MED 167 İnternette İstatistik
İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan elde edilir. Türkiye’de bu kurumun adı “Türkiye İstatistik Kurumu”dur (TÜİK).
İnternette İstatistik 01:20
Nüfus İstatistikleri ve Projeksiyonlar
VERİ
En Çok Kullanılan İsimler
Türkiye’de Genel Nüfus Sayımları (Census)
Nüfus Sayımı Nüfus sayımı, sadece tek tek insanların sayılması anlamında kullanılabilir. İkinci bir kullanımı ise araştırmalar içindir. Bir araştırmayı ilgilendiren evrenin tamamına gidip soru sorduğumuzda, o araştırma için bir nüfus sayımı da yapmış oluruz. Büyük ülkelerde insanları evlerinde tutup tek tek saymak kolay bir işlem değil. Türkiye’de 2000 yılı sonrası Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi üzerindeki veriler kullanılarak ülke nüfusu tespit ediliyor.
17:25
İBBS – NUTS Türkiye’de 7 coğrafi bölge, coğrafya koşullarına göre ayrılmıştır. Ancak bu bölge ayrımları, oradaki nüfusun sosyo-ekonomik düzeyi, kültürel gelişmişlik, eğitim gibi konularda ayrışması anlamına gelmez. Avrupa Birliği adaylık sürecinde, TÜİK iller bazında gelişmişlik düzeyi, sosyo-ekonomik düzey, eğitim, coğrafi yakınlık gibi birçok boyutu hesaba katan yeni bir bölge tanımlaması yapmıştır.
İBBS – NUTS Bu çalışma İngilizce’de NUTS olarak adlandırılır (Nomenclature of Territorial Units for Statistics). Türkçe’de İBBS olarak geçer (İstatistiksel Bölge Birimi Sınıflandırması). Buna göre toplam 3 düzeyde bölge tanımlandı. İBBS – 1: 12 Bölge. İBBS – 2: 26 Bölge. İBBS – 3: 81 İl.
22:45
Türkiye çapında bir araştırma yapacağımız zaman, nüfusun tamamına gidip sormak hem zaman hem de maliyet açısından çok zordur. Araştırma şirketleri, yeni bölgeler bazında ilerleyerek, her birinden o bölgeyi temsil edecek bir örneklem seçer. Bunu seçerken TÜİK üzerinde yer alan yaş grubu, cinsiyet, gelir dağılımı gibi birçok istatistikten yararlanır.
Örneğin, Türkiye’de toplam 2000 kişiye soru soracağız. Araştırma evrenimiz, yani hedef kitlemiz de 20 milyon kişi olsun. Öncelikle her bir bölgenin toplam nüfus içindeki oranları bulunur. 12 bölgede toplam %100 edecek şekilde, hangi bölgede toplam nüfusun yüzde kaçının yaşadığı hesaplanır. Bu sayede, 2000 kişiyi her bölgeye nasıl dağıtacağımızı tespit edebiliriz.
İnternette TÜİK dışında Avrupa Birliği kurumlarının, Dünya Bankası’nın, Birleşmiş Milletler’in, UNICEF gibi örgütlerin sunduğu pek çok istatistik verisine ulaşabiliriz. Arama motorunda yaptığımız aramalarda, resmi kurumlar, ticari şirketler, bloglar, kişisel siteler gibi milyonlarca sonuç çıkabilir. Bunları ayıklayabilmemiz için, araştırdığımız konu hakkında güvenilir bilgilere nereden ulaşabileceğimiz hakkında bir fikrimizin olması gerekir.
Araştırmalarda temel alabileceğimiz, belli alanlarda uzman kuruluşlar vardır. Örneğin, pazarlama araştırmaları konusunda uzman olan ESOMAR’a başvurabiliriz.
Araştırma şirketlerinin sitelerinde bulunan veriler, kendi araştırmamız için doğrudan yarar sağlamayabilir. Farklı amaçlarla yapacağımız araştırmalara ilişkin ana verilere ilişkin ön sonuçlara buralardan ulaşabiliriz. Bir diğer kaynak ise üniversitelerin siteleridir. Devletin yaptığı istatistikler makro düzeydedir. Ticari kuruluşlar ise ticari amaçlara yönelik istatistik sunarlar, ancak bütün verilerini açık şekilde vermezler. Dolayısıyla her konuda istediğimiz detayda bilgiye ulaşamayabiliriz. Ancak üniversiteler, belli konularda derinlemesine araştırmalar yayınlamaktadır. Bunlara bugün ulaşmanın en kolay yolu, kütüphanelerde bulunan online veritabanlarıdır. (Örn: EBSCO, JSTOR, SAGE, PROQUEST…)