Hasta eğitimi terimi 1950’lerde kullanılmaya başlanmıştır. Van den Borne tarafından hasta eğitimi şöyle tanımlanmıştır: Bir takım durumlarla baş etmeyi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

ÇAN İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
“Doğruyu yalnız bırakma acizliğinden,
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
FARMAKOLOJİ VE KLİNİK FARMAKOLOJİ EĞİTİMİNİN AMACI;
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
9.Sınıf Meslek Esasları ve Tekniği
Hasta Hakları.
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
PAZAR YÖNLÜLÜK.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
HİZMET İÇİ EĞİTİM. Hizmet İçi Eğitimin Amaçları Verimliliği yükseltme Performans artırma yoluyla – Motivasyonu sağlama Örgüt içinden eleman sağlama fırsatı.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
OKUL – VELİ İŞBİRLİĞİ HAZIRLAYAN: GMT.
Doğrudan Gözetimli Tedavi
YAŞAM BOYU SAĞLIK.
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
SINIF YÖNETİMİ.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Antalya Halk Sağlığı Müdürlüğü Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar ve Programlar Şubesi.
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
ENGELLİLER VE SPOR  Bilindiği gibi spor, sağlıklı ve mutlu bir yaşam için gerekli bir uğraştır ve tüm insanlar için önemlidir. Ancak sporun, engelli bireyler.
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ DERSİ KAPSAMINDA
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
HİZMET İÇİ EĞİTİM.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Aile katılımının artırılması
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
YAYGIN EĞİTİM.
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
JİNEKOLOJİK ONKOLOJİDE AKILCI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ GEÇİŞ HİZMETLERİ PLANI Geçiş, bir eğitim programından bir diğer programa geçme sürecidir. Geçiş süreci öğrencinin var olan eğitim yaşantısından.
REHBERLİK DERSİ III.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
HASTA HAKLARI H GAMZE DEMİRTEPE EĞİTİM HEMŞİRESİ.
Klinik Bilgi Sistemleri
MUHAMMET EMİN PİŞKİN. HASTA HAKLARI NEDİR? T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Hasta Hakları Şubesi.
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Sunum transkripti:

Hasta eğitimi terimi 1950’lerde kullanılmaya başlanmıştır. Van den Borne tarafından hasta eğitimi şöyle tanımlanmıştır: Bir takım durumlarla baş etmeyi öğrenme, sağlığı sürdürme ve geliştirme amacıyla hastaların sağlık davranışı, bilgi ve hastalık deneyimlerini etkileyen bilgi verme, öneride bulunma ve davranış değişikliği teknikleri gibi yöntemlerin kombinasyonunu içeren sistematik bir öğrenme deneyimidi

Sağlığı iyileştirmek amacıyla hasta davranışlarını etkileyerek bilgi, beceri ve tavırlarını değiştirmektir.

 Hasta eğitiminin pratiğe geçirilmesi toplumun, politikacıların ve sağlık çalışanlarının son yıllarda gündeme getirilmiştir.  Sağlık personeli için hasta eğitimi zorunludur.

 ™ Hastaları sağlıklı hale getirmek,  ™ Hastaları, sağlık problemlerini kendi kendilerine çözebilecek bilgi ve beceriye sahip kılmak,  ™ Sağlık hizmetlerinde gelişimi sağlayacak ortamı oluşturarak hizmetin kalitesini arttırmak.

 Hastaya ihtiyaç duyduğu modern bilgileri vermek,  ™Yapılan eğitim çalışmalarına hastanın katılımını sağlamak,  Sağlık ekibi ve hasta arasındaki iletişimi arttırmak,  ™ Öğretilenleri istenilen davranış ve alışkanlıklar haline getirmek,  Bu amaçlara ulaşılabilmesi için hasta eğitimini sağlık hizmetlerinin bir parçası olması zorunluluğu vardır. 

 Hasta eğitimi ihtiyaç duyulan her alanda olabilir. Bununla birlikte eğitimde daha çok hastanın tıbbi durumuna odaklanıldığı görülmektedir.   Halbuki eğitimde koruyucu hizmetler ve davranış değişikliği gibi öncelik verilmesi gereken bazı konular vardır

 Hastadan öykü alırken bilgi, beceri ve davranışları değerlendirilirken,  Beslenme alışkanlıkları,  İlaç ve madde alışkanlıkları,  Egzersiz yapıp yapmadığı sorularak risk faktörleri ve yaşam tarzı hakkında bilgi edinilerek belirlenebilir.

 › Bakım süreci sırasında ihtiyaç duyulan bilgi  › Hasta taburcu olduktan sonra ihtiyaç duyulan bilgi  › Toplum kaynakları hakkında bilgi  › Takip, bakım ile ilgili bilgi olabilir (SB Sağlık İşletmecileri Federasyonu, 2005 )

 Hasta hakları ve sorumlulukları,  İlaçlar,  Araç gereç kullanımı,  Rehabilitasyon,  Tedavi planı,  Beslenme ve ilaç-besin etkileşimleri,  Kişisel bakım ve temizlik,  Hastaneden taburculuk sonrası bakım,  Ağrı yönetimi konularında verilebilir.

 Eğitimle gereksiz hasta ziyareti azalır.  Hizmetlere ve tedaviye uyum artar.   Tedavi edici hizmetlerden koruyucu hizmetlere geçiş ile sağlık düzeyi yükselir, maliyet azalır.  Hasta hastalık ve muhtemel risk faktörleri konusunda aydınlatılarak yasal sorumluluk yerine getirilir (Özer ve ark., 2005).  Hastaların bilgilendirilmiş kararlar vermede ve bakıma katılımda daha aktif rol almasını sağlar. 

 Eğitim verilecek hastaların sağlık durumunun tanımlanması.  Hastanın gereksinimleri, var olan sorunları saptanmalıdır.  Eğitimde güdülenme sağlanmalıdır; Eğitimin yararını bireye algılatmak, kişinin konuyla ilgilenmesini sağlamak temel hedeflerden biri olmalıdır.

 Eğitim hizmet ve olanaklarla desteklenmelidir.  Eğitim sürekli olmalıdır; Eğitiminde bireylere davranış olarak kazandırılan sonuçların alışkanlık haline gelebilmesi için, bunların uygulanıp uygulanmadığının da sürekli olarak izlenmesi gerekir.

 Eğitim herkesi kapsamalıdır: Sağlık eğitimi, yaş, cins, meslek bakımından farklı olan bireylerden oluşan hastaların tamamını kapsamalı ve etkileyebilmelidir.

Eğitici, eğitim yaptığı konunun gereğine ilk önce kendisi inanmalı, işini severek özenle istekle yapmalıdır. Eğitici, hedef kitlenin tanıdığı ve inandığı bir kişi olmalıdır.

Eğitici, eğitim yaptığı hastayı yakından tanımalı, kültürünü, alışkanlıklarını, gelenek ve göreneklerini, sorunlarını, beklentilerini çok iyi bilmelidir. Eğitim planı hazırlarken hastanın anlama düzeyi göz önünde tutulmalıdır. Toplumun anlayabileceği bir dil kullanmalı, "teknik kirlilik" veya "bilimsel jargon" denebilecek konuşma tarzından kaçınılmalıdır.

.  Yeterli motivasyonu olmayan hastalarda bilgi vermek işe yaramayabilir. Böyle hastalarda sağlık anlayışı, sosyal destekler değerlendirilmeli ve yararlar anlatılarak hasta teşvik edilmelidir. Bazen çok sayıda görüşme yapmak ve aynı konuları tekrarlamak gerekebilir. Eğitimci eğitim öncesi hastanın hazır oluşluğunu dikkate almalıdır. Eğitimin amacını tam olarak anlatılabilmelidir

Eğitici, ön yargısız olmalıdır. Kişilere eğitim durumlarından, mesleklerinden, yaşadıkları yerden, inancından dolayı sempati veya antipati duyabilir, ancak bu duygularını ön plana çıkarmaktan kaçınmalıdır.

Eğiticiler, aynı zamanda eğitimini yaptırdıkları grubun yöneticisidirler, bu, onlarda bazı liderlik vasıflarının bulunmasını gerektirir. Yönetim bilimi tekniklerini bilmelidir.

Kişiler arası ve gruplar arası iletişim tekniklerini iyi bilmeli ve uygulayabilmelidir. Sektörler arası işbirliği sağlanmalıdır; Sağlık, çok yönlü bir sistem olduğu için, çeşitli kurum ve kuruluşların da sağlık eğitimine katkı sağlamaları gerekir.

 Umumi Hıfzıssıhha Kanunu, toplumun sağlığını bozanların, çevreyi kirletenlerin ve aşıdan kaçanların cezalandırılmasını öngörmüştür.  Halka olumlu davranış kazandırmada bu yetkiden yararlanma düşünülebilir. ????? ANCAK,  Bu önlemlerin hiçbir zaman eğitimin yerine geçemeyeceği, etkisinin sürekli olmayacağı bilinmelidir.

 Hasta eğitimi üç şekilde yapılabilir:  Bireysel eğitim  Grup eğitimi  Toplulukların eğitimi

 Bir eğitim programında ise birden fazla yöntem kullanılabilir.  Seçilebilecek eğitim yöntemi ise:  Anlatım Soru-cevap  Tartışma Gözlem  Beyin fırtınası Öykü anlatma  Rol oynama Oyunlar şeklinde olabilir.

 Literatürdeki araştırmalar eğitim ile sağlığı geliştirme, hastalıkları önleme ve hastalıkla baş etmede olumlu davranış kazandırma arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir.

İYİ DERSLER  Öğr.Gör.Işık Atasoy