin ve giderlerin eşit olduğu noktadır. Yatırım Getirisi (ROI): Yapılan yatırımın yatırımcıya dönüşünü gösteren bir veridir. 𝑅𝑂𝐼= (𝑌𝑎𝑡𝚤𝑟𝚤𝑚𝑑𝑎𝑛 𝐺𝑒𝑙𝑒𝑛 𝐾𝑎𝑧𝑎𝑛ç – 𝑌𝑎𝑡𝚤𝑟𝚤𝑚 𝑀𝑎𝑠𝑟𝑎𝑓𝚤) 𝑌𝑎𝑡𝚤𝑟𝚤𝑚 𝑀𝑎𝑠𝑟𝑎𝑓𝚤 Bootstrapping : Girişimin öz kaynaklarla kurulması ve büyütülmesi durumudur. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Terimleri Dönüştürülebilir Borç: Hisseye dönüştürülebilen borca verilen isimdir. İmtiyazlı Hisse: İmtiyazlı hisseye sahip olan yatırımcı ek ödeme, oy hakkı gibi konularda imtiyazlara sahiptir. Dilution: Bir hissedarın şirketteki pay oranının azalması durumudur.. Anti - Dilution: Sermaye artırımı sürecinde sermaye koymadan hisse oranının sabit kalması durumudur. Drag Along: Büyük ortağın hissesini satması durumunda küçük ortaklarında da satmak zorunda olmaları durumudur. Tag Along: Büyük ortağın hissesini satması söz konusu olduğunda küçük ortakların da satışa kendi hisselerinin de dahil edilmesini istemesi durumudur. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Terimleri Ortak Girişim: 2 ya da daha fazla tüzel kişinin bir araya gelerek oluşturdukları ortak işletme yapısına verilen isimdir. Şirket Evliliği / Birleşme: İki ya da daha fazla şirketin birleşmesidir. Birleşme sonucunda tek bir şirket oluşur. Acquisition: Bir şirketin diğer bir şirket tarafından satın alınmasıdır. Durum Tespiti: Yatırımcının yatırım yapmak ya da bir şirketin başka bir şirketi satın alma sürecinde şirketi, girişimciyi, iş fikrini ve pazarı araştırma sürecine girmesi işidir. Halka Arz: İlk halka arzı ifade eder. Çıkış: Girişimcinin veya yatırımcının girişimden en uygun zamanda çıkış yapmasına, haklarını ve hisselerini satmasına verilen isimdir. Yetenek Satın Alımı: Bir şirketin diğer bir şirketi, o şirketin yetenekli çalışanlarını bünyesine katmak için satın alması durumdur. www.girisimimgelecegim.org

Yenilikçi ve yaratıcı olma GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimci Düşüncenin Temelleri Girişimci Düşünce Yenilikçi ve yaratıcı olma Risk alma Öncü olma Rekabetçi düşünme Girişimcinin ana sermayesi girişimci düşünce yapısıdır. Girişimci düşüncenin dört temel bileşeni bulunmaktadır; • Yenilikçi ve yaratıcı olma • Risk alma • Öncü olma • Rekabetçi düşünme www.girisimimgelecegim.org

Yenilikçi ve yaratıcı olma GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimci Düşüncenin Temelleri Yenilikçi ve Yaratıcı Olma Yenilikçi ve yaratıcı olma Risk alma Öncü olma Rekabetçi düşünme Problemlere ve ihtiyaçlara alışılmamış ve yeni çözümler aranması ile ilgilidir. Çözümler; yeni ürün ve hizmetler, yeni teknolojiler veya yeni üretim süreçleri olabilir. Yeniliklerin var olabilmesi toplum ve işletme bünyesinde yenilikçilik kültürünün yaratılabilmesine bağlıdır. www.girisimimgelecegim.org

Yenilikçi ve yaratıcı olma GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimci Düşüncenin Temelleri Risk Alma Risk alma Yenilikçi ve yaratıcı olma Öncü olma Rekabetçi düşünme Risk, girişimcinin karşısına çıkan fırsatın sahip olduğu başarısızlık olasılığıdır. Risk alma, önemli miktardaki kaynağın makul bir risk düzeyi olan fırsatlara bağlanması konusunda girişimcinin istekliliğidir. www.girisimimgelecegim.org

Yenilikçi ve yaratıcı olma GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimci Düşüncenin Temelleri Öncü Olma Öncü olma Risk alma Yenilikçi ve yaratıcı olma Rekabetçi düşünme Öncü olmak demek rakiplerden daha fazla vizyon sahibi olarak girişimcinin yenilikçi fikri ile belirlediği fırsatları bir iş planı çerçevesinde eyleme dönüştürmesi demektir. www.girisimimgelecegim.org

Yenilikçi ve yaratıcı olma GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimci Düşüncenin Temelleri Rekabetçi Düşünme Rekabetçi düşünme Öncü olma Risk alma Yenilikçi ve yaratıcı olma Rekabet, alıcının değerlendirebileceği tüm var olan ve olması muhtemel rakip teklifleri ve ikameleri içerir. Rekabet girişimcinin piyasada tutunabilmesi için kaliteli ürüne/hizmete, verimli çalışmaya ve tüketici yönlü düşünmeye odaklanmasını sağlar. Rekabet hem firmalar hem de tüketiciler için sağlıklı bir piyasa ortamı oluşturur www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Türkiye’de Girişimcilik ve Girişimci Tipolojisi Cumhuriyet öncesi dönem Ahilik teşkilatı Yabancı azınlıklar Cumhuriyet döneminin ilk yılları 1950-1980 arası dönem 1980 sonrası dönem Piyasa ekonomisi www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Türkiye’de Girişimcilik ve Girişimci Tipolojisi Ülkemizde girişimciliğin temel darboğazları ve sorunları: Fizibilite çalışmalarına özen gösterilmemesi Piyasa araştırması konusuna gereken önemin verilmemesi Finansman sorunu Olgunluk dönemindeki ürünlere yatırım yapılması Yenilikler (inovasyon) konusundaki olanakların genellikle değerlendirilmemesi Girişimcilerin kendi aralarında dikey ve yatay işbirliğinin yeterince sağlanmaması Türk insanının bir araya gelerek ortak girişimlerde bulunmaması Alınan kararların nicelik ve nitelik bağlamında yeterli bilgiye dayandırılmaması www.girisimimgelecegim.org

Girişimci Esnaf Girişimci Fırsatçı Girişimci GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Türkiye’de Girişimcilik ve Girişimci Tipolojisi Esnaf girişimciler; işçilik deneyiminden gelmiş, eğitim seviyesi çok yüksek olmayan, yönetim becerisi zayıf ve finansal olarak kendi birikimlerini ve eş-dost-akrabadan aldığı sermayeyi kaynak olarak kullanan girişimciler. Esnaf girişimcilerin firmaları esnek olmayan katı özelliklere sahip olma eğilimindedir. Girişimci Esnaf Girişimci Fırsatçı Girişimci Fırsatçı girişimciler; orta sınıf bir geçmişe sahip, eğitim düzeyi daha yüksek, yönetim deneyimine sahip, yeni fırsatları görebilen, yenilikçi, çok farklı stratejiler geliştirebilen ve farklı finansal kaynaklar kullanabilen girişimcilerdir. Fırsatçı girişimcilerin firmaları esnek ve uyumlu bir yapıya sahip olma eğilimindedir. www.girisimimgelecegim.org

Girişimci Esnaf Girişimci Fırsatçı Girişimci GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Türkiye’de Girişimcilik ve Girişimci Tipolojisi Girişimci Esnaf Girişimci Fırsatçı Girişimci Türkiye’de girişimcilerin çoğunun esnaf girişimci tipine uyduğu söylenebilir. Türk girişimcisinin tipik özelliklerine bakıldığında Türkiye’de KOBİ girişimcilerinin genellikle teknik (mühendis, teknisyen ve usta) kökenli olduğu görülmektedir. Türkiye’de girişimci, işletme sahibi ve yönetici genellikle aynı kişidir. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Süreci Fırsatların belirlenmesi Kaynakların belirlenmesi İş planının geliştirilmesi Girişimin yönetilmesi Girişimcilik Süreci Girişimcilik süreci önceden planlanmış, sistematik bir süreç değildir. Girişimcilik süreci bir fırsatın ortaya çıkması ile başladığı ve bu fırsatın ne zaman hangi şekilde ortaya çıkacağı kesin olmadığı için önceden tahmin edilmesi oldukça zor bir süreçtir. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Süreci 1. Fırsatların Belirlenmesi Girişimcinin yeni bir girişim için pazarda bulduğu açıkları görmesi ya da henüz başkaları tarafından fark edilmemiş tüketici ihtiyaçlarını fark etmesi ile gelişen bir süreçtir. Fırsatların belirlenmesi pazarlara bakmakla değil pazarı görmekle mümkündür. Pazarı görmek için pazarı ve pazarı etkileyen faktörleri (tüketiciler, işletmeler, teknoloji, ekonomi, politika vb.) yakından takip etmek gerekmektedir. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Süreci 2. Kaynakların Belirlenmesi Belirlenen fırsatların bir girişime dönüşmesi için gerekli olan kaynaklar belirlenerek temin edilmesi amaçlanır. Girişimin başarısı olabildiğince çok kaynak bulmaya değil doğru kaynakların belirlenerek bu kaynaklardan en üst düzeyde faydalanmaya bağlıdır. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Süreci 3. İş Planının Geliştirilmesi İş planı yol haritası görevi görmektedir. Girişimcinin hedefleri doğrultusunda neyi, ne zaman, nasıl yapacağı konusunda yol gösterir. Stratejik planlamanın önemli bir kısmını oluşturur. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? Girişimcilik Süreci 4. Girişimin Yönetilmesi Kurulacak sağlam bir örgütsel yapı girişimin etkinliğini ve sürekliliğini artıracaktır. Boğucu, mekanik ve bürokratik bir örgütsel yapı girişimcilerce tercih edilen bir yapı değildir. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? İç Girişimcilik İç girişimcilik, bir kurum/işletme çalışanlarının bulundukları şirketten ayrılmadan fikir ve proje üretmesidir. İç girişimci ise kurum/işletme içinde girişimcilik özelliklerine sahip ve geliştirdikleri fikirleri bulundukları işletmenin karlılığını ve rekabet gücünü artıracak gerçek faaliyetlere dönüştürebilen kişilerdir. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? İç Girişimcilik İç girişimcilik özünde girişimciliktir. Ancak aralarında farklar vardır; Girişimcilikten bir farkı iç girişimciliğin görüş alanını şirketin faaliyet alanının oluşturmasıdır. İç girişimciliğin görüş alanı daha dardır. İç girişimcilerin girişim faaliyetlerini şirket desteğiyle yürütmeleri nedeniyle girişimcilerin yaşadığı yatırımcı bulma sorununu yaşamamalarıdır. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? İç Girişimcilik İç girişimcilik şirkete olağanüstü rekabet avantajları ve gelir kaynakları sağlayabilir. İç girişimcilik, şirketlere yeni fikirler bulma ve yeni ürünler geliştirme sürecinde zaman ve maliyet tasarrufu açısından avantaj sunmaktadır. Girişimci özelliklere sahip çalışanlar her zaman işinden ayrılıp kendi girişimlerini kurma potansiyeline sahiptir. Bu durum şirketlerin çalışanlarını kaybetmelerine yol açabilmektedir. Bu tür işten ayrılmaları engellemek için de şirketler iç girişimciliği destekleme ve geliştirme yollarını sürekli aramaktadırlar. www.girisimimgelecegim.org

GİRİŞİMCİLİK NEDİR? İç Girişimcilik Bir şirket içerisinde iç girişimciliğin oluşabilmesi için bazı koşulların var olması gerekmektedir: Şirket teknolojide öncü olabilmeli ve ar-ge faaliyetlerine büyük önem verilmelidir. Şirkette yeni fikirler desteklenmeli ve bu fikirler uygulanırken ortaya çıkabilecek hatalara karşı toleranslı olunmalıdır. İşletme kaynaklarına çalışanlar kolayca erişebilmelidir. Çalışanlar arasında ekip çalışması desteklenmelidir. İç girişimcilere yönelik ödüllendirme sistemi uygulanmalıdır. Tüm iç girişimcilik faaliyetleri üst yönetimce desteklenmelidir. Çalışanların inisiyatif kullanmalarına olanak sağlayacak sorumluluk ve yetkiler verilmelidir. İşletmenin faaliyet sınırları esnek olmalıdır. www.girisimimgelecegim.org