2011- 2012 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMASI KONU: Öğrenci Proje ve Performans Görevlerinin Hazırlanmasında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerinin Paylaşılması
Karşılaşılan güçlükleri analiz etmek ve çözüm önerilerimizi paylaşabilmek için öncelikle proje ve performans görevlerini açıklamanın gerekliliğine inanıyoruz. Genel tanımı itibariyle; PERFORMANS GÖREVİ Programda öngörülen eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, araştırma gibi öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve devinimsel becerilerini kullanmasını, geliştirmesini ve bir ürün ortaya koymasını gerektiren çalışmalar olarak tanımlanabilir. Öğretmen rehberliğinde yapılır.
Performans Görevi Nasıl Olmalı Performans Görevi Nasıl Olmalı? · Performans görevleri öğretmen gözetiminde verilmelidir. · Araştırma ve veri toplama hazırlıkları sınıf dışında gerçekleştirilebilir. · Ürünü oluşturma ve sonuçlandırma aşamaları sınıf içinde gerçekleştirilmelidir. · Öğrencinin performans görevini yaparken sergilediği performans, öğretmen tarafından gözlenebildiğinden süreç daha sağlıklı değerlendirilir.
Performans Görevi için yapılabilecek çalışmalar Deney yapma Önceden hazırladığı malzemelerle sınıf içinde bir ürün (poster, resim, el işi, vb.) ortaya koyma Sınıf içinde kompozisyon, öykü, şiir vb. yazma Yaptığı araştırmayı (röportaj, anket, gözlem, vb.) sınıf içinde sunma
PROJE GÖREVİ Öğrencilerin ilgi duydukları bir konuda ya da alanda, inceleme, araştırma, yorumlama, görüş geliştirme, yeni bilgilere ulaşma, özgün düşünce üretme ve çıkarımlarda bulunmaları amacıyla bireysel ya da grup olarak gerçekleştirdikleri, ve yazılı ya da çeşitli yollarla sundukları, performans görevlerine göre daha uzun süreli, etkinliklerdir.
Proje hazırlamada yapılabilecek çalışmalar · Koleksiyon oluşturma ve sınıflama (böcek, taş, yaprak, fotoğraf vb.) · Gözlem yapma (çevre kirliliği, su kaynaklarının kullanımı, bitki ve hayvanların yaşam süreçlerinin çeşitli açılardan gözlenmesi vb.) · Röportaj (Aile bireyleri, akrabalar, belli mesleklerdeki insanlar, gaziler, yerel yöneticiler vb.) · Tasarımlar (teknolojik icatlar, prototipler, maketler vb.) · Planlar ya da öneriler (gezi planı, mesleki öneri) · Yaratıcı drama (tiyatro, gösteri, vb.) · Yardım amaçlı çalışmalar (yaşlılara yardım, sokak çocukları ile ilgili çalışmalar vb.
Tüm çalışmalar raporlaştırılarak sunulur.
Projeler nasıl olmalı? Öğrencilerin sorunları ve ilgileri çerçevesinde seçilmeli Öğretmen, işbirliği ve rehber rolü üstlenmeli Öğrenci ürünleri üzerine odaklanmalı Öğrencileri yaratıcı, estetik ve bilgi yönünden zengin ürünler geliştirmeye teşvik etmeli Bulgular öğretmen ve sınıfın ötesinde bir izleyici grupla paylaşılmalı
Performans Görevlerinin ve Projelerin Olumlu Yanları Öğrencilerin problem çözme, okuduğunu anlama, yaratıcılık ve araştırma becerilerini geliştirir. Sosyal becerileri geliştirir Bağımsız çalışma/düşünme becerilerini geliştirir Özgüveni ve özsaygıyı arttırır Öz disiplini arttırır, sorumluluk duygusunu geliştirir Kişisel yetenek ve ilgilerin keşfedilmesine yardımcı olur Akademik standartlara ve amaçlara yöneltir Disiplinler arası bağlantılar kurmayı sağlar Konunun derinlemesine incelenmesine olanak sağlar Çalışma alışkanlıklarını geliştirir Öğrenme sürecini hızlandırır ve zenginleştirir Öğrenileni pekiştirir; öğrenme güçlüğü çeken çocuklara destek sağlar Zamanı doğru kullanmayı öğretir Akademik başarıyı arttırır Öğrenmenin okul dışında da gerçekleştiğini öğretir Velileri çocuklarıyla ilgili olmaya ve sürece katılmaya teşvik eder Teknolojiyi kullanma fırsatı sağlar; yeni materyalleri öğrenmeye yardımcı olur.
PERFORMANS VE PROJE GÖREVLERİNİN UYGULANMASINDA KARŞILAŞILAN GÜÇLÜKLER
Öğretmenlerin konuya yeterince hakim olmamaları nedeniyle rehberlik yapamaması Kullanılacak malzemelerin maliyetinin veli tarafından külfet olarak görülmesi veya temin edilmemesi Performans görevlerinin internet üzerinden hazır olarak elde edilmesi ve üretkenliğin köreltilmesi Öğrenci katkısının az olması ve çalışmaların veliler tarafından hazırlanması İçerik yerine biçimin ve görselliğin ön plana çıkarılmaya çalışılması Zaman alıcı olması, öğrencilerin okul dışı zamanlarını planlamakta güçlük çekmesi. Alt bilgileri eksik,aile içindeki eğitimi yeterince alamamış,hayal gücünden yoksun ya da kelime dağarcığı yetersiz öğrencilerin üretkenlik konusunda akranlarından geri kalıyor olması. Öğrencilerin tek bir konuya yönlendirilerek,ilgisi dışında bir görevi yerine getirmek zorunda bırakılması. Öz değerlendirme ya da akran değerlendirme çalışmalarını yapacak yetkinliğe sahip olmayan öğrencilerle çalışılmak zorunda kalınması
Bu güçlüklerin giderilmesi için öncelikle Performans Görevlerinin ve Projelerin Uygulanmasında Dikkat Edilmesi Gerekenlere göz atmalıyız.
KARŞILAŞILAN SORUNLARI GİDERMEDE ÖĞRETMEN- VELİ VE ÖĞRENCİLERİN SORUMLULUKLARI
ÖĞRETMENE DÜŞEN GÖREVLER: · Önerilecek Performans görevlerinin ve projelerin öğrenci düzeyine uygun olmasına dikkat edilmesi · Performans görevlerinin ve projelerin belirlenmesinde okulun bulunduğu çevrenin dikkate alınması, · Velileri masrafa zorlayacak performans görevlerinin ve projelerin verilmemesi · Performans görevlerinin ve projelerin öğrencilerin ilgilerine ve öğrenme ihtiyaçlarına/eksikliklerine yönelik olarak belirlenmesi · Her öğrencinin aynı görevi alması için zorlanmaması. · Bir veya birkaç ders için öğrencinin kendisi tarafından belirlenen hedefler doğrultusunda yaptığı uygulamalar ve diğer çalışmalar arasından seçtiği veya tüm çalışmalarının toplandığı, öğrencinin kendi gelişimini, öğretmen ve velinin de öğrencinin gelişimini izlemesine ve değerlendirmesine olanak sağlayan dosya olan ÖĞRENCİ ÜRÜN(SEÇKİ) DOSYASI nın hazırlatılması.
Öğrenci ürün (seçki) dosyalarının yararları 1 Öğrenci ürün (seçki) dosyalarının yararları 1. Planlı ve titiz çalışma alışkanlığı kazandırır. 2. Öğrencinin kendi gelişimini izlemesi açısından faydalıdır. 3. Öğretmenin ve velinin, öğrencinin hem gelişim sürecini hem de ortaya koyduğu ürünleri inceleyebilmesini sağlar. 4. Öğrencinin kendi koyduğu hedeflere ulaşıp ulaşamadığının denetlenmesine olanak verir. 5. İlgi ve yeteneklerin keşfine imkan sağlar. 6. Ailelerin sürece katılımını sağlar. 7. Sorumluluk bilinci kazandırır.
VELİLERE DÜŞEN GÖREVLER: · Sürece maddi ve manevi destek sağlamalıdır VELİLERE DÜŞEN GÖREVLER: · Sürece maddi ve manevi destek sağlamalıdır. · Öğrencisi için gerekli çalışma koşullarını hazırlamalıdır. · Öğrencinin çalışmasında ona sadece rehberlik etmeli ama çalışmanın öğrencisinin özgün ürünü olmasını engellememelidir.
ÖĞRENCİLERE DÜŞEN GÖREVLER: · Öğretmeninin rehberliğine değer vermelidir. · Verilen yönergeleri takip ederek,planlı çalışmalıdır. · Bu çalışmanın kendi gelişimi üzerindeki etkisine inanmalı ve çalışmalarını bu bilinç içinde yapmalıdır. · Aldığı sorumluluğu yerine tam olarak getirmelidir. · Hazıra konmaktan kaçınmalı, interneti sadece bilgiye ulaşma aracı olarak kullanmalıdır.
SÜREÇTE MEYDANA GELEBİLECEK SORUNLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI
1. Yönergelerin yeterince açıklayıcı olmaması 1. Yönergelerin yeterince açıklayıcı olmaması. Çözüm; öğretmenin hazırladığı yönergede 2009/37 sayılı genelgeyi de inceleyerek, açıklayıcı ve yönlendirici bir yönerge hazırlaması. 2. Öğretmen-veli- öğrenci bir bütün olarak bu süreçte görev almalıdır. Birinin eksikliği bile ortaya konacak üründe yoksunluğa neden olacaktır 3. Süreç tamamlanmadan öğretmenlerin rehberlik çalışmalarında bulunması ve süreci yakından takip etmeleri. 4. Değerlendirme yaparken yaşanan sorunlar;
Değerlendirme sürecinde görülebilecek hatalar · Değerlendiriciden Kaynaklanan · Halo etkisi · Öznellik hatası · Tanımama hatası · Zıtlık hatası · Karşılaştırma hatası · Önyargı · Abartma veya yumuşatma hatası · Sabit tepki hatası · Bellek etkisi
Değerlendirme Sürecinde Görülebilecek Hataları Azaltmak İçin NelerYapılabilir? 1. Değerlendiricilerin eğitilmesi 2. Birden çok değerlendirici kullanılması 3. Uyumu yüksek değerlendiricilerin kullanılması 4. Değerlendirme ölçeklerinin kullanılması 5. Puanlamanın olabildiğince ayrıntılı (analitik) yapılması 6. Davranışsal ölçütlerin somutlaştırılması
5. Ölçme Araçlarının Geliştirilmesinde Sorunlar, Öneriler Ölçme araçları düzenlenirken başlıca iki sorun karşımıza çıkıyor. Bunlar: Ölçme araçları öğretmen tarafından tek başına mı geliştirilecek? Öğretmen, başkaları tarafından geliştirilen (!) ölçme araçlarını mı kullanacak? Öneri: Okul, il veya ilçe düzeylerinde zümre öğretmenlerinin birlikte geliştirdikleri ölçme araçlarının kullanılması gerekir. Özellikle de öğretmen kendi sınıf düzeyini bilerek ölçme aracını kendisi üretmelidir.
6. Ölçme Araçlarının Puanlanmasında Sorunlar, Öneriler Mevcut ölçme araçlarında, tüm ölçüt davranışların eşit ağırlıklı olduğu kabul edilmektedir. Bir performansın ortaya konmasında alt ölçüt davranışların eşit ağırlıkta olması mümkün değildir. ÖNERİ: Görgül çalışmayla (regresyon, vb.), performansın alt ölçütlerinin ağırlıklarının belirlenmesi ve puanlamanın bu ağırlıklar dikkate alınarak yapılması gerekir.
7. Ölçme değerlendirmenin eksik kalan yanları, öneriler Öğrencinin öğretmeni değerlendirmesi Velinin öğrenciyi değerlendirmesi Velinin öğretmeni değerlendirmesi Öneri: Bu konuda gerekli eğitim çalışmalarının yapılması, ölçme değerlendirme araçlarının geliştirilmesi, mevcut ölçme değerlendirme araçlarından yararlanılması gerekir
8.Kazanımlarla ilgili sorunlar, öneriler Kazanım: Öğrenme süreci içerisinde planlanmış ve düzenlenmiş yaşantılar yoluyla öğrencinin kazanması beklenen bilgi, beceri, tutum ve değerlerdir. Tipik davranışların ölçülmesi ve değerlendirilmesi (okula, derse, öğretmene ilişkin tutumlar; ilgiler; kişilik özellikleri –sorumluluk, benlik algısı, vb.)
9. Mevcut karnelerle ilgili sorunlar, öneriler Türkçe=85 (veya 4) puan ne anlama gelir? Türkçe dersinde öğrencilerin sahip olması gereken çok çeşitli beceriler (okuduğunu anlama, dinleme, konuşma, yazma vb.) vardır. Tüm becerilerin tek bir puanla ifade edilmesi alt becerilerin bu puanla temsilini ortadan kaldırmaktadır. Öneri: Karnelerin bu becerilere uygun olarak yeniden düzenlenmesi gerekir.