Dr.Kazım Beşirli İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Tıp Fak. TIP EĞİTİMİNİN MEVCUT DURUMU: Eleştirel Bir Bakış “Tıp ve Sağlık Bilimleri Eğitim Programları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. H. Nezih Dağdeviren - Tr TAHYK YK Başkanı
Advertisements

BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Prof.Dr. Koray Boduroğlu Yeterlikler Çalışma Grubu Üyesi
AİLE HEKİMLİĞİ EĞİTİMİ: GÜNCEL DURUM VE YENİ AÇILIMLAR
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
İLAHİYAT FAKÜLTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI GÜZ DÖNEMİ AKADEMİK GENEL KURUL.
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
HEMŞİRELİK VE EBELİK KONSEYİ (HEK)
11 Üniversite hastanelerinin organizasyonu
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
ÜNİVERSİTE HASTANE İŞLETMECİLİĞİ - MARMARA ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve İlkeleri
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Müfredatı Yeniden Yapılandırma Çalışmaları Berna Musal, Cahit Taşkıran, Sevgi Tımbıl, Serpil Velipaşaoğlu, Yücel.
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Prof. Dr. Mustafa Dülger Hocamız.
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Araştırma ve Uygulama Merkezi Etkinlikleri   Darendeliler.
UZMANLIK EĞİTİMİ’nde ASİSTAN GÖRÜŞLERİ Üniversite Hastaneleri Birliği Toplantısı 26 Ekim 2013 Adana.
UYEK 5. Dönem Yönetim Kurulu Faaliyet Sunumu.
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı
İNSAN BİLİMLERİNDE TIP YA DA TIP-KÜLTÜR SANAT: MENDERES DENEYİMİ
VI. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ Gizem Tomaşan, UTEK 2010 VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2-5 Haziran 2010, Adnan Menderes Üniversitesi, AYDIN Akreditasyonda.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Klinik Bakteriyoloji ve Enfeksiyon Hastalıkları Anabilim Dalı Stratejik Plan Taslağı.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Özdeğerlendirme Kurulu Raporu 30 Haziran 2010 Ankara.
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalları Stratejik Plan Formatı
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI DÖNEM I.
Uzmanlık Eğitiminin Akreditasyonu süreci neden gerekli ?
Prof. Dr. Meral Özgüç 3 Mart 2015.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP) MEBGEP.
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
Kapsamlı Sağlık Bakımı
İstanbul Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı 16 Mart 2006 “İstanbul Tıp Fakültesi’nde Eğitim Merkezi’nden Anabilim Dalına”
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE BİLİM ETİĞİ
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
/ 181 Zekeriya Aktürk, Prof. Dr. Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği AD , İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Asistan ve Öğretim Üyesi.
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
ULUSLARARASI ÖRGÜTLER
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
İSTANBUL TABİP ODASI 21 Ocak 2017 SAVAŞ …
KTÜ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SAĞLIK YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Figüre 1. Anket ve sonuçları
Tıp Eğitiminde Havamız: Dekanlıktan Görülenler
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Sağlık Sistemindeki Değişimin Genel Çocuk Cerrahisi Uzmanlık Eğitimi Üzerine Etkisi Dr. Hamit Okur.
İŞLETME FAKÜLTESİ İŞLETME BÖLÜMÜ TANITIMI
2018 Yılı Performans Sunumu
Sunum transkripti:

Dr.Kazım Beşirli İstanbul Üniversitesi, Cerrahpaşa Tıp Fak. TIP EĞİTİMİNİN MEVCUT DURUMU: Eleştirel Bir Bakış “Tıp ve Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Kalite ve Akreditasyon Sempozyumu” Mart ERZURUM “Tıp ve Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Kalite ve Akreditasyon Sempozyumu” Mart ERZURUM

“Biz bir bakıma karaciğer hücresini çok iyi öğrendik ama karaciğeri unuttuk, karaciğeri çok iyi öğrendik ama insanı unuttuk, insanı çok iyi öğrendik ama insanlığı unuttuk” Prof.Dr.Muammer Bilge İstanbul Üniversitesi “Biyolojik tıp” için bir eleştiri “İnsanlığı” unutmak

Tıp Eğitimi İçin : Sıklıkla Tartışılanlar Genellikle biyomedikal öğrenimle ilişkili olarak; Eğitim ortamlarının fiziksel özellikleri Akademik kadro Öğrenci seçimi ve sayısı Eğitim programları Öğretim yöntemleri Araç/gereç/lab. vb. donanımı Eğiticilerin eğitimi Ulusal ve uluslararası standartizasyon Kalite …

Sağlık; İnsanın biyolojik, psikolojik ve sosyal olarak tam bir iyilik halinde olmasıdır. Dünya Sağlık Teşkilatı Biz her faaliyetimizi zihniyetlerimizle sürdürürüz. Zihniyet/mentalite ise, sosyal bilimlerin konusu olduğundan bu bilimler olmadan ve çok etkin bir şekilde oluşturulmadan toplumda hiçbir şey yapılamaz. Prof.Dr.Alpaslan Açıkgenç Felsefe Temel eleştirimiz: Sağlık ve Mentalite /Zihniyet

Sağlığın Determinantları “İki farklı boyut: Science X Social sciences”

Tıp Eğitimi İçin Temel Soru: Konu sadece biyomedikal mi? “Sadece biyomedikal paradigmaya bağlı çözümler, “tıp eğitimi” gibi toplumsal bir olguda yeterli olabilir mi? Yani, bu sorun, sosyo-ekonomik şartlar ile kültürel öncelikler ve psiko-sosyal etkenler dışında, sadece biyoloji biliminin verileri ve tıp disiplini bağlamında ele alınabilir mi”?

Dünya Tabipler Birliği Tıp Eğitimi Bildirgelerinden “Tıp eğitiminin amacı hekim-hasta ilişkilerindeki rollerine saygı duyan yeterli ve ahlaklı hekimleri yetiştirmek olmalıdır.” V. Dünya Tıp Eğitimi Konferansı, Kasım 1991, Malta

Dünya Tabipler Birliği Tıp Eğitimi Bildirgelerinden “Tıp eğitiminde diğer bir amaç, kişisel kazançtan çok diğerlerine hizmeti vurgulayan düşünce ve davranışın hekimin ahlaki standartları içinde yer almasıdır.” “Tüm hekimler hayat boyu öğrenmek ile yükümlüdür.” WMA Rancho Mirage Tıp Eğitimi İlkeleri Bildirgesi, Ekim 1987, Madrid

EĞİTİM NEDİR? “Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek arzu edilen değişmeler meydana getirme sürecidir.” “Bilgilendirme eğitim değildir. Eğitim bir süreçtir ve davranış değiştirmeyi amaçlar.” Prof.Dr.Osman Hayran Marmara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi Dekanı

EĞİTİM Değişmesi beklenen davranış alanları: Bilişsel alan (Cognitive) Duyusal alan (Affective) Psikomotor alan (Psycomotor)

TIPDA EĞİTİM / ÖĞRETİM ? Biyomoleküler Teknik Tıp: Tıbbi Bilgi  Analitik Düşünce Klinisyenlik / Hizmet Davranış değişikliği  Zihniyet / Mentalite

“Hekim Ne iş yapar?” “… dalında bir kliniği / laboratuvarı müstakilen idare edebilecek niteliği kazanmış olduğunu bildirir uzmanlık belgesidir.” Hekim: Klinisyen/Şifacı Akademisyen/Araştırmacı Eğitimci İdareci Vb.

Tıp Eğitimi: Bilimden Hekimliğe: “Paradigma Değişimi” “Tıp Bilimi” “Hekimlik Mesleği” SANAT / ZANAAT “Tıp Eğitimi” BİLİM/ Science “Hizmet Sektörü” SOSYAL BİLİMLER/ Social sciences

Günümüzde ise tıpta hasta bakımı gittikçe karmaşıklaştı, kullanımı güç aletleri kullanım becerisi kazanmak, kongrelere eksiksiz katılmak, teknik bilgi ve beceriyi edinmek vb. tek ve en önem verilen şey halini aldı. Zihnimizi ve zamanımızı neredeyse tümüyle biyomoleküler/teknik tıp işgal etti. “Biyomoleküler Mühendis” olmak mı istedik? Sorun mu? Hücreye odaklı “Biyolojik Tıp”

“Az dinleyen, az muayene eden, ancak çok tetkik isteyip çok tedavi veren” “Sağlık” odaklı olmaktan çok “hastalık” odaklı Sorun: Hücreye odaklı “Biyomoleküler Mühendis”

“Tıpda Beşeri/İnsani Bilimler” “Humanities in Medicine”

Sadece biyomedikal bilgi öğretimi değil “Öğrenmeyi öğretme” eğitimi Hem “öğreten” hem de “öğrenci” Hasta eğitimi (Androgoji)  Eğitici Ekip çalışması  Yöneticilik ve liderlik eğitimi Hastaneler “müşteri” odaklı değil “müşteki” odaklı işletmeler  Kriz yöneticisi Sağlık ekonomisi -- Rasyonel Tıp Mevzuat, hukuk Yönetim, organizasyon … Tıp eğitimi / Tıp öğretimi Nasıl bir hekim?

“Global düşün, lokal davran” “Laik bir müslüman ülke olan Türkiye Cumhuriyeti tıp fakültelerinde tıbbi etik kavramı öğretilirken, (Batı’da gelişmiş olması nedeni ile) Judeo-Hristiyan değerler yanında İslam değerleri nerede ve nasıl genel eğitime monte edilmelidir?” Prof.Dr.K. Güler GÜRSU Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Kültür: Tıp Eğitimi ve Etik ?

“Öğrenciler pratiklerde asistanların uzmanlara göre daha faydalı olduğunu bildirmişlerdir. Didaktik öğretimin devamının yanında asistanların öğretim kabiliyetlerini artırmaya yönelik çalışmalar yapılmalıdır.” Am J Surg 1998, 176(1):41-5 Identification of communication apprehension in medical students starting a surgery rotation Öğreten öğrenci: Tıp eğitiminde asistanlar daha faydalı

Türkiye YÖK (Yükseköğretim Kurulu) ÜAK (Üniversitelerarası Kurul) Sağlık Bakanlığı sağlık Eğitimi Gn. Md TTB (Türk tabipler Birliği)……………………. UTEAK (Ulusal Tıp Eğitimi Akreditasyon Kurulu).. TEGED (Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği) Tıp Eğitimi Anabilim Dalları İletişim Portalı TurkMSIC (Türk Tıp Öğrencileri Uluslararası Birliği). Uluslararası Dernekler WFME (World Federation for Medical Education) www3.sund.ku.dkwww3.sund.ku.dk AMEE (Association for Medical Education in Europe) ASME (Association for the Study of Medical Education) IAMSE (International Association of Medical Science Educators).. AMSE (Association of Medical Schools in Europe) IFMSA (International Federation of Medical Students’ Associations).. EMSA (European Medical Students’ Association) ASPE (Association for Standardized Patient Educators) SSH (Society for Simulation in Healthcare) SESAM (Society in Europe for Simulation Applied to Medicine).. EACH (European Association for Communication in Health Care).. AMH (Association for Medical Humanities) Eğitimle ilgili kuruluşlar: Tıp eğitiminde yerleri var mı?

I.basamak sağlık hizmeti için eğitilenler III. Basamak sağlık kurumlarında eğitim almaktalar TUS na hazırlık dolayısıyla dikkatler soru muhtevasına yoğunlaşmakta Sosyo-ekonomik çevre motivasyon alanını tanımlar  Para Eğiticiyi ne motive eder? Biyomedikal öğrenimde: Sorunlar

Teşekkürler