İşverenlerin Sendikasızlaştırma Modelleri Ve Türkiye Örneği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Advertisements

6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU
Sorular ve Cevaplar.
YENİ KOOPERATİFÇİLİK HAREKETİ
Prof.Dr. Tankut Centel Koç Üniversitesi Hukuk Fakültesi
İŞLETMELERDE KAR PAYLAŞIMI
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU GÜNCEL MEVZUATA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER VE BİLGİLENDİRME TOPLANTISI 04.EKİM
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
Dış Ticaretin Gelişimi Bölgesel Yaklaşımlar Anket Sonuçları Amerika I. Ticaret Müşavirleri Konferansı Nisan Nisan 2011 TİM Dış Ticaret Kompleksi.
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
E-sendİka üyelİĞİ.
ÜCRET SİSTEMLERİ VE VERİMLİLİK
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA VATANDAŞLIK VE BİREYSEL HAKLAR
Uluslararası İş Etiği.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Tevfik BAYHAN Bakanlık
SAĞLIK PERSONELİNİN ÇALIŞMAKTAN KAÇINMA HAKKI
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
ILO Çokuluslu Şirketler ve Sosyal Politikaya ilişkin İlkeler Üçlü Bildirgesi.
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
OECD Çok Uluslu Şirketler Rehberi
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Sendikalar ve toplu sözleşme
İSİG Politikası ve Güvenlik Kültürü
ERK İSG&İK – –
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı 30.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
EKONOMİK İSTİSMAR.
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
Türkiye’de Metal Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği İçin Etkin ve Güvenilir Kaynakların Kullanımı Hollanda Hükümeti Matra Fonu tarafından desteklenmektedir.
Meslekte Haksız Rekabet Osman Dinçbaş Güney SMMM A.Ş.
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
SENDİKALARIN ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİYE KATKISI VE SENDİKA İÇİ DEMOKRASİ
TRABZON MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI EFQM MÜKEMMELLİK MODELİ KURULUŞ TANITIMI TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ UYGULAMALARI.
İNSAN KAYNAKLARINDA YÖNETİMDE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ
Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN İş Müfettişi İş Müfettişi
İş Hukuku Yrd. Doç. Dr. Alptekin AKTALAY
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
Toplu pazarlık gücü.
Sendikaların ekonomik analizi
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
Tüketicinin ihtiyacı; Eğitim Örgütlenme (Tüketici Dernek ve Vakıflarına üye olma) Bilgilendirilme.
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
Sendika Kavramı, Kaynaklar, Kuruluş, Organlar, Yönetici Güvencesi
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
Sendikaların İşlevleri
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
Anlatan: Adnan Hadzimusiç
6.1. Sendikalar ve toplu sözleşme
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
Toplu pazarlık.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

İşverenlerin Sendikasızlaştırma Modelleri Ve Türkiye Örneği DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ ENDÜSTRİYEL DEMOKRASİ DERSİ İşverenlerin Sendikasızlaştırma Modelleri Ve Türkiye Örneği Grup AA 2007463021 Ayşegül ÇALIŞ 2006463100 Abdullah YILMAZ

SENDİKAL HAKLARIN TANINDIĞI BELGELER İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Ekonomik, Toplumsal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesi Kişisel ve Siyasal Haklar Uluslararası Sözleşmesi İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi (İHAS) Avrupa Sosyal Şartı (5. ve 6. maddeler)

TOPLU ÇALIŞMA İLİŞKİLERİ ALANINDA REFERANS OLAN ULUSLAR ARASI HUKUKSAL NORMLAR Filadelfiya Bildirgesi 87 sayılı ILO sözleşmesi (150 ülke) 98 sayılı ILO sözleşmesi (160 ülke)

SENDİKASIZLAŞTIRMAYA İLİŞKİN TİPOLOJİ Çalışma İlişkileri Araştırması – İngiltere Avustralya Kocaeli Eskişehir

Sendikaları İkame Etme Politikaları (union substitution) İşverenlerin sendikaları işyerinden uzaklaştırmaya ve işyerini sendikasızlaştırmaya yönelik yürüttüğü iki temel politika bulunmaktadır; Sendikaları İkame Etme Politikaları (union substitution) Sendikaları Bastırma Politikaları (union suppression)

SENDİKALARI İKAME ETME POLİTİKALARI İnsan kaynakları politikaları vasıtasıyla sendikasız işçilere bazı avantajlar sağlayarak ve iyi insani ilişkiler geliştirerek sendikalara duyulan ihtiyacı ortadan kaldırmaya yönelik politikalardır.

SENDİKALARI BASTIRMA POLİTİKALARI İşverenlerin baskı ve tehdit yoluyla işçileri temel haklarından mahrum etme stratejisine dayanmaktadır. Bu politikalar, sendikalaşmanın daha ilk belirtileri ortaya çıkar çıkmaz uygulanmaya başlamaktadır

iyi, kötü, çirkin İyi politikalar; ortalamanın üzerinde ücret, eğitim ve gelişme imkanları sunulur. Çirkin politikalar; işçileri sömürmenin yolları aranır. Kötü politikalar; kasıtlı bir kötü niyet olmaksızın, daha zayıf ücret ve çalışma koşulları sağlanır.

The Burke Group amatörce, bireysel uzman, danışmanlık 200 milyon $ doğrudan yatırım  

İşverenlerin Sendikasızlaştırma Politikalarının Sınıflandırması İşverenlerin Sendikaları Dışlama Yaklaşımları Sendika Karşıtı Davranış ve Kontrol Türleri Korku Yaklaşımı Sendikaları bastırma: Mevcut ve olası sendikalaşmaya karşı açıkça korkutma ve gözdağı verme Yumuşak/Tatlı Yaklaşım Sendikaları ikame: Sendikalar gereksiz örgütler, daha iyi ücret ve çalışma koşulları, yönetimle uyuşmazlıkları çözmek için kullanılan etkin iletişim kanalları Kötü/Uğursuz Yaklaşım Sendikalara ideolojik karşıtlık: Sendikaların gizli komünist ve işletmenin performansını olumsuz yönde etkileyen örgütler olduğu yönündeki ideoloji Yok Edici Yaklaşım Sendikaları açıkça reddetme: Sendikayı tanımayı reddetme, iyi niyetli pazarlıktan kaçınma Zorluk Çıkarma Yaklaşımı Sendikaları engelleme: Sendikayı tanımanın önüne yasal engeller çıkarma, süreci geciktirme Ehli/Evcil Yaklaşım Sarı/ılımlı sendikacılık: Ilımlı sendikaları tanıma, yönetimin kontrolünde sendikalar kurma Zarar Yaklaşımı Bypass etme: İşçilerin kolektif sesi olan sendikaları marjinalize etme, sendikaların dahil olmadığı doğrudan ve özel iletişim kanalları kurma

KORKU YAKLAŞIMI Sendikaların yeni üye kazanma ve tanınma kampanyaları karşısında işverenlerin neler yapabileceği konusunda korku salınmaktadır. Tüm işçilere uygulanabildiği gibi yalnızca bir kısım işçi grubuna da uygulanabilmektedir.

Yaklaşımın Kullandığı Araçlar İşten çıkarma tehdidi, işyerini kapatma veya bir başka yere taşıma tehdidi, şirketin itibar kaybına uğrayacağı tehdidi, şirketin çalışanlarına karşı hoşgörüsünü kaybedeceği tehdidi... Bu araçlar “beyin yıkama seansları” (brainwashing) veya“sorgu” (interrogation) yoluyla kullanılır.

Korku yaklaşımını benimseyen işyerlerinde sendikalar baskı, tehdit ve gözdağı ile mücadele ettiklerinden üyelerin sorunlarıyla, örgütlenme toplantılarıyla,tanıtım materyalleri hazırlamasıyla ve yeni üye kazanmasıyla yeterince ilgilenememekte; bu durum, sendikaların daha fazla güç kaybetmesine neden olmaktadır. Bu yaklaşım aynı zamanda potansiyel sendika üyelerine sendikanın ve sendikal faaliyetlerin hoş karşılanmadığı yönünde mesaj da vermektedir

İngiltere’deki Türkiye İş Bankası’nda 2001 yılında yetkili sendika UNIFI iken üç sendika üyesi Merkezi Tahkim Komitesi’ne (CAC) başvurarak, UNIFI’nin kendilerini temsilen toplu iş sözleşmesi yapmalarını istemediklerini bildirmiştir. Başvuru sırasında işyerinde sendikalaşma düzeyi % 83 iken, yapılan referandum sonucunda yalnızca %35 oranında sendikayı tanıma yönünde oy çıkmıştır

2005 yılında tamamlanan bir araştırmada işçilerin %36’sı “işten atılma korkusu” nedeniyle sendikaya üye olmadıklarını belirtmiştir Türk-İş 2006 yılında buna benzer bir rapor yayınlanmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun yürürlüğe girmesini takiben 2005 yılına kadar, Türk-İş’e bağlı sendikalara üye oldukları gerekçesiyle toplam 15.531 işçinin işten çıkarıldığı ifade edilmektedir. 2003-2008 yılları arasında da DİSK’e bağlı sendikalar üye olan yaklaşık 30.000 işçinin işten çıkarılmıştır

Kara Listeler Organize sanayi bölgelerinin yaygınlaşması ile birlikte işverenler arasındaki dayanışma artmakta, Küçük ve orta ölçekli işyerleri, genellikle aile işletmeleri olduğu için işçiler çoğunlukla eş, dost, akraba veya hemşerilerden oluşmakta veya bu kişiler vasıtasıyla o işyerinde çalışmaktadır.

Yumuşak/Tatlı Yaklaşım Sendikaların gereksiz örgütler olduğunun gösterilmesi, Sendikalara duyulan ihtiyacın ortadan kaldırılması, Kişisel kayırmalar, iltimaslar, iltimas vaatleri,imalar, Sendikasız işçilerin çalışma koşullarında değişiklik yapılması.

Özellikle büyük çok uluslu şirketlerde yaygın olarak uygulanmakla birlikte küçük şirketlerde de bazı ortak semboller vasıtasıyla işyerine bağlılık ve sadakati artırmaya yönelik uygulamalar görülebilmektedir. Inverness Medical, McParticipation(katılım) yöntemleri,

Kötü/Uğursuz Yaklaşım Sendikalar, yönetim tarafından işletmenin performansını olumsuz yönde etkileyen “gizli komünist örgütler” olarak değerlendirilmektedir. Bu yaklaşım, özellikle ABD’deki işverenler arasında yaygın olarak görülmektedir.

Türkiye örneği “(…) huzur içinde çalışmalarımız devam ederken işyerimize; bir takım kişiler tarafından organize edilen ve çalışanlarımızı; yönetim, iş yeri ve iş arkadaşlarıyla karşı karşıya gelmelerine neden olacak ve iş barışına zarar verecek bir takım faaliyetler yürütüldüğü; gerçek dışı ve doğru olmayan beyanlarla bazı çalışanlarımızın bu menfi faaliyetlere katılmaları için zorlandıkları ve bununla alakalı olarak maalesef iş yerinde üretimi aksatmaya çalıştıkları, bazı direnişçi personelin; makinelere, ürünlere ve çalışmak isteyen personele zarar verdikleri tespit edilmiştir (…)".

“(…) Yönetim olarak; bu gibi olumsuz propaganda ve faaliyetlere izin vermeyeceğimiz kesindir. (…) şirkete zarar verecek kişileri de bir gün bile bünyemizde tutmayacağımız da bilinmelidir. Bu nedenle çalışanlarımızın kötü niyetli kişilerin menfi propagandalarına kapılarak olumsuz herhangi bir davranışta bulunmamalarını, herhangi bir sıkıntı veya problemle karşılaştıklarında hiç çekinmeden bizlere başvurmalarını, olumsuz bir durumdan en büyük zararın kendilerinin göreceğini hiçbir zaman unutmamalarını hatırlatmak isteriz. (…)”

Yok Edici Yaklaşım Bu yaklaşımda işverenler, sendikayı tanımayı veya en iyi ihtimalle iyi niyetli bir toplu pazarlığı reddederler. İşverenler, sendikaları tanıma kararının altını oymaya ve geçersiz hale getirmeye çalışmaktadır. Sık görülen uygulama türleri: Sendikaya üye olan işçileri işten çıkardıktan sonra yeni işçiler istihdam ederek sendikanın toplu pazarlık yetkisini düşürme, yabancı kaçak işçi çalıştırma ve kayıt dışı istihdam yoluna giderek işçilerin sendikalaşma ihtimallerini tamamen ortadan kaldırma, çoğunluk tespiti sırasında çeşitli hukuk dışı uygulamalara başvurma bu yaklaşım altında değerlendirilebilir.

Zorluk Çıkarma Yaklaşımı Sendikaların kampanyalarını engelleme ve zorlaştırma çabaları, Türkiye’de işverenlerin kasıtlı olarak işkolu ve/veya yetki itirazında bulunarak toplu pazarlık sürecini uzatma, Taşeronlaşmaya giderek sendikal örgütlülüğü dağıtma, İşçileri grev oylaması yapılması konusunda yönlendirmesini ve grevdeki işçiler yerine yeni işçi alma,

İşverenler, işçilere grev oylaması talebinde bulunmaları ve oylamada “hayır” oyu vermeleri için zorlamada bulunma, Sendikanın greve gitmek istemediği durumlarda da işçilere “evet” oyu vermeleri için zorlama. Örnek, 2006 yılında Antalya serbest ticaret bölgesinde faaliyet gösteren uluslararası bir medikal işletmesinde başlayan ve bir yıldan uzun süren grev.

Ehli/Evcil Yaklaşım Yakın “ılımlı” sendikaları tanıyarak desteklemekte ve kontrol altında tutmaya çalışmak, Burada işverenler, “sendikayı tanımalı mıyız?” sorusu yerine “hangi sendikayı tanımalıyız?” sorusuna cevap arıyor. Çeşitli baskılar uygulayarak işçilerin işverenler tarafından desteklenen sendikaya geçmelerini sağlama.

Zarar Yaklaşımı İşçilerle işbirliğini arttırarak ve iletişimi güçlendirerek sendikaların işyerlerindeki varlıklarını azaltma ve etkisizleştirme çabaları, Türkiye’de faaliyet gösteren ve toplam kalite yönetimini uygulayan çok uluslu şirketlerin bir kısmının sendikalarla işbirliğine geçmesi, Bazı şirketlerin sendikaları dışlayıcı ve işçilerin doğrudan katılımını sağlayıcı uygulamalara gitmesi.

Sonuç İşverenler çoğu zaman hukuk dışı, iş ahlakına ve çalışma barışına aykırı uygulamalarla sendikaları işyerlerinden uzaklaştırmaya çalışmaktadır. Türkiye’de mevzuatta örgütlenmeyi zorlaştıran hükümler, boşluklar ve yetersiz yaptırımlar ise işverenlerin sendikasızlaştırma politikaları uygulamaları için uygun bir zemin hazırlamaktadır. Sendikaların karşı karşıya bulundukları tehditle mücadele edebilmesi ve varlıklarını koruyabilmesi için her şeyden önce bu tehdidin ne olduğunu ve ne şekilde kullanıldığını çok iyi analiz etmesi gerekmektedir.

Bizi dinlediğiniz için teşekkürler.