İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NESİLLER BULUŞUYOR PROJESİ
Advertisements

Beyin Fırtınası Bir Öğretim Materyali Olarak Film Tartışma Yöntemi
DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Bilim Teknoloji Toplum ve Sosyal Değişim
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
VAAZLARDA KUR’AN-I KERİMDEN VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
Kültür.
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
COĞRAFYADA AKIMLAR.
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
İSLAMDA YORUM FARKLILIKLARI
İSLAM’ DİNİNDE FIKHİ MEZHEPLERE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDU?
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
ÖĞRENME ALANI: DEĞERLER VE AHLAK 9. SINIF 5. ÜNİTE DEĞERLER
4. ÜNİTE :İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR ÖĞRENME ALANI: KURAN VE YORUMU
ADI-SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
Ahlak Gelişimi.
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
FARKLILILAR.
RESİM-SLOGAN-KARİKATÜR-FOTOGRAF 7. SINIF
ADI SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
ADI SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
Eğitimin ve Toplum.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
Klasik Sosyoloji Tarihi
 Öğrencinin; 1. Adı:Ahmet Fatih 2. Soyadı:Seven 3. Sınıfı:9/C 4. Numarası:1339  Öğretmenin; 1. Adı:Ramazan 2. Soyadı:  Okul:Ali Güral Lisesi.
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR NİÇİN ZENGİNLİKTİR
Sınava hazırlanırken …. 2. Sınav Müfredatı: Toplam 5 Üniteden sorumluyuz. 1. ÜNİTE: KAZA VE KADER ÜNİTE: ZEKÂT, HAC VE KURBAN İBADETİ ÜNİTE:
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
7.SINIF 4.ÜNİTE İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR NAZİFE İLBEY.
8.Sınıf /1.ünite KAZA ve KADER Hazırlayan:Serpil AKTAŞ.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bugün neler öğreneceğiz?
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Toplum ve Toplumsal Yapı
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Bugün neler öğreneceğiz?
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
EMEVİLER * İlk İslam hanedanı * 90 yıl * 7. ve 8. yüzyıllar
Müçtehit öncelikle dinin temel kaynakları olan Kur’an ve sünneti bilmelidir… Müçtehit Kur’an ve sünneti anlayabilecek derecede Arapçayı da bilmelidir.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
TEMEL HUKUK Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
Sunum transkripti:

İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ 4. ÜNİTE İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR HAZIRLAYAN SEBAHATTİN YALMAN YOZGAT LİSESİ DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENİ

İSLAM DÜŞÜNCESİNDEKİ YORUM FARKLILIKLARI YORUMLARIN ORTAYA ÇIKIŞ SEBEPLERİ ORTAYA ÇIKAN KURUMLAR SONUÇLARI 1-DİNİ CANLILIK 2-DÜŞÜNCE ZENGİNLİĞİ 3- FARKLI GÖRÜŞLERİ BENİMSEYEBİLMEK 1-İNSANIN YAPISI 2-SOSYAL SEBEPLER 3-KÜLTÜREL SEBEPLER 4-COĞRAFİ SEBEPLER 5-SİYASİ SEBEPLER 6-DİNİ METİNLER 1-MEZHEPLER 2- TARİKATLAR 3- CEMAATLER

1-İNSANIN YAPISI İnsanların fiziksel özelliklerinin yanı sıra görüşleri, düşünceleri de birbirinden farklı olabilmektedir. Buna bağlı olarak insanların olaylara bakış açıları, bir konu hakkındaki yorum ve değerlendirmeleri de birbirinden farklılık gösterebilmektedir. Örneğin aynı filmi izleyen öğrencilerden her biri, bu film hakkında farklı değerlendirmelerde bulunabilmektedir. Bunun sebebi, insanların kişiliklerinin, özelliklerinin, birbirinden farklı olmasıdır. İnsan, zamana ve şartlara göre gelişen, değişen bir varlıktır. İnsanların farklı yorum ve düşüncelere sahip olmaları, dinî konularda da farklı yorumların ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Çünkü dini anlayan da yaşamaya çalışan da insandır.

                                                                                                                                                    

2- SOSYAL SEBEPLER İnsanın sosyal bir varlık oluşu da din anlayışındaki farklılıkların ortaya çıkmasını sağlamıştır. Doğumundan ölümüne kadar toplumun kuralları, gelenekleri ve değer yargıları ile bir sosyal çevrede yaşar. Kişinin inançlarının oluşumunda, kişiliğinin gelişiminde yaşadığı toplumun gelenekleri, örf ve âdetleri çok önemlidir. Çünkü kişi, içinde yaşadığı toplumun bir üyesidir. İnsanlık tarihî bir süreç içerisinde sürekli bir değişim yaşamaktadır. On dört asır önce Hz. Peygamberin yaşadığı şartlarla bugünkü şartlar aynı değildir. Hz. Peygamberin sağlığındaki bazı uygulamalar, yerini bugün yeni yorumlara ve anlayışlara bırakmıştır. Bu da din anlayışındaki farklılıklara yol açmıştır.

3-KÜLTÜREL SEBEPLER İslam düşüncesinde yorum farklıklarının sebeplerinden biri de kültüreldir. Din ile kültür arasında sıkı bir etkileşim söz konusudur. Bu sebeple dinin kültür, kültürün de din üzerinde önemli etkileri vardır. İnsanın kişiliği; içinde yaşadığı toplumun kuralları, inançları, gelenekleri ve örfleriyle şekillenir. Aynı dine inandıkları hâlde farklı kültürel ortamlarda yaşayan toplumlar arasında, ortam ve kültürün etkisiyle farklı anlayışlar oluşmuştur. İnsanın, dinin emir ve tavsiyelerini anlamaya çalışırken bir parçası olduğu toplumun kültüründen etkilenmesi doğaldır. Din, kültürle iç içedir. insanın, dini yorumlarken kendisini içinde yaşadığı toplumdan soyutlaması mümkün değildir. Asıl olan, dinin değişmeyen hükümleridir.

4-COĞRAFİ SEBEPLER İslam tarihinde ortaya çıkan farklı düşünce ekollerinin en önemli nedenlerinden biri de bölgesel ve coğrafi farklılıklardır. Coğrafi sebepler de İslamın farklı yorumlanmasında siyasi, sosyal ve kültürel sebepler kadar etkin olmuştur. Coğrafi şartlar insanların yaşam biçimlerini, fiziksel özelliklerini etkilediği gibi düşünceleri, anlayışları ve olaylara bakış açıları üzerinde de etkili olmuştur. Kayalık, sert, dağlık bölgelerde zor şartlar altında yaşayan insanlarla; bol yağışlı, ılıman bölgelerde yaşayan kişilerin görüş ve anlayışları birbirinden farklılık göstermektedir. Yaşama şartlarının güç olduğu yerlerde ikamet eden insanlar olaylara daha katı ve tavizsiz yaklaşabilmektedir. Buna karşın sıcak iklimde, ılıman bölgelerde ve dışa açık yerlerde hayatını sürdürenler hayata daha iyimser, kolaylaştırıcı bir anlayışla yaklaşabilmektedir. Bu gibi farklılıklar, dini anlama biçimlerini de etkilemektedir.

5-SİYASİ SEBEPLER Din anlayışında farklılıkların ortaya çıkmasında etkili olan sebeplerden biri de siyasi olaylardır. Siyaset her dönemde dinin anlaşılmasında doğrudan veya dolaylı olarak etkili olmuştur. Çünkü siyasi olayları, sosyal olaylardan, kültürel etkenlerden ayırmak mümkün değildir. Din, insan hayatına yön veren ve toplumsal ilişkilerde etkili olan en önemli kurumlardan biridir. Bunu bilen yöneticiler, siyaset adamları dinin halk üzerindeki etkisinden faydalanmak istemişlerdir. Bazı siyasetçiler dinden ve din adamlarından yararlanarak kendi konumlarını güçlendirmeyi amaçlamışlardır. Toplumdaki siyasi gruplar, yapılanmalar kendi görüşlerini desteklemek, haklılıklarını ispat etmek için dinî metinleri kendi anlayışları doğrultusunda yorumlama çabası içine girebilmişlerdir. Bütün bunlar insanlar arasından farklı din anlayışlarının ortaya çıkmasında etkili olmuştur.

6-DİNİ METİNLER İslam düşüncesinde ortaya çıkan yorum farklılıklarının biri dinî metinlerden kaynaklanan sebeplerdir. Dinî metinlerden kastedilen, Kur’an ayetleri ile Peygamberimizin hadisleridir. Müslümanlar ayet ve hadisleri kendi bilgi birikimleri, kültürel özellikleri, anlayış ve kavrayış seviyeleri çerçevesinde anlayıp yorumlama çabası içine girmişlerdir. Kur’an’ın ifadesine göre bazı ayetlerin manaları kesin olduğu hâlde, bazıları değişik manalara gelebilmektedir. Vahyin üslubu ve Kur’an’da bulunan “müteşabihler” adı verilen ve ancak Kur’an’ın bütünlüğü içinde anlaşılabilecek olan bazı ayetler de din anlayışında farklı yorumlara sebebiyet vermiştir. ve kültürel gibi çeşitli sebeplerle farklı yorumlamalarından kaynaklanmaktadır.

Örneğin Kur’an’da “Allah’ın eli”, “Allah’ın yüzü” gibi Bazı ifadeler bulunmaktadır. Bir kısım Müslümanlar, bunlardan hareketle Allah’ın insan gibi elinin, yüzünün ve diğer organlarının bulunduğunu ileri sürmüşler ve buna bağlı olarak da çeşitli anlayışlar geliştirmişlerdir. Bununla birlikte Kur’an ayetlerinin ve Peygamberimizin hadislerinin kişilerin bilgi, düşünce ve kültürel düzeylerine göre yorumlanması da farklı din anlayışlarının oluşmasına etkisi olmuştur. Bütün bunlar bize gösteriyor ki İslam düşüncesindeki yorum farklılıklarının sebepleri dinin özünden değil, kişilerin sosyal, kültürel, siyasi ve kültürel gibi çeşitli sebeplerle farklı yorumlamalarından kaynaklanmaktadır.

Din anlayışındaki farklılıklar, dinin özünü değiştirmeye yönelik olmadığı, çatışma ve kutuplaşmaya yol açmadığı sürece birer kültürel zenginlik olarak görülmelidir. Çünkü doğru kararlar ve görüşler ancak farklı anlayışların karşılıklı olarak ortaya konması ve doğruyu bulma isteğiyle oluşur. Yorum farklılıklarının amacı, din içinde değişiklikler yapmak değil; dinî bilgi ve anlayışımız oranında açıklamak ve kolaylaştırmaktır. Bu farklı anlayışları İslam kültürünün birer zenginliği olarak görmek gerekir.