Tacettin İnandı Halk sağlığı 1. Kapsam Epidemiyolojide araştırmaların sınıflandırılması Araştırmaların benzerlik ve farklılıkları Temel kaynak, S. Tezcan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Advertisements

EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Program Tasarım Modelleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
Nitel araştırma teknikleri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Sosyal Psikoloji Konuları I
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Görev 1 31 Ekim e kadar Görev 1’i tamamlayıp ye göndermeniz gerekiyor.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
MEDİKAL BİYOLOJİ.
Karşılaştırmalı Eğitim
Bölüm 6: Araştırma Evreni ve Örnekleme
TUTUM VE ALGILAR.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EPİDEMİYOLOJİ GİRİŞ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
KARMA YÖNTEM.
Tezin Olası Bölümleri.
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
7.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA VERİLER
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Nitel Araştırmalar.
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
NİTEL ARAŞTIRMA ÖRÜNTÜLERİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

Tacettin İnandı Halk sağlığı 1

Kapsam Epidemiyolojide araştırmaların sınıflandırılması Araştırmaların benzerlik ve farklılıkları Temel kaynak, S. Tezcan. Epidemiyoloji2

Araştırma Nedir Araştırma; kişinin yaşadığı toplumu ve çevreyi tanımak ve karşılaştığı sorunlara çözüm yolları bulmak için giriştiği sistematik çaba olarak tanımlanabilir. Bilginin bulunması, geliştirilmesi ve gerçeğe uygun olup olmadığının kontrol edilmesi için harcanan çaba olarak da tanımlanabilir. Bir başka tanımla; “belli amaçlarla ve sistemli süreçler yoluyla veri toplama ve toplanan verilerin analizi”dir denilebilir. Araştırmada belirli bir yol takip etmek gerekir. Bu yol metot, model ve teknikler oluşturur Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU Geri Dön

2. Araştırma Türleri Bilimsel araştırmalarda yöntem konusu, araştırmanın bilimsel bir temele oturtulması açısından önemlidir. Çeşitli bilim alanlarında birbirinden farklı yöntemler kullanılarak bilimsel sonuçlar elde edilebilir. Önemli olan, araştırmada kullanılacak yöntemin araştırılan konuya uygun olması, o yöntemle ilgili konunun araştırılabilir olmasıdır. Bu açıdan bakılınca bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemlerin çeşitli şekillerde sınıflandırıldıkları görülür Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU Geri Dön

Araştırmalar; Nicel Araştırmalar(Quantitative Researchs) ve Nitel Araştırmalar (Qualitative Researchs) olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Nicel araştırmalar; “Ne kadar? Ne miktarda? Ne kadar sık? Ne kadar yaygın?” vb. gibi sorulara cevaplar arar Nitel Araştırmalar; “Niçin? Nasıl? Ne şekilde?” vb gibi sorulara cevap arar Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU

Niceliksel yöntem; sayısal yöntem gözlem ve ölçmeye dayalı tekrarlanabilen objektif biyoloji, kimya, fizik, mühendislik gibi doğa bilimleri alanlarındaki araştırmalarda kullanılan yöntemler Nicel araştırmada sorular: Kaç kişi başardı? Başarısızlık oranı nedir? Vb Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU

Nitel Araştırma Nedir? Gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik bir sürecin izlendiği araştırma türüdür. Psikoloji, sosyoloji, antropoloji, eğitim gibi sosyal bilim alanlarında insan ve toplum davranışları incelenmektedir. Genellemenin öncelikli amaç olmadığı, nitel ölçme yöntemlerinin (gözlem, görüşme) kullanıldığı kavram ve kuram oluşturmaya yönelik modeller. Bu davranışları sayılarla açıklamak zordur. Ölçümler bize kaç kişinin nasıl davrandığını gösterir, ama “niçin?” sorusuna cevap veremez. İnsan ve grup davranışlarının “niçin”ini anlamaya yönelik araştırmalara niteliksel (“qualitative”) araştırma denir. Nitel Araştırmada Amaç Nedir? insanların kendi toplumsal dünyalarını nasıl kurmakta, oluşturmakta olduğunu anlamak ve içinde yaşadıkları toplumsal dünyayı nasıl algıladıklarını yorumlamaya çalışmaktır. Nitel araştırma ile; niçin? nasıl? ne şekilde sorularına cevap aranır Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU

Niteliksel yöntem; insan ve grup davranışlarının “niçin”ini anlamaya yönelik araştırma yöntemleri psikoloji, sosyoloji, antropoloji, eğitim gibi sosyal bilim alanlarında insan ve toplum davranışlarını inceleyen araştırma yöntemleri Nitel araştırmada sorular: İnsanlar niçin böyle davranır? Yargılar ve davranış nasıl oluşur? İnsanlar çevrelerinde olup bitenden nasıl etkilenir? Kültürler niçin ve nasıl gelişir? Sosyal gruplar arasındaki farklar nelerdir? Başlıca Niteliksel Araştırma Modelleri: 1. Fenomenoloji 2. Etnografi 3. Gömülü teori 4. Örnek olay 5. Saha Taraması(Niteliksel ya da niceliksel olabilir) Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU Geri Dön

1. Fenomenoloji: Fenomenler; olaylar, durumlar, deneyimler veya kavramlar olabilir. Örnek: 7. sınıf öğrencilerinin matematiğe karşıolumsuz tutumlarının sebeplerinin belirlenmesi. 2. Etnografi: Bir halkın, bir kültür grubunun gelenekleri, inançları, birbiriyle bağlantıları vs betimlenmesi Örnek: 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine katılım düzeylerinin belirlenmesi. 3. Gömülü Teori: Araştırmacı veri toplarken veya yorumlarken verilerin içine gömülü olan teoriyi ortaya çıkartır ve araştırma boyunca yeni kavram ve teorilere ulaşabilir. Örnek: Öğrencilerin kesirlerde bölme işlemi yaparken kullandıkları yöntem ve modellerin incelenerek kesirlerle bölme işleminde kullanılabilecek bir yöntemin belirlenmesi 4. Örnek Olay: Özel bir durumun derinlemesine incelenmesi Örnek: 2. Sınıfta eldeli toplama işleminde yaşanan sorunların belirlenmesi Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU

Avantajları Genelleştirilebilir sonuçlar üretilir. Farklı gruplar arasında karşılaştırma yapılabilir. Kuramların doğruluk derecesi tespit edilir. Belirli bir yapı içindeki ilişkilerin incelenmesine yarar. Sınırlılıkları Mükemmel örneklem almak güçtür. Yeteri sayıda veri toplamak güçtür. Mükemmel ölçüm şartları her zaman sağlanamaz. Ölçme aracı önyargıyı da yansıtır. Model dışındaki veriler ile ilgilenmez. Avantajları Özel durumun “gerçekliğini” yansıtır. Sonuçlarla kuram üretilmesi kolaydır Farklı faktörlerin anlaşılmasını sağlar. Araştırmanın sonuçlarının uygulanabilirliği daha yüksektir. Sınırlılıkları Deneklerin yaşadıkları deneyimleri olduğu şekliyle ifade etmeleri zordur. Verilerin analizinde bireylerin sahip oldukları önyargı da yer alır Nitel Araştırmalar Nicel Araştırmalar Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU

Temel Araştırmalar Uygulamalı Araştırmalar Kuram Geliştirme Nedenleri Belirleme Ayrıntıyı Belirleme Açıklama Ürün ve Uygulama Geliştirme – İyileştirme (AR-GE) Aksiyon AÇIKLAM A KONTROL ANLAMA Amaçlar Açısından Araştırmalar Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU

1-Temel Araştırmalar Belirli bir uygulama amacı olmaksızın yapılan kurumsal ve deneysel çalışmaları kapsayan araştırmalardır. Teori bulma amacıdır Mevcut bilgiye yenilerini katmak amacıdır. Derlenen bilgiden seçilen olguyu açıklama ve yorumlama amacıdır. Önceden işlenmiş bilgiler farklı bileşenlerle yeniden üretilerek yeni teoriler geliştirilir. Problemin çözümü değil, daha iyi anlama esastır. 2-Uygulamalı Araştırmalar Mevcut bilgilerden yararlanarak belli sorunları çözme amacıdır. Sorun hakkındaki bilgiler geliştirilerek sağlanan yararın artırılması hedeflenir. Elde edilen bilgiler için çoğunlukla patent hakkı alınır. Çeşitleri; örnek olay, özel durum, aksiyon (eylem), etnoğrafik, gelişimci, fenomenografik, deneysel, tarihsel vb Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU

Araştırmaların sınıflandırılmasında Müdahale olup olmayışı Gözlemsel Analitik Zaman bakımından Uzunlamasına Kesitsel Amaç bakımından Analitik Tanımlayıcı Yer bakımından Hastane Toplum Yöntem açısından Anket çalışması Kayıt incelemesi Literatür incelemesi Orijinal araştırma Temel kaynak, S. Tezcan. Epidemiyoloji13

Epidemiyolojide sınıflama Gözlemsel araştırmalar 1. Tanımlayıcı araştırmalar 2. Analitik epidemiyoloji Deneysel epidemiyoloji 14

Epidemiyolojinin stratejisi 1. Gruplar arası karşılaştırma 2. Grup içi karşılaştırma Örnek 1. Sigara içen ve içmeyenlerde kanser sıklığının karşılaştırılması 2. Sigara içip kanser olanlarla olmayanların karşılaştırılması 15

Gözlemsel ve deneysel farkları Gözlemsel Faktör kontrol edilemez Randomizasyon sınırlı Neden-sonuç ilişkisi zayıf Gerçek hayata uygulanabilir Tekrarlanması zordur Deneysel Faktör kontrol altındadır Randomizasyon vardır Neden-sonuç ilişkisi kuvvetlidir Gerçek hayata uymayabilir Tekrarı mümkündür Temel kaynak, S. Tezcan. Epidemiyoloji16

GÖZLEMSEL ARAŞTIRMALAR Tanımlayıcı araştırmalar; kişi-yer-zaman özelliklerine göre tanımlama Analitik araştırmalar Vaka – kontrol araştırmaları Kohort araştırmaları Kesitsel araştırmalar Temel kaynak, S. Tezcan. Epidemiyoloji17

DENEYSEL ARAŞTIRMALAR Profilaktik önlemlere yönelik deneysel araştırmalar Terapötik önlemlere yönelik deneysel araştırmalar 18

METODOLOJİK ARAŞTIRMALAR Teşhis ve tarama yöntemlerinin tanı koymada ne kadar geçerli (validite) olduğu belirleme araştırmaları Gözlemecilerin ölçüm ve gözlemlerinin ne ölçüde güvenilir- tutarlı olduğunu belirlemeye yönelik araştırmalar Matematik simulasyon modelleriyle ilgili araştırmalar 19

Deneysel epidemiyolojik araştırmalar James Lind, scorbütün tedavisi Semmelweis’in puerperal enfeksiyonla ilgili çalışması Goldberger’in pellegra çalışması 20

Zaman yönünden Kesitsel Uzunlamasına İleriye dönük Geriye dönük 21

Veri toplama şekline göre Anket Kayıt Nicel Araştırmalar Nitel araştırmalar 22

Araştırmanın yapıldığı yere göre Saha araştırması Topluma dayalı Hastane verileri Sağlık kuruluşu kayıtları Lab. araştırmaları 23

Kaynaklar 24 S. Tezcan. Epidemiyoloji