Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ÖĞRETİM ARAÇLARI VE ETKİLİ KULLANIMI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
2
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
3
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Gerçek Eşya ve Modeller Gerçek eşyalar; Somut ve kalıcı öğrenmeler sağlar Genellemeyi kolaylaştırır Bireysel olarak eğitim sağlar.
4
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Gerçek Eşya ve Modeller Modeller; bir gerçek eşyanın üç boyutlu temsillerdir… Model > Eşya Model < Eşya Model = Eşya
5
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Gerçek Eşya ve Modeller Ne zaman kullanmalı Gerçek eşya ve modeller mesajın sunulmasında ; Üçüncü boyut Şekil İç yapı Renk Uygulamanın önemli olduğu durumlarda kullanılır.
6
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Gerçek Eşya ve Modeller Gerçeklik düzeyi zor, engelleyici Yapılan birçok araştırmada belirli durumlarda bir görseldeki gerçeklik derecesinin ya da ayrıntıların iletilmek istenen mesajın kavranmasını zorlaştırdığı ve engellediği bulunmuştur.
7
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Gerçek Eşya ve Modeller Öğretmen eşya ve modelleri sınıfa getirmeden önce denemeli….
8
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Öğretim amaçlı kullanılacak bu nesneler sınıfın tamamında görülebilecek büyüklükte olmalı fakat dikkati başka yöne çekecek büyüklükte ve ağırlıkta olmamalıdır.
9
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
10
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Gerçek Eşya ve Modeller Eşya veya model sadece üzerinde açıklama yapılacağı zaman gösterilmeli, diğer zamanlar görüş alanı dışına çıkarılmalıdır.
11
Gerçek Eşya ve Modeller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Gerçek Eşya ve Modeller
12
GÖSTERİ TAHTALARI Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
13
GÖSTERİ TAHTALARI Kullanımına Yönelik Öneriler:
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı GÖSTERİ TAHTALARI Kullanımına Yönelik Öneriler: Kapsamlı içerik dersten önce hazırlanmalı Yazı ve yerleşim önceden düzenlenmeli Önceden yazılanlar kapatılmalı Konuşurken sınıfa dönülmeli Değişik sunu teknikleri kullanılmalı Yazılar temiz ve anlaşılır
14
GÖSTERİ TAHTALARI Kullanımına Yönelik Öneriler:
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı GÖSTERİ TAHTALARI Kullanımına Yönelik Öneriler: Öğretmenin göreceği çizgiler kullanılmalı Renkli tebeşir/kalem Yazıların önü kapanmamalı Işık için gerekli tedbirler alınmalı Pergel, cetvel vb. kullanılmalı Karton ya da tahtalardan yararlanılmalı
15
Yazılı Materyaller Hizalama
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Yazılı Materyaller Hizalama Sayfa Uzunluğu: Kullanıcılar ekranda kaydırma çubuklarını kullanmak istemezler. Bu nedenle: Bilgi alt başlıklar kullanılarak düzenlenir. Site içi bağlantılar kullanılabilir.
16
Yazılı Materyaller Tutarlılık Yazı tipi Yazı boyutu
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Yazılı Materyaller Tutarlılık Yazı boyutu Yazı tipi
17
Yazılı Materyaller Tutarlılık
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Yazılı Materyaller Tutarlılık Yazılar bütün metin boyunca aynı boyutta olmalı vurgulanmak istenen konumlar dışında farklı boyutlarda olmamalıdır.
18
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Yazılı Materyaller Tutarlılık
19
Yazılı Materyaller - Sayfa Düzeni
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Paragraf yerleşimi Yazılı materyaller, görünüm tasarımı açısından ele alındığında herhangi bir mesajın tasarımı ile ilgili bütün ilkeler yazılı materyallerin tasarımı için de geçerlidir. Yazılı materyallerin tasarımında dikkate alınması gereken birtakım faktörler vardır. Bunlar: Tutarlılık, sayfa düzeni, görsel materyaller, yazı türü, yazı boyutu, yazı stili ve vurgulama araçlarının kullanımı.
20
Yazılı Materyaller -Sayfa Düzeni
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Yazılı Materyaller -Sayfa Düzeni
21
Yazılı Materyaller -Sayfa Düzeni
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
22
Yazılı Materyaller -Sayfa Düzeni
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Üstbilgi Başlıklar, ana noktalar ve simgeler Ana metin, grafik ve tablolar için Altbilgi
23
Yazılı Materyaller –Görsel Materyaller
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Basitlik Soru türü etkinlikler İlgili metne yakın Detay için büyütülmüş görseller
24
Yazılı Materyaller – Yazı Stili, Türü ve Boyutu
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Farklı bölüm, farklı kısım ayrı stil Ana fikir – metnin ve paragrafın başında Basit cümleler, yazı stili Teknik kelimeler ~ tanımlamalar Basit tasarımlı yazı tipi Yazı boyu ~ punto Satır arası boşluklar Satır sonu heceleme X
25
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Satır arası boşluklar Yazılı materyaller, görünüm tasarımı açısından ele alındığında herhangi bir mesajın tasarımı ile ilgili bütün ilkeler yazılı materyallerin tasarımı için de geçerlidir.
26
Yazılı Materyaller –Vurgulama
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Yazı boyutu Renklendirme Kalın yazma İtalik yazma Kutu içine alma
27
Yazılı Materyaller –Vurgulama
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tümü büyük harf x Yan başlıklar Açıklayıcı notlar Başlıklar için farklı yazı tipi Altını çizme x Tutarlılık √ Aşırılık x
28
Yazılı Materyaller –Vurgulama
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TÜMÜYLE BÜYÜK HARFLERLE YAZILMIŞ UZUN CÜMLE YA DA PARAGRAFLARI OKUMASI ZORDUR. BAŞLIKLAR BÜYÜK HARFLERLE YAZILIR ÇÜNKÜ BAŞLIKLAR OKUYUMAYI YAVAŞLATARAK BİRKAÇ KELİMEYLE İÇERİĞİ ÖZETLEMEK İÇİN KULLANILIR. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafları okuması zordur. Başlıklar büyük harflerle yazılır çünkü başlıklar okumayı yavaşlatarak birkaç kelimeyle içeriği özetlemek için kullanılır. Okunması Daha Kolay OKUNMASI ZOR
29
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Grafik Materyalleri Grafikler; sayısal verileri görselleştirerek veriler arasındaki ilişkilerin kavranması kolaylaştırmak için kullanılır.
30
Grafik Materyalleri Karşılaştırma Miktar Eğilimler
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Karşılaştırma Miktar Eğilimler
31
Grafik Materyalleri- Sütun ve çubuk
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Sütun ve çubuk
32
Grafik Materyalleri- Sütun ve çubuk
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Sütun ve çubuk En çok kullanılan grafik türleridir. Her ikisi de karşılaştırma amaçlı kullanılır. Genelde sütun grafikleri bir zaman süresi boyunca bir öğeyle ilgili veri değişikliğini göstermek için; çubuk grafikleri ile birden fazla öğeyi karşılaştırmak için kullanılır.
33
Grafik Materyalleri- Pasta
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Pasta
34
Grafik Materyalleri- Pasta
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Pasta Her değerin bütün içindeki payını göstermek için kullanılır. Basit dilim grafiklerinin hazırlanması ve yorumlanması kolaydır. Herhangi bir dilimin büyüklüğü %2 den küçük olmamalıdır. Farklı değerleri karşılaştırmak bakımından kullanışlı değildir.
35
Grafik Materyalleri- Çizgi
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Çizgi
36
Grafik Materyalleri- Çizgi
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Çizgi İki ölçekli grafikler kategorisine girer. Genelde eğilim dalgalanmaları ve bir faktörün değişimini zaman içinde gösteren grafiklerdir. Değerler arasında karşılaştırma yapmak zordur.
37
Grafik Materyalleri- Resimli
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Resimli Sayısal değerlerin basit resimlerle temsil edildiği basit çubuk grafiğidir. Daha dikkat çekicidir ve anlaması diğerlerine göre daha zordur. Grafiğin içeriğini tanımlayan başlık veya etiketler kullanılmalıdır.
38
Grafik Materyalleri- Şemalar
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Şemalar Şemalar; kronoloji, sayısal veriler ve hiyerarşi gibi soyut bilgileri grafik formunda özetlemek için kullanılır.
39
Grafik Materyalleri- Şemalar
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Grafik Materyalleri- Şemalar A B C D
40
Modern Öğretim Teknolojileri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Modern Öğretim Teknolojileri
41
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Ses Kasetleri Öğretim ortamında kullanılan ses kasetleri, öğrenci ve öğretmen için hazırlanması en kolay öğretim materyalleri arasında yer almaktadır.
42
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Ses Kasetleri Ses kasetlerinin kullanılabilmesi için gerekli olan kasetçalar ise, hem öğretmenin hem de öğrencinin günlük hayatında kullanmaya alışkın oldukları araçlardır. Bu materyallerin ve teknolojinin kolaylıkla sınıf ortamına getirebilmesi de, bu materyalin diğer bir avantajıdır.
43
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Radyo Öğrencilerin tek yönlü bir biçimde eğitilmesi sebebiyle kullanımı sınırlıdır. Önemli konuların tekrarı, konu içeriğinin öğretim tasarımı ilkelerine uygun şekilde aktarılmış olması önemlidir.
44
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Projektörler Görsel yansıtıcı araçlar görüntünün büyüterek perdeye yansıtılması mantığını temel alan araçlardır.Tepegöz, opak projektör(episkop), datashow,ve projeksiyon makineleri görsel yansıtıcıların eğitimde sıkça kullanılan örneklerindendir.
45
Projektörlerin Kullanım Amaçları:
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Projektörlerin Kullanım Amaçları: Projektörle sunulacak bilgiler daha önce hazırladığı ve birçok kere kullanılabileceği için zamandan ve enerjiden tasarruf edilmesini sağlar. Ardışık materyallerin kullanılmasıyla konu basitten karmaşığa doğru verilebilir.
46
Projektörlerin Kullanım Amaçları:
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Projektörlerin Kullanım Amaçları: Bir derste gösterilen slaytlar öğrencilerle veya öğretmenlerle paylaşılarak ders sonrasında konu tekrarı veya çeşitli öneriler sayesinde anlatım ve içerik geliştirimi yapılabilir. Sınıf gibi kalabalık grupların ilgisini çekmeyi ve ilgiyi ayakta tutmayı sağlar.
47
Projektörlerin Kullanım Amaçları:
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Projektörlerin Kullanım Amaçları: Yansıtma süresi öğrencilerin algı hızlarına göre ayarlanabileceği için öğrencilerin kolay anladığı yada zor anladığı konulara aynı ölçüde zaman ayırma zorunluluğu ortadan kalkar. Örgün ve yaygın eğitim faaliyetlerinin yanı sıra konferans, panel, açık oturum gibi sosyal etkinliklerde gösteri aracı olarak projektörler ideal araçlardır.
48
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri Tepegöz projektörleri; metin, çizim, grafik ve resim gibi önceden saydam bir materyal üzerine renkli ya da siyah - beyaz olarak hazırlanmış bilgilerin ekrana büyütülerek yansıtılması için ya da ders sırasında doğrudan üzerine yazılıp çizilerek ve gerektiğinde silinerek saydam bir yazı tahtası gibi kullanılabilen çok yönlü bir araçtır.
49
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri Avantajları: Yüz yüze iletişim Kullanım kolaylığı Kullanılabilen materyal çokluğu Kullanılan ortam zenginliği Uyarlanabilirlik Aydınlık ortam Önceden hazırlama
50
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri Sınırlılıkları: Programlanamama Bireysel çalışmaya uygun değil Üretim süreci gerektirir Tepegöze bağlı
51
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri Yansı Transparan Asetat Folye Tepegöz Saydamı
52
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri
53
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri Kullanımına Yönelik Öneriler: Aşırı kullanılmamalı Saydamları değiştirirken açık bırakılmamalı Yüz, öğrenciye dönük olmalı
54
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri Kullanımına Yönelik Öneriler: İçeriği gösteren bir taslakla başlamalı kapama tekniklerinden yararlanılmalı Perdeyi herkes görebilmeli Tepegöz çalışırken temizlik yapılmamalı
55
Tepegöz Projektörleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Tepegöz Projektörleri Kullanımına Yönelik Öneriler:
56
Slaytlar – Episkop(Opak Projektör)
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Slaytlar – Episkop(Opak Projektör) Yazı, resim gibi saydam olmayan materyallerin büyütülerek perdeye yansıtılmasında kullanılan araçlara opak projektör yada episkop adı verilmektedir.”Epidiyo koskap” da denilen yeni model episkoplarla slayt ve film şeritlerinin de gösterilmesidir.
57
Slaytlar-Episkop Kullanımı ve Avantajları:
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Slaytlar-Episkop Kullanımı ve Avantajları: Tanıtım, hatırlatma, gözden geçirme, ilgi uyandırma, dikkat çekme Aşamalar Küçük-büyük, orijinal Grup eğitimleri Üretimi kolay, maliyeti düşük Kolay taşınır ve saklanır
58
Slaytlar-Episkop Kullanımı ve Avantajları: İstenildiğinde çoğaltılır
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Slaytlar-Episkop Kullanımı ve Avantajları: İstenildiğinde çoğaltılır Yeniden düzenlenebilir Basit ifadeler Ses bantları ile senkronize hale getirilebilir Yansıtma zamanı ayarlanabilir Farklı ders ve öğretim amaçlarına uygun
59
Slaytlar-Episkop Dezavantajları: Fotoğrafçılık becerisi gerektirir
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Slaytlar-Episkop Dezavantajları: Fotoğrafçılık becerisi gerektirir Kolayca düzeni bozulabilir Toz ve el izlerini çeker Karatmaya ihtiyaç hisseder
60
Kullanımına Yönelik Öneriler
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Slaytlar-Episkop Kullanımına Yönelik Öneriler Başlık Kısa ve öz Zemin-Şekil zıtlığı Senaryoya uygun Konuşma üslubu Uzaktan kumanda Doğru sıra ve yerleştirme
61
Kullanımına Yönelik Öneriler
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Slaytlar-Episkop Kullanımına Yönelik Öneriler Görsel çeşitlilik Kısa açıklama Önceden planlama Fon müziği Siyah slayt başlangıç-bitiş Süre < =20dk., Slayt sayısı <=50
62
Datashowlar - Projeksiyon Makineleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Datashowlar - Projeksiyon Makineleri Datashowlar, bilgisayar veya video ünitesine bağlanır ve bu araçların okuduğu verileri ekrana(perdeye veya duvara) yansıtarak tek kişi tarafından yararlanılabilen bilgisayarı sınıf ortamına çekip tüm sınıfın yararlanacağı bir araç olarak kullanılmasıdır.Datashow tepegözle birlikte kullanılmaktadır.
63
Datashowlar - Projeksiyon Makineleri
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Datashowlar - Projeksiyon Makineleri Projeksiyon makinesi ise datashow ile yapılan sunumların tümüne imkan veren bir araçtır.Işıklandırma sistemi kendi içinde olduğundan tepegöze ihtiyaç yoktur.
64
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
TV ve Video
65
TV ve Video Avantajları: Hareket Süreç Güvenli gözlem Beceri öğrenme
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TV ve Video Avantajları: Hareket Süreç Güvenli gözlem Beceri öğrenme Dramatizasyon Duyuşsal Öğrenme Problem çözme Ortak tecrübe oluşturma
66
TV ve Video Sınırlılıkları: Sabit Adım Hareketsizlik
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TV ve Video Sınırlılıkları: Sabit Adım Hareketsizlik
67
TV ve Video Kullanımı : Ön inceleme Zaman not edilebilir
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TV ve Video Kullanımı : Ön inceleme Zaman not edilebilir Parçalar ayrı kasetlere kaydedilebilir Sadece gösterilecek kısımlar yeni kasete kaydedilebilir.
68
TV ve Video Kullanımı : Çevre Düzenleme Ekrana uzaklık en az 2 m.
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TV ve Video Kullanımı : Çevre Düzenleme Ekrana uzaklık en az 2 m. Öğrenci ekran mesafesi = ekran büyüklüğü x 12 Ters V TV, Göz hizasının 30 derece yukarısı
69
TV ve Video Kullanımı : Öğrencilerin hazırlanması
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TV ve Video Kullanımı : Öğrencilerin hazırlanması Video kısaca tanıtılmalı Neden bu video teybi seçildiği açıklanmalı Videoda gecen kavram, kısım ve önemli noktalar açıklanmalı
70
TV ve Video Kullanımı : Sunu
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TV ve Video Kullanımı : Sunu Öğrenci reaksiyonlarını gözleneceği yerde durulmalı Sonunda tartışmada kullanmak için bir reaksiyon not edin
71
TV ve Video Kullanımı : Sunu Öğrenci katılımını sağlama
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı TV ve Video Kullanımı : Sunu Öğrenci katılımını sağlama Öğrenci tepkilerini alma sunu sonrasına bırakılmalı Öğrenciden önemli yerleri not etmeleri istenebilir
72
Döner Levhalar Kullanımı: Kolay ve çok amaçlıdır Yazı tahtaları
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Döner Levhalar Kullanımı: Kolay ve çok amaçlıdır Yazı tahtaları Kağıtlar önceden hazırlanabilir İlerisi için saklanabilir
73
İpuçları ve Teknikler:
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Döner Levhalar İpuçları ve Teknikler: Yerleşimi Görseller önceden hazırlanmalı Yazı satırları Basit yazı, çizim ve sembol Harfler >= 4 cm 1<=Renk sayısı <=4 Kalem seçimi İzleyiciye dönük Materyal sırası Sayfaların sunumu Son sayfada Özet
74
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Film Şeritleri
75
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Film Şeritleri Slaytlar ve film şeritleri arasındaki temel fark, slaytlar teker teker yansıtılır ve tasarlanır. Film şeritleri ise hareketsiz resimler içeren 35mm saydam film ruloları olup sırayla yansıtılmak üzere tasarlanmıştır.
76
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Kaynaklar Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme – Prof. Dr. Halil İbrahim Yalın Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme – PEGEMA YAYINCILIK Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme – Doc. Dr. Salih Uşun
77
Kaynaklar http://egitimbilgisi.tr.gg/egitim_teknolojisi_nedir.htm
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı Kaynaklar
78
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Bu Materyal ; Atatürk Üniversitesi Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 2. Sınıf Öğrencilerine Eğitimde Materyal Tasarımı Ve Kullanımı Dersi İçin Hazırlanmıştır.
79
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Yrd.Dç.Dr. Selçuk Karaman Arş. Gör. Melike AYDEMİR K.K.E.F. BÖTEB Atatürk Üniversitesi
80
Öğretim Araçları ve Etkili Kullanımı
Hazırlayanlar Ayşe Bilici Fatma Günay Yusuf Karasu Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü - 3. Sınıf
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.