YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ
Yetkin mühendislerin tespiti ve belgelendirilmesidir AMAÇ
Yetkin Mühendis * Mesleğin temel kavramları ve uygulama ilkelerine hakim, * Deneyimli, * Kişiliği ve etik anlayışı ile belli bir olgunluk düzeyine eriştiğini kanıtlamış bir mühendistir. TANIM
* Meslektaşın önüne meslek içi eğitim, mesleki davranış ilkeleri gibi hedefler koymak. * Sürekli eğitimi sağlamak. * Meslek Etiği anlayışını oluşturmak ve geliştirmek. * Disiplinlerde uzmanlaşmayı somutlaştırmak. * Mesleki sorumluluk bilincini yükseltmek. * Yetersiz mühendislik uygulamalarına karşı kamuyu ve halkı korumak. FELSEFESİ
Aranan ÖzellikÖlçme Sistemi * Temel kavramlar- Sınav 1 * Uygulama ilkeleri- Sınav 2 * Deneyim kelime rapor * Kişiliği ve- Deneyimli bir etik anlayışı mühendisten referans ÖLÇME DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
Aranan ÖzellikÖlçme Sistemi * Temel kavramlar- Sınav 1 (Çoktan Seçmeli) * Uzmanlık bilgisi- Sınav 2 (Çoktan Seçmeli) * Değerlendirmede kolaylık ve sübjektif etkilerden arınma kaygısı İle test yöntemi benimsenmiş * Ancak ölçme performansı soru işareti (?) ÖLÇME DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
* Deneyim : Başvuru formları büyük ölçüde ölçücü * Kişilik ve etik anlayışı : Ölçüt yok, ölçüt geliştirilmeli * En azından bir etik kurallar yönetmeliği oluşturulmalı ÖLÇME DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
* * Belge üç yılda bir yenileniyor * * Mesleki eğitim için her yıl en az 40 saat meslek içi eğitim Olumlu ancak yeterli mi? * * Mesleğin icrasına ilişkin bazı asgari kriterler koyulabilir İZLEME
Tanımı Sistemi ile başarılı Kurulları Ancak yayınlanmış nesnel ölçütlerin oluşturulmasında bazı eksikler var. Ölçme değerlendirme, ölçüt oluşturma konusunda uzman desteği alınabilir ÖNERİ
MÜDEK ÖLÇÜT 3 Mühendis programları, mezunlarının aşağıdaki niteliklere sahip olduğunu kanıtlamalıdırlar * * Matematik, fen ve mühendislik bilgilerinin uygulama becerisi * * Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi * * İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi * * Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi * * Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama ve çözme becerisi EĞİTİMİN AKREDİTASYONU İLE YETKİN MÜHENDİSLİK İLİŞKİSİ
* * Mesleki ve etik sorumluluk bilinci * * Etkin iletişim kurma becerisi * * Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim * * Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi * * Çağın sorunları hakkında bilgi * * Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi EĞİTİMİN AKREDİTASYONU İLE YETKİN MÜHENDİSLİK İLİŞKİSİ
Mezunda aranan nitelikler ve beceriler ile yetkin mühendiste aranan nitelik ve beceriler örtüşüyor. O halde akredite olmuş bir eğitim kurumundan mezun olmuş mühendis için yetkin mühendislik sürecinin tekrar işletilmesi gerekli mi?
Bir başka deyişle eğitimde kalite sorununun tamamen çözülmesi yetkin mühendisliğe ihtiyacı ortadan kaldırır mı? Bu sorunun cevabı tabii ki “HAYIR” ‘dır.
Akredite olmuş bir eğitim kurumundan mezun olmak yetkin mühendislik sürecinde bir artı puan olmalıdır.
Ancak unutulmamalıdır ki MÜDEK Ölçüt 3’te belirtilen, mezunda aranan nitelikler, mezunun iyi mühendis olmak için gerekli YOL HARİTASI’na sahip olup olmadığını ölçer.
Yetkin mühendislik süreci ise MÜHENDİSLİKTE KATEDİLEN YOLU ölçer.