DERS 10: Birincil Kaynaklardan Veri Toplama (Data Collection – Primary Sources Akın Şahin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

Bilimsel Proje Hazırlamanın Basamakları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ARAŞTIRMAÖNERİLERİRESEARCHLAYOUT DbaseCATI. 2 MODEL YAPISI CATI (Computer Aided Telephone Interview), Bilgisayar destekli telefonla anket sistemidir.
Psikiyatrik Araştırmalar
KİTLE İLETİŞİMİ VE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
Siyasal Eğilimler Aralık 2014 Kudret Akay. Araştırmanın Amacı KKTC seçmenin özellikle Kıbrıs sorununun çözümü konusundaki tercihlerini belirlemek.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Hipotezlerin /Araştırma sorularının formüle edilmesi
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Pazarlama Araştırması
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
ULUSLAR ARASI PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
AKADEMİK ÇALIŞMALARDA YAZIM TEKNİKLERİ
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Erken çocuklukta gelişim
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Araştımanın Kapsamı Her ay Türkiye kent / kır genelini temsili nitelikte, toplam 18 ilde gerçekleştirilen OMNIBUS araştırmanın EYLÜL ayı çalışmasında C-LINE.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Örnekleme.
GRUP ADI LAST SEEN.
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
İSTATİSTİKTE TAHMİN ve HİPOTEZ TESTLERİ İSTATİSTİK
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ.  Bu bölümde;  Ö ğ retim Aranılan Yanıt mıdır?  İ htiyaç De ğ erlendirme Nedir?  İ htiyacın Belirlenmesi ve Analizi 
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Hipotez, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar İsmail GÜLEÇ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
TÜRKİYE REFERANDUMA GİDERKEN ARAŞTIRMASI
Haziran 2015 Seçimlerine Giderken Kamuoyu Dinamikleri
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

DERS 10: Birincil Kaynaklardan Veri Toplama (Data Collection – Primary Sources Akın Şahin

Ipsos KMG  Masabaşı Araştırmalar: Bir önceki derste  bahsedilen türde araştırmalardır.  Bunun dışında birincil kaynaklardan veri toplamanın iki temel yöntemi vardır:  1. Qualitative – niteliksel araştırmalar: Metin çözümlemesi, içerik analizi gibi sayısal ifadeye dönüştürülmeyen, sözel araştırmalardır. Niteliksel bir araştırmayı rakamlara dökersek, araştırmayı niceliksel hale dönüştürmüş oluruz.  2. Quantitative – niceliksel araştırmalar: Dersimizin asıl konusunu oluşturan sayısal araştırmalardır.

 Türkçe’de “kantitatif” olarak da geçer. Bir olgu ya da fenomenin ve bunlar arasındaki ilişkilerin sayısal özelliklerinin sistematik olarak incelenmesidir.  “Sayısal özellik” dediğimizde işin içine ölçümleme girecektir.  Ölçümleme süreci niceliksel araştırmaların özünü oluşturur: ◦ Sayısal özelliklerin sistematik incelenmesi ve bu özellikler arasındaki ilişkilerin aranması gerekir. ◦ Örn, insanların göz rengi ile sayısal derslerde gösterdikleri başarı arasında ilişki vardır; diye bir önermemiz olsun. Bu önerme, araştırmanın başında ortaya attığımız hipotezdir. Hipotez farklı şekillerde de ifade edilebilir. Soru biçiminde ifade edilen hipotezler de olabilir.

 3 temel niceliksel araştırma yöntemi vardır:  1. Cross – sectional studies (Kesit araştırmaları): Ana kütleden seçilen örneklemden bir zaman diliminde kesit alınarak yapılan çalışmalardır. ◦ Örn; “Yarın seçim olsa hangi partiye oy verirsiniz?” sorusunu belli bir örnekleme belli bir tarihte sorduğumuzda, kesit alarak araştırma yapmış oluruz. Kamuoyu araştırmalarının çoğu kesit araştırmalardır.  2. Panel Studies: Aynı örneklem üzerinden sürekli yapılan çalışmalardır. Daha çok pazarlama araştırmalarında uygulanır. ◦ Örn; televizyon rating bilgileri hep aynı kişilerden elde edilen verilerden oluşur. Örneklem sabittir, elde edilen veriler değişkenlik gösterir.  3. Cohort (Grup) Design Studies: Üyeleri değişse bile tanımlı bir grup ya da kuşağı izlemeye dayalı araştırmalardır. ◦ Örn; 5-7 yaş grubundaki çocukların dil gelişimi üzerine uzun dönemli bir çalışma yapıldığında, aynı kişiler üzerinde her yıl tekrar araştırma yapılamaz. Bir grup çocuk bu yaş grubundan çıkarken, yerine yeni çocuklar gelecektir.

 1. Araştırma Sorusunun ve amaçlarının belirlenmesi: ◦ Sorumuzu net, anlaşılır biçimde tasarlamalıyız. Bu aşamada, aynı soruya dair daha önce araştırma yapılıp yapılmadığını, yani ikincil kaynakları kullanmamız gerekiyor. İkincil kaynakları taradıktan sonra kendi araştırmamıza, yani birincil kaynaklardan veri toplamaya başlayabiliriz.  2. Araştırma tasarımının geliştirilmesi: ◦ Burada belli konularda karar vermemiz gerekir. Öncelikle bir evren tanımı yapmalıyız. Yani, araştırmamızı ilgilendiren en büyük küme nedir? (Örn, Türkiye geneli, İstanbul’da ikamet edenler, kentlerde yaşayanlar gibi…) ◦ Evren tanımını yaptıktan sonra, bu evrenden alacağımız örneklemi nasıl belirleyeceğimize karar vermeliyiz.

 2. Araştırma tasarımının geliştirilmesi (devam): ◦ Örneğin, göz rengi ve sayısal derslerdeki başarı arasındaki ilişkiyi merak ediyoruz. Bunun için evren olarak yalnızca bir sınıfı, bir fakülteyi, bir üniversiteyi tanımlayabiliriz. Belirlediğimiz evrene göre, onu en iyi temsil edeceğini düşündüğümüz bir yöntemle örneklem seçmeliyiz. Bu tür kararlar, araştırma sorusuna, amacına, araştırmanın sponsoruna, önemine ve diğer birçok faktöre bağlı olarak değişir.  3. Veri toplama: ◦ Araştırmayı tasarladıktan sonra veri toplama aşamasına geçebiliriz.

 3. Veri toplama (devam): ◦ Örn; hane tüketimi hakkında bir araştırmamız olsun. Bunun için veri toplarken, belirlediğimiz ev sakinlerinin aldıkları her ürünü bir kağıda yazmalarını isteyebiliriz. Ya da, teknolojiyi kullanarak ürünleri barkod ile bilgisayara otomatik kaydedebiliriz. Veri toplama yöntemleri, araştırma için ayrılan bütçe ile sınırlıdır. Aynı zamanda, yöntemi uyguladığımız kişilerin de bu yöntemi kullanabilme yeteneği olması gerekir.

 4. Analiz: ◦ Dar çerçeveli araştırmaların analizi görece kolaydır. Ancak, binlerce kişiyle yapılan bir araştırmanın verilerini analiz etmek için karmaşık yöntemler izlenir. ◦ Kağıt üzerindeki verilerin sayısal hale getirilmesi ve bunlar arasındaki ilişkilerin de yine sayısal olarak değerlendirilmesi gerekir.  5. Sonuçların Sunumu: Elde ettiğimiz sonuçları görselleştirerek, açıklayıcı biçimde sunuma hazırlamamız gerekir.  6. Karar Alma: Araştırma amacımıza göre, bulduğumuz sonuçları değerlendirerek elimizdeki verilerle nasıl ilerleyeceğimize karar veririz.

 Kuramsal araştırmalarda, kuramdan türetilen önermeler (hipotez) ya da soru cümleleri ile ilgilenilen olgu ya da fenomen hakkındaki ilişkiler ortaya konulur. Hipotez bilimsel yöntemde olaylar arasında ilişkiler kurmak ve olayları bir nedene bağlamak üzere tasarlanan ve geçerli sayılan bir önermedir.  Bir kuram, her duruma uygun olmayabilir. Örneğin bir kuram, “Sosyo- ekonomik statü ile kültürel harcamalar arasında doğrusal bir ilişki vardır.” diye bir önerme içerebilir. Yani, insanların gelir düzeyi arttıkça, kültür ürünlerine harcadığı para artmaktadır. Bu önermeyi test etmek için araştırma yaptığımızda, Türkiye’de bunun geçerli olmadığı sonucuna ulaşabiliriz. Bu durumda, kuramın (teorinin) bize önerdiği hipotez Türkiye için doğru olmamış olur.  Uygulamalı araştırmalarda ise araştırma sorusu, ilgilenilen konu ya da olayla ilgili araştırmanın çerçevesini belirler.

 Bir durumu var olduğu şekliyle tanımlamaya çalışan araştırmalarda 3 tane veri toplama yöntemi vardır:  1. Yüzyüze görüşme teknikleri: Anketör ile denek arasında görüşme ile olur. ◦ Kağıt – Kalem ile olabilir. ◦ Bilgisayar destekli olabilir.  2. Telefonla Görüşme: Deneklere telefon açıp sorular okunarak yapılır. ◦ Kağıt – Kalem ile veriler not edilebilir. ◦ Bilgisayar destekli yöntemlerle de veriler özetlenebilir.  3. Denek Tarafından Yanıtlama: Anket formunu denek kendisi doldurur. Bu formlar daha sonra toplanır. ◦ Posta yoluyla formlar toplanabilir. ◦ On-line olarak da form toplanabilir.