AB MÜKTESEBATINDA GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
ERASMUS+ GENEL TANITIMI
Kilis 7 Aralık Üniversitesi Dış İlişkiler Ofisi Erasmus Birimi
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Okuldan İşe Geçiş – Son Eğilimler
KADIN İSTİHDAMINA YÖNELİK AB POLİTİKALARI
Oğuz KARADENİZ Pamukkale Üniversitesi
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
İŞGÜCÜ PİYASASI.
TRABZON ÇALIŞMA VE İŞ KURUMU İL MÜDÜRLÜĞÜ
1 TEDARİKÇİLER İÇİN AB REACH TÜZÜĞÜ BİLGİLENDİRMESİ Mart 2008.
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
İşsizlik Sigortası Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Finlandiya’da Sosyal Güvenlik Politikası Oluşturma
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
SOSYAL POLİTİKA VE İSTİHDAM
Esnek Çalışma ve Kadın İşgücü
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
ILO Çokuluslu Şirketler ve Sosyal Politikaya ilişkin İlkeler Üçlü Bildirgesi.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
ERK İSG&İK – –
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Martin Oder, LL.M. OECD/SIGMA “İmtiyazlar ve Kamu Özel Sektör.
İzmir İktisat Kongresi 30 Ekim – 1 Kasım Ekonomik büyüme tek başına kadınları da kapsayıcı kalkınma için yeterli değil Örnek: Türkiye Ekonomik.
Türkiye’de Kayıt Dışılık
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
Avrupa Birliği Sosyal Politikası Kadın-Erkek eşitliği
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI TÜRKİYE İŞ KURUMU SAKARYA İL MÜDÜRLÜĞÜ ENGELLİLERE YÖNELİK İSTİHDAM FAALİYETLERİ.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-5
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Bilgilendirici Not: AB’de Kamu İhale Düzenlemeleri ve Uygulamaları.
Sendikaların İşlevleri
İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
Dünya Ekonomik Forumu Küresel Cinsiyet Eşitsizliği Raporu 2015 ÇALIŞMA HAYATINDA 100 KADINDAN 37’si ÇALIŞIYOR Bu veri ile 125 ülke arasında Türkiye.
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU.
Mesleki Anlamda Geçici İş İlişkisi Emek Piyasasına Sağlayacağı Katkılar Düzenleme Getirilmesi Gerekliliği Özel İstihdam Büroları Derneği Yönetim Kurulu.
Eşitlik İlkesini Uygula
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
ADIMDA DAHA DÜZENLİ ÇALIŞMA KOŞULLARI. Herşey senin elinde… İşyerini büyütmek Üretimini artırmak Yeni teknolojiler getirmek ve İŞYERİNİ DAHA DÜZENLİ.
TÜRKİYE’NİN NÜFUS YAPISI VE BEKLENTİSİ Ak Parti Sosyal İşler Başkanlığı Prof. Dr. Nükhet HOTAR
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİNİN DESTEKLENMESİ
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-6
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
Sendikaların İşlevleri
AYRIMCILIK.
6661 SAYILI KANUN İLE GELEN DESTEK ÖDEMESİ
HAZIRLAYANLAR: SELİN AKTÜRK DİLEK AKBULUT
“Gizlilik, Bireysel Haklar, Kişisel Verilerin Korunması”
2018 Yılında Uygulanacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar
İstihdam Paketi İle İşyerlerine Getirilen Teşvikler, İşsizlik Sigortası Düzenlemeleri ve İŞKUR Faaliyetleri Prof. Dr. Cem KILIÇ Gazi Üniversitesi.
OTP kapsamında Üye Devletlerin asli yükümlülükleri
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Çok tehlikeli sınıfta yer ve ondan fazla işçi çalıştıran işyerlerinde işverenlerin ödediği işsizlik sigortası primi 3 yıl süreyle %2’den %1’e düşürülmüştür.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
İSTİHDAM TEŞVİKLERİ.
Sunum transkripti:

AB MÜKTESEBATINDA GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ Prof. Dr. Nurhan Süral sural@metu.edu.tr Ankara, 25 Ocak 2013

19 Kasım 2008 tarih ve 2008/104/EC sayılı AB Geçici İş Direktifi 5 Aralık 2008 – Yayım tarihi 5 Aralık 2011 – İç hukuka aktarmada son tarih

DİREKTİFİN AMACI (m. 2) Geçici çalışanların korunması; Eşit muamele ilkesinin sağlanması, geçici istihdam bürosunun işveren olarak tanınması, geçici çalışmanın kalitesinin yükseltilmesi; Esnek çalışma modellerinin geliştirilmesi ve istihdam yaratılması.

İş sözleşmesi/iş ilişkisi TEMEL KAVRAMLAR Geçici çalışan İş sözleşmesi/iş ilişkisi Belirsiz süreli/ belirli süreli/ kısmi süreli Geçici çalışma Geçici istihdam bürosu (asıl işveren) Gerçek/tüzel kişi Kamu/özel Ekonomik faaliyette bulunmak; kazanç gayesi aranmaz Kullanıcı işletme (geçici işveren) Gerçek/tüzel kişi Kamu/özel Ekonomik faaliyette bulunmak; kazanç gayesi aranmaz

DİREKTİFİN KAPSAMI ÖRNEK: Geçici istihdam bürosunca istihdam olunan bir muhasebecinin ‘geçici’ çalıştırılmak üzere kullanıcı işletmeye devri

DİREKTİF KAPSAMINA GİRMEYEN HALLER Bir işletmede çalışan bir muhasebecinin aynı holding bünyesinde veya aynı şirketler topluluğuna bağlı bir diğer işletmeye geçici devri; Bir işletmede çalışan bir muhasebecinin farklı bir işletmeye geçici devri; Bir geçici istihdam bürosunca istihdam olunan bir muhasebecinin ‘sürekli’ çalışmak üzere kullanıcı işletmeye devri.

DİREKTİF KAPSAMI DIŞINDA TUTULABİLECEK HALLER (DEROGASYON İMKANI [m Geçici çalışanın kullanıcı işletmeye mesleki eğitim, uyum eğitimi veya yeniden eğitim alma amaçlı devri ÖRNEK: Geçici işe aracılık da yapan bir hayır kuruluşunun, bir engelliyi veya eski hükümlüyü iş öğrenmek amaçlı devri AMAÇ: Geçici çalışanların kamu fonlarından da yararlanmaları sağlanarak, istihdamlarını ve mesleki uyumlarını kolaylaştırmak

EŞİT MUAMELE İLKESİ (m. 5/1) Kullanıcı işletmede yürürlükte olan, Hamile ve emzikli çalışanlara, çocuk ve gençleri korumaya; Kadın– erkek eşitliğine, cinsiyet, ırk veya etnik köken, din, inanış, özürlülük, yaş veya cinsel yönelim temelinde ayrımcılıkla mücadeleye; dair kurallar geçici çalışanlara da uygulanacaktır

GENEL ÇALIŞMA KOŞULLARI (m. 3/1f) Çalışma süresi, fazla çalışma, ara dinlenmeler, gece çalışması, bayramlar, genel tatiller; Ücret Kriter (m. 5/1): Geçici çalışan aynı işi yapmak üzere kullanıcı işletme tarafından doğrudan işe alınsaydı

GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİNE GETİRİLEN YASAK VE SINIRLAMALAR ‘Haklı’ olması için yasağın/sınırlamanın, geçici çalışanların korunmasına; iş sağlığı ve güvenliği gereklerine; işgücü piyasalarının düzenli işleyişine; kötüye kullanmaların önlenmesine yönelik olması (m. 4/1). Geçici istihdam bürolarının izne tabi tutulmaları, tescil zorunluluğu ve denetimlerine dair iç hukuk kuralları, yasaklama veya sınırlama olarak nitelendirilemez (m. 4/4).

GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ – UYGULAMA (1) AB Komisyonunun 2006 tarihli 21. Yüzyılın Zorluklarına Karşı İş Hukukunun Modernleştirilmesi Yeşil Kitabı: Geçici iş ilişkisi, Avrupa iş piyasalarının artık yerleşik bir özelliği olduğunu belirtmiştir. (Green Paper ‘Modernising labour law to meet the challenges of the 21st century’, COM (2006)708 final)

GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ – UYGULAMA (2) AB’de 2012 yılının üçüncü çeyreğinde genç (15-24 yaş) işsizliği oranı (%22.7), yetişkin işsizliği oranının (%9.2) iki katından fazladır. AB’de ekonomik krizde yeni işe almaların %50’si geçici iş sözleşmesi yoluyla gerçekleşmiştir. Bu oran, 20-24 yaş arası gençlerde %60’a yükselmektedir. Bu oran kimi ülkelerde daha da yüksektir: Slovenya, Portekiz, İspanya, Polonya ve İsveç’de işe yeni alınan gençlerin %70’i geçici iş sözleşmesi ile işe alınmışlardır. Almanya, Hollanda, İsveç, Avusturya ve Slovenya’da geçici çalışanlara sağlanan mesleki eğitim ve öğretimin, geçici işten daha iyi bir işe geçişi kolaylaştırdığı gözlemlenmiştir. Almanya’da toplam çalışanların %15’ini geçici çalışanlar oluşturmuştur. (AB Komisyonu: Flexible working time arrangements and gender equality: A comparative review of 30 European countries, Lüksemburg 2010; Employment and Social Developments in Europe 2011, Lüksemburg 2012)

GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ – UYGULAMA (3) 3 Mart 2010 tarihli Avrupa 2020 İstihdam Stratejisi: 20-64 yaş arası nüfus için %75’lik istihdam oranı 5 Aralık 2012 tarihli Genç İstihdamı Paketi

GEÇİCİ İŞ İLİŞKİSİ – UYGULAMA (4) AB 2012 Türkiye İlerleme Raporu: ‘İşgücü piyasasının mevcut işsizlerin yanısıra her yıl demografik olarak işgücü piyasasına girmek isteyen bir milyon yeni çalışanın iş taleplerini karşılaması gerekmektedir. Aşırı koruyucu mevzuat, işverenlerin yeni istihdamdan kaçınmalarına neden olmaktadır. Güçlü ekonomik gelişme, istihdam artışına, işsizliğin azalmasına neden olmuştur.’

Belirli süreli iş sözleşmesi ve geçici iş düzenlemeleri; OECD ÖLÇÜMLEME MODELİ Belirli süreli iş sözleşmesi ve geçici iş düzenlemeleri; Belirsiz süreli iş sözleşmesiyle çalışanların işten çıkarılma süreci ve maliyeti; Toplu işten çıkarmalar.

OECD TÜRKİYE ANALİZİ (1) Türkiye, geçici işi en katı düzenleyen OECD ülkesidir. Geçici işe ve geçici istihdam bürolarına dair sınırlamaların ve yasakların kaldırılması, hükümetin kayıtdışılığı azaltma çabalarına da katkı sağlayacaktır. Belirli süreli işin ve geçici işin gereği gibi düzenlenmemesinin sonucu olarak, yarı-formel bir sektör (kayıtlı işletmelerin kayıtlı işgücünün yanısıra piyasadaki dalgalanmalarla baş edebilmek için kayıt dışı işçi çalıştırması) doğmuş, işverenler istihdam yaratmaktansa mevcut çalışanlarına fazla çalışma yaptırmayı tercih etmişlerdir.

OECD TÜRKİYE ANALİZİ (2) Geçici İş İlişkisinin Özel İstihdam Büroları Vasıtasıyla Kurulması Hakkındaki Kanun Taslağı, geçici çalışanların sürekli çalışanlara oranının %20’yi aşmaması, geçici çalışanlara sürekli çalışanlarla aynı ücretin ödenmesi ve geçici çalışmaya 12 aylık üst sınır getirilmesi nedenleriyle, diğer OECD ülkelerindeki düzenlemelere kıyasla daha katıdır. OECD Economic Surveys: Turkey 2012

SONUÇLAR (1) Geçici iş, çalışanların, işverenlerin, işsizlerin ve kayıtdışı çalıştırılanların lehine işleyebilecek bir esnek çalışma modelidir. Ekonomik kriz döneminde Avrupa’da en çok başvurulan istihdam biçimi, geçici iş olmuştur. Türkiye, esnek çalışma modellerini ve bu çerçevede geçici işi en katı düzenleyen OECD ülkesidir.

SONUÇLAR (2) Aşırı koruma ve suistimalleri önleme refleksi ile kural koymanın sonucu ‘katı esneklik’tir. Bu nedenledir ki esnek çalışma modellerine dair kurallarımız ‘uygulanamaz’ boyutlardadır. İş Kanununun 7. maddesinde düzenlenen ‘geçici iş’, AB Geçici İş Direktifi anlamında ‘geçici iş’ değildir. Geçici işin uluslararası normlara uygun düzenlenmesine ve geçici istihdama aracılık edecek bürolara karşı çıkmak, geçici çalışanların hukuki korumadan yoksun bırakılmalarına, kayıtdışılığa, işsizliğe, özellikle de kadın ve genç işsizliğine destek vermektir.

SONUÇLAR (3) Geçici işi ve belirli süreli işi liberalize etmemiz gerekmektedir. Liberalizasyonun istihdamın artırılmasına ve çalışma yaşamının dinamizmine olumlu katkıları olacaktır. Geçici iş konusunda bir yasal düzenlemeye varmamızın üç temel koşulu vardır: Çatışma değil, uzlaşı dilinin kullanılması; Sosyal diyalog; İstihdamı ve işletmelerin rekabet gücünü artırma odaklı olmak.