ÖZERKLİK VE YARI ÖZERK GELİR İDARESİ YAPILANMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Vergi ile İlgili Kavramlar
Advertisements

Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Mali Problemleri
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
Yerel Yönetimler Maliyesi
Uluslararası Hareketlilik ve Finansman İzmir Ekonomi Üniversitesi Oturumu.
Uluslararası İş Etiği.
OSB’LERCE GERÇEKLEŞTİRİLEN PROJELER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ALİ YERLİ YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
1  İç Denetinin Faaliyetinin Yürütülmesinde Karşılaşılan Sorunlar- Çözüm Önerileri T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI.
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
MUHASEBENİN UZMANLIK ALANLARI
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Avrupa Konseyi Destekli Hibe Projesi KAMUDA ETİK KÜLTÜRÜN GÜÇLENDİRİLMESİ.
İdari kesimde yönlendirme sistemi Visa Paajanen.
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
MAHALLİ İDARELERİN ÖZERKLİĞİ
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
MALİYE BAKANLIĞI BÜTÜNLEŞİK PORTAL PROJESİ T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
YEREL YÖNETİM BELEDİYE VE GÖREVLERİ.
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI. KAMU VE ÖZEL SEKTÖRDE KARİYER İMKANI Vergi Denetim Kurulu, mensuplarına kariyer imkanı sunan bir okuldur. Vergi Müfettişleri.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
1 of 31 PART VII The World Economy © 2012 Pearson Education Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikası: Mutlak ve Mukayeseli Üstünlük teorileri.
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları. Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Devlet Muhasebe Standartları
HUKUKİ YAPILARINA GÖRE İŞLETMELER
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
VERGİ USUL KANUNU Vergi İdaresi ve Teşkilatı
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SİCİL PERFORMANS.
BÜTÇENİN UYGULANMASI Bütçenin uygulanma aşamasında iki esas mevcuttur:
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

ÖZERKLİK VE YARI ÖZERK GELİR İDARESİ YAPILANMASI ÖĞR. GÖR. AYNUR ARSLAN BURŞUK DERS 6

ÖZERKLİK Özerklik belli sınırlar dahilinde merkezi yönetimden yerel yönetimlere finansal kaynakların tahsisi konusunda karar verme ve vergi toplama yetkisinin tanınmasıdır. Yani yerel yönetimlerin yasal düzenlemeler çerçevesinde ayrı gelir kaynaklarına sahip olmaları ve kendi organlarının kararlarına dayanarak harcama yapabilmeleridir.

Özerklik 2’ye AYIRILIR; İdari özerklik Mali özerklik

İdari özerklik İdari özerklik; kendi başına yürütülebilen, kararlar alıp işlemler yapabilen ve bunları uygulama yetkisi bulunan her kuruluşun bu yeteneğini anlatmak için kullandığı bir terimdir. Herhangi idari merci ya da makamın “izin” ya da icazetine tabi olmaksızın kendi başına karar alıp uygulayabilme yetkisine sahip olma da idari özerklik için gerekli ve zorunludur.

Mali özerklik Mali özerklik kavramı ise kurumların farklı kanallardan gelirler oluşturmalarını, gelirlerini ve varlıklarını kendi amaçlarına uygun bir biçimde kullanabilmelerini ve esnek bir bütçe sistemine sahip olmalarını öngörür. Diğer bir ifade ile kaynak yaratma ve harcama konusunda tam yetkili ve bağımsız olma durumudur.

Türkiye’de yerel idarelerin başlıca gelir kaynakları ise şunlardır: Vergilerden sağlanan gelirler Yardım ve bağışlardan sağlanan gelirler. Şerefiyeler, harçlar ve harcamalara katılma paylarından sağlanan gelirler. Yerel yönetim birimlerinin ticari faaliyetleri dolayısıyla elde edilen gelirler. Borçlanmalardan sağlanan gelirler. Emlak gelirleri (Yerel yönetim birimlerine ait olan taşınmaz malların kira ve satışı gelirleri) Para cezaları.

Kamu kuruluşlarında özerkliğin amacı Özerklik, merkezden yönetimin ve bürokratik çalışmanın sakıncalarını gidermeyi ve azaltmayı amaçlayan bir yönetim biçimidir. Diğer bir ifadeyle özerklik, kamu sektöründeki düşük kapasitedeki bürokratik performansı arttırmak için kullanılmaktadır. Yani özerklikle amaçlanan, bazı makam ve kişilere otorite, nüfuz sağlamak değil, politik baskı ve müdahaleleri önlemek, hizmetlerin çabuk, basit, ucuz ve daha iyi görülmesini sağlamaktır.

Kamu kuruluşlarında özerkliğin koşulları 1. Kesin kararlar alabilmeli ve aldığı kararlar üst makamların ön iznine veya onayına tabi olmadan uygulanabilmelidir. 2. Karar alacak organların hiçbir baskı olmaksızın seçimle işbaşına getirilmesidir. 3. Özerk kuruluşların kendilerine tanınan yetki ve görevleri gereği gibi yerine getirebilmeleri için yeterli parasal olanaklara sahip olmaları, 4. Merkezi idarenin baskısı olmaksızın harcama yapmaya yetkili olmaları gerekir.

Kamu kuruluşlarında özerkliğin sınırları Özerklik, anayasa ve yasalarla çizilen sınırlar içinde kullanılmalıdır. Aksi takdirde; özerklikten beklenen faydalar sağlanamayacağı gibi, politik baskılardan daha zararlı sonuçlar da ortaya çıkabilir, kaynaklar israf edilebilir, personel politikası amacından saptırılabilir, gereksiz personel çalıştırılması ve malzeme israfı olabilir. Toplumun çıkarları doğrultusunda kararlar beklenirken ülkenin geleceği ile çelişen kararlar alınabilir. Yasaları olumsuz yorumlayarak ülke çıkarlarına ters kararlar almak ve uygulamak özerklikle bağdaştırılamaz.

Dünyada gelir idarelerinin özerkleştirilmesi yönündeki eğilim Bazı kesimlerce özerk gelir idareleri, mevcut gelir idarelerindeki düşük gelir performansı, düşük uyum oranları, verimsiz personel ve yolsuzluk gibi kritik problemlere çözüm olarak görülmüştür. Ülkelerin gelir idarelerine özerklik vermesinin nedenlerini belirleyen bazı şartlar vardır. Bunlar: Hükümetlerin, mevcut gelir idarelerinin kronik etkinsizliğinden ve gelir toplama performansından memnun olmamaları, Vergi uyum maliyetleriyle birlikte yaygın yolsuzluk, vergi kaçırma algıları nedeniyle gelir idarelerinde reform ihtiyacı Bazı ülkelerin yarı-özerk gelir idaresi konseptinden etkilenmesi

YarI-özerk gelir idarelerinin temel özellikleri 1. Yasal Karakter: Kurumun ayrı bir kamu tüzel kişiliğinin olmasıdır. Ayrıca yarı-özerk idareleri kendi mal varlığına sahip olabilirler. 2. Yönetim Yapısı: Baş yönetici modeli (CEO) ve yönetim kurulu modeli uygulanmaktadır. 3. Finansman: Toplanan gelirden bir pay alması ve gelir yetkilerine yıllık bütçe tahsisi vermek gibi iki türlü finansman olanağı vardır. 4. Sorumluluk Mekanizmaları: hemen hemen bütün yarı-özerk gelir idareleri bir iç denetim birimine sahiptir. Ancak çoğunda mali dolandırıcılık ve yolsuzlukla mücadele birimleri yoktur.

YarI-özerk gelir idarelerinin sahip olduğu yetkiler Gelir idarelerine verilen özerklik yetkileri ülkeden ülkeye farklılık gösterir. 1. Bütçe yönetimi 2. Organizasyon ve planlama 3. Performans standartları 4. İnsan kaynakları yönetimi 5. Bilgi teknolojisi 6. Vergi mevzuatı açıklama ve düzenleme 7. Yaptırım 8. Ceza verme ve faiz-zam uygulama

Gelir idarelerine özerklik verilmesinin faydaları 1. Daha iyi insan kaynakları yönetimi ve daha az yolsuzluk 2. Tüm vergisel işlemlerin birleştirilmesi ve uzmanlaşma 3. Günlük faaliyetler üzerinde daha az olumsuz dış (siyasi) baskı 4. Vergi kanunlarına mükelleflerin daha yüksek uyumu

1. daha iyi insan kaynakları yönetimi ve daha az yolsuzluk Gelişmekte olan ülkelerin çoğunda devlet memurlarının ücretleri özel sektöre kıyasla daha düşüktür. Dolayısıyla düşük ücretli memurların yolsuzluk yapmaya daha meyilli oldukları görülür. Gelir idarelerine insan kaynakları yönetiminde daha fazla özgürlük verilmesi halinde, verimsiz olan, yolsuzluk eyleminde bulunan personeli işten çıkarmak veya ihtiyaç duyulan bir personeli zamanında işe almada sıkıntılar olmayacaktır.

2. TÜM VERGİSEL İŞLEMLERİN BİRLEŞTİRİLMESİ VE UZMANLAŞMA Tek bir mükellef kayıt sistemi oluşturmak, Vergi sorgulamalarına tek bir noktadan ulaşmak, Mükellefleri standardize etmek, Çalışanların verimliliğini artırmak, İdari maliyetleri düşürmek Mükelleflere daha kaliteli ve gelişmiş hizmet sağlanması ve bunun da mükelleflerin vergi uyum maliyetlerini azaltması gibi çok çeşitli şekillerde etkinliği arttırıcı faydalar vardır.

3. Günlük faaliyetler üzerinde daha az olumsuz dış (siyasi) baskı Gelir idarelerinin günlük faaliyetlerini siyasi müdahaleden uzak bir şekilde yürütebilmesidir. Örneğin; bütçelerini hiçbir kısıtlama olmaksızın örgütün amaçlarını gerçekleştirmek için yönetebilmesi, Siyasi müdahale olmadan vergi kanunlarını daha objektif ve tarafsız bir şekilde uygulaması gibi..

4. Vergi kanunlarına mükelleflerin daha yüksek uyumu Gelir idarelerine sağlanan idari ve mali özerkliğin mükelleflere daha kaliteli hizmetler sunulması yönünde bir etki ortaya çıkarması, bunun da mükelleflerin vergiye gönüllü uyumunu arttırması beklenmektedir. Yine özerklik verilen gelir idarelerinin mükelleflerin vergi uyumsuzluğu durumlarında idari yaptırımlarda (ceza ve faiz uygulaması) bulunma ve uygun şartlarda cezaları affetme yetkisinin, mükelleflerin vergiye gönüllü uyumunun arttırılmasına katkıda bulunması beklenmektedir.

Gelir idarelerine özerklik verilmesinin sakıncaları 1. Yüksek maliyetler 2. Yönetim kurulları ile gelir idarelerinin çakışması 3. Gelir idarelerinin izlenmesinde asimetrik bilgi sorunu 4. Kamu hizmet sisteminin parçalanması 5. Yasal ve politik nedenlerle özerkliğe müdahale

1. Yüksek maliyetler Vergi toplama maliyeti daha fazla olabilir. Yarı-özerk gelir idareleri personeline vereceği ücret düzeyini, özel sektör ücret düzeyleriyle de rekabet edebilecek şekilde serbestçe belirleyebilecektir. Ücret düzeyinin çok yüksek oranda belirlenmesi halinde yüksek maliyetlere yol açacaktır.

2. Yönetim kurulları ile gelir idarelerinin çakışması Yarı-özerk gelir idarelerinde hem hükümet hem de mükellef çıkarlarını temsil etmek için hükümet ve özel sektör temsilcilerinden oluşan bir yönetim kurulu oluşturulur. Atanmış olan yönetim kurulu üyeleri ve özelikle yönetim kurulu başkanları yetkilerini kullanma ihtiyacı hissedebilirler. Özelikle personel istihdamına müdahale edebilirler.

3. Gelir idarelerinin izlenmesinde asimetrik bilgi sorunu Maliye Bakanlığı vergi politikasının oluşturulmasından, yarı-özerk gelir idareleri bunların uygulanmasından sorumlu olmalıdır. Yarı-özerk gelir idareleri sahip oldukları tek yanlı bilgi üstünlüğü (asimetrik bilgi sorunu) nedeniyle Maliye Bakanlığı’nın vergi politikaları üzerindeki pozisyonunu zayıflatabilirler.

4. Kamu hizmet sisteminin parçalanması Yarı-özerk gelir idarelerinin uyguladığı yüksek ücret politikalarının, yarı-özerk gelir idarelerinin kamu hizmetleri içinde birlikte çalıştığı diğer departmanlarda kıskançlıklar oluşturabilir. Bu durum ise iş birliği için bir isteksizlik oluşturabilir ve yarı-özerk gelir idarelerinin performansını tehlikeye atabilir.

5. Yasal ve politik nedenlerle özerkliğe müdahale Politikacılar gelir idarelerine özerklik vererek vergi toplama işini politika dışına çıkarmayı ve sonra da mükelleflerin vergiye uyumunu arttırmak için gelir idarelerine özerklik verilmesini desteklemektedirler. Ancak reform başarılı olduğunda, maliyetleri faydalarından daha ağır basmaya başlaması nedeniyle siyasiler reformdan desteğini geri çekebilmektedirler.

SON