YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
STRES YÖNETİMİ.
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Aydın BAŞAR Denetmen Rolleri.
SINIF YÖNETİMİNİ ETKİLEYEN ETKENLER.
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
ROL OYNAMA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
REHBERLİK.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
İŞBİRLİĞİYLE ÖĞRENME.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Okullardaki sosyal sermaye anlayIŞI
İNOVASYON.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
VİZYONER LİDERLİK.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Kişisel Rehberlik.
SINIF YÖNETİMİ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Yönetim Nedir? Yönetim, toplumsal gereksinmelerin bir bölümünü karşılamak üzere kurulan bir örgütte, örgütün varlık nedeni olan amaçlarını gerçekleştirecek.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İLETİŞİM TÜRLERİ.
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
Davranış Bilimlerine Giriş
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
KURUM KÜLTÜRÜ.
AİLEDE İLETİŞİM.
GRUP İLETİŞİMİ.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ DOÇ.DR. ZEHRA ALTINAY SINIF YONETIMI

Bu derste, Sınıf ortamı ve grup etkileşimi Grup türleri Grup ve lider Liderlik türleri Grup içi etkileşimin hedefleri Sınıf ortamında güven duygusunun oluşturulması

Sınıf ortamında kendini gerçekleştirme koşullarının oluşturulması Öğrenci davranışlarını etkileyen psikolojik etmenler konuları ele alacağız.

Sınıf Ortamı ve Grup Etkileşimi Birey, bireyselleşme sürecinde ben kimim sorusunun yanıtını, çevresiyle etkileşim sonucunda arar. Bireyin toplumun üyesi olma ve birey olma sürecinde içinde bulunduğu en önemli toplumsal çevre okuldur.

Okul, biçimlendirici bir etki ile bireyi toplumsallaştırarak birbirine benzeştirmeye, aynı zamanda bireyselleştirerek bireyin kişiliğini kazanmaya fırsat sağlamaktadır. Çağdaş eğitim anlayışı ile bireyin kendini gerçekleştirmesine ve bireyselleştirmesine olanak sağlanmalıdır.

Sınıf ortamlarında bireye gereken önemi ve değeri vermeli, grup etkileşimi boyutunda daha etkin eğitim ortamları oluşturmaya çalışılmalıdır.

Grup Ortak bir amacı gerçekleştirmek için etkileşimde bulunan ve birbirlerine bağlı olan iki ya da fazla sayıda insandan meydana gelir. Bir insan topluluğunu grup yapan, herhangi bir insan topluluğundan ayıran nitelikler: karşılıklı bağımlılık, etkileşim, paylaşılan ortak amaç

Bir başka deyişle, kalabalığın grup olabilmesi için ortak amaçlar, normlar ve kendilerini de grup olarak hissetmeleri gerekmektedir.

Grupların Özellikleri Kişilik, rol ve statü Toplumsal yaşam karşılıklı beklentilerden oluşur. Bireyin bir toplumsal çevre içindeki yerine ve bu yerin derecesine statü, belirli statülere sahip bireylerden istenen ve beklenen davranışlara rol denir.

Normlar Bir gruptaki üyelerin hareketlerini yönlendiren informal davranış standartlarıdır. Resmi olmayan davranış standartlarıdır ve yazılı değildirler.

Bağlılık (Bütünlük) Grupların özelliklerinden biri de bağlılıktır. Bağlılık, bağımlılık olmamalıdır. Bağımlılık içindeki grup üyelerinin, eylem insiyatifi, saygınlığı, gücü ve bilgisi birbirinden farklı ise ilişkiler bozulur.

Gruba katılma Bireyin gruba katılma nedenleri, güvenlik, statü, öz saygı, ait olma duygusu, güç ve amaca ulaşma gereksinimlerinden kaynaklanır.

Grup Türleri Biçimsel gruplar Biçimsel olmayan gruplar

Biçimsel Gruplar Resmi hedefler ile bağlantılı, belirli görevlerin yerine getirilmesi için oluşturulur. Bu tip gruplarda üyeler arasında statü farklılaşması vardır. Ast-üst ilişkileri ya da iletişim etkinlikleri bu tip gruplarda azalmakta ve buna bağlı olarak yaratıcılık, yenilik eğilimleri, karara katılma etkinlikleri asgari düzeye inmektedir.

Biçimsel olmayan Gruplar Örgüt içerisinde üyeler tarafından gönüllü olarak kurulur. Üyeler bu grupları örgütsel hedeflerle bağlantılı veya bağıntı olabilen duygusal-toplumsal ihtiyaçları karşılamak ve ortak çıkarlar elde etmek için kurarlar.

Bu gruplarda, statü farklılaşması yoktur. Bu gruplara, arkadaşlık grupları da denilebilir. Arkadaşlık gruplarında karara katılma, yenilikçi ve yaratıcı olma eğilimleri ile iletişim yoğunluğu artmaktadır.

Grup ve Lider Bir grubun üyeleri ortak amaçları paylaşırlar. Lider, grubun üyesidir ve bireylerin paylaştığı amaçları gerçekleştirmeyi kolaylaştırıcı etkileşim yollarının geliştirilmesine yardım eder. Liderlik özünde bir statü ya da konumun değil, etkileşimin bir ürünüdür.

Liderlik Türleri Liderlik davranışı, liderin izleyicilerle veya yönettiği grupla olan ilişkilerindeki tutumu ile ilgilidir. Liderlik, demokratik, otokratik ya da serbest biçimlerde gelişir.

Demokratik liderler: Yönetme yetkisini izleyiciler ile paylaşma eğilimindedirler. Amaçların, plan ve politikaların belirlenmesinde, iş bölümünün yapılmasında lider grup üyelerinin düşüncelerine önem verme eğilimindedir.

Otokratik liderler: İzleyicileri yönetim dışında tutarlar. Amaçların, planların, politikaların belirlenmesinde izleyicilerin söz hakkı yoktur.

Serbest liderler: Yönetme yetkisine en az ihtiyaç duyan, izleyicileri kendi hallerine bırakan davranış sergilerler. Yetkilerine sahip çıkmaktan çok yetkilerini grup üyelerine bırakma eğilimindedirler.

Lider, ne yapılması gerektiğine karar verir ve izleyenlere anlatır. Lider, kendisinin kontrolü dışındaki durum ve etkenlerin belirlediği sınırlar içinde izleyenlerin davranışlarına izin verir.

Grup İçi Etkileşimin Hedefleri: Etkililik, Yeterlilik, Doyum Grup içi etkileşimde etkililik, bir davranışın kurumsal beklentilerle uyumlu olduğunu göstermektedir. Grup içi etkileşimde yeterlilik, bir davranışın bireysel gereksinimleri doyurucu olduğunu göstermektedir. Hem kurumsal beklentiler hem de bireysel gereksinimler uyumlu olduğunda ise örgütsel doyum sağlanmıştır.

Etkili liderlik öğretmenin kurumsal ve bireysel gereksinimleri birlikte karşılayabilme gücüne bağlıdır. Sınıf ortamında öğretmen, kurumsal yapının hedeflerine grubu taşırken, öğrencilerin bireysel beklentilerine ulaşmalarına yardımcı olmaktır.

Sınıf Ortamında Güven Duygusunun Oluşturulması Güven duygusunun gelişmesinde etkili olan etkenler, onaylayıcı hava, bilgi ve kararlı disiplindir.

Onaylayıcı hava: Sınıf içinde hava, öğretmenin ne yaptığı ile değil, nasıl yaptığı ile oluşur. Öğrenci, öğretmenin onayını kazandığında kendisini rahat ve güvende hisseder.

Bilgi: Öğrenci, kendi görev ve sorumluluklarını, kuralları, sınıf ortamında yapılan etkinliği gibi birtakım bilgileri bilmek ister. Bilgi edinmek, öğrencinin güven duygusunu pekiştirecektir.

Kararlı disiplin: Öğrenci hangi durumlarda destekleneceğini, hangi durumlarda cezalandırılacağı konusunda kesin ve nesnel ölçütlerin varlığına ihtiyaç duyar. Kısaca öğrenci, onaylayıcı bir havanın, kararlı disiplinin ve ihtiyaç duyduğu her türlü bilginin bulunduğu güven ortamı ister.

Sınıf Ortamında Kendini Gerçekleştirme Koşullarının Oluşturulması Sınıf ortamında öğrencinin kendini gerçekleştirmesi, kendini özgür hissetmesine bağlıdır. Özgürlük koşulları da, öğrencilerin katılımcılığı ve hak arama yollarının açık olduğunu bilmesi ile ilişkilidir.

Öğrenciye Özgürlük Koşulları Hazırlama Karara Katma Süreçleri Geliştirme Sorumluluk Verme Hak Arama Yollarını Açık Tutma

Öğrenci Davranışlarını Etkileyen Psikolojik Etmenler ve Sorunlar Sorunlar, çözüm üretmeyi gerektirir. Öğrenci Kavramı Sorun Kavramı

Öğrenci Sorunları Davranışlar Bilişsel Duyuşşsal Psikomotor

Benlik Kimlik Ekonomik Öğretim Ortamları Toplumsal Uyum Biçimleri

Gelişimsel Sorunlar Benliğin gelişimi Aile yapıları ve tutumları Uyum Sorunları İletişim Etkileşim Aile İçi Kuşak Çatışması Kuşaklar arası farklılık

Okulda Başarı Başarısızlığa neden olabilecek nesnel koşullar Fizyolojik ve psikolojik gelişim kusurları Aile yapısının ekonomik ve sosyal sorunları Aile içi geçimsizlik, iletişim sorunları

d. Ana-baba tutumları e. Kalabalık sınıflarda okumak f d. Ana-baba tutumları e. Kalabalık sınıflarda okumak f. Yönetici, öğretmen ve öğretim elemanlarının yetersizliği g. Programlar arası tutarsızlık h.Çalışma ortamı ve olanakların yokluğu i. Yatay hareketlilikten doğan göçler

Başarısızlığa neden olabilecek öznel koşullar a. Özgüven yetersizliği b. Öğrenmesini öğrenme yeterliliğinde eksik ve yetersiz donanım c. Konuşma kaygısı d. Derse tek kaynaktan hazırlanmak

e. Derse önceden hazırlanmamak f. Derste devamsızlık g e. Derse önceden hazırlanmamak f. Derste devamsızlık g. Planlı ve disiplinli çalışmamak h. Ders çalışma yöntemlerini bilmemek

Bu derste, Sınıf ortamı ve grup etkileşimi Grup türleri Grup ve lider Liderlik türleri Grup içi etkileşimin hedefleri Sınıf ortamında güven duygusunun oluşturulması

Sınıf ortamında kendini gerçekleştirme koşullarının oluşturulması Öğrenci davranışlarını etkileyen psikolojik etmenler konuları ele aldık.