Fatma Güven Lisaniler Toplumsal Cinsiyet ve Emek.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Toplumsal Cinsiyet ve Emek
Advertisements

EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
AKADEMIDE KADIN Prof. Ayşe AYATA Orta Doğu Teknik Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü.
AKP’NİN KADIN İSTİHDAM PAKETİ KİME MÜJDE ! ?. İSTİHDAM Bir ülkede çalışabilir nüfus içinde olup ücretli olarak bir işte çalışanların toplamıdır.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
MAKRO EKONOMİ 3. HAFTA.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Siyaset Sosyolojisi.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
ÇALIŞMA - İŞ Emek ve emek gücü (işgücü): İnsanın doğa ve toplum ile kurduğu tüm ilişki bir emek etkinliğidir. Oysa işgücü, sadece kapitalist üretim sürecinde.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
PSİKOLOJİK DANIŞMAN H.YUSUF POLAT. İnsanların geçimlerini sağlamak için sürekli yaptıkları işe meslek denir.
F İ NLAND İ YA EG İ T İ M S İ STEM İ Dünyanın en iyi eğitim sistemlerinden birine sahip Finlandiya’da özel okul yok, öğrenciler günde 4 saat ders yapıyor,
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
PROJE AÇILIŞ TOPLANTISI
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Makro İktisat.
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
BOSNA HERSEK’TE YATIRIM FIRSATI
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
Bütünleştirme uygulamaları
Aile Atölyeleri Projesi
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
. DERS.
Yrd.Doç. Dr. Mustafa ASLAN Harran Üniversitesi Kurum Koordinatörü
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖĞRENME STİLLERİ.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
AİLE VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Sunum transkripti:

Fatma Güven Lisaniler Toplumsal Cinsiyet ve Emek

Kadın olduğum için mutluyum Erkek olduğum için. mutluyum

Çalışma-Emek Çalışma: ev dışında, para karşılığı yapılan faaliyetler. Emek: Mal veya hizmet üretimi sırasında ortaya konan insan kaynağıdır. Üretimi gerçekleştirenlerin fiziksel ve düşünsel katkılarıdır.

Kadın Emeği:ev-içi/karşılıksız emek Kadınların esas olarak evi çekip çevirmek, ev hizmetlerini yapmak çocuk bakmak, ailenin düzenini sağlamak gibi ev içi-aile merkezli işler yapmaları gerektiğine ilişkin kuvvetli bir ‘aile ideolojisi’ vardı/r. Bu ideolojiye göre, ev içinde kadınların yaptıkları işler ‘çalışma’ değil, sorumluluk duygusuyla ve sevgiyle gönüllü olarak yapılan, adeta kadın olmanın bir parçası olarak görülen işlerdi/r.

Toplumsal Cinsiyet rollerinin yapılandırıldığı ana gruplar ÜREME ÖZEL ALAN EV ÜRETİM KAMUSAL ALAN ÇALIŞMA ALANI

ÜRETİM/ÜREME Üretim Emek gücünü kullanma– çalışma – İmalat – Tarım – Balıkçılık – Ormancılık – Ödenekli iş Üreme Emek gücünün yeniden üretimi—yeme, uyuma, eğlenme, insan ırkının yeniden üretimi – Çocuk bakımı – Alışveriş – Ev işleri – Ödeneksiz iş

ÜRETİM VE ÜREMENİN BİRBİRİNDEN AYRILIŞI Sanayileşme öncesi toplumlar Üreme ve üretim birbiri içine geçmiş faliyetlerdi Aynı sosyal birim (komün) tarafından hayata geçirilmekteydiler Sanayi toplumları ve kapitalism Sanayileşme üretimi evin dışına taşıdı Üretim ve üreme ayrı sosyal birimler tarafından hayata geçirilmeye başlandı Üretim—işyeri, iş ilişkileri Üreme- ev, aile

Üretimin aile/evden daha da uzaklaşması Sanayileşme öncesi toplumda aile, toplumu yeniden üreten sosyal birim olmanın yanı sıra – Elbise – Yemek – Işık – Eğlence – Mobilya gibi ailenin temel ihtiyaçlarının da üretildiği yerdi. Sanayi toplumunda ise aile, toplumu yeniden üreten sosyal birim olmaya devam etmiştir ancak – Elbise – Yemek – Işık – Eğlence – Mobilya gibi ev dışında üretilen malların tüketildiği yerlere dönümüştür.

KAMUSAL ALAN/ÖZEL ALAN Kamusal – Ortak yaşam – Profesyonel – İş ilişkileri – Devlet Özel – Bireysel – Kişi – Aile

EKONOMİK ALANDA KAMUSAL VE ÖZEL ALAN AYRIMI EV/İŞ YERİ Ev – Yaşam – Beslenme – Şefkat – Anlayış/sevecenlik İşyeri – Kazanç – Rekabet – Güç – Girişkenlik

Sonuç Aile/ev –iş/işyeri farklı fonksiyonlar yüklenmiş birimler haline dönüştü ve ayrıştırıldılar. KADININ ve ERKEĞİN NEREYE DÜŞTÜĞÜNÜ TAHMİN EDİN!!

KADIN ERKEK

Ev dışında çalışan ve para kazanan erkeğin karşısında karşılıksız kadın emeği, her iki cinsin de konumlarını belirledi. Erkeğin üstünlüğünü sağlamlaştıran tarihsel bir gelişim gösterdi. Sanayileşmeyle ev (içeri) ile işin yapıldığı yer (dışarı) keskin çizgilerle birbirinden ayrılmış, ev dışında para getiren bir işte çalışmak daha önemli olmuş ve ‘çalışma’ denince de esas olarak bu tür faaliyet akla geliyor.

ÇOCUKTAN AL HABERİ

Kadınlar ve kadınların becerileriyle ilgili basmakalıplar 1.Olumlu basmakalıplar: el işlerinde daha ustadırlar, daha dürüsttürler, daha şık ve bakımlıdırlar, koruma içgüdüleri daha yüksektir, ev işlerinde daha deneyimli ve beceriklidirler. 2.Olumsuz basmakalıplar: denetleme ve yönetme konsunda gönülsüzdürler, fiziksel olarak daha güçsüzdürler, fen ve matematik alanında daha başarısızdırlar, seyahet etmekten hoşlanmazlar, fiziki tehlikelerle karşılaşmaktan ve fiziki güç kullanmak konusunda çekingen ve gönülsüzdürler. 3.Diğer basmakalıplar: emir almaktan daha çok hoşlanırlar, daha yumuşak başlıdırlar, işlerinden ya da çalışma koşullarından daha az şikayetci olurlar, sendika ve benzeri kuruluşlara daha az katılırlar, monoton işleri yapmaya daha hevesli ve gönüllüdürler, evden çalışmayı tercih ederler

EŞİTSİZLİĞİN NEDENLERİ ÖNYARGILAR: Basmakalıplar/önyargılar/ geleneksel kadın erkek rolleri/toplumsal cinsiyet rollerinin kısıtlayıcılığı İŞTEKİ STATÜ FARKI KAZANÇ FARKI: toplumsal cinsiyet temelli mesleki DİKEY VE YATAY ayrışmanın ve ayrımcılığın neden olduğu toplam kazanç farkı ŞARTLARDA EŞİTSİZLİK: Ev içi ve dışı ödeneksiz işlerin eşitsiz dağılımı, önyargılar, genellemeler FIRSAT EŞİTSİZLİĞİ: İş bulmamama, tercih edilmeme. DİKEY VE YATAY MESLEKİ AYRIŞMA

SONUÇLARI Kadınların beşeri sermaye yatırımlarının göreceli düşüklüğü Kadın emeği arzının belli mesleklerde yogunlaşması ‘Kadın işlerinin’ ücretlerinin düşmesi İşsizlik oranının artması ve iş bulma süresinin uzaması İş bulma ümidinin yitirilmesi  EMEK PİYASASININ DIŞINDA KALINMASI  KAMUSAL ALANIN DIŞINA İTİLMESİ DOLAYISYLA KARAR ALMA SÜREÇLERİNDEN DIŞLANMASI  ÖZEL ALANA HAPSEDİLMESİ  DEVLET GÜCÜ VE KORUMASINDAN YOKSUN BIRAKILMASI  SİDDETİN HER TÜRÜNE KARŞI SAVUNMASIZ BIRAKTIRILMASI. HAK ARAYIŞININ ENGELLENMESİ EŞİTSİZLİĞİN SONUÇLARI

EKONOMİK YAŞAMDA KADIN İşgücüne hangi oranda katılıyor? – 2015 yılında kadınların işgücüne katılım oranları. Türkiye’de % 29.9 KKTC’de %35.4’tür. Dünya ortalamsı %51.4. Hangi sektörlerde çalışıyor? – Sektörel ayrışma Kadınlar- tekstil, tarım, sağlık, eğitim Erkeler- inşaat, sanayi, madencilik Hangi meslekleri icra ediyor? – Mesleki ayrışma. Kadın ve erkek işleri Hangi statüde çalışıyor? – Ücretsiz aile işçisi, Ücretli, kendi işinin sahibi, yönetici İş bulma olanağı nedir? – İşsizlik oranı

Dünya Ekonomik Formuna göre KKTC Kadın erkek eşitliğinde nerede (2014) KadınErkekKadın/ erkek oranı İşgücüne Katılım benzer işe eşit ücret 0.94 tahmini ortalama yıllık kazanç (US$)7345,87619, Yasa yapıcı, yönetici olarak çalışan profosyonel ve teknik mesleklerde çalışan oranı Puan Sıralama 110/142 0= eşitsizlik 1= eşitlik

Dünya Ekonomik Formuna göre Türkiye Kadın erkek eşitliğinde nerede (2014) KadınErkekKadın/ erkek oranı İşgücüne Katılım%32% benzer işe eşit ücret 0.62 tahmini ortalama kazanç (US$)10,50126, Yasa yapıcı, yönetici olarak çalışan%12% profosyonel ve teknik mesleklerde çalışan oranı%37% Puan Sıralama 132/142 0= eşitsizlik 1= eşitlik

NASIL AŞILIR? Toplumsal cinsiyet farkındalığını artırarak Geleneksel kadın erkek rollerini dönüştürerek Kadın ve erkeklerle ilgili basmakalıpları kırarak

TOPLUMSAL CİNSİYET (FARKINDALIĞI) BAKIŞ AÇISI NE ÖNERİR? ALANLARIN TOPLUMSAL CİNSİYET TEMELİNDE AYRIŞTIRILMASINI REDDEDER. ALANLAR ARASINDAKİ HİYERARŞİK SIRALAMAYA KARŞI ÇIKAR. GELENEKSEL ROLLERİN DÖNÜŞTÜRÜLMESİNİ ŞART KOŞAR. VE BUNLARIN KADIN-ERKEK EŞİTLİĞİ TANIMININ/ ARAYIŞININ TEMELİNİ OLUŞTURDUĞUNU SAVUNUR.

Ne yapılmalı/Nasıl Yapılmalı? Fırsat eşitliğinin sağlanmalı Şartlarda eşitlik sağlanmalı Kadın erkek (toplumsal cinsiyet rollerinin) dönüştürülmeli Basmakalıplar kırılmalı

FIRSATLARDA EŞİTLİK Eğitimde fırsat eşitliği İş bulmada fırsat eşitliği Mesleki ilerlemede fırsat eşitliği Kaynaklara ulaşımda fırsat eşitliği

ŞARTLARDA EŞİTLİK Farklılıklar gözetilerek kadın ve erkek için aynı koşulların sağlanması Adıl bir seçim için Hepiniz aynı teste tabi tutulacaksınız. Şu ağaca tırmanacaksınız ErkeginKadının

SONUÇLARDA EŞİTLİK Kısa vadede: Fırsatlar ve şartlardaki eşitsizliklerin toplumsal eşitliklere dönüştürülmeli Şirkete hoşgeldiniz Toplumsal cinsiyet eşitliği

Ne ve nasıl yapılmalı?/2 Orta Vadede Kadına karşı ayrımcılığın önlenmesi için gerekli yasal alt yapı ve kurumlar oluşturulmalı (anayasa değişikliği, eşitlik mekanizmaları ve kurumları, çalışma, aile, sosyal sigortalar yasası değişiklikleri) Eşitlik mekanizmaları, Eşitlik Ombudsmanı

Ne ve nasıl yapılmalı?/3 Uzun vadede Toplumsal cinsiyet rolleri (geleneksel kadın-erkek rolleri) dönüştürülmeli, basmakalıplar kırılmalı Toplumsal cinsiyet farkındalık eğitimi Toplumsal cinsiyet odaklı politikalar Toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeten eğitim proğram ve kurumları Hayır, Mel’in sekreteri değil. Mel benim Biyolojik cinsiyetle doğarsınız. Toplumsal cinsiyet ise size dayatılandır.

TA Kİ SONUÇLARDA E Şİ TL İ K HAYAT NASIL? TIPKI SENİNKİ GİBİ !

YA DA TA Kİ Şirkete Hoşgeldiniz! E ş it