Üniversitelerde e-öğrenmenin yayılımı Yasemin Koçak Usluel
e- öğrenmenin yayılımı “yeni” ile ilgili olarak toplumsal sistemin üyeleri arasında zaman içinde belli kanallar aracılığıyla iletişimde bulunma sürecidir (Rogers 2003) Yeni= e-öğrenme Yasemin KOÇAK USLUEL
Üniversitelerde bilişim teknolojileri Üniversitelerde bilişim teknolojilerinin yayılımı konusunda 22 üniversiteden 834 öğretim elemanının katıldığı bir araştırmada ( Usluel, Aşkar ve Baş 2006). Öğretim elemanları; en çok ders içeriği ile ilgili İnternetten araştırma yaparken (%96,5) araştırma ve projeleri ile ilgili çalışmalarda (%92,4) derse hazırlık yaparken, ders notlarını hazırlarken (%91,6) bilişim teknolojilerini kullanmaktadırlar. Yasemin KOÇAK USLUEL
Üniversitelerde bilişim teknolojileri en az ders notlarını ve dersle ilgili duyuruları www’de yayınlarken (%54,4) Yasemin KOÇAK USLUEL
Üniversitelerde bilişim teknolojileri 2004 yılında yapılan diğer bir araştırmada, öğretim elemanlarının, bilgisayarı sözcük işlem, e-posta ve İnternet kaynaklarında arama-tarama yapma amacıyla kullandıkları, özellikle veri tabanı, web’de yayımcılık ve masaüstü yayıncılık amacıyla bilgisayarın pek de kullanılmadığı belirlenmiştir (Usluel ve Seferoğlu 2004 ). Yasemin KOÇAK USLUEL
e-öğrenmenin yayılımı Bazı yeniler 5-6 yılda yayılırken bazıları 10 yıldan fazla zaman gerektirir. Kabul edilme sürelerindeki bu farklılıkları açıklayabilmek için bireylerin yeniliğe ilişkin algılarına, yeniliğin özellikleri açısından bakmak gerekir. Yasemin KOÇAK USLUEL
e-öğrenmenin algılanan özellikleri Algılanan özelliklerin yeninin(e öğrenmenin) benimsenmesini engelleyecek faktörleri elemeye yardım ettiği belirlenmiştir (Benneth ve Benneth 2003) Yasemin KOÇAK USLUEL
Hacettepe Üniversitesi Örneği Mühendislik Fakültesinin bir projesi olarak blackboard 2004 yılında alındı 2007 yılında BÖTE bölümü öğretim elemanları ve Tıp fakültesinden 2 dersle ilgili öğretim elemanları, mühendislik fakültesinden bir öğretim elemanı Yasemin KOÇAK USLUEL
e-öğrenmenin algılanan özellikleri Üç yıldaki yayılım sürecine bireylerin yeniliğe ilişkin algıları ve yeniliğin özellikleri açısından bakılabilir. Göreli yarar Uygunluk Denenebilirlik Gözlemlenebilirlik Karmaşıklık Yasemin KOÇAK USLUEL
Neler Yapılabilir? Göreli yarar e-öğrenmenin göreli yararının tartışılarak, eğitimi zenginleştirmede nasıl kullanılabileceğinin ve bu kullanımın getireceği olası katkıların örneklendirilmesi… Yasemin KOÇAK USLUEL
Neler Yapılabilir? Denenebilirlik Karmaşıklık e-öğrenme araçlarını deneme olanağının sağlanması Karmaşıklık e-öğrenme araçlarını kullanım becerilerinin verilmesi, eğitim desteği Yasemin KOÇAK USLUEL
Neler Yapılabilir? Uygunluk e-öğrenmenin öğretim elemanlarının değerleriyle ve eğitim felsefesiyle uygunluğunun tartışılması Yasemin KOÇAK USLUEL
Sonuç yeninin(e öğrenmenin) algılanan özelliklerinin o yeninin benimsenmesini engelleyecek faktörleri elemeye yardım ettiği belirlenmiş olsa da yayılım, çok boyutlu ve dinamik bir süreçtir. Bu nedenle e-öğrenmenin, yayılımının kültürel örüntü içerisinde diğer boyutlarla beraber ele alınarak irdelenmesi önemlidir. Yasemin KOÇAK USLUEL
TEŞEKKÜRLER……. kocak@hacettepe.edu.tr Yasemin KOÇAK USLUEL