Öğretim Yılı Bahar Dönemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İNSAN KAYNAKLARI Ayşegül Akdeniz.
Advertisements

Yönetim ve Organizasyon
Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
Liderlik ve Örgütsel Adalet
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
İ.K.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
YÖNETİM Toplum içinde yaşayan insanların yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. İhtiyaçları karşılayacak olan mal ve hizmetlerin.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ NEDİR?
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
LİDERLİK.
Yönetim, Yönetişim ve Liderlik Management, Governance, Leadership
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
LİDERLİK’inEN YALIN HALİ
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
 Ülgen & Mirze 2004.
REHBERLİK.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
1 Yönetimin temelleri
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İKY Tarihsel Dönüşümü (Yaklaşımları) Klasikler, Neo-Klasikler, Modern
YÖNETİM BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 1 BİLİŞİMLE İLGİLİ GENEL KAVRAMLAR VE İŞ DÜNYASINDA BİLİŞİMİN ÖNEMİ.
İşletmeye Giriş Konu 1: İşletme
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
YÖNETİM VE YÖNETİCİ ÖZELLİKLERİ
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
MODERN YÖNETİMDE SİSTEM YAKLAŞIMI Didem PEKUYAR
Lİderlİk * Liderlik, belirli şartlar altında kişisel ve grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere, bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönlendirmesi.
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Girişimcilik.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Yönetimin Fonksiyonları Örgütleme Yöneltme (Liderlik)
SAĞLIK YÖNETİMİ TOPLULUĞU Yönetim, en geniş anlamda ortak bir amacı gerçekleştirmek için işbirliği içinde çaba gösteren birey ya da grupların.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan YÖNETİMİN FONKSİYONLARI: YÖNELTME- LİDERLİK.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Lider ve Liderlik Liderlik, grubu etkileyebilme ve peşinden sürükleyebilme gücüdür. Lider, Grubu etkileyen ve arkasından sürükleyen kişidir. Yönetici,
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
KURUM KÜLTÜRÜ.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uzm. Dr. Kenan TAŞTAN YÖNETİMDE BAŞARI Uzm. Dr. Kenan TAŞTAN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
7. Hafta Yöneltme (Liderlik).
Eşgüdümleme ve Kontrol
Sunum transkripti:

2014-2015 Öğretim Yılı Bahar Dönemi SHMYO 206 Yönetim Dersi 2014-2015 Öğretim Yılı Bahar Dönemi Ders Günü: Cuma Ders Saati: 10.30- 17.30 Yard. Doç Dr. Özdem NURLUÖZ

Dersin Hedefleri Yönetim, yöneticilik ve yönetim kavramlarını tanımlayabilecek, • Yönetim teorilerinden en az 4 ünü sayabilecek • Yönetimin temel işlevlerini tanımlayabilecek, • Yönetici kişilerin rollerini analiz edebilecek bireyler yetiştirmek

Yönetim Tanımı Yönetim: Belirli bir işbirliği ve ilişki sistemi içinde biraraya gelen insanların ortak amaçlarını gerçekleştirmek üzere, yapacağı faaliyetleri Planlama , Örgütleme, Yürütme, Koordinasyon ve Kontrol fonksiyonlarının kullanılması ile gerçekleştirme sürecidir.

• Yönetİm:“Kurumsal amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesinde planlama, örgütleme, yürütme ve kontrol etmede kaynakların koordine edilmesidir.”(Huber, 2000). • Kurumsal amaçları gerçekleştirmede, birey, grup ve diğer kaynakların (teknik donanım, sermaye, teknoloji v.b) birlikte çalışma süreci olarak da tanımlanmaktadır. (Hersey, Blanchard ve Jhonson, 1996)

YÖNETİCİ Başkaları tarafından o pozisyona getirilmiş başkaları adına çalışan, önceden belirlenmiş hedeflere ulaşmak için çaba gösteren, işleri planlayan, uygulatan ve denetleyen ödül ve cezaya dayalı yasal gücü olan kişilerdir.

YÖNETİCİ İnsanları kullanarak işleri yaptıran veya yürüten kişidir. Bu kimseler kaynak ayırır, karar verir ve belirli amaçlar doğrultusunda başkalarının etkinliklerini yönlendirirler. Yöneticiler işlerini belli bir örgüt içinde yürütürler. Bu örgütlerde çalışan bireylerin davranışlarını ve çalışmalarını yürütmelerini sağlayan, belli amaçlara ulaşmayı hedefleyen kimseler yöneticilerdir.

YÖNETİCİ Kimdir? Emrine verilmiş bir grup insanı, belirli birtakım amaçlara ulaştırmak için ahenk ve işbirliği içinde çalıştıran kişidir. Diğer bir ifade ile “Başkaları vasıtası ile işgören ve başarıya ulaşan kimsedir”. Yönetici beşeri kaynaklar kadar maddi kaynaklar ve zamanı da üretim faktörü olarak kullanmak ve insan emeği ile uyumlaştırmak zorunda olan bir kişidir.

Yönetici, bir zaman dilimi içinde bir takım amaçlara ulaşmak için insan, para, hammadde, malzeme, makina, demirbaş vb. üretim araçlarını biraraya getiren onlar arasında uygun bir bilişim, uyumlaşma ve ahenkleşmeyi sağlayan kimsedir.

Yönetici Kar ve riski başkalarının olmak üzere mal ve hizmet ortaya koymak için üretim faktörlerini tedarik eden ve bunları belli bir ihtiyacı karşılama amacına yönelten kimsedir.

Lider ve Yönetici Liderler, kişilerin yapabileceğini düşündükleri şeylerden çok daha fazlasını yapabilecekleri şekilde motive edilmiş bir ortam ve vizyon yaratırlar Yöneticiler ise bu vizyonu alır, sisteme yerleştirir ve işler hale getirir. İşlerin yapılmasını sağlamak için motive edilmiş bu kişilerin becerilerini kullanır.

YÖNETİCİ Örgütte çalışanları etkileyerek motive edebilen, Örgütün faaliyetlerine yön verebilen, Amaç ve hedeflere etkin ve verimli bir şekilde ulaştıran, Kişilerarası ilişkileri geliştiren, Sürtüşmeleri çözen, Bilgi için bir network(bilgi ağı) oluşturan ve bilginin yayılımını sağlayan Zor anlarda bile kararlar alabilen, Kaynakları dağıtan kişidir.

Yönetici Fonksiyonları 20. yy başlarında Fransız bilim adamı Henry Fayol yöneticilerin 5 temel fonksiyonu olduğunu söylemekteydi. Bunlar; Planlama Organizasyon Yürütme Koordinasyon Kontrol’dü.

Yöneticinin Rolleri Modern anlamda yöneticinin üç rolü bulunmaktadır. 1. Bireylerarası Rolü(interpersonal roles) 2. Bilgi Rolü(informational roles) 3. Karar verme (Decisional roles)

Bireylerarası Rol Örgüte başkanlık etme, ör: politikacılara veya ziyarete gelenlere örgütü tanıtma, diğer şirketlerle ilişkileri düzenleme, çalışanları işe alma, eğitme, cezalandırma, güdüleme rolü vardır.

BİLGİ ROLÜ Diğer şirketlerden bilgi toplama, yeni yayınları takip etme, diğer şirketlerin gelişimini ve çalışmalarını takip etme. Aynı zamanda bu bilgilerin örgüt içinde çalışanlara duyurulması ve örgütün dışarıda temsil edilmesi de bu rolün içine girer.

KARAR VERME Yatırımcılık, Kaynak ayırma, Görüşmeci ve Sorun çözücü fonksiyonları yerine getirir. Çalışmaların yürütülmesinde kararlar alır. İnisiyatif geliştirir.

Yöneticinin sahip olması gereken bilgi ve beceriler(yönetsel yetenek) 1. Teknik Bilgi İşini yürütürken sahip olması gereken ihtisaslaşmış bilgidir. Bu bilgi eğitim kanalları ve iş sırasında kazanılır. Kullanılan teknikleri, yöntemleri ve süreçleri anlama ve kullanma yeteneğidir. 2. İnsanlarla ilgili bilgisi(Beşeri ilişkiler yeteneği) İnsanı güdülemek, anlamak, onlarla çalışmak, grup yaşantısını bilmekle ilgili bilgilerdir. Çalışma hayatındaki bireylerle ilişki kurma yeteneğini ifade eder.

3. Kavrama ile ilgili bilgi ve becerisi Yöneticilerin zeka yapısı açısından karmaşık olayların algılanması, teşhisi ve çözümleyici bir beceriye gereksinimini ifade eder. İşletmenin bütününe yönelik politika ve stratejiler geliştirmeyi ifade eder. Ör: Acil karar bekleyen durumlarda sorunlara hemen çözümler getirmesi, tesbitler yapması, alternatifleri düşünmesi ve en iyi çözümü bulması gereklidir.

Yöneticinin Sahip Olması Gereken Özellikler A) Üç Özellik Yaklaşımı Yönetici başardığı görevler ve taşıdığı yetki ve sorumluluklar bakımından toplumun çok önemli kişisidir. Bu kişiler, fonksiyonları etkin ve verimli bir şekilde yürütebilmek için bir takım nitelik ve özelliklere de sahip olmalıdırlar. Bunlar üç ana grupta toplanabilir

1. Yöneticinin entellektüel özellikleri Yönetici düşünen, yorumlayan, akıl yürüten, karar veren, plan yapan bir kişi olabilmesi için entellektüel özelliklere sahip olması gerekir. Bunlar; a. Genel kültür(tek konuda uzmanlaşmak yerine birçok konuda ve işletme fonksiyonu hakkında bilgi sahibi olmak)

1. Yöneticinin entellektüel özellikleri b. Mantıklılık(genelden ayrıntılara, ayrıntılardan genele ulaşabilme yeteneği) c. Analiz ruhu(bir olayın nedenlerini analitik olarak incelemek) d. Sentez ruhu(bir olayın değişkenlerini bir çözüm veya plan yapmak için bir araya getirmek) e. Sezgi gücü (imkan, fırsat ve tehlikeleri önceden görebilmek)

f. Hayal gücü(geleceğe ilişkin olayların muhtemel gelişmelerini zihinde canlandırmak) g. Muhakeme (yargı) gücü: (iyiyi kötüden, doğruyu yanlıştan, haklıyı haksızdan ayırt edebilmek) h. Düşüncelerini konu ve sorunlara odaklaştırabilme yeteneği i. Düşüncelerini açık seçik ifade edebilme yeteneği

Bu nitelik ve özellikler, yöneticiyi çevresindeki insanları etkileme, onlara yol gösterme, düşünce ve kararlarını kabul ettirerek yönlendirme becerisini sağlayacaktır.

2. Yöneticinin Karakterine İlişkin Özellikleri Akıl ve duygu arası denge (objektiflik ve subjektiflik arasındaki uyum) b. Değişken koşullara, ortamlara ve değişik kişilikteki insanlara uyum gösterebilme c. Dikkatlilik d. İhtiyatlılık (aşırı riske girmeme, tedbirli olma) e. Girişkenlik(riski göze alabilme cesareti) f. Hafıza gücü (önemli kişi, olay ve değişkenleri akılda tutabilme)

h. Dinamiklik: birçok konu ve olayları yerinde ve zamanında izleme ve tedbir alma j. Azim ve sebatkarlık: tehlike ve güçlükler karşısında yılmamak, mücadeleyi elden bırakmamak k. Tertiplilik ve düzenlilik: herşeyi yerli yerinde tutmak , dosya ve arşivleme sistemi içinde çalışmak l. Yöntemlilik: işleri yaparken ve yaptırırken yararlılığı ispat edilmiş yol ve yöntemlerden yararlanmak, işleri acillik durumuna göre sıraya koymak m. Süratlilik: işleri biriktirmeden ve geciktirmeden zamanında yürütmek n. Ciddilik: her işe gereken önemi vermek, dosya ve arşivleme sistemi içinde çalışmak

3. Yöneticinin Sosyal Özellikleri Dış görünüşü, giyim kuşamı ile çevresinden kabul görmeli. Gruba hitap edebilecek nitelikte olmalı. Grup yapılarını, ortak amaç, değer ve duygularını anlayabilmeli. İş yaparken uyulması gereken iyi alışkanlıkların yerleşmesine çalışmalı, kötü alışkanlıklarla mücadele edebilmelidir.(iş disiplini)

e) Kendisi ile beraber çalışacak her insandan yararlanmayı bilmeli ve onlarla işbirliği yapabilmeli. f) Her kişi ve olayın özelliğine göre ölçülü ve dengeli hareket etmeyi bilmeli, ne zaman ileri gideceğinin, ne zaman geri çekileceğinin bilincinde olmalıdır. g) Bilgi, tecrübe, adalet, hakkaniyet, güven, özel hayatındaki dikkatlilik ile çevresinde etkili, otorite sahibi ve ikna gücü olan bir kimse olarak tanınmalıdır.