Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Stratejik Analiz (SWOT Analizi). S trengths (Güçlü Yönler) W eaknesses (Zayıflıklar) O pportunities (Fırsatlar) T hreats (Tehditler)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Stratejik Analiz (SWOT Analizi). S trengths (Güçlü Yönler) W eaknesses (Zayıflıklar) O pportunities (Fırsatlar) T hreats (Tehditler)"— Sunum transkripti:

1 Stratejik Analiz (SWOT Analizi)

2 S trengths (Güçlü Yönler) W eaknesses (Zayıflıklar) O pportunities (Fırsatlar) T hreats (Tehditler)

3 SWOT Analizi, kısaca örgütte iç ve dış durum değerlendirilmesi yapılması demektir. Organizasyonda önce “iç durum analizi” yapılarak organizasyonun güçlü ve zayıf yönleri ortaya konulur. Daha sonra da “dış durum analizi” yapılarak organizasyonun rakip firmalar karşısındaki durumu, pazardaki fırsatlar ve tehditler tespit edilmeye çalışılır.

4 SWOT analizi, örgütün hem kendi iç durum değerlendirmesine, hem de örgüt dışındaki durumun analiz edilmesine imkan sağlar. Özetle, SWOT analizi iç ve dış durum analizini içeren bir stratejik yönetim tekniğidir.

5 Örgütlerde SWOT analizi yapılmasının başlıca iki yararı bulunmaktadır. İlk olarak, SWOT analizi yapılarak örgütün mevcut durumu tespit edilir. Bu çerçevede güçlü ve zayıf yönler ile örgütün karşı karşıya bulunduğu fırsatlar ve tehdit unsurları ortaya konulmaya çalışılır. Bu anlamda SWOT bir “mevcut durum” analizidir.

6 SWOT aynı zamanda örgütün gelecekteki durumunun ne olacağını tespit ve tahmin etmeye yarayan bir analiz tekniğidir. Bu ikinci anlamda SWOT bir “gelecek durum” analizidir. Bu açıklamalar çerçevesinde SWOT analizini yakını ve uzağı görmemizi sağlayan bir gözlük olarak algılayabiliriz.

7 Paydaş Analizi – Çevre Analizi (Fırsatlar / Tehditler) – Özdeğerlendirme (Kuruluşiçi Analiz) (Güçlü / Zayıf Yönler)

8 Paydaşlar, kuruluşun ürün ve hizmetleri ile ilgisi olan, kuruluştan doğrudan veya dolaylı, olumlu yada olumsuz yönde etkilenen veya kuruluşu etkileyen kişi, grup veya kurumlardır. Paydaşlar, iç ve dış paydaşlar ile yararlanıcılar/müşteriler olarak sınıflandırılabilir.

9 İç Paydaşlar: Kuruluştan etkilenen veya kuruluşu etkileyen kuruluş içindeki kişi, grup veya (varsa) ilgili/bağlı kuruluşlardır. Kuruluşun çalışanları, yöneticileri ve kuruluşun bağlı olduğu bakan, iç paydaşlara örnek olarak verilebilir.

10 Dış Paydaşlar: Kuruluştan etkilenen veya kuruluşu etkileyen kuruluş dışındaki kişi, grup veya kurumlardır. Kuruluş faaliyetleriyle ilişkisi olan diğer kamu ve özel sektör kuruluşları, kuruluşa girdi sağlayanlar, sendikalar, ilgili sektör birlikleri dış paydaşlara örnek olarak verilebilir.

11 Müşteriler (Yararlanıcılar): Kuruluşun ürettiği ürün ve hizmetleri alan, kullanan veya bunlardan yararlanan kişi, grup veya kurumlardır. Müşteriler dış paydaşların alt kümesidir.

12 Paydaş analizi ile; 1.Planlama sürecinin ilk aşamalarında paydaşlarla etkili bir iletişim kurularak bu kesimlerin ilgi ve katkısının sağlanması, 2.Paydaşların görüş ve beklentilerinin tespit edilmesi, 3.Kuruluşun faaliyetlerinin etkin bir şekilde gerçekleştirilmesine engel oluşturabilecek unsurların saptanması ve bunların giderilmesi için stratejiler oluşturulması,

13 4. Paydaşların birbirleriyle olan ilişkilerinin ve olası çıkar çatışmalarının tespit edilmesi, 5. Paydaşların kuruluş hakkındaki görüşlerinin alınmasıyla kuruluşun güçlü ve zayıf yönleri hakkında fikir edinilmesi, 6. Paydaşların hangi aşamada katkı sağlayacağının tespit edilmesi, 7. Paydaşların görüş, öneri ve beklentilerinin stratejik planlama sürecine dahil edilmesiyle planın bu kesimlerce sahiplenilmesi ve planın uygulanma şansının artması amaçlanır.

14 Paydaş analizi aşağıda yer alan aşamalardan oluşur: 1.Paydaşların tespiti 2.Paydaşların önceliklendirilmesi 3.Paydaşların değerlendirilmesi 4.Görüş ve önerilerinin alınması ve değerlendirilmesi

15 Paydaşların Tespiti 1.Kuruluşun faaliyetleri/hizmetleri ile ilgisi olanlar kimlerdir? 2.Kuruluşun faaliyetlerini/hizmetlerini yönlendirenler kimlerdir? 3.Kuruluşun faaliyetlerini/hizmetlerini kullananlar kimlerdir? 4.Kuruluşun faaliyetlerinden/hizmetlerinden etkilenenler kimlerdir? 5.Kuruluşun faaliyetlerini/hizmetlerini etkileyenler kimlerdir?

16 ÇEVRE ANALİZİ Çevre analizi, kuruluşun kontrolü dışındaki koşulların ve eğilimlerin incelenerek, kuruluş için kritik olan fırsat ve tehditlerin belirlenmesidir.

17 Fırsatlar, kuruluşun kontrolü dışında gerçekleşen ve kuruluşa avantaj sağlaması muhtemel olan etkenler ya da durumlardır. Tehditler ise, kuruluşun kontrolü dışında gerçekleşen, olumsuz etkilerinin engellenmesi veya sınırlandırılması gereken unsurlardır.

18 Çevre analizinde; kuruluşu etkileyebilecek dışsal değişimler ve eğilimler değerlendirilir. Analiz kapsamında, ekonomik, sosyal, demografik, kültürel, politik, çevresel, teknolojik ve rekabete yönelik etkenlerin belirlenmesi gerekir.

19 Çevre Analizinde Temel Etkenler 1.Kuruluşun faaliyet alanında dünyadaki durum ve gelişmeler 2.Kuruluşun faaliyet alanında ülkemizdeki durum ve gelişmeler 3.Dünyada ve ülkemizdeki temel eğilimler ve sorunlar arasında kuruluşu yakından ilgilendiren kritik konular ve bu konuların kuruluşu nasıl ve ne yönde etkileyeceği

20 Çevre Analizinde Temel Etkenler… 4. Kuruluşun faaliyetleri ve alanıyla ilgili kalkınma planı, sektörel ve bölgesel plan ve programlarda yer alan amaç, ilke ve politikalar ve bunlar arasındaki uyum 5. Kuruluşun karşılaşabileceği riskler ve belirsizlikler

21 Özdeğerlendirme (Kuruluşiçi Analiz) Kuruluş içi analiz, kuruluşun mevcut durumunu ve geleceğini etkileyebilecek, iç ortamdan kaynaklanan ve kuruluşun kontrol edebildiği koşulların ve eğilimlerin incelenerek güçlü ve zayıf yönlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesidir.

22 Güçlü yönler kuruluşun amaçlarına ulaşması için yararlanılabileceği olumlu hususlardır. Zayıf yönler ise kuruluşun başarılı olmasına engel teşkil edebilecek eksiklikler, diğer bir ifadeyle, aşılması gereken olumsuz hususlardır. Belirlenecek güçlü yönler kuruluşun hedeflerine, zayıf yönler ise kuruluşun alacağı tedbirlere ışık tutacaktır.

23 Güçlü ve zayıf yönler belirlenirken dikkate alınabilecek bazı hususlar aşağıda verilmiştir. Bu hususlarda salt verileri kapsayan, tanımlayıcı bir içerik taşımamalı; verilerin yanı sıra analitik değerlendirmelere ve sonuçlara yer verilmelidir.

24 Stratejik plan çalışmalarında kullanılan tek yöntem SWOT analizi değildir. Bunun yanı sıra aşağıdaki analizler de kullanılmaktadır: 1.Pörtföy Analizleri 2.Q- Sort Analizi 3.Senaryo Analizi 4.Vizyon/Mizyon 5.Arama Konferansı 6.Delphi Tekniği 7.Nominal Grup 8.Multivoting 9.Açık Grup 10.Kalite Çemberleri 11.Fayda-Maliyet 12.Risk Analizi


"Stratejik Analiz (SWOT Analizi). S trengths (Güçlü Yönler) W eaknesses (Zayıflıklar) O pportunities (Fırsatlar) T hreats (Tehditler)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları