KISIM 4 Sınıfta Biliş
BÖLÜM 14 Matematiğe Yönelik Bilişsel Yaklaşımlar
Bilgi Birikimi Edinimi Uzman matematikçiler bir problemin ilgili özelliklerini şifrelemek için onun semantik (anlam) yönlerini kullanırlar. Ancak birçok matematik öğrencisi problemlerin altında yatan anlamlarını kavrayamazlar ve bunun yerine sıklıkla problemin şekline –problem sunumlarının söz dizimsel ve yüzeysel özellikleri– bel bağlarlar.
Aritmetik Problem Çözme “Hatalar”ın Bize Öğretebilecekleri Problem Tipolojileri Hepsini Model ile Birlikte Sayma Büyükten Başlayarak Sayma
Dil: Başka Bir Etken Metni Anlama ve Aritmetik Problem Çözme
Cebirde Problem Çözme Cebir Hatalarını Şemalar Açısından Açıklamak Uygun Olmayan Şemalar Kullanmak Hatalı Tahminler Yapmak
Sözlü Problemlerden Denklemler Oluşturmada Genel Hatalar Sözlü Cebir Problemleri Denklemlerden Her Zaman Daha mı Zordur? Cebir ve Aritmetik: Yapay Bir Ayrım mı? Bu bakış açısına sahip olan Carraher ve meslektaşları (ör. Carraher vd., 2006; Carraher, Schliemann & Schwarts, 2007) erken cebir (ayrıca cebirleştirilmiş aritmetik/ algebrafied arithmetic de denilen) olarak adlandırılanı savunmuşlardır.
Matematikte Öz Yeterliliğin Değerlendirilmesi
Bilişsel Psikoloji ve Matematik Öğretimi Matematikteki yöntemsel beceriler ihmal edilmemelidir – güvenilir algoritmalar olmadan problemler çözülemez– fakat bu beceriler bağlantılı kavramsal, yöntemsel ve stratejik bilgi birikimini kapsayan esnek bir bilgi tabanına temellendirilmelidir.
Öğretim İçin Öneriler 1.Matematik, anlama tabanlı bir problem çözme bakış açısıyla öğretilmelidir 2.Öğrencilerin gayri resmi bilgi birikimlerini geliştirin 3.Öğretmenler, matematik problem çözme davranışı için örnekler temin etmelidirler 4.Öğrencilerin çözüm girişimlerinde kullanılan işlemleri dile getirmelerine ve gözlerinde canlandırmalarına yardımcı olun 5.Öğrencilerin hatalarını, onların anlamaları hakkında bilgi kaynakları olarak kullanın 6.Problem türlerinin bir karışımını temin edin 7.Öğrenci güveni ve matematik ile ilgili olumlu tutumlar inşa eden öğretim yöntemleri kullanın 8.Öğretmenler, kendileri uygun matematik beceri düzeylerine sahip olmalıdırlar
Özet Bu bölümün başlıca amacı, matematik öğrenimi ve öğretimi üzerine bilişsel bir bakış açısı tanımlamaktır. Sayma, toplama ve çıkarma gibi aritmetik işlemler üzerine kapsamlı bir araştırma, aritmetikteki başarının giderek düzenlenen bir kavramsal bilgi birikimi edinimine dayandığını göstermektedir. Problemleri çözme yöntemlerinin bu kavramsal bilgi birikimi ile yakından bağlantılı olması gereklidir.