Toplu Taşımada Sürdürülebilir Uygulamalar Trolleybus/TRAMBÜS Arif EMECEN Malatya Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter A.EMECEN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Advertisements

İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Hasan Hüseyin Savaş EPİAŞ Genel Müdürü
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
Enerji Taşımacılığı Erce Mola Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi.
Mobile Advertising Network Dünya’da mobil kullanımı Mobil penetrasyon Mobil reklam harcamaları Akıllı telefon penetrasyonu Mobil reklam gösterimleri.
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme Proğramı Grundtvig Learning Partnership Project.
UNI-SET Toplantı Notları
BİYOÇEŞİTLİLİK NEDİR Biyoçeşitlilik, bir bölgedeki genlerin, türlerin, ekosistemlerin ve ekolojik olayların oluşturduğu bir bütündür. Başka bir deyişle.
SERA KURULUŞUNDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
ARAZİ ROBOTU KAVRAMSAL TASARIMI
6.SINIF FEN ÖDEVİ. Uygulanan yalıtım kalınlığına ve kullanılan malzemenin ısı iletkenliğine bağlı olarak, ısı kaybı % oranında azaltılır. Yoğuşma.
HASEN | HAZAR STRATEGY INSTITUTE Emin Emrah DANIŞ KÜRESEL PETROL PİYASALARI VE FİYATLARI ANLAMAK.
DEVİR SONRASI SULAMA ŞEBEKELERİNİN PERFORMANSINA GENEL BİR BAKIŞ Prof.Dr. Hasan DEĞİRMENCİ Yrd.Doç.Dr. Çağatay TANRIVERDİAraş.Gör. Gülşah ÜĞLÜ Kahramanmaraş.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Fatma ÇANKA KILIÇ, Durmuş KAYA, Süleyman SAPMAZ, Muharrem EYİDOĞAN, Volkan ÇOBAN, Selman ÇAĞMAN Uluslararası Enerji ve Güvenlik Kongresi Umuttepe / Kocaeli.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
1 Şubat 2014 Başbakanlık Müsteşarlık Makamına ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
SAĞLIK TURİZMİNDE ÖNEMLİ TIBBİ DESTİNASYONLAR 1. Sağlık Turizminde Öne Çıkan Destinasyonlar Global ölçekte değerlendirildiğinde son yılda bazı ülkelerin.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTFORDİZM. Fordizmin Krizi Birikim rejiminin krizi Kapitalizmin belirleyici özelli ğ i kendisini yeniden üretebilmesi.
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
RIDVAN AKMAN ve FERDİ METİN
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
İşletmelerde Tesis Yönetimi
RETS Rüzgar Enerjisi Tahmin Sistemi
ÜLKEMİZ VE DÜNYA.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Ticari ve Nakit Çözümler Direktörü
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Nasıl bir enerji politikası?
TUTUM VE ALGILAR.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
NET 207 SENSÖRLER VE DÖNÜŞTÜRÜCÜLER Öğr. Gör. Taner DİNDAR
İK MAKALESİ.
Güneş Enerjisi Elektrik Üretimi
HİDROJEN ENERJİSİ: Hidrojen 1500'lü yıllarda keşfedilmiş, 1700'lü yıllarda yanabilme özelliğinin farkına varılmış, evrenin en basit ve en çok bulunan elementidir.
ERASMUS PROGRAMI Personel Eğitim Alma Hareketliliği Oryantasyonu
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Ticari ve Nakit Çözümler Direktörü
Düz hatlar, makaslar & kruvazmanlar için ivmelenme izleme sistemi
MİKRODENETLEYİCİ KONTROLLÜ KOŞU BANDI
NeTIRail-INFRA Bilgilendirme Toplantısı, Ankara, Türkiye
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
SAMSUN EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ
ELEKTRİK ÜRETİMİNDE DOĞALGAZIN PAYI
Aylık Ton Regenere Elyaf Aylık Ton Regenere Open End İplik
ERASMUS PROGRAMI Personel Ders Verme Hareketliliği Oryantasyonu
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yüzde Problemleri Ve Çözümleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T.C. TİCARET BAKANLIĞI KOOPERATİFÇİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİM KOOPERATİFLERİ Turna TURNA KARABÜK, KASIM 2018.
Yenilenebilir Enerji Kaynakları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sayılarla Türkiye’de Atık Yönetimi
Sunum transkripti:

Toplu Taşımada Sürdürülebilir Uygulamalar Trolleybus/TRAMBÜS Arif EMECEN Malatya Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter A.EMECEN

TANIMLAR SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ; Daimi olma yeteneği olarak tanımlanmaktadır. Kullanılan kaynakların kullanım hızı, kaynağın üretim hızını aşmıyorsa sürdürülebilirdir. Sürdürülebilir Ulaşım; ulaşım sisteminin kendisini yenileyebilme kapasitesinin ötesinde çevreye zarar vermeyen, ekonomik olarak tutarlı, sosyal olarak hakça ve siyasi olarak sorumlu ve hesap verebilir olmasıdır. A.EMECEN

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK Toplu Taşıma sisteminin sürdürülebilir olması; Tüketilen kaynakların sürdürülebilir olması ile doğrudan ilişkilidir. – Ulaşım türlerine baktığımızda yaygın olarak fosil yakıt ve elektrik enerjisi kullanılan sistemleri görmekteyiz. – Petrol ve CNG yenilenemeyen fosil bir yakıttır. – Fosil yakıt tabanlı ulaşım sistemleri SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİLDİR. A.EMECEN

Enerji tüketimi dikkate alınarak ulaştırma araçlarına bakıldığında Elektrik enerjisi kullanan sistemlerin daha verimli olduğu görülmektedir. Günümüzde Elektrik enerjisinin sadece %25’lik Kısmının yenilenebilir kaynaklardan temin edildiğini ve giderek artış gösterdiğini’de unutmayalım. Enerji tüketimi dikkate alınarak ulaştırma araçlarına bakıldığında Elektrik enerjisi kullanan sistemlerin daha verimli olduğu görülmektedir. Günümüzde Elektrik enerjisinin sadece %25’lik Kısmının yenilenebilir kaynaklardan temin edildiğini ve giderek artış gösterdiğini’de unutmayalım. A.EMECEN 100 km’de tüketilen enerji (petrol) (l / yolcu 100 km) Demiryolu 2,5 Karayolu 5,9 Havayolu7,8

SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM Çevresel etkiler, yenilenebilir enerji kullanımı, enerji verimliliği, ekonomik tutarlılık dikkate alınarak değerlendirme yapıldığında Elektrikli Toplu Taşıma Sistemleri sürdürülebilir olarak değerlendirilmektedir. A.EMECEN

TRAMBUS Troleybüs sistemleri ilk olarak 19. yy sonlarında kullanılmaya başlanmış ve 1930’lu yıllarda büyük bir yaygınlık kazanmıştır. Sonrasında bir çok şehirde yerini çoğunlukla daha ucuz olması (?) sebebi ile dizel otobüslere ve kısmen yolcu kapasitesi sebebi ile tramvay sistemlerine bırakmıştır. 1970’lerdeki petrol krizi ve sonrasında artarak süregelen fosil yakıt bağımlılığı ve bunun çevreye ve de insan sağlığı üzerine yol açtığı olumsuz etkilerin dolayı birçok şehir mevcut Troleybüs hatlarını korumuştur. Günümüze gelirken; Araçlar ve sistemler modern teknolojilerle iyileştirilmiş, hatlar genişletmiştir. Bazı şehirlerde ise eski Troleybüs hatlarının tekrar hayata geçirilmesi planlanmaktadır. A.EMECEN

TRAMBUS,TEMEL ÖZELLİKLER Karayolu tabanlı, Lastik tekerlek, Elektrik tahrik, Çevre dostu, 8,000 yolcu/saat/yön hat kapasitesi, 225 kişi araç kapasitesi, 12, 18, 25 m araç seçenekleri Karayolu tabanlı, Lastik tekerlek, Elektrik tahrik, Çevre dostu, 8,000 yolcu/saat/yön hat kapasitesi, 225 kişi araç kapasitesi, 12, 18, 25 m araç seçenekleri A.EMECEN

NEDEN TRAMBUS? I.Maliyet için, II.Yolcu için, III.Operatör için, I.Maliyet için; Önemli alt yapı maliyetleri gerektirmez. Yolcu başına düşen enerji açısından çok daha verimli. Sıfır emisyon. Sessiz ve güvenli yolculuk. I.Maliyet için, II.Yolcu için, III.Operatör için, I.Maliyet için; Önemli alt yapı maliyetleri gerektirmez. Yolcu başına düşen enerji açısından çok daha verimli. Sıfır emisyon. Sessiz ve güvenli yolculuk.. A.EMECEN

NEDEN TRAMBUS? II Yolcu İçin; Daha çevreci Daha Sessiz Güçlü ama daha yumuşak ivmelenme ve frenleme Hizmetin Sürekliliği En iyi yolculuk kalitesi III Operatör için; Yüksek mekanik güvenirlilik ve verimlilik. Daha yüksek manevra kabiliyeti Uzun hizmet ömrü. Rölantide motor kaybı yok. Yüksek ivme ve tırmanma performansı Daha düşük bir enerji maliyeti II Yolcu İçin; Daha çevreci Daha Sessiz Güçlü ama daha yumuşak ivmelenme ve frenleme Hizmetin Sürekliliği En iyi yolculuk kalitesi III Operatör için; Yüksek mekanik güvenirlilik ve verimlilik. Daha yüksek manevra kabiliyeti Uzun hizmet ömrü. Rölantide motor kaybı yok. Yüksek ivme ve tırmanma performansı Daha düşük bir enerji maliyeti. A.EMECEN

ENERJİ SİSTEMİ 17 km uzunluğunda, 26 durağı bulunan, maksimum eğimin %4,5 olduğu, 8 adet trafo merkezi bulunan bir sistem için yapmış olduğumuz çalışma sonucunda 25m lik Trambuslarla 120 saniye ara ile işletme yapmanın mümkün olduğu tespit edilmiştir. Parametreler ve sonuçlar yanda verilmiştir. Enerji tüketimi < 3kWh/km Frenleme esnasında üretilen enerjinin büyük bir kısmı diğer araçlar tarafından kullanılmaktadır! A.EMECEN

DÜNYADA TRAMBUS SistemAraç Doğu Avrupa Batı Avrupa Avrasya Kuzey Amerika Güney Amerika13828 Afrika00 Avustralya160 Asya Toplam A.EMECEN

AVRUPADA TRAMBUS SistemAraç Avusturya4131 Belçika120 Fransa6199 Almanya3104 Yunanistan2350 İtalya14388 Hollanda148 Norveç115 Portekiz120 İsviçre15618 Toplam A.EMECEN

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK & TRAMBUS Grafikte yıllara göre dizel yakıtın ve elektrik enerjisinin artış eğilimi gösterilmektedir. Dizel yakıtın artış eğilimi elektrik enerjisine göre 1.6 kat daha hızlıdır. A.EMECEN

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK & TRAMBUS Yandaki grafik Trambüs ve dizel yakıtlı sistemlerin avantajlı duruma geçme noktasını göstermektedir. Yıllara göre dizel yakıt fiyatındaki artış, Trambüs fiyatlarındaki düşüş ve elektrik enerjisi kullanımdan kaynaklanan işletme giderlerindeki avantaj nedeniyle başa baş gelme noktası azalmaktadır. İlk yatırım ve yakıt masrafları dikkate alındığında yıllık km’den fazla yolculuk, günlük 130 km ‘den daha fazla yolculuk yapılması durumundaTrambüs sistemleri dizel otobüslere göre avantajlı duruma geçmektedir. A.EMECEN

E- EKONOMİ Kabuller: – Her iki sisteminde yılda km yapıldığı, eşit sayıda yolcu taşındığı dikkate alındığında 8 yılda yatırım başa baş gelmektedir. – Bakım ve çevresel etkileri dikkate dikkate aldığımızda Trambus daha avantajlı olacaktır. Kabuller: – Her iki sisteminde yılda km yapıldığı, eşit sayıda yolcu taşındığı dikkate alındığında 8 yılda yatırım başa baş gelmektedir. – Bakım ve çevresel etkileri dikkate dikkate aldığımızda Trambus daha avantajlı olacaktır. A.EMECEN AÇIKLAMAKörüklü Otobüs Teknolojisi DizelHibritCNG Troleybü s Enerji (kWh/km)6,34,46,62,9 Enerji Maliyeti (USD/km) 0,590,490,480,33 Bakım Maliyeti (USD/km) 0,190,250,210,15

ÇEVRE A.EMECEN Kabuller: km/Yıl TASARRUF ≈ kg CO2 atmosfere salınmıyor.

A.EMECEN

MALATYA TRAMBÜS HATTI A.EMECEN

2. ETAP A.EMECEN

Malatya trolleybus-trambus TRAMBUS ARACI TEKNİK ÖZELLİKLERİ Araç Boyu mm Çelik, kataforez kaplamalı yüksek dayanırlı şasi Araç Ağırlığı (AW0) kg Toplam Yolcu Kapasitesi 267 (48 Oturan, 219 Ayakta) %100 Alçak Taban Azami Hız 70 km/Saat Fren Sistemi Elektrikli ve Pnömatik Frenleme İvmesi 1,1 - 1,4 m/s² Çıkabileceği maksimum eğim 18% En Küçük Dönüş Çapı 23,2 metre A.EMECEN

Hat Voltajı 750 V DC Motor Gücü 2x160 kW 320 kW Yardımcı Tahrik Sistemi 50 kW- Jeneratör Elektrikli Kayar 5 Kapı Klima Sistemi Elektrikli ısıtma ve soğutma A.EMECEN

SONUÇ ENERJİ, ÇEVRE, EKONOMİ VE ETKİNLİK dikkate alındığında elektrikli toplu taşıma sistemleri, özelde TRAMBUS sistemi fosil yakıtlı sistemlere göre SÜRDÜRÜLEBİLİR sistemler olarak karşımıza çıkmaktadır ve Malatya’da Trambüs projesi ile bu ıspatlanmıştır. A.EMECEN

TEŞEKKÜRLER A.EMECEN