4. İyiliğe Karşılık Beklememek

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İBADETİ OLARAK ZEKAT
Sözünde Durmak Dürüst ve Güvenilir Olmak
ALLAH İLE İLETİŞİM YOLLARI
İBADET - TEMİZLİK İLİŞKİSİ
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik
Temel Eğitici Nitelikleri
Hazırlayan: Mustafa YILMAZ Tantavi İÖO DKAB Öğretmeni Eyüp/İstanbul
KUL HAKKI BAŞKALARINA ZARAR VERMEK:
Zekat, Hac ve Kurban ibadeti
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
KAZA VE KADERE İMAN.
Hazırlayan: Dr. Ali KUZUDİŞLİ
5. SINIF 1. ÜNİTE ALLAH İNANCI.
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
Sadakanın Miktarı, Zamanı ve Şartları Fıtır Sadakası (Fitre)
- Kumar Oynamak KUMAR OYNAMAK.
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE ADİL OLMA.
TOPLUMSAL DAYANIŞMA İBADETİ OLARAK SADAKA
ALLAHIN YARDIMINA GÜVENİRİM ÇALIŞIRIM,BAŞARIRIM
Kur’an’a Göre Cin ve Şeytan
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Cemaatle Namaz ..
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
4. İbadetlere Devamlılığı
2. Nimete Şükür (Besmele ve Hamd)
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
İSLAM’IN SAKINMAMIZI İSTEDİĞİ DAVRANIşLAR
İslam’da Bilginin Kaynakları
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
İnsanın Çabası: EMEK ve RIZIK
SÛRELER : CÛZ : 29 Mülk Sûresi (1 – 30)
1. Hz. Muhammed’in İbadet Anlayışı
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Paylaşma ve Yardımlaşma
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي İnnenî enallâhu lâ ilâhe illâ ene fa’budnî ve ekımis.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
6. Akrabalarımıza Karşı Sorumluluklarımız
ADALETLI OLMAK.
KUMAR OYNAMAK * Para, mal veya değerli bir eşya karşılığı şansa ve tahmine dayalı olarak oynanan oyunlara kumar denir. Kumarda amaç başkasının parasını,
Toplumsal Yardımlaşma
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
3.1. İnsanın Özgürlüğü ve Sorumluluğu
 Gerçek iyilik nedir? Toplum içinde insanların belirlediği bir "iyilik" kavramı vardır. Yolda gördüğü dilenciye para veren, insanlara.
İYİLİK YAP DENİZE AT
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
RIYAZU’S SALIHIN (Imam Nevevi )
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
Kur’an-ı Kerim’in Belli Başlı Konuları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 2. DÖNEM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ PERFORMANS GÖREVİ KONU: GIYBET VE İFTİRA HAZIRLAYANLAR : BEYZA NUR AKKIR İREM NUR ARSLAN.
İ slamda ibadetin amacı ve önemi. İ badetin insanlar için önemi nedir?  Kur’an-ı Kerim’in temel konularından biri de ibadettir. İbadet; Allah’a sevgi,
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
8. SINIF 2. ÜNİTE ZEKÂT VE SADAKA.
2.ÜNİTE: ZEKAT,HAC,KURBAN
Sunum transkripti:

4. İyiliğe Karşılık Beklememek Dinimizde iyilik yapmak önemli olduğu kadar onun yalnızca Allah rızası için yapılması da bir o kadar önemlidir. Çünkü İslam, tevhit dinidir. Yani Müslüman tek bir Allah’a inandığı gibi amellerini de yalnızca onun rızasını kazanmak için yapar. İyi ve güzel davranışların, Allah rızasının dışında başka çıkar ve amaçlar için yapılması tevhit inancıyla bağdaşmaz. Bu tür amellerin Allah için hiçbir değeri yoktur.

Şu hâlde yaptığımız iyilikleri ne için ve hangi niyetle gerçekleştirdiğimiz çok önemlidir. Peygamberimiz bir hadis-i şerifinde bu gerçeği vurgulamaktadır: “Ameller niyetlere göredir.” Bir başka hadisinde ise,“Allah, sizin şekillerinize değil kalplerinize bakar.” buyurarak davranışlarımız arkasında yatan amaçların önemini vurgulamıştır.

Bu doğrultuda güzel bir davranışı değersizleştiren durumların başında gösteriş gelmektedir. Çünkü gösteriş yapmak, davranışlarda ihlas ve samimiyetin olmadığının bir göstergesidir. Yaptığımız iyiliklerin insanlar arasında konuşulmasını ve iyilikler aracılığıyla adımızın duyulmasını istemek ve bu amaçla iyilikleri herkesin göreceği şekilde yapmak gösterişin bir sonucudur. Oysa Allah’a ve ahiret gününe iman eden için, güzel davranışının insanlar tarafından bilinmesinin hiçbir önemi yoktur.

Allah’ın her şeyi biliyor ve görüyor olması yeterlidir Allah’ın her şeyi biliyor ve görüyor olması yeterlidir. Lokman, oğluna öğüt verirken şöyle söylemektedir: “Oğlum, eğer yaptığın iş hardal tanesi kadar bile olsa ve bir taş içine girse, Allah onu ortaya çıkarır. Muhakkak ki, Allah en gizli işleri bütün inceliğiyle bilir, o her şeyden hakkıyla haberdardır.”

Kur’an-ı Kerim’de gösteriş için yapılan maddi ve manevi iyiliklerin hiçbir karşılığının olmayacağı şu örnekle anlatılmaktadır: “Böylelerinin durumu, üzerinde biraz toprak bulunan düz kayaya benzer ki, sağanak bir yağmur isabet etmiş de onu çıplak pürüzsüz kaya hâline getirivermiştir. Bunlar kazandıklarından hiçbir şeye sahip olamazlar. Allah kâfirleri doğru yola iletmez.”

Peygamberimiz de ibadetlerde Allah rızasının dışında amaçlar taşımanın yanlışlığına dikkat çekerek şöyle buyurmuştur: “Ümmetim hakkında en çok korktuğum şey, Allah’a şirk koşmaktır. Bu sözümle onların aya, güneşe veya puta tapacaklarını kastetmiyorum. Fakat beni korkutan şey, Allah’ın rızasının dışındaki amaçlar için yapılacak ameller ve gizli gösteriş duygularıdır.”

Öte yandan Allah rızası için yapılan iyiliğin durumu ise şöyle ifade edilmektedir: “Allah’ın rızasını aramak, kendilerini veya kendilerinden bir kısmını Allah yolunda sabit kılmak için mallarını Allah yolunda harcayanların hâli ise bir tepedeki güzel bir bahçenin hâline benzer ki, ona kuvvetli bir sağanak düşmüş de yemişlerini iki kat vermiştir. Böyle bir bahçeye yağmur düşmese bile mutlaka bir çisenti vardır. Allah,yaptıklarınızı görür.”

Peygamberimiz de iyilikleri şöhret olmak için insanlara duyurmayı ya da insanların takdirini kazanmak için yapmayı doğru bulmamakta ve böyle yapanların gerçek niyetlerinin er ya da geç ortaya çıkacağını ifade etmektedir.

İyiliklerin karşıdakine sürekli hatırlatılması ve başa kakılması da onların Allah rızası için yapılmadığının göstergesidir. İyilikleri karşılık beklemeden yapanlar, onları iyilik yaptığı kimselere hatırlatmaktan ve değişik yerlerde konuşmaktan kaçınırlar. Çünkü bu kötü davranış, iyilik görenlerin kalplerinin kırılmasına ve onurlarının incinmesine neden olur.

Kur’an-ı Kerim bu davranışı “eziyet” olarak nitelemekte ve şöyle demektedir: “Sadakalarınızı başa kakma ve eziyetle geçersiz kılmayın.” Yine başka bir ayette, “Yaptığın iyilikleri çok görerek başa kakma.” buyrulmaktadır.

Yine yaptığımız iyiliklere karşılık maddi beklentiler içine girmemek gerekmektedir. Kur’an-ı Kerim’de bütün peygamberlerin insanları iyilik ve güzelliğe davet ettikleri ve bunun için insanlardan hiçbir ücret istemedikleri anlatılmaktadır: “De ki, buna karşılık ben sizden bir ücret istemiyorum. Kendiliğimden bir şey iddia eden kimselerden değilim.”

Yüce kitabımız Kur’an-ı Kerim’de karşılık beklemeden iyilik yapanlar övülmüş ve onlar hakkındaş öyle buyrulmuştur: “Onlar, Rablerinin rızasına ermek için sabreden, namazı dosdoğru kılan, kendilerine verdiğimiz rızıklardan gizli olarak ve açıktan Allah için harcayan ve kötülüğü iyilikle ortadan kaldıranlardır. İşte bunlar için dünya yurdunun iyi sonucu vardır.”

Bir başka ayet-i kerimede ise, “Onlar, seve seve yiyeceği yoksula, yetime ve esire yedirirler. (Yedirdikleri kimselere şöyle derler:) Biz size sırf Allah rızası için yediriyoruz. Sizden bir karşılık ve bir teşekkür beklemiyoruz. ” buyrulmaktadır.