 Günümüzün hızlı değişen iş ortamında örgütlerin başarısı ;  sermaye,  büyüklük (DEĞİL)  bilginin elde edilmesine  bilginin örgüt amaçları doğrultusunda.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Advertisements

KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
Kurumlar toplumu önemser
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
PAZAR YÖNLÜLÜK.
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Hazırlayan: HÜLYA KÜÇÜK
21. Yüzyıl becerileri.
AKILLI ŞEBEKELİ KİM İŞLETECEK ? Murad ŞERALIOĞLU İGDAŞ EĞİTİM MÜDÜRÜ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
İş Dünyasında Yeni Yaklaşımlar Copyright S.K.Mirze1.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İŞBİRLİĞİYLE ÖĞRENME.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Kültürel amaçlı teknoloji kullanımı : çevrimiçi öğrenen toplulukları oluşturma.
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
İNOVASYON.
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
KASTAMONU HALK EĞİTİMİ MERKEZİ VE AKŞAM SANAT OKULU.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Örgütsel bilgi kullanımı
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, bilişim teknolojisinin evrimini incelemektedir. Bölüm, örgütsel işlemlere uygulanan bilişim teknolojisi sistemlerine göz atarak.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Toplam Kalite Yönetimi
SINIF YÖNETİMİ.
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
Yrd.Doç.Dr. Volkan Unutmaz
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
BİLGİ: ÜRETİMİ, YÖNETİMİ VE PAZARLANMASI
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
KURUMSAL İLETİŞİM.
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
GRUP İLETİŞİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
Sunum transkripti:

 Günümüzün hızlı değişen iş ortamında örgütlerin başarısı ;  sermaye,  büyüklük (DEĞİL)  bilginin elde edilmesine  bilginin örgüt amaçları doğrultusunda kullanmasına bağlıdır.

DATA : Gözlemler, ölçümler İNFORMATİON : Veriler arasındaki ilişkiler, Kim? Ne? nerede? Ne zaman? KNOWLEDGE : Bilginin faaliyet için kullanımı Nasıl ? WİSDOM : Deneyimlerin düşünme becerilerine dahil edilmesi, neden ?

AÇIK (Explicit-Codified) ÖRTÜLÜ – ZIMNİ (Tacit-Implicit)  Nesnel, teknik  Kodlanmış, sistematik bir biçimde ifade edilebilen, ulaşılabilen ve aktarılabilen  Bireysel ; her türlü kişisel dokümanlar  Örgütsel ; rapor, politika ve prosedürler, amaçlar, stratejiler  Kişisel, know-how  Kodlanmamış, dağılmamış, formalleştirilmesi zor, deneyim, inanç ve becerilerden oluşur.  Bireysel ; zihindeki bilgi, deneyimsel öğrenme  Örgütsel ; çalışan anı- hatıra, müşteri – niyet, talep

 Bilgi başlangıçta kişiseldir ve örtüktür.  Toplumsal amaçlı olarak kullanılabilmesi için kodlanmalı, açık hale getirilmeli, iletilmeli ve kullanılacak kişi, grup ya da gruplar tarafından deşifre edilmelidir.  Yani bilginin yalnızca kişisel olarak oluşturulup örtük biçimde kalması yeterli değildir. Aynı zamanda açık hale getirilmesi ve yönetilmesi gerekmektedir.

 Açık hale getirmek ve yapılandırmak için ;  1- Teknolojik ağlar : her tür açık bilginin üretim, depolama, erişim, dolaşım ve kullanımını sağlayan bilişim ve iletişim teknolojileri  2- Sosyal ağlar ; örtük bilginin açığa çıkmasını ve paylaşılmasını sağlayan çoğu zaman resmi olmayan, kurum kültürüne dayanan, çalışanlar arasındaki ilişkiler

 KÜRESELLEŞME  TEKNOLOJİ- database, web, altyapı  EKONOMİ- yeni bilgi ekonomisi  BİLGİDEKİ ARTIŞ (NİCELİKSEL)- uzmanlaşma  MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ- kalite ENTELEKTÜEL SERMAYE

 Bilgiye dayalı ekonomiyi tartışmak kolay olmakla birlikte, işin içindeki insana ilişkin süreçlerin (yaratıcılık, iletişim, yargıda bulunma, öğretme ve öğrenme gibi) niceliksel değerlendirmesini yapmak güçtür.  Bilgi Yönetimi bilgi teknolojisi, ölçüm araçları (sınırlı )  Yönetim terimi, niteliği gereği, kontrol edilemez olan ya da en azından sıkı bir denetimden zarar görecek süreçlerin kontrolünü akla getirmektedir.  Bilginin yönetilemeyeceğini, yalnızca desteklenebileceğini ileri sürmektedirler. (Krogh vd., 2002)

 Bilgi yönetiminden herkes farklı şeyler anlıyor.  Bu yüzden bilgi yönetimini kurumsal hedef ve stratejiler doğrultusunda tanımlamak gerekir.

Temel çabasıBilgiyi üretken kılmak AmacıDoğru zamanda doğru bilgiyi doğru kişiye sağlamak YeriDisiplinler arasıdır. DayanağıÖrgüt kültürüdür.

KÜLTÜR Bilgiyi paylaşma İŞBİRLİĞİ- MUHAFAZA ETME Soru : örgütlerde çalışanlar arasında işbirliği nasıl sağlanmalı, çalışanlar bunu ne sıklıkla yapar ? Araçlar ; eğitim toplantıları, ödüllendirme sistemleri, örgüt içi iletişim programları STRATEJİ ARAŞTIRMA- FAYDALANMA Soru :işletme hedeflerimizi başarmak için hangi bilgiye ihtiyaç duyarız ? Bilgi bizim işimizi ve rakiplerimizin işini nasıl etkiler ? ARAÇLAR ; Maddi olmayan varlıkları izleme, karar destek sistemleri ORGANİZASYON Öğrenme Yapısı YUKARIDAN AŞAĞIYA- AŞAĞIDAN YUKARIYA Soru : çalışanlar örgütte destekleniyor mu ? ( paylaşım, öğrenme ve işbirliği için ) ARAÇLAR ; proje takımları, TEKNOLOJİ Bilgi Sistemleri KODLAMA- BİREYSELLEŞTİRME Soru : örgütlerde bilgi araçları bilgi paylaşımını engelliyor mu ? ARAÇLAR ; geribildirimler, veri ambarları,

 Sosyal iletişim ağları.  Takım çalışması, uygulama toplulukları.  Örgütsel öğrenme.  Dedikodu.  Resmi yapılanmış teknolojik iletişim ağlarının oluşturulması ve kullanımı (e-posta, mobil teknolojiye dayalı ağlar, telekonferans, video-konferans, vb.).

GÜVEN AÇIKLIK İLETİŞİM KANALLARININ VARLIĞI VE KULLANIMI ÜSTÜ ÖRTÜLÜ BİLGİ PAYLAŞIMI AÇIK BİLGİ PAYLAŞIMI BİLGİ PAYLAŞIMINDA ÜST YÖNETİMİN DESTEĞİ BİLGİ PAYLAŞIM ÖDÜL SİSTEMİ

 Şeffaflık- öğrenme için belirleyici bir etken  Tarafların tüm kartları masanın üstünde tutması, gizli kalmış önyargılardan kurtulmaları, eylemlerine neden olan durumlar, duygular ve önyargıların açıkça ortaya konulması  Açıklık, taraflar arasında ki bilgi aktarımını etkilemektedir. Tarafların birbirlerinden öğrenmeye ve birlikte yaratmaya çalıştıkları şeyin çoğunu dile getirmeleri zordur. Açıklık, genellikle örgütün kültüründe saklıdır. (Bodaracco, 1991)

 Örgütsel iletişim araçları, önemli haberleri veya olayları sadece doğrudan öğrenme kaynağı değildir.  İletişim ortamında diğer insanlar için anlamsız ve belirsiz olma olasılığı bulunan iletiler ile üstü örtülü bilgilerin rahatlıkla iletişim sürecine sokulmasıyla paylaşılan bilgi miktarı artırılabilir.  Yüzyüze iletişim, iletişim araçları ( , telefon vs.), tartışma panoları,yazışmalar

 Bilgi paylaşım kültürü için gerekli olan ortamı üst yönetim oluşturur.  2001 World Economic Forum’unda CEO’ların %95’i bilgi yönetiminin örgütsel başarı için kritik bir unsur olduğunu belirtmişlerdir. (Bontis, 2002)  Üst yönetimin tavrı, bilgi yönetiminin örgüt için sadece bir karar ile değil devamlılığı ve bir kültüre dönüşmesi için en önemli öncüldür.

Üst Yönetimin destekleri ;  Bilgi paylaşımını gerektiren teknoloji için gerekli kaynakları sağlamak,  Çalışanların etkileşim geliştirmelerine olanak sağlayacak ortamların oluşturulması (büro tasarımı, rahatlama alanları, öğrenme merkezleri)  Bilgi yönetimi ve örgütsel öğrenmenin şirketin başarısı için çok kritik olduğuna ilişkin çalışanlara mesajlar vermek,  Bilgiyi paylaşmak ve kullanmak için teşvikler yaratmak.

 Ford Motor C. CEO’su (J. Nasser ) şirkette ki işleyiş ile ilgili bir önceki hafta için düşüncelerini ve deneyimlerini yazarak tüm çalışanlara haftalık e- mail yoluyla gönderir ve kendine geri gönderilen yüzlerce cevabı okur ve onların ihtiyaçlarını takip ederek cevap veren bir takım üyesi oluşturmuştur. (Hackett, 2001)

 Bilgi paylaşımı karşılıklı güveni gerektirir.  Güven bir örgütteki bilgi paylaşımını sağlayan temel bir öğe ve ön şarttır. (McMurray ve Baxter, 2002)  Bir örgütte oluşan güven ;  1- Bireylerarası güven ( çalışanlar arasında, çalışan-yönetici arasında)  2- Sistem güveni ( bir bütün olarak çalışan ile örgüt arasındaki güven )

 Yeni fikirler ileri sürmek için çalışanlara verilen güven ve bu fikirlerin başarısının sağladığı katkıların farkına varılması ile güven bilgi yönetim sürecini destekler.  Eğer kültürel eğilim, paylaşım ve işbirliğine doğru ise fikirlerin akışı özgür olacak ve insanlar bilgisini saklamayacaktır.  Buna karşın bir örgütte güvenin olmayışı, örgütün en yüksek potansiyele ulaşmasında rol oynayan bilginin çalışanlar tarafından saklanmasına, paylaşılmamasına sebep olur.  Bozulmuş bir güven ise örgütsel etkinliği azaltan en hızlı yollardan birisidir. (Baker, 2001)

1- Örgütlerde güven, yukarıdan aşağıya doğru hareket eder. Güvenilirlik, en tepede üst yönetimde başlamalıdır. Üst yönetimin davranış ve tarzları örgütün değer, normlarını yansıtır. 2- Güvenin sadece örgüt misyonunda önemli olduğunun belirtilmesi yeterli değildir. Güvenin göstergeleri ve işaretleri açık bir şekilde ortada olmalıdır. Çalışan, bilgiye ihtiyacı olan bir diğer çalışanla bilgisini paylaşma çabası ve harcadığı zamanı kendisinin de ihtiyacı olduğunda aynı karşılığı göreceğini bilmelidir.

 Çalışanların zihnine ve yaptıkları işe sıkı sıkıya bağlı olan bilgi, süreç içerisinde çok kolay ortaya çıkmaz.  Kritik faktör MOTİVASYON  İçsel motivasyon- çalışanın hedefine ulaşmada temel uyarıcı  Dışsal motivasyon- maddi ödüller, terfi  Ödül ve takdir sisteminin bilginin değerlendirilmesinde ve paylaşılmasında çalışanların davranışlarını hissedilir derecede etkilediğini gösterir.

 Çalışanlar arasında paylaşımı için cesaretlendirici ve teşvik edicidir.  Bilgi paylaşım çabalarını önemli hale getirir ve destekler.

 Parasal ödüller, çalışanlar için bazen yanlış bir uyarıcı olabilir, bu ödüller son derece dikkatli kullanılmalıdır.  Geleneksel ödüllendirme sistemleri, bireyselleştirmeyi ve kıyasıya rekabeti özendirecektir. Bu da bilgi yönetimindeki hedef olan bilgi paylaşma isteğinde ters etkiye neden olacaktır.  Çalışanlar birbirleri ile ödüller için bir tür yarışmaya sokulacaktır. ‘Belli düzeyde maaş artışı ya da prim için yarışıyorsak bilgimi seninle neden paylaşacağım ? ’ bakış açısına sebep olacaktır.

 Bireysel ödüler yerine takım çalışmasına dayalı ve güvene duygusunu ortaya çıkaracak bir sistem tasarlamalı. Takım tarafından alınan ödül o takımın üyeleri arasında eşit olarak bölünmüş bir çabanın ürünü olacak ve takım üyeleri takımın performansını arttırmak için sahip oldukları bilgileri güvenle paylaşacaktır.

 Parasal Ödüller ; çalışanlar kısa dönemli parasal ( maddi) hedefleri yerine getirmek için ödüllendirildiğinde, yüksek düzeyli bir düşünce geliştirmekten yoksun olurlar.  Çalışanları sadece dışsal etkenlerle motive etmemeli, içsel motivasyonunu desteklemeli, kendi değerinin örgüt için yüksek olduğunu çalışana hissettirmelidir.

 ŞİRKET : Samsung Life Insurance  Araştırma : Know-how bank (Web tabanlı) aracılığıyla çalışanlar arasında bilgi paylaşımını nasıl teşvik ettiği ? PUANLANDIRMA SİSTEMİ – (Çalışana) 1 Puan- know-how bank aracılığıyla yapılan her arama ve ulaşılan her içerik için 10 puan- yapılan her bilgi girişi için …………. 200 puan – yaratılan her bilgi materyali bir başka çalışan tarafından ulaşıldığında ve yararlandığında bilgiyi yaratan çalışan

 Vaad edilen ödül : parasal ödül, yurtdışı eğitim fırsatı  Sistemin Açmazı :  Ödül sistemi, yapay bilgi akışına neden oluyor.  Hedef puan toplamaya dönüşüyor. (Sistemde aşırı bilginin depolanması)  Know-how bank kaydedilen bilginin kalitesi (niteliksiz)  Tedbir : know-how bank’a girilen her bilgi onay aşamalarından geçiyor. (ortalama 3,2 oranında reddetme)

 ARAŞTIRMA SONUÇLARI : Bir ödül tasarlamanın zorluklarını gösterdi.  İş performansı ile Bilgi Akışı arasında pozitif bir ilişki bulundu.

 Bilgi yönetiminin işlerlik kazanabilmesi için öncelikle bilgi yönetiminin var olabileceği, gelişebileceği bir ortamın sağlanması gerekir.  alt yapıyı örgüt kültürü, örgüt yapısı  Örgütlerde bilgi yönetiminin uygulanması için örgütün bilgiyi elde edip örgüt içinde yayılımını sağlayacak yapıya ve kültüre sahip olması gerekmektedir.

 Örgütler, etkin bir bilgi yönetimi ile ilgili bir kültüre sahip ise ;  bireysel bilgiler kurumsal bilgilere dönüşür, teknolojik altyapılar oluşturulur,  bilginin değeri ölçülür,  örgüt içi güven ortamı yaratılıp bilgi paylaşımı artar.

Teşekkür Ederim…