Anket Tekniği.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Makale Değerlendirme Çalışması
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Çoktan Seçmeli Sınavlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
İçerik Analizi.
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Nitel Araştırmalarda Görüşme
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
Sözlü sınavlar Pınar Tunçer Afyon Kocatepe Üniversitesi Doktora Programı Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Mayıs 2007.
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
POZANTI ATATÜRK ORTAOKULU
(EDS462) OKUL DENEYİMİ – II
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Anket Geliştirme.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
12 - KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTLERİ
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
ANKET YÖNTEMİ.
İZLEME ve DEĞERLENDİRME
NİTEL ÇALIŞMALARDA ODAK GRUP GÖRÜŞMELERİ* HÜSEYİN CANERİK DERS ÖDEVİ EYZ 504 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ YARD. DOÇ. DR. ALİ TEMEL Maltepe Üniversitesi.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
ÖĞRETMENLER İÇİN ANKET GİRİŞİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖRÜŞME İ smail GÜLEÇ.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
AKTS Hesaplaması.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler 6. Hafta*
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

Anket Tekniği

Anket tekniği sistematik bir veri toplama tekniğidir Anket tekniği sistematik bir veri toplama tekniğidir. Anket yöntemi ile demografik bilgiler, inanç, duygu, görüş, performans gibi farklı türlerde verilerin toplanması mümkündür.

Anket, sosyal bilimlerde yaygın olarak kullanılan veri toplama araçlarından biridir.

Anketler 19. yüzyıldan günümüze kadar kullanıla gelmektedir.

Anket tekniği ile geniş bir yanıtlayıcı kitlesine ulaşılabilmesine karşın bu yolla derinlemesine bilgi toplanamamaktadır.

Bir anketin hazırlanma sürecinde aşağıdaki soruların yanıtlanması gerekmektedir: Anketin amacı nedir? Anket ile ne tür verilerin toplanması gerekmektedir? Anketin uygulanacak kitlenin özellikleri nedir? Anket nasıl (yüz yüze, telefonla, posta ile vs.) uygulanacak? Anket maddeleri nedir? Anket ile toplanan veriler nasıl analiz edilecek?

Bu tekniğin en belirgin özelliği yanıtlayıcılara çeşitli türlerde soruların yöneltilmesidir.

Anket maddeleri şu türlerden birinde ya da birkaçında olabilir: Çoktan seçmeli maddeler Birden fazla yanıtlı maddeler En doğru yanıtlı maddeler Eşleştirmeli maddeler Evet hayır maddeleri Dereceleme türü maddeler Kısa cevaplı maddeler Uzun cevaplı maddeler

Anket maddelerinin açık, kısa, odağının belirlenmiş olmasına dikkat edilmelidir. Bir madde birden fazla durumla ilgili olmamalıdır.

Anketlerde kullanılan dilin yanıtlayıcılar tarafından anlaşılabilecek olmasına özellikle dikkat edilmelidir.

Anket tekniği yüz yüze uygulanıyorsa anlaşılmayan sorular açıklanmalıdır. Anketin yazılı olarak uygulanması durumunda gerekli açıklamalar formun üzerinde yapılmalıdır.

Anketlerde yanıtlayıcının kimliğini ortaya çıkaracak maddeler (isim gibi) yer almamalıdır.

İyi bir anket hazırlayabilmek için yanıtlayıcıların demografik, sosyal ve kültürel özellikleri önceden bilinmelidir.

Anketler genelde, anketin amacını ve verilerin nasıl kullanılacağını anlatan kısa bir giriş paragrafı ile başlar.  Bazen bu bilgiler ankete iliştirilmiş bir kapak  mektubunda verilir. 

Giriş paragrafını, anketin nasıl doldurulacağını anlatan kısa kurallar takip eder.  Anketin başında insanlara güven vermek için toplanan verilerin gizli kalacağına dair bir ifadeye yer verilmelidir.

Giriş bölümümde ayrıca anketlerin teslimi ile ilgili bilgilere (nereye, ne zaman vs.) yer verilmelidir.

Bazen anket ile inanç, görüş, düşünce, tercih, ilgi v. s Bazen anket ile inanç, görüş, düşünce, tercih, ilgi v.s. gibi yapılarla ilgili veri toplamak istenilebilir. ölçülmek istenebilir. Bu durumda birkaç başlangıç sorusundan sonra asıl sorulara geçilir.

Araştırmacı çok bilgi toplamak amacıyla uzun anketler hazırlama yoluna gitmemeli, ankete katılma zorunluluğu olmayan bir kişinin işini mümkün olduğu kadar kolaylaştırmaya çalışmalıdır.

Ayrıca anketin başında kolay yanıtlanabilen sorulara yer verilmesi, yanıtlayıcıların kaçınabileceği soruların ise sona bırakılmasına dikkat edilmelidir.

Anketler birbirinden farklı yapıları yoklamaya yönelik ve farklı türlerdeki maddelerden oluştuğu için geçerlik ve güvenirlik çalışmaları ölçeklerde olduğu gibi yapılamamaktadır.

Ancak yine de anket formunun geçerlik ve güvenirliğin sağlanması açısından alınması gereken önlemler bulunmaktadır: Eğer mümkünse anket maddeleri daha önce toplanmış verilere, diğer anketlerin incelenmesine ve alan yazın taramasına dayanılarak hazırlanmalıdır Anket maddeleri hazırlanırken yanıtlayıcıların özellikleri ve anketin uygulanma koşulları göz önünde bulundurulmalıdır Anket maddelerinin anketin amacı ile tutarlı olmasının sağlanmalıdır Anketin görünüş geçerliği uzman görüşüne başvurularak alınmalıdır

Anketin nihai formu oluşturulmadan önce pilot uygulamanın yapılarak form üzerinde düzeltmelerin yapılması kapsamın yeterli olup olmadığı, maddelerin anlaşılıp anlaşılmadığı gibi noktaları aydınlatmada oldukça önemlidir.

Bazı durumlarda anket maddelerinin görüşme yolu ile ön uygulamaya tabi tutularak denenmesi yolluna da gidilmesi gerekebilmektedir.

Anketler ile toplanan veriler, veri türüne göre çeşitli yollarla analiz edilebilirler. Ancak uygulamada anketlerin daha çok yüzde, frekans, çapraz tablo ve betimsel analiz teknikleri kullanılarak analiz edildikleri görülmektedir.

Genel olarak posta ya da eposta yolu ile yapılan anketlerin dönüş oranının yüz yüze yapılan anketlere göre düşük olduğu bilinmektedir. Anket formları bu durumu göz önüne alınarak çoğaltılmalı ve yanıtlayıcılara ulaştırılmalıdır.