T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Açık Bütçe Endeksi Türkiye
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
DPT MUSTESARLIGI CALISMA GRUBU. TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT BÜTÇE SİSTEMİ  Ülkemizde devlet bütçesi yasal dayanağını Anayasa ve 5018 sayılı Kanundan almaktadır.
BÜTÇENİN KAPSAMI VE HAZIRLANMA SÜRECİ
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
T.C. MALİYE BAKANLIĞI BÜTÇE VE MALİ KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANLAMA ÇALIŞMASI
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Doç. Dr. Ahmet KESİK Strateji Geliştirme Başkanı.
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
GELENEKSEL KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
AÜ Siyasal Bilgiler Fakültesi
1. Bütçe ve Yasal Dayanağı
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI.
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
1 03 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 4. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
İLGİLİ YASA MADDELERİ:
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
1 Mali Politika Denetimi Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu (UDK) Visa Paajanen
YAYIMLANAN MALİ VERİLER .
olarak tanımlanmıştır.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
10 ŞUBAT 2011 KAMU MALİYESİNDE KARAR ALMA VE PERFORMANS YÖNETİMİ PROJESİ ORGANİZASYON VE SÜREÇ PERFORMANS YÖNETİMİ 5. HAFTA GRUP ÇALIŞMASI.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
BAKANLAR KURULU ORTA VADELİ PROGRAM KABUL EDİLİR. MAYIS AYI SONUNA KADAR RESMİ GAZETEDE YAYIMLANIR DPT.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
Kamu Bütçesi Bütçe Sistemlerindeki Gelişmeler II
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
HARCAMA.
Merkezi Yönetim Bütçeleme Süreci ve Hazırlık Aşaması
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
Sunum transkripti:

T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI

YAPI  Bütçeler; ekonomide fiyat istikrarının sağlanması, gelir dağılımının düzeltilmesi, yatırımların teşvik edilmesi gibi hedeflerin gerçekleştirilmesinde kullanılan en önemli mali araçlardan biridir. Bu amaçlara ulaşılabilmesini teminen bütçe mutlaka çok yıllı tasarlanmalıdır.  Anayasa’da yıllık yapılması öngörülen bütçe, 5018 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesi ile 3 yıllık hazırlanmaya başlanmıştır.  Dönemi Bütçe Çağrısı; “Kamu idareleri, Orta Vadeli Program ve Orta Vadeli Mali Plan, Bütçe Çağrısı ve eki Bütçe Hazırlama Rehberi ile Yatırım Genelgesi ve eki Yatırım Programı Hazırlama Rehberinde yer alan makro politikalar, hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükler, ödenek teklif tavanları, genel ilkeler ve standartlar ile çok yıllı bütçeleme anlayışını esas alarak gider ve gelir tekliflerini sunacaklardır.”

SÜREÇ Mayıs’ta DPT, Orta Vadeli Program’ı hazırlar, Bakanlar Kurulu onaylar, Resmi Gazete’de yayımlanır. 15 Haziran’da Maliye Bakanlığı, Orta Vadeli Mali Plan’ı hazırlar, Yüksek Planlama Kurulu onaylar, Resmi Gazete’de yayımlanır. 30 Haziran’da Maliye Bakanlığı, Bütçe çağrısı yapar, Bütçe hazırlama rehberini yayımlar Başbakanlık, Resmi Gazete’de yayınlatır. 30 Haziran’da DPT Yatırım Genelgesi ve, Hazırlama Rehberi yayımlar. Resmi Gazete’de yayımlanır.

ORTA VADELİ MALİ PLAN Bütçe sürecinde yer alan 2. dokümandır. Gelecek 3 yıla ilişkin,  Toplam gelir ve gider tahminlerini  Hedef açık ve borçlanma durumunu  Merkezi yönetim bütçe büyüklüklerini  Kamu idarelerinin ödenek teklif tavanlarını içerir. OVMP’ye dayalı olarak hazırlanan yılları merkezi yönetim bütçesi ile;  Kaynakların belirlenmiş temel politika öncelikleri doğrultusunda tahsisi,  Kamu harcamalarının kalitesinin artırılması ve bu suretle halkımızın hayat standardının yükseltilmesi amaçlanmıştır.

UYGULAMA  Mali mevzuatın, çok yıllı bütçeleme anlayışı açısından yeterli derinliğe sahip olmasına rağmen, uygulama alanında arzulanan sonuçlara henüz ulaşılamamıştır.  Kanunda sürecin açıkça tanımlanmasına rağmen, politika dokümanlarının yayınlanması konusunda aksaklıklar yaşanmaktadır. Örneğin Dönemi bütçesi, OVP ve OVMP yayımlanmadan hazırlanmıştır.

UYGULAMA...  Çok yıllı bütçeleme, yalnızca ilgili yıl bütçe büyüklüklerine Maliye Bakanlığınca belirlenen deflatör rakamının uygulanması ve izleyen 2 yılın bütçesinin oluşturulmasından ibarettir.  İzleyen yıl bütçelerinin gerçekçi projeksiyonlar yapılmadan yalnızca deflatör yardımıyla hesaplanıp, hazırlanması; çok yıllı bütçelemenin modern fonksiyonlarını yerine getirmesi konusunda yetersiz kalmasına neden olmaktadır.

UYGULAMA...  Merkezi yönetim geliri ve gideri arasındaki bağın kopuk olması nedeniyle bütçe, ekonominin geneli açısından otomatik stabilizatörlerin çalışmasına olanak vermemektedir.

FİNLANDİYA - TÜRKİYE  Harcama limitlerinin Hükümet Programlarında 4 yıllık sürecin tümü için kararlaştırılması, karar alıcılara siyasi sorumluluk yüklemesi açısından olumludur.  Güçlü siyasi taahhüde uyma yönünde varolan eğilimin, karar alıcıların uzun vadeli politikalardan uzaklaşıp popülist kararlar almalarını engelleyici bir tedbir olduğu düşünülmektedir.  Bu amaçla, kararlaştırılan harcama limitlerine uyulması açısından gerekli tedbirlerin alınması ve bunu teminen kamuda etik kültürünün yerleştirilmesi adına çalışmalar yapılmalıdır.

FİNLANDİYA v.s. TÜRKİYE  Yatırımların veya finansmanlarının ötelenmesi konusunda Türkiye’de yatırımların özellikle seçim öncesi dönemlerde yüksek oy getirmesi nedeniyle derhal yapılması, finansmanının ise bir sonraki hükümete ötelenmesi uygulaması mevcuttur. Bu amaçla, hazırlanan çok yıllı yatırım programlarında belirtilen taahhütlere uyulmasını teminen gerekli tedbirler alınabilir.  Mahalli idareler tarafından yerine getirilen hizmetlerin toplam kamu hizmetleri içerisindeki oranı açısından iki ülke arasında büyük fark bulunmaktadır. Bu nedenle, yerel yönetim hizmetleri konusunda her iki ülke açısından kendi iç dinamiklerine uygun politikalar üretilmesi önem arz etmektedir.

T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TEŞEKKÜRLER..