İslamın Getirdiği Tevhid ve Vahdet Anlayışı-1 Recep ŞAHAN Kurucaşile Müftüsü 08.04.2016.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hz. Muhammed'in Doğduğu Çevreyi Tanıyalım
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
İNSANI HAM MADDE OLARAK ELE ALMAK
KUR’AN’DA ENLER-II YERİLENLER
BAHÇELİEVLER MÜFTÜLÜĞÜ KUTLU DOĞUM PROGRAMINA HOŞ GELDİNİZ
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
Allah’ı Arayan İnsan: Hz. İbrahim
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
GİZLİ DAVET AÇIK DAVET Nuh Suresi 5- Nuh dedi ki: "Rabbim! Doğrusu ben, milletimi gece gündüz çağırdım. " 6- Fakat benim çağırmam, .sadece benden uzaklıklarını.
STRESE GİRENİN İMANINDAN ŞÜPHE EDERİM!
MELEKLERE İMANIN, FERT VE TOPLUM HAYATINDAKİ ETKİLERİ
Semavi Kitaplara İman Hilal DEMİRTAŞ.
AHİRET İNANCI.
ADALET.
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla

Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi Bismillahirrahmanirrahim
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
4/ KELİMEİTEVHİT VE KELİMEİŞEHADETİ ÖĞRENİYORUM
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Kur’an’a Göre Cin ve Şeytan
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
1. ALLAH’A İNANIYORUM.
4. İbadetlere Devamlılığı
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
2. Nezaket.
2. İnanca Bağlılığı.
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İncil kelime olarak müjde, talim ve öğretici anlamlarına gelmektedir. Allah (C.C.) Teala Hz. İsa aracılığıyla Yahudilere gönderilmiştir. Ancak Yahudiler.
SÛRELER : CÛZ : 29 Mülk Sûresi (1 – 30)
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
Peygamberlere İman “Peygamber kendisine Rabbi tarafından indirilene iman etti, müminler de. Her biri Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine.
İslamın Getirdiği Tevhid ve Vahdet Anlayışı
DERSİN ADI:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
ECEL VE ÖLÜM BEHÇET GÜNDÜZ İZMİR
Hz. İbrahim Prof. Dr. Şadi Eren.
Bugün neler öğreneceğiz?
Hz. Musa Prof. Dr. Şadi Eren.
Hz. İsa Prof. Dr. Şadi Eren.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
Kur'an-ı Kerîm'in üçüncü suresi. Sure, Medine'de nazil olmuştur. Surenin 33. ayetinde Musa (a.s.)'in babası İmrân'dan bahsedildiği için İmrân Âilesi anlamına.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
ALLAH İNANCI 5. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

İslamın Getirdiği Tevhid ve Vahdet Anlayışı-1 Recep ŞAHAN Kurucaşile Müftüsü

TEVHİD; birlik, birlemek demektir. Allah’ın zâtında, sıfatlarında, mâbud oluşunda bir ve tek olduğunu zihin ve kalp yoluyla kabul etme anlamında terimdir… Allah'ın varlığını, birliğini, tüm yetkin nitelikleri kendisinde toplandığını, eşi ve benzeri bulunmadığını bilmek ve buna inanmak. Allah’ın kitabında, tevhid kadar titizlendiği bir başka konu yoktur. Allah’ın peygamberlerinin tümünün ortak çağrısı tevhidedir. Zıddı ŞİRKTİR.Şirk büyük bir zulümdür (Lokman31/13)

KELİME-İ TEVHİD: Bu bilgi ve inanç en özlü biçimde Lâ İlâhe İllallah' (Allah'tan başka ilah yoktur) cümlesiyle ifade edilir. Tevhidi inşa edeceksen, önce şirki imha edeceksin. Allah demek yetmez, illallah (yüzde yüz Allah) demek şart. Çünkü Allah demek, tek başına şirki dışlamaz. Zira Müşrik de Allah der..

Görüldüğü gibi TEVHİD önce inkarla (la İlahe= ilah yoktur ile)başlıyor. Önce «la İlahe» ile tüm sahte ilahları yere sereceksin, sonra «illallah» diyerek tek Allah’a iman ederek ona teslim olacaksın.. İhlas Suresi aslında TEVHİD Suresidir. Nitekim bir ismi de tevhid suresidir.Kısaca İHLAS Suresini okuyalım:

İKİYE AYRILIR: İTİKADİ TEVHİD: Uluhiyette tevhid. Allah’ın zâtında, sıfatlarında ve fiillerinde bir, yegâne ve benzersiz olduğunu benimsemektir. Ulûhiyyette tevhid zihnî dir.

AMELİ TEVHİD(Rububiyette Tevhid) : Allah’tan başkasına tapmamak ve sığınmamak demektir. Buna ibadette tevhid de denir.. Amelî tevhid kişinin kalbiyle Allah’ı sevmesi, davranışlarıyla bu sevgisini ispat etmesidir. İşte İMAN, İman bu ikisinin birleşmesinden meydana gelir. Burada kişi amellerinde/ pratiğinde de tek ilaha iman ettiğini gösterir.

Mesela çocuğu olmuyorsa gidip türbeden istemez.. Önce fiili duasını yapar(doktora gider tedavi olur) sonra da ellerini açar ve tek sığınağımız olan,” yalnız senden yardım isteriz”(Fatiha5) dediğimiz Allah’tan ister. Ya Rabbi durumumuzu sana arz ediyoruz. Biz bize düşeni yaptığımıza inanıyoruz. Gerisini sana bıraktık der..İşte Ameli tevhid..

TEVHİD VE RİYA:*Riya-gösteriş bütün amelleri boşa çıkaran bir mikroptur. Riya,Rubûbiyyette tevhide zarar verir. Riyakar insan, yaptığını Allah için değil başkasına yaranmak için yapmış olur.Bir nevi kim için yapmışsa o onun mabudu gibi olmuş oluyor.

TEVHİD KELİMESİ KUR’AN’DA GEÇMEZ: Ancak tevhid inancı Kur’an’ın ana eksenidir desek yanlış olmaz. Özellikle Mekki ayetler, Mekke şirk toplumuna inen ayetler tevhid inancı üzerinde yoğunlaşır.

İSLAM TEVHİD DİNİDİR… Bütün peygamberler TEVHİDi anlatıp tebliğ etmişler…Bozulan TEVHİD yeniden peygamber gönderilerek GÜNCELLENMİŞTİR.. En son GÜNCELELME de Hz. Peygamber tarafından KUR’AN ile yapılmıştır… Bütün peygamberlerin mücadelesinin esasını, şirke ve putperestliğe karşı tevhid mücadelesi oluşturur …

Allah katında din İSLAM’dır (Al-i İmran3/19).Hz. Adem ile başlayan Nübüvvet silsilesi Hz. Muhammed ile sona erdi. *Tevhid mücadelesi aslında Hz. Adem ile başlar.Yasak meyve yeme olayında olduğu gibi Şeytanla mücadele aslında Tevhid mücadelesidir.

*NUH AS: Hz. Adem,bu kutsal görevi, daha sonra insanlığın ikinci atası ve azim ve sebat sahibi (ulu’l-azm) peygamberlerin ilki sayılan Hz. Nuh devam ettirmiştir. *Ne var ki, zamanla insanların pek çoğu, tevhid akidesinden uzaklaşarak, tevhidî imandan sapmışlardır. لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ “Andolsun ki Nûh'u elçi olarak kavmine gönderdik de dedi ki: "Ey kavmim! Allah'a kulluk edin sizin O'ndan başka bir ilâhınız yoktur. Doğrusu ben, üstünüze gelecek büyük bir günün azabından korkuyorum.« Araf7/59

*HZ. İBRAHİM: Allah, Hz. Nuh’tan asırlar sonra, insanlar tevhidden sapınca Hz. İbrahim’i de aynı gaye üzere seçmiştir.. *İbrahim’in kavmi başta ay, güneş ve yıldızlar gibi çeşitli gök cisimleri olmak üzere, diğer pek çok puta tapınmakta, onlara ibadet etmekteydiler..

*Hz. İbrahim, Hz. Nuh’tan sonra insanlığa gönderilmiş peygamberlerdendir. *O, Peygamberler babasıdır; *İki oğlu Hz. İsmail ve Hz. İshak’ın soyundan pek çok peygamber gelmiştir. O, bir tevhid kahramanıdır, *Tevhid dininin önderidir. *Hz. İbrahim, dinin, sahih imanın özünü ve esasını oluşturan tevhid geleneğinin en büyük ıslahatçısıdır. O, bizzat yüce Allah’ın dediği gibi, “Allah’a gönülden yönelip itaat eden hidayet önderi örnek bir muvahhitti. (Bkz.Nahl 16/120), Al-i İmran 3/67)

*Hz. İbrahimin toplumu (Babil halkı), yıldızlara, aya ve güneşe tapınmaktaydılar. Ama kainatın bir yaratıcısı olduğuna da inanıyorlardı. Yani Allah’ı da inkar etmiyorlardı. Zaten ŞİRK de bu değil miydi?

“Ve eğer dönüp de onlara sorsan: "Gökleri ve yeri yaratan kimdir; ve güneşle ayı emre amade kılan kimdir?" diye, hiç kuşkun olmasın ki "Elbette Allah'tır!" diyecekler. O halde, nasıl böyle savruluyorlar?” (Ankebut 29/61) وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ “Bir de Allah'ın peşi sıra kendilerine yararı da zararı da dokunmayan varlıklara kulluk edip de, üstelik "İşte şunlar Allah katında bizim kayırıcılarımızdır" diyenler (iflah olmaz )…” Yunus 18. وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ

Yani müşrik büsbütün inanmayan değil. Müşriği müşrik yapan Allah’ın ilahlığını sulandırması,onla birlikte yedek ilahlar da edinmeleri,yani ilahlar konseyi kurmalarıdır.

Dikkat edin bugün de benzer inanç var Müslümanlar arasında.. Kainat bir konsey tarafından yönetiliyormuş! Filan bölge filanın, felan bölge filanın..Karayı falanca…denizi falanca yönetiyormuş.!! ALLAH NEREDE!?? Allah Malikü’l-Mülk değil miydi? Rabbü’l-Alemin değil miydi? Ve buna inananlar müslümanız diye ortalıkta geziniyorlar. Bir de Ehli sünnetiz demesinler mi?!

* Buradan da anlaşılıyor ki, Allah’a ortaklar koşan putperest müşrikler, Allah’ın varlığına, O’nun, göklerin, yerin ve içindekilerinin yaratıcısı olduğuna inanmakla birlikte, göksel cisimleri, putları, evrenin işlerini tedbir eden birer “rab” olarak görüp, bu şekilde onlara inandıkları için, onlara da tapınmayı kendilerince gerekli görmekteydiler.

Hz. İbrahim ile alakalı Kur’an’dan konuşmaya devam edelim… 70-Hani o, babasına ve kavmine: Neye tapıyorsunuz? demişti. 71-Putlara tapıyoruz ve onlara tapmağa devam edeceğiz" demişlerdi. 72-İbrahim dedi ki: "Onlara yalvardığınızda sizi işitiyorlar mı?" 73-"Yahut size fayda veya zararları dokunur mu?" 74-"Hayır, ama biz babalarımızı böyle yaparken bulduk" dediler. (Şuara26/70-74) إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ أَوْ يَنفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ

*Şirke karşı tevhid inancını ilan ve tebliğ eden Hz. İbrahim’in bu husustaki ilk mücadelesi, babası Âzer ile olmuştur. O, babasına, 74-Hani bir zamanlar İbrahim babası Azer'e demişti ki: "Sen putları mı ilah ediniyorsun? Görüyorum ki, sen ve toplumun apaçık bir sapıklık içindesiniz!" Enam 6/74

Kur’an, peygamberlerin kavimlerini tevhide davetleriyle doludur.. PEYGAMBERLERİN TEVHİDE DAVETLERİNE KUR’AN’DAN ÖRNEKLER HUD(as) VE AD KAVMİ: “Âd kavmine de kardeşleri Hûd'u peygamber olarak gönderdik. Onlara, “Ey kavmim! Allah'a ibadet edin. Sizin için ondan başka hiçbir ilah yoktur. Allah'a karşı gelmekten sakınmaz mısınız?” dedi. (Araf7/65) SALİH (as) ve SEMUD KAVMİ: “Semûd kavmine de kardeşleri Salih'i Peygamber olarak gönderdik. Dedi ki: “Ey kavmim! Allah'a kulluk edin. Sizin için ondan başka bir ilah yoktur...” (7/73, 11/61, 27/25)

ŞUAYB(s) ve MEDYEN HALKI: “Medyen halkına da kardeşleri Şuayb'ı peygamber olarak gönderdik. Dedi ki: “Ey kavmim! Allah'a kulluk edin. Sizin için ondan başka hiçbir ilah yoktur. Rabbinizden size açık bir delil gelmiştir. Artık ölçüyü ve tartıyı tam yapın. İnsanların mallarını eksiltmeyin. Düzene sokulduktan sonra yeryüzünde bozgunculuk etmeyin. İnananlar iseniz bunlar sizin için hayırlıdır.” (Araf7/85, Hud11/84, Ankebut29/36)

HZ. İSA VE İSRAİLOĞULLARI: “Ve Mesih (İsa) dedi ki; Ey israiloğulları, benim ve sizin Rabbiniz olan Allah'a ibadet ediniz…” (Maide5/71) “Allah kıyamet günü şöyle diyecek: “Ey Meryem oğlu İsa! Sen mi insanlara Allah'ı bırakarak beni ve anamı iki ilah edinin dedin?” İsa da şöyle diyecek: “Seni bütün eksikliklerden uzak tutarım. Hakkım olmayan bir şeyi söylemem benim için söz konusu olamaz. Eğer ben onu söylemiş olsaydım elbette sen bunu bilirdin. Sen benim içimde olanı bilirsin, ama ben sende olanı bilemem. Şüphesiz ki yalnızca sen gaybları hakkıyla bilensin.” (Maide5/116)

Görüldüğü üzere bütün peygamberlerin ağızlarından çıkan ilk söz, tebliğ ve davetteki birinci öncelikleri Allah'a ibadete çağrıdır.Yani tek bir ilaha, Allah’a kulluk.Yani TEVHİD… Fakat Hz. Lut’un kavmi diğerlerinden farklıydı.Azgın ve sapık bir kavimdi. Homoseksüel idi.. Hz. Lut’un Daveti

Hz. Lut, kavmini Allah'a ibadete çağırmamıştır. Onun önceliği bu değildi. Kur’an’da nerde Lut’u görseniz o kavmin sapıklığından bahsedilir. “Lût'u da Peygamber olarak gönderdik. Hani o kavmine şöyle demişti: “Sizden önce âlemlerden hiçbir kimsenin yapmadığı çirkin işi mi yapıyorsunuz? Hakikaten siz kadınları bırakıp, şehvetle erkeklere yaklaşıyorsunuz. Hayır, siz haddi aşan bir toplumsunuz.” (Araf7/80,81) (ayrıca bkz.Ankebut29/28,29, Şuara26/165,166)

DEVAM EDECEK… İRTİBAT:

TEŞEKKÜR EDERİZ İRTİBAT: