BİLEŞENLERİN GÖSTERİM KURAMI (Components Display Theory)
Merill ve Ark. tarafından öne sürülen ve Ruth Clark tarafından performans matrisine dönüştürülen bir kuramdır. Bileşenler: İçerik ve davranış (eylem). Buna göre, İçerik (Bilgi türü) Gerçekler (Olgular) Kavramlar Süreçler İşlem basamakları (prosedürler) İlkeler Davranış (performans türü) Kullan/uygula Hatırla Bul
OLGU NEDİR? Nesneler, semboller ve olaylar arasında keyfi, kabul edilmiş, ya da uzun süredir kabullenilmiş ilişkiler. Posta kodları, telefon numaraları gibi. Bunlar, keyfi atanmış sözcükler olduğundan, sadece ezberlenebilir; diğer süreç ve işlemlerle birlikte kullanılabilir. Deprem, ad soyad, sınıf no vb.
KAVRAM NEDİR? Ortak bir ismi olan ve ortak özellikleri taşıyan nesneler ya da olaylar bütünü Kavram: Sandalye- bir kişinin üzerine oturabileceği ve sırtlığı olan mobilya. Bazı kavram örnekleri Transistör Bitki Böcek
Kavramlar hayalidir: Kavram aslında MEVCUT OLAN BİR ŞEY DEĞİLDİR. Mevcut olan şeyler nesnelerdir. Bireysel organizmalar vardır. KAVRAMLAR dünyayı betimlediğimiz zihinsel araçlardır. Kavramlar genellemelerdir. Genelleme soyutlamadır. Yani, bazı durumları betimleyen genel durumlardır.
Kavram mı Olgu mu? Olgu, belirli elementlerin (isim, tarih, sınıf gibi) arasındaki ilişkileri gösterir, kavramlar ise genellemelerdir. Öneriler: 1. Örnek temsiller ve örnek olmayan temsiller sunun 2. Belirli özelliklerin temsil ettiği kavramları kullanın 3. Örnek ve örnek olmayan kavramları belirletmeye yönelik uygulamalar geliştirin
PROSEDÜRLER Bir işi yerine getirmek için uygulanması gereken basamakları işaret eder. Yönerge takibi oldukça önemlidir. Her prosedürün bir amacı vardır: Son basamağa ulaşmak. İLKELER Kavramlar ve olgular arasındaki ilişkisel durumları ve sonuçları gösteren sözel ifadeler Ctr +S veri kaydı yapar. Toluen kullanımı kanser riskini arttırır.
Olgu Kavram Süreç İşlem İlke Pi işareti: bir dairenin çevresinin çapına olan oranını ifade eder. Pi: 3,14159 Daire, evrendeki bir noktanın eş uzaklıktaki sonsuz noktalar kümesi ve bu noktalar kümesi ile arasındaki doğruların meydana getirdiği birimdir. Şablon kullanarak daire çizimi: Şablonu kâğıdın üzerine yerleştirin, Kalemi dairenin içine yerleştirin, Tüm kenarı takip ederek çizin. Su birikintisine düşen bir taş daireler oluşturur.
SUNUM STRATEJİLERİ Genel Açıklamalar: Ön şart: Terminoloji ve kavramların bileşenlerini açıkla Yardım: Bir örnek ya da örnek olmayanla ilişkilendir Temsil: Bir temsil sunumu yap (Diyagram, kavram haritası v Anoloji: ilişkiyi gösteren temsil Örnek durum: Söz konusu durumu örnekleyen bir içerik sunun
Geri dönüt: Olumlu: Bir soru için doğru cevabı gösterin Kontrol: Soruya verilen cevabı kontrol edin Güdüleyiciler: Merak uyandırın, bireyin ilgisini çekecek örnekler yaratın, müzik, fıkra özel efektler kullanın Kazanım ifadeleri: Öğreneni, öğreneceği konu hakkında bilgilendirin
Yönergeler: Öğrenenden yapması istediklerini eyleme geçmeden önce, açık ve net biçimde söyleyin Hatırlatıcı ipuçları: Önemli gördüğünüz yerlere dikkat çekmek ve hatırlatmayı kolaylaştırmak için, slogan, kısaltmalar, maskotlar kullanın Öğrenme stratejisi: Öğrencilere, sıklıkla çalışmaları esnasında yararlanabilecekleri stratejiler sunun. Örneğin, kendi örneklerini düşünmelerini, görsel şemalar çizmelerini, ve tekrar etmelerini isteyebilirsiniz.