zihinlerdeki çağrışımlar, hisler, tutumlar, izlenimler olumlu/olumsuz değerlendirmeler akla gelen özet-resim genel görünüş sembolik anlam
“Bir kişinin yansımasını biçimlendiren üç ayna vardır. Birinci ayna kendinizi nasıl gördüğünüzdür. İkinci ayna başkalarının sizi nasıl gördüğüdür. Üçüncü ayna ise gerçekte ne olduğunuzdur.” Çin Atasözü
Kişisel imajımızı üçe ayırabiliriz: 1. Öz imaj: Kendimizi nasıl gördüğümüzdür. 2. Algılanan imaj: Başkalarının bizi nasıl gördüğüdür. 3. İstenen (ideal) imaj: Kendimizi nasıl görmek ve başkalarına nasıl “göstermek” istediğimizi belirleyen, iki boyutlu imajımızdır.
Öz imaja psikolojide benlik algısı da denmektedir. Kişinin kendini, kendi iç aynasında görme şekli onun öz imajını oluşturur. Öz imaj, yanıltıcı olabilir. Kişiler kendilerini gerçekte olduğundan daha iyi ya da daha kötü görebilirler. Kişinin öz imajı ile öz gerçeği arasındaki fark çok açık ise, kişi kendine yönelik saygısını yitirecektir.
Algılanan imaj ise, başkalarının bizim ne olduğumuzu “sandığı” ile ilgilidir. Bir kişinin algılanan imajı ile gerçek karakteri arasındaki farkın büyük olması, o kişiye yönelik, tutarsızlık duygusundan sahtekârlık hissine kadar pek çok olumsuz duygular yaratır.
İstenen (ideal) imaj ise, kendimizi nasıl gördüğümüz ve içimizde olanı başkalarına nasıl göstermek ya da sunmak istediğimiz ile ilgilidir. Bir kişinin, “Nasıl bilinmek istersiniz?” sorusuna verdiği cevap, bizi, o kişinin kafasındaki ideal imaj ile ilgili ipuçlarına götürür. İdeal imajı tasarlarken, kişinin gerçek karakter özellikleri, işinin veya sosyal konumunun gerekleri ve ilişkide olunan kişi veya kitlenin beklentileri dikkate alınmalıdır.
Kişisel İmajımızı Oluşturanlar
Araştırmalara göre, diğer insanlar hakkında karar vermeye, onlarla karşılaştığımız ilk iki saniye içinde başlarız.
Gülümseme Göz teması Sıkı tokalaşma Kişinin ismini kullanma
Özellikle bankacılık, hukuk veya hizmet sektöründe çalışan erkekler için fiziksel görünümün basanlarında çok büyük etkisi vardır. Aşağıdaki öneriler profesyonel yaşamda erkekler için avantaj yaratacaktır.
Karşı tarafta otorite ve ciddi bir etki yaratmak istiyorsanız kravatınızı gri veya lacivert tonlarda seçmelisiniz. Kravatınızı pantolon kemerinizin hemen üstünde kalacak şekilde bağlayın. Kullandığınız aksesuarların renkleri uyumlu seçin Takım elbisede mümkünse koyu renkleri tercih edin. Lacivert iyi bir seçim olacaktır. Siyah takım elbiseyi resmi ortam ve davetlerde kullanmaya gayret edin. Oturmadığınız anlarda ceketinizin düğmelerini ilikli tutun. Hijyen faktörü her durum için en büyük avantajdır.
Kıyafetinizin profesyonel kimliği geri planda bırakacak şekilde iddialı olmasından kaçının. Kadın giyiminde tek pantolon, tek etek üzerine v yakalı bluz veya gömlekler idealdir. Eğer takım elbise giymişseniz altına dolgu topuklu, spor veya abiye ayakkabı giymeyin. Modaya uymak yerine size yakışan renk ve tonu bulun. Ancak bu renklerin iddialı olmamasına özen gösterin. Hizmet sektöründe çalışan kadınlar bankacılık vs sektörlerine göre daha dinamik giyinebilir. Hijyen faktörü her durum için en büyük avantajdır.
Aksesuarlar Aksesuarla ilgili unutulmaması gereken konu detayların etkiyi maksimize ettiğidir. Kaliteli aksesuarlar imajınızı bir yukarı seviyeye taşıyacaktır. Eğer mümkünse ayakkabı ve çanta seçiminde olabildiğince formal ve kıyafete uygun tonda sade renkler tercih edilmeli ve aynı zamanda deri ve boyasına dikkat edilmiş ve bakımı yapılmış olmalıdır. İş çantası ve özel çantalarda gereksiz eşyaların çıkarılmış olmasına dikkat edilmelidir.
Giyim ve aksesuarlarınızla tanımlamaya çalıştığmız imaj şu noktalar göz Önünde bulundurularak yapılandırılmalıdır: Etkili olma Meslek ve duruma uygun olma Zaman ve para bakımından uygun olma Kendinize güven sağlama
Dr. N. Mert BATU