Fevzican Abacıoğlu Çağatay Tutar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sol’da Bağımsız Ortak Aday Baskın Oran İstanbul, II. Bölge.
Advertisements

MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
Atatürk İlkelerinin Ortak Özellikleri
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
İŞLETMELER VEYA KİŞİLERİN HEDEFİ, EN İYİ OLMAK İSTİYORUM + -
İNSAN HAKLARI
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
Uluslararası İş Etiği.
KAZANIMLAR 11. Laiklik ilkesinin devlet yönetimi, hukuk ve eğitim sistemi ile sosyal alanda meydana getirdiği değişimlerden yola çıkarak bu ilkenin.
İŞ YAŞAMINDA CİNSİYET EŞİTSİZLİKLERİ
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
ENGELLİ OLMAK SUÇ DEĞİL
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Erkan AĞRİKLİ Tarih Öğretmeni
Kendine Karşı Sorumluluk
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
ATATÜRK İLKELERİ.
Serkancatarih O bir ödemiş fatihi.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
ÖZGÜRLÜK.
HEPİMİZİN ÖDEVİ VERGİ.
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
FARKLILILAR.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
İNSAN HAKLARI.
ATATÜRK İLKELERİ Atatürkçülük, Türkiye’nin gerçeklerinden doğmuş bir düşünce sistemidir. Türk milletinin iradesiyle oluşmuş, tarihi bir gelişmenin ürünüdür.
Hürriyet Özel Ödülü 2015 “Cinsiyetçi Söylemlere Son Projesi” Brief
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ BİREY DERSANELERİ.
HUKUK VE ADALET Hukuk Nedir? Adalet Nedir? Hukukun Ve Adaletin Önemi
ATATÜRK’ÜN İNSAN HAK VE HÜRRİYETLERİNE VERDİĞİ ÖNEM
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Eşitlik İlkesini Uygula
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
ATATÜRKÇÜLÜK ÜNİTESİ TEST SUNU
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
AYRIMCILIK.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
İNSAN HAKLARI. İNSAN HAKLARI İnsan hakları nedir? İnsanlar arasında ırk, din, renk, yaş, cinsiyet ayırımı yapmadan sevgi, saygı, dostluk duygularını.
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
ATATÜRK İLKELERİ
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
Bilgisayar Bilimi Etik Değerler.
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
MADDE 1- Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir.
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
Sunum transkripti:

Fevzican Abacıoğlu Çağatay Tutar İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ Fevzican Abacıoğlu Çağatay Tutar

İnsan Hakları Evrensel Beyannamesine göre yeryüzündeki her birey, düşünce ve ifade özgürlüğü hakkına sahiptir. Bu hak, herhangi bir müdahale olmaksızın kişinin fikirlerinin olmasını; herhangi bir sınırlama olmaksızın bilgiyi ve düşünceyi her türlü araçla araştırmayı, edinmeyi ve başkalarına aktarmayı içermektedir. Bireylerin kendilerini herhangi bir baskıya maruz kalmadan ifade edebilmeleri, toplumsal ahlakın varlığı için gerekli olduğu gibi, ortaya konulan düşüncelerin gelişmesi ve yenilenmesi ile toplumsal uzlaşı için de önemli katkılar sağlamaktadır. 

Kavramı ilk ortaya atan John Stuart Mill’e göre ifade özgürlüğü, toplumsal ilerlemenin ve gelişmenin en temel gereğidir. Tarih içinde birçok örnek, homojen yapıların her gün değişen koşullara bağlı olarak kendilerini geliştiremediklerini ve sorunları çözemediklerini göstermektedir. Yeterince eleştirilmeyen görüşler zamanla dogmaya dönüşmekte ve yok olmaktadır. Bu bakımdan Mill’in, bir fikrin, doğru bile olsa, eleştirilmeye ihtiyacı olduğu görüşü son derece önemlidir.

Fikir özgürlüğüne karşı çıkmak, fikirlerin güvenilirliğinin sorgulanmasını da beraberinde getirmektedir. Özgürce tartışılan ve halen kabul gören düşünceler çok daha kalıcı olmaktadır. Bu nedenden ötürü, demokratik ilkelerin benimsendiği ve ifade özgürlüğünün sağlandığı toplumlar, otoriteryen bir yönetim biçimi ile idare edilen toplumlardan çok daha istikrarlıdır

Bütün bunlarla birlikte, hangi görüşün doğru, geçerli veya iyi olduğunu belirlemek kimsenin tekelinde değildir. Bir fikrin azınlıkta olması onun yanlış olduğunu göstermez. Bir fikrin çoğunlukta olması, çoğunluk tarafından benimsenmesi, o fikrin doğru olduğunu ve çoğunluğun, azınlığın fikir özgürlüğünü budama hakkına sahip olduğu anlamına gelmemektedir

ABD’nin anayasasının bir numaralı kanununa göre, "Kongre herhangi bir dinî kurmak için, uygulamasını yasaklamak için, ifâde ve basın özgürlüğünü ya da insanların barışçıl bir şekilde toplanmasını ve devlete acılarını anlatmasını kısıtlamak için kanun çıkartamaz « Bu kanun; akabinde her ne kadar özgürce, ırkçılık da dahil olmak üzere fikirlerini sunmasını sağlasa da; Amerika'nın özgürlükler ülkesi olmasını sağlamıştır.

Avrupa Birliği’nin 2000 yılında yayımlanan temel kanunlarına göre; Herkesin ifade özgürlüğü vardır. Bu hak; insanların fikirlere sahip olma ve bilgiyi halk otoritesi olmadan, sınırsızca alma ve verme hakkını tanır.

Danimarka anayasasında ‘Herkes birinin düşünlerini yayınlama, yazma ve konuşma özgürlüğüne sahiptir’ ifadesi yer alır. 2005 te yaşanan karikatür krizi ifade özgürlüğünün tartışılması için güzel bir örnektir. Batı kültüründe mizahın eleştirel ve alaycı olması çok alışılmış bir durumdur. Fakat İslamiyet’te peygamberin yüzünün gösterilmesi yasaktır. Bu karikatürler tüm dünyada sanat etiğinin ve ifade özgürlüğünün tekrar tartışılmasına sebep olmuştur.

Türkiye şu an basın özgürlüğünde dünyada Tanzanya, Zambiya gibi ülkelerin altında 98. sıradadır. Hükümet meşhur 301. maddeyi bahane ederek çok sayıda yazar ve gazeteciyi gözaltına almış, tutuklamış ve korku toplumunu oluşturmaya devam etmektedir.

Ayrımcılık ve Etik

Ayrımcılık Ayrımcılık, bir kişiye ya da gruba, belli özelliklerinden dolayı önyargılı davranmaya denir. Bu davranış, pozitif ya da negatif yönde olabilir. Ancak, ayrımcılık dendiğinde genellikle negatif anlam anlaşılır. Bireye ya da bir gruba karşı negatif önyargı etik olduğu kabul edilemez.

Ayrımcılık bir siyasî, dinî tercihi benimseyenlere ya da bir ırka , cinsel yönelime, cinsiyete, yaşa karşı olabilir.

Ayrımcılığın Temel Türleri Cinselcilik, cinsiyetçilik, dilcilik, din ayrımcılığı, gencilik, görünüş ayrımcılığı, heteroseksizm, ırkçılık, renkçilik, rütbecilik, sınıfçılık, yaşçılık, zenofobi (yabancı nefreti), weightism (kilolu nefreti)

Pozitif Ayrımcılık Pozitif ayrımcılık, yalnızca “dezavantajlı” gruplara mensup bireylere verilen ekstra haklardır. Pozitif ayrımcılık, dezavantajlı grupların geri kalan insanlarla eşit şartlara ulaşması için yapılan ayrımlardır.

Örneğin ülkemizde herkesin kamuya açık tuvaletlerden yararlanması bir (negatif) haktır. Ne var ki tekerlekli sandalye kullanan veya başka engeli olan kişiler çoğu zaman bu tuvaletlerden yararlanamazlar. Bu durumda devlet tuvaletlerin girişine rampa eklemeyi, tuvalet kabinlerinde, kapılarında ve lavabolarda belli bir düzenlemeyi zorunlu kılarak engelli insanlara pozitif ayrımcılık yapmış olur. Böylece bu kişilerin herkesle eşit olabilmesini ve negatif haklardan yararlanabilmesini sağlamış olur.

Ayrımcılık, düşündüğümüz kadar uzakta değildir Ayrımcılık, düşündüğümüz kadar uzakta değildir. Genellikle günlük dilimize yerleşmiş çok fazla ayrımcı söz, deyim, deyiş, atasözü bulunmaktadır.

Yabancı Ülkelerde Türklere Karşı Ayrımcılık Yapan Sözlerden Örnekler: "Gerçek bir Türk" ("C'est un vrai Turc"): Kaba ve acımasız insanları betimlemek için kullanılan Fransızca bir  deyiş. "Türk mezarlığının yanından geçer gibi geç." ("Proći kao pored turskog groblja-Проћи као поред турског гробља"): Söz konusu kişi ya da şeyin görmezden gelinmesi, ona kayıtsız kalınması gerektiği anlamına gelen Sırpça bir deyiş.

Bizim Atasözlerimden Örnekler: "Agop'un kazı gibi yutmak": Yemeği çabuk ve açgözlü bir şekilde yemek anlamına gelen bir deyim. "Çingene'den çoban olmaz, Yahudi'den pehlivan.": Bu atasözüne göre, Çingene dürüst ve Yahudi cesur olmadığı için bunlar, çoban ve pehlivan olamazlar.

"Kürt yemeğini yer, çarığına bakar "Kürt yemeğini yer, çarığına bakar.": Kürtleri yalnızca kendi menfaatleri peşinde koşan kimseler olarak gösteren bir atasözü. "72 buçuk millet": Bu deyişteki "buçuk" Romanların tam bir millet olmadığı anlamına gelir.

Dilimizden Küfür Örnekleri: Dürzü!: Ağırlıklı olarak Suriye'nin Havran ile Lübnan'ın dağlık bölgelerinde yaşayan ve Sunni mezhepler tarafından din dışı ilan edilerek baskı altında tutulmuş olan Dürzilik mezhebine bağlı insanlar. Kıro: Kürtçe’de "Erkek çocuk", "genç erkek" anlamına gelen bu kelime, Türkçe'de "maganda" kelimesinin yerine kullanılmaya başlanmıştır.

Metihler “Erkekliğe sığmamak.” “Erkekliğine yedirememek.” “Erkeklik öldü mü?” “Erkeklik sende kalsın.”

Kadın Hakkında "Karı gibi konuşma!“ "Gökyüzünde düğün var deseler, kadınlar merdiven kurmaya kalkar." "Kadın erkeğin elinin kiridir.“ "Kadın erkeğin şeytanıdır." "Kadın kısmına sır verilmez."

Video

Ayrımcılık ve ifade özgürlüğü, tüm dünyada bir problem teşkil etmeye devam etmektedir. Bugün Müslümanlara, zencilere, eşcinsellere, çingenelere yapılan ayrımcılık bugün söz konusudur. İnsanlık tarihi boyunca azınlık