EĞİTİM BİLİMLERİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ BİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Advertisements

DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
TEKNOLOJİYİ KULLANMAK VE TEKNOGERÇEKÇİ OLABİLMEK
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
ÇAĞDAŞ ÖĞRETMEN YETİŞTİRME YAKLAŞIMLARI
İÇİNDEKİLER Öğretimin Yönetimi Etkili Öğretmenler
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Derya Duygu KARSLI
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
YANSITICI DÜŞÜNME.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
MÜHENDİSLİK EĞİTİMİNDE PROBLEME DAYALI ÖĞRENME MODELLERİ
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
SANAT EĞİTİMİ.
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
Probleme Dayalı Öğrenme
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Programdan Sorular.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

EĞİTİM BİLİMLERİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Konu Örüntüsü Konunun Örüntüsü Yaşam Boyu Öğrenme Serbest Zaman Eğitimi Yaratıcı Drama Probleme Dayalı Öğrenme İşbirliğine Dayalı Öğrenme Beyin Temelli Öğrenme Çoklu Zeka Kuramı

Konu Örüntüsü Yaratıcı Düşünme Eleştirel Düşünme Yansıtıcı Düşünme Medya Eğitimi Yapılandırmacı Yaklaşım Öğrenen Okul Web Tabanlı Eğitim Uzaktan Eğitim E Öğrenme

YAŞAMBOYU ÖĞRENME Yaşam boyu öğrenme dünyayı ve kendini anlama demektir. Yeni bilgi beceri ve güç kazanma asla kaybetmeyeceğin gerçek değer demektir. Yaşam boyu öğrenme bir şeyler yaratma ve dünyadaki yeni güzelliklerin farkına varma demektir. Yaşam boyu öğrenme bir öğrenme alışkanlığı, davranış biçimidir Bireylerin yaşam boyu öğrenmeyi sürdürebilmeleri için şu becerileri geliştirmeleri gerekir.

Kendi öğrenmesini nasıl yöneteceğini ve kendini nasıl güdeleyebileceğini bilme Değişen dünyaya nasıl uyum sağlayacağını bilme Etkili öğrenme ve bireylerle iletişim kurmak için geniş bir strateji repertuarına sahip olma Öğrendiklerini uygulama ve belleğini geliştirme Geriye dönerek düzeltme ve geliştirme

SERBEST ZAMAN EĞİTİMİ Serbest zaman eğitimi kişinin bireysel tatminini sağlayan ve bireyi zenginleştiren, serbest zaman fırsatları sunan, toplum üzerinde serbest zamanın etkisini anlamayı gerektiren ve serbest zaman davranışlarını göz önünde bulundurmayı amaçlayan eğitim olarak tanımlanmıştır

YARATICI DRAMA Yaratıcı drama şu aşamalardan oluşur: Kendini tanıma, karşısındakini ve giderek grubu tanıma, karşılıklı iletişim, doğaçlamalar, karşılıklı iletişimden etkileşime geçme ve rol oynama, gösterim aşaması ve bütün aşamaların tartışılması. Eğitimde drama, bir sözcüğü bir kavramı bir davranışı, bir tümceyi, bir düşünceyi; bir yaşantıyı ya da bir olayı, tiyatro tekniklerinden yararlanarak, oyun veya oyunlar geliştirerek canlandırmaktır.

PROBLEME DAYALI ÖĞRENME Probleme dayalı öğrenme gerçek yaşam problemleri üzerine kurulmuştur. PDÖ öğrencinin hem içeriği hem de eleştirel düşünme becerilerini öğrendiği gerçek problemlerden oluşan bir çabalama sürecidir.

Probleme Dayalı Öğrenmenin Yararlar PDÖ öğrenciyi merkeze alır PDÖ de öğrenciye gerçek yaşam durumları problem olarak sunulur PDÖ öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirir PDÖ öğrencinin keşfetme duygusunu geliştirir PDÖ yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinir PDÖ problemlerin seçiminde gerçek yaşam kullanılmaktadır PDÖ de öğrencilerin işbirlikli bir yaşam biçimi geliştirmeleri sağlanır

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME Aktif öğrenme öğrenenin öğrenme sorumluluğu taşıdığı öğrenene öğrenme sürecinin çeşitli yönleri ile ilgili karar alma ve öz düzenleme yapma fırsatların verildiği ve karmaşık öğretimsel işlerle öğrenenin öğrenme sırasında zihinsel yeteneklerini kullanmaya zorlandığı bir öğrenme sürecidir

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME İşbirliğiyle öğrenmen başlıca özellikleri Pozitif Bağımlılık Yüz-yüze İlişki Bireysel Sorumluluk Kişisel ve Küçük Grup Becerileri Grup Süreci

BEYİN TEMELLİ ÖĞRENME Beyin bağlantılar, örüntüler ve sosyal kültürel açıdan bakan, insan beyninin yapısı ve fonksiyonları üzerine temellendirilmiş bütüncül bir yaklaşımdır. Beyin temelli öğrenmenin felsefesi normal beyin süreçleri ile ilgili tutarlı öğrenme olanakları sunmasıdır

ELEŞTİREL DÜŞÜNME Eleştirel düşünme becerilerinin eğitimiyle ilgili çalışmalar incelendiğinde bu konuda farklı yaklaşımların varlığı göze çarpmaktadır. Örneğin, Brandt (1985) düşünme becerileri eğitiminin "düşünme öğretimi", "düşünmeyi öğretme" ve "düşünmeyle ilgili öğretim" olmak üzere üç temel öğesinin bulunduğunu belirtmektedir

ÇOKLU ZEKA KURAMI Çok yönlü zeka teorisi ile sadece dil ve matematik zekasını göz önünde bulunduran okullardaki klasik eğitim sistemi, buna dayalı klasik zeka testi ve zekanın eski tanımı tarihe karıştığı söylenebilir. Gardner, 8 tip zekayı, dilsel zeka, görsel zeka, matematik zekası, harekete dayalı (bedensel) zeka, müzik zekası, kişiler arası (sosyal) zeka ve kişinin kendine dönük,doğa zekası olarak adlandırıyordu.

YARATICI DÜŞÜNME Yaratıcı düşünme süreci dört aşamadan oluşmaktadır. Hazırlık aşaması: Sorun, gereksinim ya da gerçekleştirilmek istenen şey saptanır, tanımlanır. Kuluçka aşaması: Sorundan çıkarak geriye gidilir, sorun zihin irdelemesine, incelemesine bırakılır. Aydınlanma aşaması: Fikirler yaratıcılığa bir temel oluşturmak üzere zihinden doğarlar. Değerlendirme dönemi: Bilinçli ve mantıksal düşünmenin ağırlıklı olduğu dönemdir.

YANSITICI DÜŞÜNME Herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin, tutarlı ve dikkatli bir biçimde düşünmedir

MEDYA EĞİTİMİ Medya eğitimi medyanın nasıl çalıştığı, medyanın hangi yollarla bizim gerçeği algılamamızı ve davranışlarımızı etkilediği, medyanın verdiği iletilerin uygunluğunun nasıl değerlendirilmesi gerektiği, sağlıklı olmayan önerilerin nasıl geri çevrileceği gibi konuları kapsamaktadır.

YAPILANDIRMACILIK Yapılandırmacı öğrenmede temele alınanlar aşağıdaki gibi özetlenebilir. Bilgiyi araştırma yorumlama ve analiz etme. Bilgiyi ve düşündürme sürecini geliştirme. Geçmişteki yaşantılarla yeni yaşantıları bütünleştirme.

ÖĞRENEN OKUL Öncül “herkese uyan öğretme ve öğrenme yaklaşımı”, büyüyen öğrenci mevcudu için fayda sağlamaz ve öğreten merkezli yaklaşımdan öğrenen merkezli yaklaşıma geçiş için neyin gerekli olduğunu incelemek gerekir. Öğrenen merkezli okulda, öğretmenleri içerik ve metodolojiyle öğrencilerin etkileşimi üzerine tecrübelerini paylaşır.

WEB TABANLI EĞİTİM İnsanların bilgiye ulaşma, bilgiyi paylaşma, saklama ve üretme ihtiyaçları doğrultusunda ortaya çıkan ve giderek büyüyen bir iletişim ağı olan internet,sunduğu bilgiye erişim ve iletişim hizmetleri ile eğitim başta olmak üzere, sağlık, savunma, endüstri, kamu sektörü gibi pek çok alanda kullanılır hale gelmiştir, internet aracılığıyla, her geçen gün değişen ve gelişen bilgiye "herkesin, her yerde ve her zaman" ulaşabilmesi mümkün olmaktadır.

UZAKTAN EĞİTİM Eğitim teknolojisi bir yandan çağdaş teknolojilerden; diğer yandan davranış bilimlerinin bulgularından yararlanarak öğrenmenin doğasına uygun bireysel koşulların nasıl oluşturulabileceğine odaklanmakta; böylelikle fizik ve davranış bilimlerini sistem yaklaşımı anlayışıyla belirli bir tabanda buluşturarak sentezlemektedir. UE sisteminin ise, eğitim teknolojisinin söz konusu gelişim yönüyle paralel ilerleyen bir uygulama boyutu olarak değerlendirildiği görülmektedir.

ÖZET Günümüzde özellikle bilimsel ve sosyal yaşamda çok hızlı değişmeler meydana gelmektedir. Bu hızlı değişim toplumu, bireyi ve kurumları değişime zorlamaktadır. Özellikle bilimsel bulgulara göre yapısal değişimleri zamanında yapamayan eğitim kurumları birçok sorunla karşılaşmaktadırlar. Bu sorunların kaynağında daha çok geleneksel öğretim ve yönetim olduğu düşünülmektedir.

Bu yeni anlayışın adı öğrenme öğretme süreçlerinde yeni yaklaşımların uygulanmasıdır özgürce ortaya koyabildikleri, problem çözebilen öğrenen ve öğretenin işbirliği içinde birlikte araştırma rolünü üstlendikleri bir yapıyı oluşturmak. Bu yeni yaklaşım, öğrenciler ve öğretenlerin birlikte öğrendiği, bireyin birden fazla zeka alanına sahip olduğu ve geliştirilmesinin gerektirdiği başarıyla yürütüldüğü, öğrenen ve öğretenlerin yaratıcılıklarını zorundadır.

Eğitim sistemi çağın gereklerine uygun, dünyanın diğer coğrafyalarındaki bireylerle çalışabilme becerisini kazandırmak için öğrenciye birlikte iş yapma başkasının farklı olduğu bilincini kazandırma, yaşama eleştirisel düşünme becerisiyle bakma, öğrendiklerini sorgulama, öğrendiklerini yapılandırma sürecini nasıl gerçekleştirdiğini kazandırmak zorundadır. Kuşkusuz geleneksel ilişkilerde, internetin hızlı bir şekilde insanların yaşamlarına girmesinden iş yaşamından meydana gelen değişimlerden dolayı bireylerin yaşam boyu öğrenmelerini zorunlu kılmaktadır.

Yukarıda vurguladığım tüm nedenlerden dolayı eğitimde geleneksel değil yeni yaklaşımların eğitimde geleneksel değil yeni yaklaşımların eğitimde yeni yaklaşımların kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. Öğretim yöntemleri ve konu merkezli yaklaşımlarla öğrenilen bilgiler yanlış bilgiler değildir. Fakat elde edilen bilgiler bir yaşam boyu kullanılabilirliklerinin yaşandığı bir dönemden geçilmektedir.