ÖĞRENME STİLLERİ
ÖĞRENME STİLİ NEDİR? Bireyin öğrenmeye yönelik eğilimlerini veya tercihlerini gösteren özelliklerdir. Öğrenme stilleri, her öğrencinin yeni bir bilgiyi öğrenmeye hazırlanırken, öğrenirken, hatırlarken farklı ve kendine özgü yollar kullanmasıdır. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Öğrenme stili, yaşamın her anında ve her boyutunda davranışları etkiler. Öğrenme stili bireylerin tanınmasına, aralarındaki farklılıkların görülmesine, anlaşılmasına ve öğrenme ortamında yanıtlar alınmasına imkan verir. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
İyi veya kötü öğrenme stili yoktur. Önemli olan her öğrenciye en uygun şekilde öğreneceği stille öğretmektir 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
ÖĞRENME STİLLERİ 3 GRUBA AYRILIR GÖRSEL İŞİTSEL KİNESTETİK / DOKUNSAL 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
GÖRSELLER Tertipli ve düzenlidirler. Planlı ve programlıdırlar. Liste yapmayı severler. Gördüklerini ve okuduklarını hatırlarlar. Karmaşık ve karışık ortamlarda huzursuz olurlar. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
İŞİTSELLER İşittiklerini hatırlarlar. Yazmaktan çok konuşmayı severler. Gürültüden rahatsız olurlar. İsimleri hatırlarlar. Resimlerden ve resimli anlatımlardan hoşlanmazlar. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
KİNESTETİKLER/DOKUNSALLAR Kinestetikler daha az tertipli, planlı ve programlıdır. Dokunsallar,öğrenmek için ellerini kullanırlar. Laboratuvarda başarılıdırlar. Konuşulanları ve görülenleri hatırlamakta zorlanırlar. Okumaktan hoşlanmazlar. Dans etmeyi, koşmayı, yüzmeyi severler. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Birey kendi öğrenme stilini bildiğinde; Öğrenme sürecinde, öğrenme stilini devreye sokabilir. Etkin bir sorun çözücü durumuna gelir. Benlik saygısını geliştirir. Kendine güveni artar. Okula karşı olumlu tutum sergiler. Etkili ve başarılı öğrenme gerçekleşir. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
KENDİ ÖĞRENME STİLİNİZİ ÖLÇÜN 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
_Görsel Öğrenme Stili Testi ______ Duyduğum yönergelere dikkat etmem _______ Sözel tariferin tekrarlanmasını isterim _______ Sözcükleri hatasız yazarım _______ Konuşmacının ağzını izlerim _______ Şarkı sözlerini hatırlamada zorlanırım _______ Çok not tutarım _______ Başkalarının ne yaptığını gözlerim _______ Radyo ve televizyonu yüksek sesle dinlerim _______ Diagram ve grafikleri kolay algılarım _______ Telefonda konuşmayı sevmem _______ Biri bana ders verir gibi birşeyler anlatırsa başka dünyalara dalarım _______ Sözel yönergeleri kullanamam..haritaya gereksinim duyarım __________ TOPLAM 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
İşitsel Öğrenme Stili Testi _______ Konuşmayı severim _______ Dinlemeyi severim _______ Kendi kendime konuşurum _______ Yüksek sesle okurum _______ Okurken parmağımla takip ederim _______ Okurken kağıda çok yaklaşırım _______ Gözlerimi ellerime dayarım _______ Genellikle diagram ve grafiklerle aram iyi değildir _______ Yazılı karikatürleri tercih ederim _______ Görsel ve sözcük hatırlama hafızam iyi değildir _______ Kopyalanacak bir şey olmadan kolay çizemem _______ Haritalardan çok sözel tarişeri ve yönergeleri tercih ederim _______ Öğrenmek için jingle kullanırım _______ Sembol ve simgelerle aram iyi değildir _______ Sessizliğe dayanamam..ya ben ya da diğerlerinin konuşmasını isterim __________ TOPLAM 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Kinestetik Öğrenme Stili Testi _______ Boş bir kağıda sütunlar çizmem istendiğinde kağıdı katlarım _______ Sandalyade otururken sallanırım _______ Bacağımı sallarım _______ Kalemimi elimde döndürürüm, masada tempo tutarım _______ Herşeye dokunmak isterim _______ Kapının üst çerçevesine asılarak odaya atlamak isterim _______ Bir şeye dokunmadan sadece görerek ve duyarak ona inanmam _______ Genellikle hiperaktif olduğum söylenir _______ Objeleri biriktirmeyi severim _______ Kürdanları, kibritleri küçük küçük parçalara kırarım _______ Aletleri açan boşaltır sonra yine bir araya getiririm _______ Genellikle çok banyo yapar ya da duş alırım _______ Genellikle ellerimi kullanarak ve hızlı konuşurum _______ Başkalarının sözünü keserim __________ TOPLAM 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Öğretmen, öğrencilerin öğrenme stillerine dayalı olarak öğretimi planlarken; Öğrenciye kazandırılacak amaçlara göre öğrenme etkinlikleri düzenlemelidir. Her tür duyu organlarını harekete geçiren farklı araçlar kullanmalıdır. Öğrencilerin tercihlerine göre bireysel çalışmalar veya grup çalışmaları düzenlemelidir. Öğrencilerin nasıl güdülendiğini belirleyerek içsel ya da dışsal pekiştireç almasını sağlamalıdır. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Öğrenme Stillerinin Sınıflandırılması Dunn ve Dunn‘ın Öğrenme Stilleri Modeli Gregorc’un Öğrenme Stilleri Modeli Kolb’un Öğrenme Stilleri Modeli Grasha ve Riechman’ın Öğrenme Stilleri Modeli Reinert’in Öğrenme Stilleri Modeli Jung’un Öğrenme Stilleri Modeli Harvey Silver-J.Robert Hanson Öğrenme Stilleri Modeli Honey ve Mumford’un Öğrenme Stilleri Modeli 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Dunn ve Dunn’ın Öğrenme Stilleri Modeli 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Dunn ve Dunn’ın öğrenme stili kuramı, doğrudan öğrenmeyi tanımlama yerine, bilgiyi yönlendirmede bireyin iç dinamiklerine ve yeteneğine etki eden dış faktörleri tanımlamayı yeğlemiştir 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Dunn ve Dunn’ın Öğrenme Stilleri Modeli 5 alandır ve her alanın alt basamağı vardır: Çevresel Faktörler Duygusal Faktörler Sosyolojik Faktörler Fizyolojik Faktörler Psikolojik Faktörler 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
GREGORC’UN ÖĞRENME STİLİ (KAYNAŞTIRMA YETENEĞİ MODELİ ) 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
GREGORC’UN ÖĞRENME STİLLERİ MODELİ Kişiler algılama yeteneklerine göre Somut ve Soyut algılayanlar olmak üzere ikiye ayrılırlar. Algıladıkları verileri düzenleme yeteneklerine göre Ardışık ve Random (ardışık olmayan) olmak üzere ikiye ayırırlar. Somut Ardışık, Soyut Ardışık, Somut Random ( dağınık ), Soyut Random ( dağınık ) 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Somut Ardışık Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri: 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Somut Ardışık Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri: Yaparak yaşayarak öğrenmeyi severler, Bilgilerin kendilerine adım adım ve basitten karmaşığa doğru verilmesini isterler, Yaptıkları çalışmaların parçalarından çok bütünü önem taşır, Öğrenmek için çok çaba ve zaman harcarlar, İşlerini zamanında ve düzenli bitirmek isterler. Somut materyallere dokunmayı, onlarla ilgilenmeyi çok severler. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Soyut Ardışık Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri: Öncelikle öğrenecekleri konu ile ilgili olarak zihinlerinde boş bir harita veya resim olarak bir çerçeve yapı oluştururlar. Daha sonra konu hakkında kendilerine düzenli olarak verilen bilgilerden uygun olanları bir düzen içinde alırlar ve zihinlerinde oluşturdukları harita-resim çerçevesinin içine yerleştirerek konunun bütünü hakkında bir sonuca ulaşmaya çalışırlar. Bir şekil/sembol yüzlerce kelimeden değerlidir. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Somut Random Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri: 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Somut Random Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri Bu bireylerin problem çözme konusunda üstün yetenekleri vardır. Araştırmacı bir kişilikleri vardır Problem çözerken bilgilerin sistematik bir düzen içinde verilmesine ihtiyaç duymazlar. Bağımsız olarak veya küçük gruplarla çalışmayı sevmektedirler. Eğitim-öğretim faaliyetlerinde bu bireyler yaparak yaşayarak öğrenme imkanı sağlayan öğretim yöntem-teknikleri (laboratuar yöntemi, gözlem gezisi tekniği vb) tercih etmektedirler. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Soyut Random Öğrenme Stiline Sahip Bireylerin Özellikleri: Olayları ve kavramları düzensiz karışık bir şekilde algılarlar, onlar için öğrenilecek bilgilerde bir düzenin olmasına gerek yoktur. Duygu ve düşüncelerini açıkça ifade etmekte başarılıdırlar. Kuralcılıktan hoşlanmadıkları için elde ettikleri verileri istedikleri gibi organize etmeyi tercih ederler. Kendilerini ifade edebilecekleri, diğer kişilerle fikir alışverişinde bulunabilecekleri imkanı sağlayan öğretim yöntem-teknikleri (tartışma yöntemi, soru-cevap tekniği vb) tercih ederler 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
KOLB’UN ÖĞRENME STİLLERİ MODELİ 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Kolb’a göre bireyler kendi yaşantılarından, deneyimlerinden öğrenirler ve bu öğrenmenin sonuçları güvenli bir şekilde değerlendirilebilir. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Kolb, yaşantısal öğrenmenin temelini oluştururken John Dewey, Gestalt psikolojisi, Kurt Lewin ve Jean Piaget’den etkilenmiştir. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Lewin’in yaşantısal öğrenme modeline göre öğrenme, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi dört aşamada tasarlanan bir döngüdür. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Kolb’e göre öğrenme sürecinin iki temel boyutu vardır. Bunlardan birincisi; soyut kavramsallaştırmadan somut yaşantıya uzanır, ikincisi; aktif yaşantıdan yansıtıcı gözleme uzanır Kolb öğrenme sitili modelinde ; Somut yaşantı ve soyut kavramsallaştırma bireyin bilgiyi nasıl algıladığını, Yansıtıcı gözlem ve aktif yaşantı bireyin bilgiyi nasıl işlediğini açıklar. Yani; Kolb öğrenme sitili modeline göre bireyler bilgiyi hissederek veya düşünerek algılar, izleyerek veya yaparak işlerler. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Kolb, yaşantısal öğrenme kuramını, somut yaşantı, yansıtıcı gözlem, soyut kavramsallaştırma ve aktif yaşantı yeteneklerini içeren dört aşamalı bir döngü olarak tanımlamıştır 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Soyut Kavramsallaştırma (Düşünerek) Somut Yaşantı (Hissederek) YERLEŞTİREN ÖZÜMSEYEN Yansıtıcı Gözlem (İzleyerek) Aktif Deneyimler (Yaparak) DEĞİŞTİREN AYRIŞTIRAN Soyut Kavramsallaştırma (Düşünerek) 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Somut yaşantı-aktif deneyimler Girişkendirler. Yerleştiren Somut yaşantı-aktif deneyimler Girişkendirler. Grup çalışması ve tartışmalardan hoşlanırlar. Yeni fikirler üretebilirler. Sistemli değillerdir. Keşfederek öğrenmekten hoşlanırlar. Meraklıdırlar. Araştırmacıdırlar. Özümseyen Soyut Kavramsallaştırma – Yansıtıcı Gözlem İyi sentezleme yaparlar. Sunulan bilgi sıralı mantıklı ve ayrıntılı olmalıdır. Uzman görüşleri bu tür öğrenenler için önemlidir. Öğretmen bilgi kaynağıdır. Girişken değillerdir, tasarım yapmaktan hoşlanırlar. Kararsızdırlar. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Soyut kavramsallaştırma- Somut yaşantı-yansıtıcı gözlem Ayrıştıran Soyut kavramsallaştırma- Aktif deneyimler Planlıdırlar. Detaylara önem verirler. Pratikler. Deney yaparlar. Problem çözmekten hoşlanırlar. Yaratıcı değillerdir. Önsezileri kuvvetlidir. Tümevarımla sonuca ulaşırlar. İnsanlarla ilişki kurmak yerine materyallerle ilgilenmeyi tercih ederler. Bilgi kaynağı ile kaynakları önceden okumayı tercih ederler. Kararlıdırlar. Değiştiren Somut yaşantı-yansıtıcı gözlem Hisleri ile hareket ederler. Kararsızdırlar. Farklı bakış açılarından dinlediklerini bütünleştirirler. Hayal güçleri kuvvetlidir. Yaratıcıdırlar. Grup çalışmaları yaparlar. Girişkendirler Ders anlatma ve Uzman yorumlarını tercih ederler. Fikir üretirler. Sabırlı, nesnel ve dikkatlidirler. Mantıklı değillerdir. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
DÜŞÜNME BİÇİMLERİ 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
DÜŞÜNME BİÇİMLERİ Eğitim süreci düşünen, yargılayan, yaratıcı, sorgulayıcı bireyler yetiştirmeyi hedefemektedir. Öğretme-öğrenme sürecinde bireyler hem düşünme becerilerini geliştirir hem de yeni düşünme becerisi kazanırlar. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
1. Yaratıcı Düşünme Yaratıcı düşünme bireyin yeni, farklı, orijinal, özgün (sentez düzeyi), ayrıştırıcı düşünme, alternatifli düşünme ve ürünler ortaya koymasıdır. Hazırlık, kuluçka, aydınlanma ve değerlendirme olmak üzere 4 aşamadan oluşur. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Yaratıcı Düşünmenin Özellikleri Esnek Düşünme: Farklı yollar düşünebilme ve bunları deneme Orijinal Düşünme: Ortaya atılan yolun yeni ve mevcutlardan farklı olması Akılcı Düşünme: Zihinsel süreçlerin çok yönlü ve üst düzey olması Ayrıştırıcı Düşünme: Benzerlikleri ve farklılıkları ayırabilme 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Yaratıcı Düşünme Yolları Sentezleme (Hipotez kurma, plan yapma, analojik düşünme, başka araştırma sonuçlarından yararlanma) Eklemleme (Büyük düşünme, düşünceyi hızla değiştirme, somutlaştırma ve geniş düşünme) İmgelemek (Akılcılık, kestirimde bulunma, kuramsal düşünme, hayal etme, sezgileme) 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
ELEŞTİREL DÜŞÜNME 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Eleştirel düşünme, bireyin kendi düşüncelerinin farkında olması, tutarlı ve farklı olanları ayırabilmesi, başkalarının düşüncelerini anlayabilmesi, farklılıkları görebilmesi ve çevreyi tanıyabilmesine ilişkin zihinsel süreçleri kapsar 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Okullarda Öğrencilerin Eleştirel Kimlik Kazanması ve Eleştirel Düşünme Becerilerini Arttırma Yolları & Bilginin kaynağını test etme, & Geçerli ve geçersiz bilgileri ayırt etme, & Önyargılardan ve taraflı davranmadan uzak, & Doğru olanlar ile iddia edilenleri ayırma, & Tutarsızlıkları ayırt etme, & İletişim becerilerini etkili kullanma, & Öğrenmeyi öğrenme, & Boyutları belirleme, & Sonuç elde edebilme, & Bağımsız düşünme, & Sorumluluk alma, & Çok yönlü düşünme. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Eleştirel Düşünme Becerileri BİLİŞSEL BECERİLER DUYUŞSAL BECERİLER - Derinlemesine inceleme, - Bilgi kaynağının doğruluğunu sorgulama, - Görüşleri analiz etme ve değerlendirme, - Çözüm üretme ve değerlendirme, - Eleştiriye dönük, dinleme ve soru sorma, - Farklı görüşleri karşılaştırma, - Geçerli olan- olmayan bilgilerin ve genellemelerin farkında olma, - Mantıklı yorumlama, tutarsızlıkları fark etme, - Değerlendirmede doğru ölçütleri kullanma. - Güvenli olma, - Bağımsız düşünme, - Ben merkezci düşüncenin farkında olma, - Adil, tarafsız düşünebilme, - Farklı düşüncelere saygı duyma, - Sorgulama becerisi, - Düşünme isteği, - Kesim hükümler kullanmama. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
3. Yansıtıcı Düşünme İlerlemeci eğitim yaklaşımına bağlı bir düşünme yoludur ve yapılandırmacı öğrenme, buluş yolu, tartışma, araştırma – inceleme, proje temelli öğrenme, işbirlikli öğrenme, problem çözme, mikro öğretim, kavram haritası, beyin fırtınası, rol yapma, drama, soru-cevap, günlük yazma, gözlem gibi yaklaşım ve yöntemlerle geliştirilir. Öğrenciyi merkeze alan, öğrencinin düşünerek ve araştırarak öğreneceği bilgi üzerinde durmasına olanak sağlar. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
KAVRAM HARİTASI ÖRNEĞİ 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Yansıtıcı düşünmenin oluşumunda iki temel nokta vardır. 1) Düşünmenin oluşması için içine girilen merak,kuşku ve duraksama durumu 2) Bu kuşku merak ve duraksama durumunu ve oluşan şüpheyi açıklığa kavuşturacak araştırma ve sorgulama eğilimi. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
4. Analitik Düşünme Bir bütündeki her bir parçanın analiz edilerek bütünle / sistemle ilişkilerinin incelendiği düşünce becerisidir. Balık kılçığı tekniği analitik düşünmeyi geliştirir. Öğrencilere parça ile bütün arasındaki ilişkiyi yorumlayabilecekleri yap bozlar yaptırmak ya da “iki resim arasındaki 8 farkı bulun” tarzı etkinlikler uygulamak da analitik düşünmenin gelişmesini sağlar. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
İki Resim arasında kaç fark vardır? 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
5. Metabilişsel ( Üstbiliş ) Düşünme Üstbiliş kavramı 1970’li yıllarda bilişsel psikoloji alanına John Şavel’in çalışmalarıyla girmiştir. Üstbiliş, en kısa tanımıyla kişinin kendi düşünme süreçlerinin farkında olması ve bu süreçleri kontrol edebilmesi anlamına gelir. 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
Üstbiliş Davranışları Geliştirmek için Stratejiler 1. Ne bildiğini ve ne bilmediğini belirlemek 2. Düşündükleri hakkında konuşmak 3. Düşünme günlüğü tutma 4. Planlama ve öz düzenleme 5. Düşünme sürecinden bilgi edinmek 6. Öz değerlendirme 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com
DÜŞÜNÜYORY 10.04.2017 osmanalbayrak.wordpress.com