GÖZLEM FORMLARI Gözlem “Bir şeyi iyi anlamak için onun kendi kendine meydana gelen türlü belirtilerini gözden geçirmektir”

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME - I
Advertisements

ÖZKAN BİRER BEYKENT OKULLARI EDİRNE BEYKENT OKULLARI
Resimlerin Kullanımı.
Puanlama Yönergeleri (Rubrikler)
PROBLEME DAYALI ÖĞRENİMDE DEĞERLENDİRME
Neden ve Nasıl Kullanılır?
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
2  OECD’nin 67 ülkede uyguladığı PISA ölçme ve değerlendirme Yöntemi’ne göre değerlendirilen yarışma sınavıdır.
Eğitim Öğretimde Planlama
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
9. SINIF TARİH DERSİ PROJE ÖDEVİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
POZANTI ATATÜRK ORTAOKULU
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Veri tabani nedir? Veritabanı basit olarak bilgi depolayan bir yazılımdır. Bir çok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanın bu bilgiyi.
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
EĞİTİM SİSTEMİ VE ÖLÇMENİN SİSTEMDEKİ YERİ
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Proje, Performans Değerlendirme
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Danışman: Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Melike ELMEZ
Kontrol Listesi. Kontrol listeleri süreci ölçen ve kurallara uyulup uyulmadığını, belli işlem yollarının izlenip izlenilmediğini, bir davranışın gösterilip.
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
PORTFOLYO DEĞERLENDİRME
DÜN BUGÜN YARIN Ünite Portfolyo Sunumu Fatma KIYMAZ Asuman İŞLER.
Öğrencilerin çalışmalarının değerlendirilmesinde destek verici, bütünleştirici ve aydınlatıcı olan portfolyo oldukça etkili bir değerlendirme metodudur.
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
EDS462 Okul Deneyimi Dersi
Öğretİmİn PlanlarI.
E-Müfredat Eğitim-Öğretim Programlarının Sayısallaştırılması Projesi.
Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri 1 VERİMLİ ÇALIŞMA TEKNİKLERİ Hazırlayan ve sunan : Uzm.Psk.Dan. Yusuf URHAN.
Çalışma Yaprağı.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF UYUM PROGRAMI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (MSc., MEd.).
Anlatım yöntemi kullanan öğretmen;  Dersine iyi hazırlanır.  Düzenli bir öğrenim planı hazırlar.  Bu planında sunu sürelerini sınırlar.  Konuyu öğrencilere.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
EDS462/OMB504 Okul Deneyimi Dersi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
2. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Portfolyo çocuğun kişisel başarılarını, ilgi ve yeteneklerini, çaba ve ilerlemelerini çoklu ve çeşitli araçlar kullanarak oluşturduğumuz bir dokümantasyon.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Gözleme Dayalı Teknikler I
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

GÖZLEM FORMLARI Gözlem “Bir şeyi iyi anlamak için onun kendi kendine meydana gelen türlü belirtilerini gözden geçirmektir”

Gözlem, her hangi bir ortamda ya da kurumda oluşan davranışı ayrıntılı olarak tanımlamak amacıyla kullanılan bir yöntemdir. Eğer bir araştırmacı, her hangi bir ortamda oluşan bir davranışa ilişkin ayrıntılı, kapsamlı ve zamana yayılmış bir portre elde etmek istiyorsa, gözlem yöntemini kullanabilir. Gözlemi ve gözlem eylemini eğitim açısından ele aldığımızda bu açıklamadaki «araştırmacı» kavramı yerine öğretmen kullanılmalıdır. Modern eğitim sistemindeki anlayışlardan biri de her öğrencinin belli aralıklarla gözlenmesi gerektiğine dayanır. Bu gözlem olabildiğince uzun zamana yayılmalı ve gözlem faaliyetleri kayıt altına alınmalıdır.

Gözlem faaliyetlerinin kayıt altına alınması eğitimde gözlem formları olarak kullanılan değerlendirme araçlarını ortaya çıkarmıştır.

Sağlıklı bir gözlem formu için gözlemler sistematik hale getirilmeli ve anekdotlara dayandırılmalıdır. Ancak gözlemlenen tek bir olayı yazıya dökmek öğrenci açısından sağlam bir sonuç vermeyecektir.

Verilerin Kaydedilmesi Gözlemle elde edilen veriler, en kısa zamanda kaydedilmelidir. Aradan uzun süre geçtiğinde öğretmen, olaya dair fazlaca yorum üreterek değerlendirmesinde gerçeklerden uzaklaşabilir. Gözlemlerin fiziki kayıt araçlarıyla desteklenmesi de gözlem sonuçlarının sağlıklı biçimde kaydedilmesi için önemlidir. Gözlemcinin, ulaştığı sonuçları gözlenen kişiyi tanıyan başka biriyle de paylaşması sağlam bir form oluşturabilmek için gereklidir.  Gözlemci ölçütleri koyarken bütün öğrenciler için aynı standartlar kullanılır.

Tablo 4.2. Gözlem formu Öğrencinin; Adı soyadı: Sınıfı / Numarası: Açıklama: Bu form kazanım sürecinde öğrencilerin düzeylerini ve katılımlarını gözlemleniz amacıyla düzenlenmiştir. Öğrencinizin seviyesine göre 1 (hiçbir zaman) ile 5 (her zaman) arasında bir seçeneği işaretleyiniz. Öğrencide Gözlenecek Kazanımlar 1 2 3 4 5 1. Konuyu öğrenmekte zorluk çeker.   2. Bilgilerini etkinliklerde rahatça kullanır. 3. Anlayamadığı kısımları öğretmenine sorar. 4. Öğrendiği bilgilere değişik açılardan bakabilir. 5. Önbilgilerini kullanarak yeni bilgilere ulaşır. 6. Kitap haricinde kaynaklara da başvurur. 7. Araştırma sonuçlarını konuya adapte eder. 8. Tablo, grafik ve diyagram okuma ve yorumlama sırasında zorlanır. 9. Öğrendiği bilgilerini harita üzerinde anlamlandıra bilir. 10. Öğrendiği bilgileri gerçek hayattan örnekler ile açıklayabilir. 11. Anlayamadığı kısımları anlamlandırmaya çalışır. 12. Konuyu ilerideki öğrenmelerinde önbilgi olarak kullanabilir.

Tablo 4.3 Gözlem formu Öğrencinin; Adı soyadı: Sınıfı / Numarası: Açıklama: Bu form kazanım sürecinde öğrencilerin düzeylerini ve katılımlarını gözlemleniz amacıyla düzenlenmiştir. Öğrencinizin seviyesine göre 1 (hiçbir zaman) ile 5 (her zaman) arasında bir seçeneği işaretleyiniz. Öğrencide Gözlenecek Kazanımlar 1 2 3 4 5  I.DERSE HAZIRLIK 1.Coğrafya dersine değişik yardımcı kaynaklarla gelir.   2.Ulaştığı kaynaklardan etkin bir biçimde yararlanır. 3. Bilgi kaynaklarına nasıl ulaşacağını bilir. 4.Coğrafya dersine hazırlıklı gelir. II.ETKİNLİKLERE KATILMA 1.Konu ile ilgili görüşlerini çekinmeksizin ifade eder. 2.Görüşü sorulduğunda söyler. 3.Coğrafya ile ilgili yeni ve özgün sorular sorar. 4.Belirttiği görüşler ve verdiği örnekler özgündür. 5.Coğrafya dersini iyi dinlediğini belirten sorular sorar III.İNCELEME – ARAŞTIRMA -GÖZLEM 1. Mevcut kaynaklardan başka kaynakları da araştırır. 2.Gözlemlerini dikkatli bir şekilde yapar. 3.İnceleme ve araştırma ödevlerini özenerek yapar. 4.Bilgi toplamak için çeşitli kaynaklara başvurur. 5.Gözlemi sonucunda genellemeler yapar. IV. BİLİMSEL YÖNTEM 1.Coğrafi verileri çizelgelere ve grafiklere dönüştürür. 2.Yönergeye uygun deney yapar. 3.Bilinenlerden bilinmeyeni çıkarır. 4.Deney sonuçlarını doğru yorumlar. 5.Coğrafi araştırma sonuçlarından genellemelere ulaşır

Gözlem formları aracılığıyla öğrencilerin coğrafya dersi içindeki etkinlik dereceleri saptanabildiği gibi coğrafi sorgulama yetenekleri, arazi çalışmalarındaki performans yeterlilikleri ve aktüel birikimleri değerlendirilebilir. Gözlem formları oluşturulurken anekdot, derecelendirme ölçekler ve kontrol listesi gibi diğer ölçme araçlarından faydalanılması daha sağlıklı olacaktır.

KONTROL LİSTELERİ

En basit değerlendirme araçlarından biridir. Gözlenecek bir davranışın var/yok, yapıldı/yapılmadı, evet/hayır şeklinde işaretlenmesiyle oluşur. VAR YOK X

Bir davranışın, becerinin, yeteneğin var olup olmadığı hakkında bilgi verir. Ancak davranışın yapılma derecesi hakkında bilgi vermez. Davranış 1 2 3 4 5 Harita okuma becerisi Gözlem formu Davranış Evet Hayır Harita okuma becerisi Kontrol listesi

Performansın en önemli ve gözlenebilir yanlarını kapsar. Kontrol listeleri genellikle daha küçük parçalara ayrılabilen davranışları belirlemek amacıyla kullanılır. Performansın en önemli ve gözlenebilir yanlarını kapsar. Davranışlar Evet Hayır Öğrenciyle göz teması kuruyor Beden dilini etkin kullanıyor Anlaşılır bir tonda konuşuyor Akıcı konuşuyor Gereksiz tekrar yapmıyor Düşüncelerini ifade edebiliyor Bilgiyi organize edebiliyor

Kontrol listeleri davranışların hiyerarşik sırasını verir. Var Yok Konunun içeriğine uygun bir deney belirleyebilme Deneyde kullanılacak materyali belirleyebilme Deneyde kullanılacak materyalleri birleştirebilme Deneyde verilmek istenen sonucu kavrayabilme

Kontrol listeleri daha çok süreci ölçer ve kurallara uyulup uyulmadığını belirler. Bu da bireyde davranışların kaç tanesinin olup olmadığı hakkında bilgi verir. Davranışlar Evet Hayır Lastikleri kontrol etti Koltuğu ayarladı Aynaları ayarladı

54. Bir ölçme aracının özelliklerinden bazıları şunlardır: Bir işin yapılması sırasında nelerin, hangi sırada ve nasıl yapılacağını göstermesi nedeniyle öğretim amaçlı da kullanılabilir. Gözlenecek davranışların varlığını veya yokluğunu gösterme olanağı tanır. Performansı oluşturan davranışlardan ne kadarının sahip olunduğunu belirlemeyi kolaylaştırır. Performansı oluşturan davranışların her birine ne düzeyde sahip olunduğu hakkında bilgi veremez. Bu ölçme aracı aşağıdakilerden hangisidir? A)Dereceleme ölçeği B)Kontrol listesi C)Tutum ölçeği D)Anket E) Puanlama yönergesi (rubik) KPSS 2007