Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ"— Sunum transkripti:

1 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ (TKY), BİR KURULUŞTAKİ TÜM FAALİYETLERİN SÜREKLİ İYİLEŞTİRİLMESİ VE ORGANİZASYONDAKİ TÜM ÇALIŞANLARIN AKTİF KATILIMIYLA ÇALIŞANLAR, MÜŞTERİLER VE TOPLUM MEMNUN EDİLEREK KARLILIĞA ULAŞILMASI DEMEKTİR. TKY, SADECE ÜRÜN VE HİZMET KALİTESİ İLE İLGİLİ OLMAYIP GÜNÜMÜZÜN ÇAĞDAŞ YÖNETİM ANLAYIŞIDIR. TEMELİ İNSANA DAYANAN MÜŞTERİ ODAKLI BU ANLAYIŞIN İKİ TEMEL UNSURU VARDIR: KURUM ÇALIŞANLARININ TAM KATILIMI YAPILAN TÜM İŞLERİN SÜREKLİ İYİLEŞTİRİLMESİ İLK ORTAYA ÇIKTIĞI DÖNEMDE SADECE İMALATÇI ÖZEL SEKTÖR İŞLETMELERİNDE UYGULANAN TKY, ZAMANLA ÖNCE HİZMET İŞLETMELERİNDE DAHA SONRA İSE KAMU SEKTÖRÜNDE UYGULANMAYA BAŞLANMIŞTIR.

2 TKY; İŞ, EV, ÖZEL VE SOSYAL YAŞAMDAKİ İYİLEŞTİRME FAALİYETİNİN
SÜREKLİLİĞİNİ SAVUNUR. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ; MÜŞTERİ ODAKLI SÜREKLİ GELİŞTİRME VE YENİLİK DÜŞÜNCESİNE DAYANAN TAKIM ÇALIŞMASI VE KATILIMI ÖNEREN İNSANA SAYGI, GÜVEN VE YETKİ DAĞILIMINI SAVUNAN SÜREKLİ ÖĞRENME SÜRECİDİR. TKY’DE İŞLETMENİN İLİŞKİDE BULUNDUĞU YAKIN ÇEVRESİNDEKİ KİŞİ VE KURUMLARLA İŞLETMENİN İÇİNDE ÇALIŞAN TÜM PERSONELLE KARŞILIKLI MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ VE BUNDAN SAĞLANACAK TATMİN DÜZEYİNİN MAKSİMUMA ÇIKARILMASI DA AMAÇLANIR.

3 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN FELSEFESİ
TKY, ARZULANAN KALİTE DÜZEYİNE VE MÜŞTERİ TATMİNİNE BİRDENBİRE ERİŞELEMİYECEĞİ, BUNUN SÜREKLİ İYİLEŞTİRME SÜRECİ İÇİNDE GERÇEKLEŞTİRİLECEĞİNİ KABUL ETMEKTİR. HAREKET ET YAP DENETLE PLANLA ÜST YÖNETİM ORTA ALT YÖNETİM KALİTE ÇEMBERLERİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN FELSEFESİ TKY’DE DEMİNG ÇEVRİMİ

4 KALİTE: BİR MAL YA DA HİZMETİN BELİRLİ BİR GEREKSİNİMİ KARŞILAYABİLME YETENEKLERİNİ ORTAYA KOYAN ÖZELLİKLERİN TÜMÜDÜR. GARVİN, KALİTENİN 8 BOYUTUNUN OLDUĞUNU İFADE ETMEKTEDİR: PERFORMANS: ÜRÜNÜN TEMEL İŞLEVİ. GÜVENİLİRLİK: ÜRÜNÜN BEKLENEN TÜM İŞLEVLERİ YERİNE GETİRMESİ. ÖZELLİKLER: TEMEL ÖZELLİKLERİ TAMAMLAYAN ÖZELLİKLER. UYGUNLUK: ÜRÜN TASARIM VE İŞLEYİŞİNİN STANDARDA UYMA DERECESİ. DAYANIKLILIK: ÜRÜNÜN KULLANIM ÖMRÜNÜN UZUNLUĞU. SERVİS (HİZMET) GÖRME YETENEĞİ: HIZ, ÇABUKLUK, TAMİR EDİLEBİLME,… ESTETİK: TÜKETİCİ DUYULARINA VE BEKLENTİLERİNE HİTAP EDEBİLME ÖZELLİĞİ ALGILAMA: ALGILANAN VEYA İMAJDAN ETKİLENEN KALİTE. KALİTE, BİR ÜRÜNÜN İFADE EDİLEN VEYA BEKLENEN İHTİYAÇLARI KARŞILAMA KABİLİYETİNİ OLUŞTURAN ÖZELLİKLERİN TOPLAMIDIR (TS 9005-ISO 8402).

5 KALİTE HERKES İÇİN FARKLI ANLAMLAR TAŞIMAKTADIR.
BİR MERCEDES ARABANIN ÖZELLİKLERİ BAŞKASINA ÇOK LÜKS VE RAHAT GELEBİLİR. ANCAK AYNI MERCEDES ARABA BİR BAŞKASININ İHTİYAÇLARINI KARŞILAMAYABİLİR. BU NEDENLE LÜKS, RAHAT, KULLANIŞI KOLAY GİBİ ÖZELİKLER İLE KALİTE KIYASI YAPILMAMALIDIR. ÇÜNKÜ BU KAVRAMLAR HERKESE GÖRE DEĞİŞMEKTEDİR. KALİTE, KULLANIMA UYGUNLUKTUR (DR.J.M. JURAN) KALİTE, İHTİYAÇLARA UYGUNLUKTUR (P.B.CROSBY) KALİTE, MÜŞTERİ MEMNUNİYETİDİR. KALİTE, BİR HAYAT FELSEFESİDİR. KALİTE, BİR YAŞAM TARZIDIR.

6 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ; MÜŞTERİ TATMİNİN ARTTIRILMASI VE MALİYETLERİN DÜŞÜRÜLMESİNE YARDIMCI OLAN İNSAN ODAKLI BİR YÖNETİMDİR. TKY, EN ÜST DÜZEY PERSONELDEN EN ALT DÜZEY PERSONELE KADAR TÜM ÇALIŞANLARI, TÜM BÖLÜM VE İŞLEVLERİ VE BUNLARA İLAVE OLARAK DAĞITIM KANALI VE MÜŞTERİLERİ DE KAPSAYAN BÜTÜNLEŞİK BİR BAKIŞ AÇISINDA BAŞARIYA ULAŞABİLMEKTEDİR. TKY’NİN TEMEL AMACI; KALİTE YÖNETİM FAALİYETLERİNİN İŞLETME İÇİNDE, İŞLETMENİN BÜTÜNÜNE İLİŞKİN KALİTEYİ SAĞLAMAYA YÖNELİK OLARAK YAPILMASIDIR. TKY’NİN, DİĞER YÖNETİM TEKNİKLERİNDEN AYRILAN EN ÖNEMLİ ÖZELLİĞİ; HER ÇEŞİT ORGANİZASYONU MÜKEMMELE GÖTÜREBİLECEK BİR YÖNETİM SİSTEMİ OLARAK KABUL GÖRMESİDİR. BU KABULÜN EN ÖNEMLİ SEBEBİ, KURUMLARIN GEREKSİNİMLERİNİ, GELENEKSEL YAKLAŞIMLARDAN FARKLI BİR BOYUTTA DEĞERLENDİREREK OLUŞTURDUĞU SENTEZİ YARATAN DÜŞÜNCE TARZI, DİĞER BİR DEYİŞLE FELSEFESİDİR.

7 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
HİZMET/ÜRÜN ALAN VE SUNANLARIN BEKLENTİLERİNİN YERİNE GETİRİLMESİNİ TEMEL OLARAK ALAN, ÇALIŞANLARIN BİLGİLENDİRİLMESİNİ, YETKİLENDİRİLMESİNİ VE TAKIM ÇALIŞMALARIYLA TÜM SÜREÇLERİN SÜREKLİ İYİLEŞTİRİLMESİNİ HEDEFLEYEN BİR YÖNETİM FELSEFESİDİR. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ (TKY), TÜKETİCİ TATMİNİNİ AMAÇLAR VE BİR ÖRGÜTTE ÜST YÖNETİMDEN EN ALT KADEMEDEKİ ÇALIŞANLARA KADAR TÜM ÇALIŞANLARIN İŞ SÜREÇLERİNE KATILIMINI VE TÜM İŞLERİN İYİLEŞTİRİLMESİNİ TEMEL ALIR. BELLİ ARAÇ, YÖNTEM VE TEKNİKLERİN KULLANILMASINI GEREKTİRİR. BUNUN İÇİN; TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN; GEREK ÜST YÖNETİM VE ÇALIŞANLAR, GEREK TÜKETİCİLER VEYA HİZMET BEKLEYEN GRUPLAR TARAFINDAN BENİMSENMESİ TEMEL KOŞUL, YÖNETİMİN TÜM SÜREÇLERİNDE EĞİTİM FAALİYETLERİNİN SÜREKLİ KILINMASI İSE BİR ZORUNLULUKTUR.

8 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN FELSEFESİ
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNDE GELENEKSEL HİYERARŞİ YAPI TERSİNE DÖNMEKTEDİR. PİRAMİDİN EN ALT DÜZEYİNDE ÇALIŞAN İŞÇİLER YER ALMAKTADIR. ALT DÜZEYDE YER ALAN ELEMANLARIN DİĞER SORUNLARA HAKİMİYETİ DİĞER DÜZEYLERE GÖRE DAHA FAZLADIR. TKY FELSEFESİNDE EMPOWERMENT SÖZ KONUDUR. ÜST ORTA ALT YÖNETİM KALİTE ÇEMBERLERİ VE KENDİ KENDİNİ YÖNETEN TAKIMLAR GELENEKSEL HİYERARŞİ ÖRGÜTÜ TKY’İNDE TERSİNE ÇALIŞAN ÖRGÜT YAPISI TKY’İNDE TERSİNE DÖNMÜŞ ÖRGÜT YAPISI

9 KALİTE TARİHÇESİ KALİTE İLE İLGİLİ KAYITLAR M.Ö.2150 YILINA KADAR UZANIR.HAMMURABİ KANUNLARININ 229. MADDESİNDE ŞU HÜKÜM YER ALIR: “EĞER BİR İNŞAAT USTASI BİR ADAMA EV YAPAR VE YAPILAN EV YETERİNCE SAĞLAM OLMAYIP EV SAHİBİNİN ÜSTÜNE ÇÖKEREK ÖLÜMÜNE SEBEP OLURSA O İNŞAAT USTASININ BAŞI UÇURULUR.” 19. YY.DA ENDÜSTRİ DEVRİMİ ÖNCESİNDE ÜRETİM USTALARIN ELİNDE İDİ. USTALAR HEM ÜRETİM HEM DE KALİTENİN KONTROLÜNDEN SORUMLU İDİ. 1920’LERİN BAŞINDA ŞİRKETLER BAĞIMSIZ MUAYENE BÖLÜMLERİ OLUŞTURMAYA BAŞLADILAR. AMAÇ, KALİTESİZ ÜRÜN/HİZMETİN TÜKETİCİYE ULAŞMASINI ENGELLEMEKTİ. II. DÜNYA SAVAŞI YILLARINDA OLUŞTURULAN KALİTE SİSTEMİ STANDARTLARI GÜNÜMÜZDE UYGULANAN ISO 9000 STANDARTLARININ TEMELİNİ OLUŞTURMAKTADIR.

10 KALİTE TARİHÇESİ : Kalite, daha çok zanaatkarlar ve ustaların kişisel çabaları ile belirleniyordu. 1875: Frederick W. Taylor işleri daha küçük ve daha kolay yapılabilir parçalara ayırarak, daha komplike ürünlerin ve proseslerin uygulanmasında ilk uygulamayı yapmıştır. Hedef üretkenlikti. : Henry Ford hatasız montaj, kendini kontrol ve proses muayenesi kavramlarını geliştirmiştir. 1950: Ishikawa sebep-sonuç (balık kılçığı) diyagramlarını tanıttı. 1960: Japonya’da Ishikawa tarafından Kalite Çemberleri kavramı tanıtıldı. : Kuzey Amerika’da Kalite Çemberleri ile ilgilenilmeye başlandı. Bu Toplam Kalite Yönetimi içinde gelişti. 1979 yılında ABD dahil olmak üzere çeşitli ulusların temsilcileri ile Uluslararası Standartlar Organizasyonu bir araya gelerek birbiriyle çatışan standartlar dizisini düzenlemeye başladılar. Böylece ISO 9000 serisi standartları oluştu. 1990’lar: Amerikan endüstrisinde ISO 9000 Kalite Güvence Sistemi yaygınlaşıyor. Türkiye 1980’lerin 2. Yarısından sonra kalite ile tanıştı.

11 TOPLAM KALİTENİN EVRİMİ
Muayene Düzeltme Verimlilik - Bilimsel Yönetim - Uzmanlaşma - İşçi = Makine -İstatistiksel Kalite Kontrol (İ.K.K.) -Sürekli İyileştirme (P-U-K-Ö) -Kalite Yönetimi 1900 F.W.Taylor W.A. Shewhant 1950 W.E. Deming

12 TOPLAM KALİTENİN EVRİMİ
Kalite Planlama ÖNLEME İnsana Yatırım Katılımcı Yönetim Müşteri Odaklılık Liderlik 1960 W.E.Deming J.M. Juran Crosby Feigenbaum Ishikawa Shingo Akao Taguchi Japonya’da Toplam Kalite Bilinci

13

14 DEMİNG’İN 14 İLKESİ Ürünü ve hizmeti geliştirmeye yönelik bir amaç uyumu yaratın, hedefimiz rekabet edebilir hale gelmek, iş yapma ve yeni işler yaratmak olsun. Yeni felsefeyi benimseyin. Kaliteye ulaşmak için kontrole güvenmekten vazgeçin. İşi etiket fiyatı bazında ödüllendirmekten vazgeçin. Bunun yerine toplam maliyeti düşürün. Her kalem malzeme için tek bir tedarikçi ile çalışın. Üretim ve hizmet sistemini sürekli geliştirin. İş başında eğitimi kurumsallaştırın. Liderliği kurumsallaştırın. Korkuyu yok edin ki herkes şirket için etkin bir şekilde çalışsın. Departmanlar arasındaki engelleri ortadan kaldırın. Çalışanları sıfır kusur ve üretkenlik düzeyleri için yönlendirmeye çalışan sloganlardan öğütlerden hedeflerden kurtarın. a) Fabrikada iş standartlarını ortadan kaldırın yerine liderliği koyun. b) Hedeflerle yönetimi ortadan kaldırın. Sayılarla sayısal hedeflerle yönetimi ortadan kaldırın, yerine liderliği koyun. a)Saat hesabıyla çalışan işçinin yaptığı işten gurur duymasını engelleyen engelleri kaldırın. b)Yönetim ve mühendislikteki insanların yaptıkları işten gurur duymalarını engelleyen engelleri ortadan kaldırın. Sıkı bir eğitim ve kendini geliştirme programı başlatın. Şirketteki herkesin bu dönüşümün gerçekleşmesi için çalışmasını sağlayın.

15 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNDE DEMİNG ÇEVRİMİ
TKY’NİN TEMELLERİ AMERİKAN ASILLI PROF. DR. EDWARD DEMİNG TARAFINDAN ATILMIŞTIR. TOPLAM KALİTE YAKLAŞIMINDA DEMİNG’İN ÖNEMİ, JAPONYA’DA YAPILAN İSTATİSTİKSEL KALİTE KONTROLÜ EĞİTİMİNDE PROF. DR. EDWARD DEMİNG’İN GELİŞTİRMİŞ OLDUĞU BİR MANTIKSAL ÇEVRİME DAYANIR. DAHA SONRALARI DEMİNG’İN ÇEVRİMİ ADI VERİLEN BU MANTIKSAL SÜREÇ DÖRT İŞLEVDEN İBARETTİR. DEMİNG’İN ÇEVRİMİNİN PLANLAMA EVRESİNDE SORUNUN TANISI, İNCELENMESİ VE NEDENLERİNİN BULUNARAK BUNLARA UYGUN ÖNLEMLERİN PLANLANMASI SÖZ KONUSUDUR. YAP VE UYGULA EVRESİNDE İSE YAPILAN PLANLAR TATBİK EDİLİR. DENETLEME EVRESİNDE YAPILAN UYGULAMANIN SONUÇLARI DEĞERLENDİRİLİR, BAŞARI VE BAŞARISIZLIKLAR ORTAYA KONULUR. HAREKET ET EVRESİNDE İSE BAŞARISIZLIKLARI DÜZELTİCİ ÖNLEMLER ALINIR. HAREKET ET PLANLA DENETLE YAP

16 TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ’NİN TEMEL İLKELERİ
LİDERLİK MÜŞTERİ ODAKLILIK TAM KATILIM SÜREKLİ İYİLEŞTİRME KAİZEN HEDEFLERLE VE VERİLERLE YÖNETİM ÖNLEMEYE YÖNELİK YAKLAŞIM / SIFIR HATA SÜREKLİ EĞİTİM

17

18 TOPLAM KALİTE UYGULAMALARINDA GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULAN TEMEL İLKELER
TOPLAM KALİTE YAKLAŞIMI JAPONYA, ABD, AVRUPA VE DİĞER ÜLKELERDE YAPILAN BAŞARILI UYGULAMALAR SONUCUNDA BİR TAKIM TEMEL İLKELER ORTAYA ÇIKARMIŞTIR. ŞİMDİ BU İLKELERE KISACA BİR GÖZ ATALIM. A) MÜŞTERİ ODAKLILIK VE MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ BU İLKE TKY’NİN DAYANDIĞI ANA İLKEDİR. BURADA MÜŞTERİLERİN TALEP VE BEKLENTİLERİNİN BELİRLENMESİ ESASTIR. MÜŞTERİLERLE DİYALOG KURMAK, HATTA DAĞITIM ZİNCİRLERİNİ OLUŞTURAN ARACI TKY’DE EN ÖNEMLİ İŞLEVDİR. İKİNCİ ÖNEMLİ İŞLEV İSE, ELDE EDİLEN BU BİLGİLERİN KURULUŞ VEYA İŞLETME İÇİNDE ETKİN BİR BİÇİMDE İÇ MÜŞTERİLER (ÇALIŞANLAR) TARAFINDAN PAYLAŞILMASIDIR.

19 TOPLAM KALİTE UYGULAMALARINDA GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULAN TEMEL İLKELER
B) İÇ MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ VE İÇ MÜŞTERİYE ODAKLILIK İÇ MÜŞTERİLER KURULUŞ İÇİNDE ÇALIŞAN VE MÜŞTERİLERİN TALEP ETTİKLERİ MAL VE HİZMETLERİN ÜRETİLMESİNDE DOĞRUDAN VE DOLAYLI BİR BİÇİMDE KATKISI OLAN TÜM ÇALIŞANLARDIR. BURADA ÖNEMLİ OLAN SADECE MÜŞTERİLERİN TATMİNİ OLMAYIP AYNI ZAMANDA İÇ MÜŞTERİLERİN İSTEK VE BEKLENTİLERİNİN BELİRLENMESİ GEREKMEKTEDİR. İKİNCİ BİR DİĞER ÖNEMLİ KONU İSE ÖRGÜT İÇİNDE GÖREVLİ TÜM ÇALIŞANLARIN BİRBİRİNİ İŞ YAPARKEN VE İŞ İLİŞKİLERİNDE BULUNURKEN MÜŞTERİ GİBİ GÖRMELİDİR.

20 İÇ VE DIŞ MÜŞTERİ ETKİLEŞİMİ
TEDARİKÇİLER MÜŞTERİLER Tasarım Mühendislik Üretim Kalite Satış Pazarlama Dağıtım Sevkiyat

21 C) ÇALIŞAN TÜM PERSONELİN EĞİTİLMESİ
TKY SİSTEMİ KURULUŞ İÇİNDE TÜM ÇALIŞANLARIN BİLGİLENDİRİLMESİNİ VE BUNA İLİŞKİN EĞİTİM PROGRAMLARI TASARLAMASINI VE UYGULAMASINI GEREKTİRİR. TÜM ÇALIŞANLARA TOPLAM KALİTE FELSEFESİNİN AÇIKLANMASI BENİMSETİLMESİ ÖRGÜTÜN ÜST KADEME YÖNETİMİNDEN ALT KADEMELERDE GÖREVLİ İŞÇİ VE TEKNİK ELEMANLARA VERİLECEK EĞİTİMLERLE GERÇEKLEŞTİRİLMELİDİR.

22 D) ÜST YÖNETİM KADEMESİNDEN BEKLENEN LİDERLİK
TKY BAŞARISI ÜST KADEME YÖNETİCİLERİNİN ÇALIŞMALARA SEYİRCİ KALMAYIP BİZZAT KATILMALARINA VE TÜM ÇALIŞANLARIN DA KATILIMINA TEŞVİK EDİLMEYE BAĞLIDIR. ÜST YÖNETİM KADEMELERİNE VERİLECEK İNANCIN DERECESİ TKY UYGULAMALARININ DA BAŞARI ŞANSININ GÖSTERGESİ OLACAKTIR.

23 E) KIYAS YAPMA (BENCHMARKİNG)
KISACA “KIYAS YAPMA” DİYE AÇIKLAYABİLECEĞİMİZ BU YÖNTEM BİR İŞLETMENİN KENDİNİ RAKİPLERİ İLE, DİĞER SEKTÖRLERDEKİ VE BAŞKA ÜLKELERDEKİ İŞLETMELERİN UYGULAMALARI İLE KARŞILAŞTIRIP EN İYİ UYGULAMALARI ÖRNEK ALARAK, KENDİSİNİN ZAYIF YÖNLERİNİ GELİŞTİRMESİ ANLAMINA GELMEKTEDİR.

24 F) TEDARİKÇİLERİN DENETİMİ VE İŞBİRLİĞİ
İŞLETME ÖNCELİKLE KAYNAK GİRDİLERİN KALİTESİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ İÇİN GEREKLİ ÇABALARI GÖSTERMELİ VE KENDİSİNE MAL VE HİZMET SATAN KURULUŞLARIN KALİTEYİ ETKİLEYEN ÜRETİM SÜREÇLERİNİ DENETLEYEBİLMEK İÇİN TEDARİKÇİLERLE İŞBİRLİĞİ YAPMALIDIR. TEDARİKÇİLERLE YAPILACAK İŞBİRLİĞİ İŞLETMENİN ÜRETİM PROGRAMINA UYGUN OLARAK ONLARIN ÜRETİM PROGRAMLARININ UYGUNLAŞTIRILMASINI VE TESLİM SÜREÇLERİNİN HIZLANDIRILMASINI DA SAĞLAYABİLİR.

25 G) HATA YAPMAMAK VE HATALARI ÖNLEYİCİ BİÇİMDE DAVRANMAK
TKY, ÖRGÜT VİZYONU VE KÜLTÜRÜNÜ DEĞİŞTİRECEK PLANLI VE TİTİZ BİR ÇALIŞMANIN ESERİDİR. ORTAYA ÇIKABİLECEK MUHTEMEL HATALARI VE BUNLARIN KAYNAKLARININ NELER OLABİLECEĞİNİ ÖNCEDEN DÜŞÜNMEK VE ÖNLEMLER ALMAK TEMEL FELSEFEYİ OLUŞTURMAKTADIR.

26 H) TAKIM ÇALIŞMASINA GEREKEN ÖNEMİ VERMEK.
TEK BİR BİREYSEL DÜŞÜNCE VE TASARIMLARIN PERSONELİ GÜÇLENDİREREK FİKİR VE ÖNERİ GELİŞTİRME ŞEKLİNDE ARTMASINI VE BU GÖRÜŞ VE DÜŞÜNCELERİN OLUŞTURULACAK GRUP VEYA TAKIM ÇALIŞMALARINDA DEĞERLENDİRİLEREK İŞLETMEYE YARARLI HALE GETİRİLMESİDİR. TKY’DE ÖZELLİKLE ALT KADEME ÇALIŞANLARI VE İŞÇİLERİN ÜRETİM SÜRECİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ VE BURADA ÇALIŞMAKTAN DOLAYI ELDE ETTİKLERİ UYGULAMALI BİLGİ VE TECRÜBELER, DİĞER ÜST KADEMELERE NAZARAN DAHA FAZLADIR. İLK ADIM ALT KADEMELERDE KURULACAK GRUP ÇALIŞMALARININ ÖRGÜTLENMESİDİR.

27 İ) İSTATİSTİK ANALİZLERDEN YARARLANMA
İSTATİSTİK TEKNİK VE ANALİZLERLE, KALİTE MALİYETLERİ, SÜREKLİ GELİŞME VE TESLİM ZAMANLARINDAKİ İYİLEŞTİRMELER DEVAMLI OLARAK ÖLÇÜLMEKTE VE BU ÇABALAR İÇİN ÖLÇÜTLER GELİŞTİRİLMEYE ÇALIŞILMAKTADIR.

28 K) SÜREKLİ GELİŞME ÜRÜNLERDE OLUŞAN YENİLİKLERDE, ÜRÜNÜN MÜŞTERİYE TESLİMİNDE, ÜRÜNÜN MALİYETLERİNDE, NİTELİKLERİNDE VB. DURUMLARDA SÜREKLİ GELİŞME SÖZ KONUSUDUR. SÜREKLİ GELİŞME ANLAYIŞINDA İKİ DURUM ELE ALINIR. BUNLARDAN BİRİNCİSİ; JAPONLARIN BENİMSEDİĞİ “KAİZEN FELSEFESİDİR”.

29 SÜREKLİ İYİLEŞTİRME KARŞILAŞTIRMA GELİŞME ZAMAN KAIZENYAKLAŞIMI
BULUŞ YAKLAŞIMI ZAMAN

30 JAPON YÖNETİM SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ
ÖMÜR BOYU İSTİHDAM HAYAT İLE İŞİN BÜTÜNLEŞMESİDİR. JAPONYADA ÇOK ARZU EDİLMESİNE REĞMEN ANCAK İSTİKRARLI VE GÜÇLÜ İŞLETMELERDE UYGULANMAKTADIR. YAVAŞ DEĞERLEME VE TERFİ BİR İNSAN İŞE GİRDİKTEN SONRA NE KADAR BİLGİLİ VE BECERİLİ OLURSA OLSUN ANCAK ARADAN BELLİ BİR SÜRE GEÇTİKTEN SONRA RESMİ OLARAK DEĞERLENDİRİLECEK VE DURUMU UYGUN İSE TERFİ EDEBİLECEKTİR. UZMANLAŞMAMIŞ MESLEKİ GELİŞME JAPONLARDA BİR KİŞİ İŞE ALINDIKTAN SONRA BU KİŞİNİN BELLİ BİR ALANDA ÇALIŞTIRILMASINDAN ZİYADE BU KİŞİYE BÜTÜN İŞGÜCÜ YETENEKLERİNİN KAZANDIRILMASI İÇİN DEĞİŞİK DEPARTMANLARDA ÇALIŞTIRILMASI DAHA UYGUNDUR.

31 MÜŞTEREK KARAR VERME JAPONLARDA BİR KONU HAKKINDA BİR KARAR ALINACAKSA EĞER BU KARAR HAKKINDA FİKRİ ALINACAK İLK KİŞİLER, BU KARARDAN ETKİLENECEK OLANLARDIR. MÜŞTEREK SORUMLULUK JAPONYADA AÇIKÇASI HANGİ KONUDA KİMİN SORUMLU OLDUĞUNU ANLAMAK ÇOK ZORDUR. ÇÜNKÜ, GÖREVLER BİR ÇALIŞMA EKİBİNİN ORTAK SORUMLULUĞUNDADIR. DIŞARDAN SORUMLU KİŞİ ANLAŞILMAZ, ANCAK EKİPLER ARASINDA BELLİ BİR SORUMLULUK DAĞILIMI YAPILIR. ÖRTÜLÜ KONTROL MEKANİZMALARI KONTROL MEKANİZMASI EKİPLERE VERİLMİŞTİR. HER KONUDA EKİP OLARAK ÇALIŞTIKLARI İÇİN HATA YAPMA OLASIKLARI AZALMAKTADIR. YAPILAN HATALARI DA MUTLAKA BİR KİŞİ GÖREREK UYARDIĞI İÇİN HATA OLASILIĞI ORTADAN KALKMIŞ OLMAKTADIR.

32 Z TİPİ YÖNETİM VE ORGANİZASYON TEORİSİ
BATI DÜNYASI VE AMERİKA’DA YAŞANAN HIZLI SANAYİLEŞME, BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK GELİŞMELER BİR TAKIM SOSYAL DEĞERLERİN AZALMASINA NEDEN OLMUŞTUR. BU DURUM ORGANİZASYONLARI OLUMSUZ ETKİLEMİŞ, VERİMLİLİKTE DÜŞÜŞLER YAŞANMIŞ, ÇALIŞANLARIN MOTİVASYONUNDA AZALMALAR OLMUŞTUR. BU SONUÇLAR ORGANİZASYONLARDA İNSAN GÜCÜ ÜZERİNE YENİ ARAŞTIRMALARIN YAPILMASINA SEBEP OLMUŞTUR. “WİLLİAM QUCHİ” TOPLUMSAL YAPILARDAKİ FARKLILIKLARIN İŞLETME YÖNETİMİNİ ETKİLEDİĞİNİ BELİRTEREK JAPON İŞLETMELERİNDE GÖRÜLEN SOSYAL DEĞERLERİ AMERİKAN İŞLETMELERİNE TAŞIMIŞ VE AMERİKA’NIN TOPLUMSAL YAPISINA UYGUN YENİ BİR ORGANİZASYON TEORİSİ OLAN “Z TEORİSİNİ” GELİŞTİRMİŞTİR.

33 Z TEORİSİ; VERİMLİLİĞİN ARTTIRILMASI, İNSANLARIN YÖNETİME KATILMALARI, KURULUŞA BAĞLILIKTAN KAYNAKLANAN UZUN SÜRELİ İSTİHDAM, TERFİ VE DEĞERLEMELERİN DAHA YAVAŞ VE KİŞİSEL ÖZELLİKLER ESAS ALINARAK YAPILMASI, ORGANİZASYON İÇİNDEKİ ÇEŞİTLİ GÖREVLERDE VE BÖLÜMLERDE ROTASYON UYGULANARAK UZMANLAŞMANIN SAĞLANMASI, BİÇİMSEL KONTROL MEKANİZMALARI YERİNE ÇALIŞANLARIN BİRBİRLERİNİ DOĞAL OLARAK DENETLEDİKLERİ INFORMAL VE AÇIK OLMAYAN BİR KONTROL SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ DAHA SAMİMİ VE EŞİTLİKÇİ BİR ATMOSFERİN YARATILMASI GİBİ FAKTÖRLERE DAYANDIRILMAKTADIR.

34 JAPON YÖNETİM TARZINDAN AMERİKAN TARZINA UYARLANMIŞ (Z) YÖNETİM YAKLAŞIMINA GEÇİŞ
(Z) TİPİ YÖNETİM YAKLAŞIMIN ÖZELLİKLERİ: (Z) TİPİ YÖNETİMİNDE JAPON YÖNETİMİNDEKİ GİBİ HAYAT BOYU İSTİHDAM OLMASA BİLE UZUN DÖNEM İSTİHDAM İMKANLARI MEVCUTTUR.YANİ İŞLETMELER İSTERSE BÜNYELERİNDE ÇALIŞAN İNSANLARI EMEKLİ OLANA KADAR TUTABİLMEKTEDİRLER. TİP-A- AMERİKAN TARZI YÖNETİM TİP-Z- AMERİKAN TARZINA UYARLANMIŞ YÖNETİM TİP-J- JAPON TARZI KISA DÖNEM İSTİHDAM ÇALIŞANI BAĞLI OLDUĞU TÜM SİSTEMLERLE ELE ALMA UZMANLAŞTIRILMAMIŞ MESLEKSEL YÜKSELİŞ KAPALI VE BİÇİMSEL OLMAYAN KONTROL YAVAŞ DEĞERLEME VE TERFİ MÜŞTEREK SORUMLULUK FİKİR VE GÖRÜŞ BİRLİĞİ HAYAT BOYU İSTİHDAM UZUN DÖNEM İSTİHDAM BİREYSEL KARAR VERME HIZLI DEĞERLEME VE TERFİ BİREYSEL SORUMLULUK AÇIK VE BİÇİMSEL KONTROL YAVAŞ DEĞ.VE TERFİ ROTASYONLA UZMANLAŞTIRILMIŞ UZMANLAŞTIRILMIŞ MESLEKSEL GİDİŞ VE YÜKSELİŞ ÇALIŞANLARI TÜM ÇEVRE BAĞLARIYLA ELE ALMA BİREY VE AİLE HAYATI İŞ HAYATINDAN AYRILMIŞTIR


"TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları