Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYAN HÜLYA ZOBU TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ İ.Ö
Advertisements

DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Güvenli İnternet Kullanımı
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
AVRUPA ÇEVRİMİÇİ ÇOCUKLAR TÜRKİYE BULGULARI BASIN TOPLANTISI
Türkiye’deki e-Devlet Uygulamalarının Değerlendirilmesi
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
BAĞLANTI VERME VE ANİMASYON
SOSYAL MEDYA VE GÜVENLİĞİ
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİ VE HUKUKSAL SORUNLAR
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Dünyada iki milyardan fazla kişi internet kullanıcısı
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI
Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
COMENIUS REGIO PROJESİ “Güvenli İnternet Ortamları için iyi Uygulamaların Oluşturulması ve Yaygınlaştırılması”
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
İnternette Güvenlik. Güvenlik O Günlük hayatta tanımadığınız kişilerle konuşmak, onlara kendiniz ve aileniz hakkında bilgi vermek, onlardan yiyecek içecek.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI

Hayat boyu öğrenme programı
Hatice Gökçe Bilgiç, Duygu Duman, S. Sadi Seferoğlu
RSS Rss nedir? Rss özellikleri nelerdir? Rss Nasıl kullanılır?
İnternetin Güvenli Kullanımı ve Sosyal Ağlar
İnternetin Güvenli Kullanımı
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
CANSU ALTIN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF 1. ÖĞRETİM
Sosyal Medya Nedir? Çağlar GÜLCEK.
E ĞITIMDE W EB 2.0 ARAÇLARı IRMAK KARACA TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF(ÖRGÜN)
Web 2.0 araçlarI MERYEM KAYA AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Bilgi Paylaşımı için Araçlar
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI VE GÜVENLİ İNTERNET HİZMETİ
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
ZEHRAŞAHİN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ
Güvenli İnternet kullanımı ve İnternet ortamında Cinsel İstismar
TUĞBA ŞAHAN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF ÖRGÜN ÖĞRETİM
E ĞITIMDE W EB 2.0 ARAÇLARı Eyyüp CAN Türkçe öğretmenliği örgün öğretim
Web 2.0 Araçlarının Tanıtımı ÖZGE AKMAN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF 1. ÖĞRETİM
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
İnternet ! Dünyamızı değiştiriyor Eşsiz bir bilgi kaynağı, kütüphane Bir tıkla uzakları yakınlaştıran Bazen okul, bazen banka şubesi, bazen alışveriş.
WEB 2.0 KAVRAMI TEKNOLOJİLERİ ARAÇLARI
Patolojik Teknoloji Kullanımı
SOSYAL MEDYA Sosyal Medya Nedir? Sosyal Medya Araçları Nelerdir?
İNTERNET KULLANIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER NELERDİR?
DİJİTAL VATANDAŞLIK E-DEVLET
Alana Yönelik Teknoloji Eğitimi
Çocuklarda ve Gençlerde Güvenli İnternet Kullanımı
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
WEB 2.0 ARAÇLARI.
BİLGİ PAYLAŞIM ARAÇLARI
Çocuklarımızı internette ne gibi tehditler bekliyor?
Zorbalık Nedir? Bir kişinin, kendisinden daha güçlü bir ya da daha fazla kişi tarafından, kasıtlı olarak, sürekli biçimde olumsuz eylemlere maruz bırakılmasıdır.
SANAL ORTAM VE SOSYAL MEDYANIN İLKOKUL ÇOCUKLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Dijital Vatandaşlik.
Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Sunum transkripti:

Çocukların İnternet Kullanımları ve Onları Bekleyen Çevrim-İçi Riskler

İçerik Giriş Çalışmanın Amacı İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler Çocukların İnternet Kullanımı Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar İnternet Okuryazarlığı Durumu Tartışma Sonuç ve Öneriler

İnternet ve Çocuklar İnternet, çocukların dünyayı keşfetmeleri, öğrenmeleri ve eğlenmeleri için mükemmel bir ortamdır. Ancak, internet kullanımının özellikle çocuklara yönelik gözlenen bir takım riskleri de bulunmaktadır ve bu risklerin varlığı unutulmamalıdır.

İnternet ve Riskler Yasal olmayan, şiddet ve cinsellik içeren sitelere kolay erişim, tehlikeli insanlarla iletişim, oyunlara aşırı bağımlılık başta gelen riskler arasındadır.

İnternet ve Riskler (2) Çocukların müstehcen yayın ya da şiddet içeren internet sitelerine tesadüfen ve kolaylıkla girebiliyor olması, yaşına uygun olmayan görüntülerle karşılaşıyor olması, kimliği belirsiz ve tehlikeli kişilerce kandırılma ya da taciz edilme ihtimali tüm yaşantılarını etkileyecek ve kalıcı izler bırakacak sonuçlar doğurabilmektedir.

Çalışmanın Amacı Teknolojinin yaygınlaşması ile birlikte bilgisayar çocukların dünyasında önemli yer edinmiştir. Bu çalışmada internette çocukları bekleyen riskler ve risklerle ilgili yapılan çalışmaların sonuçlarına yer verilmiştir.

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler Teknoloji, insan hayatını kolaylaştırıp toplumsal gelişime olumlu katkı sağlarken diğer yandan da internetin bilinçsiz kullanımından kaynaklanan bazı sorun ve tehlikeleri de beraberinde getirmektedir. Bilgisayar ve internet teknolojilerinin kullanımının artmasıyla birlikte çocukların ve gençlerin maruz kaldığı olumsuz durumlar çevrim-içi ortamlarda çeşitli önemler alınması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (2) İnternet sitelerindeki eğitsel amaçlı, bilgilendirici ve eğlendirici içerikler bilgi, resim, oyun vb. çocuklar için zengin ve etkileyici öğrenme ortamları haline gelmiştir. Bununla birlikte çocuklara ve gençlere zarar verebilecek içeriklere sahip internet siteleri de oldukça fazladır.

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (3) İnternet ortamında çocukların karşı karşıya kalabileceği risklerden bazıları şunlardır: yasadışı içeriğe maruz kalma, çevrim-içi ortamlarda çocukların ve gençlerin kendilerinin ya da ailelerine ait kişisel bilgilerin e-posta, sohbet programları, vb. aracılığıyla üçüncü şahısların eline geçmesi, kendilerinden yaşça büyük ve kötü niyetli kişilerle haberleşebilme Melikgazi ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (4) Bilgi ve iletişim teknolojilerinin güvenli kullanımını sağlamak amacıyla, çocukların ve ebeveynlerin bu konudaki bilgi düzeylerini ve deneyimlerini ortaya koymak üzere Avrupa Komisyonu tarafından desteklenen ve 25 Avrupa ülkesinin katılımıyla Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi gerçekleştirilmiştir. Melikgazi ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

İnternette Güvenlik ve Çocukları Bekleyen Riskler (5) Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi sonuçlarına göre; Çocukların İnternet ortamında risk içeren çeşitli etkinliklerde yer aldıkları anlaşılmaktadır. Ebeveynlerin çocuklarını bu risklerden uzak tutmayı sağlayacak yeterli bilgiye sahip olmadıkları da gözlenmektedir. Melikgazi ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Çocukların İnternet Kullanımları Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi kapsamında gerçekleştirilen araştırmaya göre çocuklar interneti; okul işleri (%92) eğlence - video klip izlemek (%59) oyun oynamak (%49) arkadaşları ile sosyal ağlarda paylaşımda bulunmak (%48) haberleri okumak ya da izlemek (%40) müzik ya da film indirmek (%40) için kullandıklarını belirtmişlerdir. Melikgazi ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar İnternet ortamında sosyal paylaşım sitelerinde hesap oluşturma yaşı sınırı 13’tür. Sosyal ağlar içinde en fazla kullanılan ağ sisteminin ise %85’lik oranla Facebook olduğu tespit edilmiştir. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar (2) Windows Live Spaces, YouTube, MySpace, Flickr, Twitter, Facebook gibi yetişkinler için tasarlanmış sosyal web sitelerini kullanabilen çocuklar bu tür web sayfalarının Internet'e erişimi olan herkes tarafından görüntülenebileceğinden haberdar olmayabilirler. Bu nedenle çocukların büyük bir bölümü gerçek hayat ve çevrimiçi hayat arasında farkı anlamakta zorlanmaktadırlar. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar (3) İnternet ortamındaki ağ günlükleri (Blog), ses dosyaları ya da video klipleri (Podcast), sosyal ağlar (Facebook, MySpace) gibi araçlar ve ortamlar çocukların kişisel bilgilerini internete yükleyebileceği durumlara birkaç örnek olabilir. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Çocuklara Yönelik İnternet Riskleri ve Sosyal Ağlar (4) Kişisel bilgilerin internet ortamında paylaşılmasının bazı olumsuz sonuçları olabilir. Bu dezavantajlar şunlar olabilir: Yazılara, görüntü ve seslere dünyanın her yerinden erişmek mümkün olabilir. İnternet ortamına konulan bu bilgilere kimlerin bakacağı ya da bakanların bilgilerde herhangi bir değişiklik yapıp yapamayacakları kontrol edilemeyebilir. Yazılar/görüntüler silindikten sonra bile internet aramalarıyla bulunabilir, erişilebilir. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

İnternet Okuryazarlığı Durumu Bilgisayar okuryazarlığı bireylerin bilgisayar kullanımı konusunda sahip oldukları bilgi ve beceriler internet okuryazarlığı internette işlem yapabilme becerisi Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

İnternet Okuryazarlığı Durumu (2) Avrupa Çevrim-içi Çocuklar Araştırma Projesi sonuçlarına göre İnternet okur-yazarlığı ile ilgili beceriler incelendiğinde; Çocukların sadece %39’u İnternet’te bulduğu bilgilerin doğru olup olmadığına karar vermek için farklı siteleri karşılaştırdığını söylemiştir. Çocukların sadece %32’si sosyal paylaşım sitelerindeki gizlilik ayarlarını değiştirebildiğini belirtmiştir. Çocukların sadece %29’u istenmeyen mesajları nasıl engelleyebileceğini bildiğini belirtmiştir. Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya

Tartışma, Sonuç ve Öneriler Çocukların ve gençlerin çevrim-içi etkinliklerden olumsuz bir şekilde etkilenmesini önlemek için gerekli düzenlemelerin yanı sıra bilinçlendirme çalışmaları da yürütülmelidir. Öğrenme etkinliklerinin çocukların ve gençlerin, internet teknolojililerini bilinçli kullanma becerilerini kazandırmaya yönelik çalışmalar içermesi önemlidir. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Tartışma, Sonuç ve Öneriler (2) Çocukların ve gençlerin çevrim-içi ortamlarda istenmeyen, yani riskli durumlarla karşılaşmalarını engellemek için kişisel koruma önlemleri desteklenmelidir. Çocuklara dönük web sitesi tasarımları ve kullanışlı ara yüzler, güvenli arama yöntemleri, çevrim-içi güvenlik kaynakları gibi çeşitli şekillerde düzenlenen ortamda çocuklar daha kolay bilinçlendirilebilecektir. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Tartışma, Sonuç ve Öneriler (3) Ebeveynler; çocukların ve gençlerin çevrim-içi ortamlarda karşılaşabilecekleri istenmeyen durumlar açısından güvenliği sağlama konusunda öncelikli sorumlulardır. Buna rağmen çeşitli çalışmalarda ulaşılan bulgular ailelerin gerekli bilinç düzeyinden uzak olduğunu göstermektedir. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Tartışma, Sonuç ve Öneriler (4) İnternette karşılaşılan her durumun üstesinden gelmek mümkün olmayabilir. Bu yeterliliğe sahip olabilmek için İnternet okur-yazarlığı ile ilgili becerilerin de belirli bir düzeyde olması gerekmektedir. İnternetin olumsuzlukları ve internette çocukların karşılaşabileceği istenmedik durumlarda neler yapabileceğiyle ilgili olarak çocuklara ve ebeveynlere yönelik bilgilendirme çalışmaları yapılmalıdır. Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şubat 2012

Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya Teşekkürler…  Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Çocukların İnternet kullanımları ve onları bekleyen çevrim-içi riskler. XIII. Akademik Bilişim Konferansı (AB11), 2-4 Şubat 2011 Çelen, F. K., Çelik, A., & Seferoğlu, S. S. (2011). Children’s Internet usage and online risks they face (in Turkish). XIII. Academic Informatics Conference (AB11), February 2-4 2011, Akademik Bilişim 2011, 02-04 Şubat, İnönü Üniversitesi/Malatya