HAK MIDIR? OTENAZI GIRIS TARTISMA YONTEM SONUC BULGULAR KAYNAKCA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Makale Değerlendirme Çalışması
Advertisements

Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Olaylarda Mağdurların Ruh Sağlığı Boyutu
ZABİT ADAYLARININ GEMİ İŞLETMESİ VE GEMİ TİPİ TERCİHLERİ
HEMODİYALİZDE KALİTE ANKETİ Kriter belirleme ve mevcut durum
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
Hoşgeldiniz HEM. YAŞAR IŞIK HASTA HAKLARI İLETİŞİM BİRİMİ HEMŞİRESİ
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
Araştırma Geliştirme Şube Müdürlüğü
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
HASTA HAKLARI BİRİM FAALİYETLERİ
Pratisyen Hekimlerin Hukuksal Sorunları --- Av
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar:
1www.turkegitimsen.org.tr Şuayip ÖZCAN Türk Eğitim – Sen Genel Başkanı ÖĞRENCİLERİN, EĞİTİM VE EĞİTİM SORUNLARINA BAKIŞI.
HASTA HAKLARI MUSTAFA ÇALIŞKAN.
Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
HASTA HAKLARI.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
NEDEN TIP FAKÜLTESİ. Derya SEZEN. , Aysun KELEŞOĞLU. , Emine KARAHAN
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
BAKANLIK HASTA HAKLARI UYGULAMALARI VE
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
26 EKİM HASTA HAKLARI GÜNÜ
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
BALIKESİR DEVLET HASTANESİ EVDE BAKIM BİRİMİNDEN FAYDALANAN HASTALARIN SOSYO DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ VE MEMNUNİYET DURUMLARININ BELİRLENMESİ   S.Türker*,
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
PALYATİF BAKIMIN ORGANİZASYONU
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ AİLE HEKİMLİĞİNİ NE KADAR TANIYOR? Beyza Boğa*, Merve Ayşe Atmaca*, Uğur Can İzlimek*, Kadir Özmen**, Nagihan Külahlıoğlu**,
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Tutuklu ve Hükümlü Ergenlerde Madde Kullanımı Özellikleri
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
BİR ORGAN BİR HAYAT.
Pratisyen Hekimlerin Hukuksal Sorunları  Her ne kadar sağlık hizmeti denildiğinde ilk aklımıza gelen hasta ve hekim ilişkisi olsa da bu ilişkide;  Devlet.
YENİ DOĞAN BEBEKLERİN YOĞUN BAKIMA ALINMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
HANGİ ÖĞRENİM SİSTEMİ DAHA MEMNUN EDİCİ?
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
Tıbbı insanlığın hizmetine sunmak, kişiler arasında herhangi bir ayrım yapmadan beden ve ruh sağlığını korumak ve iyileştirmek, hastaların acılarını dindirmek.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BESLENME BİLGİ DÜZEYLERİ VE VÜCUT KİTLE İNDEKSİ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? İbrahim N. I. Abuawad1, Muhammed Abdullayev1,
FP 6-TRAMS PROJESİNİN SAĞLIKLI YAŞAMI DESTEKLEME BİLİM OFİSİ PAYLAŞIM TOPLANTISI SCIENCE SHOP ON EMPOWERMENT OF HEALTHY LIFE SKILLS Yard. Doç.
Okulda Yönetime Ve Karara Katılım
GİRİŞ BULGULAR YÖNTEM SONUÇ

GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
TIP ÖĞRENCİLERİNDE DERSLERE KATILIMI ETKİLEYEN FAKTÖRLER İnsan hayatının yegâne bekçisi olan doktorların şüphesiz ki nitelikli bir eğitim almaları hem.
GRUP İNCİ Enes Baki BİLECAN Büşra YILMAZ, Erdal DEMİR, Güldeniz ÇETİN,
ACİL SERVİS HİZMETLERİNDE ADLİ RAPOR UYGULAMALARI MODEL FORM ÖNERİSİ
3-BULGULAR 1-GİRİŞ 2-YÖNTEM2-YÖNTEM Araştırma kesitsel olarak yapılmıştır. Çalışma Eylül ayı 2012’de Erzurum merkezde yapılmıştır. Çalışmanın evreni Erzurum’un.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
Hatice Şimşek Keskin***
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
HEMŞ.MELİKE ÇELİK DOÇ.DR.ÖZLEM UĞUR DOÇ.DR.EZGİ KARADAĞ
Sunum transkripti:

HAK MIDIR? OTENAZI GIRIS TARTISMA YONTEM SONUC BULGULAR KAYNAKCA Sunanlar: Merve ERDOĞAN, Esra ÇETİN, Süreyya YAZICIOĞLU Hazırlayanlar: Cansu ELİBOLLAR, Rabia Gülsüm AYDIN Danışman: Doç. Dr. Hamit ACEMOĞLU GIRIS Araştırmaya katılan öğrencilerin ötenazi hakkındaki bilgi ve düşüncelerine bakıldığında, öğrencilerin %70’inin ötenazi hakkında yeterli bilgi sahibi olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin %82,5’i ötenaziyi hastanın kendi ölümünü istemesi şeklinde tanımlarken,%12,5’i intihar,%5’i cinayet olarak tanımlamaktadır. Öğrencilerin ötenazi uygulamasıyla ilgili düşünceleri: %55’i doğaya, yaratana karşı gelmek,%20’si cinayet,%10’u hasta hakkı ve %15’i ise tıbbi bir uygulama şeklindedir..%47,5’i beyin ölümünün gerçekleşmesi,%30’u şiddetli acı veren ölümcül hastalığının olması ,%2,5 yatağa bağımlı olup kendi ihtiyaçlarını karşılayamaması,%20’si ise hastanın ötenazi istemesi durumunda ötenaziyi uygun bulmuştur.. Öğrencilerin %50’si miras,%38,5’i ailenin tedavi masraflarından kurtulmak istemesi,%11,5’i ise sağlık personelini tembelliğe itmesi gibi durumlarda istismar edilebileceğini düşünmektedir. Ötenazi, Grekçe Eu (iyi, güzel) ve Thanatosis (ölüm) sözcüklerinden oluşmuş olup, "acısız ölüm " anlamına gelir (1). Tıbbi olarak da tıbbın elinde bulundurduğu olanaklarla iyileştiremediği ve nitelikli bir yaşam da sağlayamadığı hastaların yaşamlarının, içinde bulundukları belli koşullarda ve biçimde sona erdirilmesi olarak tanımlanmaktadır (2). Bu tanımlamalardan ötenazinin hekimleri ilgilendiren bir konu olduğu anlaşılmaktadır. Bu amaçla tıp fakültesi öğrencilerinin ötenaziye bakış açılarını belirlemek için araştırma yapılmıştır. Böylece hekim adaylarının ötenazi ile ilgili farkındalığını artırmak ve mesleki hayatlarında karşılaşabilecekleri durumlar hakkında yardımcı olmak hedeflenmiştir. YONTEM TARTISMA Bu araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin büyük bir kısmı ötenazinin kendisine, ailesine ve yakınlarına uygulanmasını istememektedir. Ayrıca yasal düzenlemeler olsa dahi bu uygulamada görev almak istememektedirler. Ötenazi ile ilgili sonuçların böyle şekillenmesinde toplumdaki dini inançların, ahlaki değerlerin ve sosyal yapının rolü büyüktür. Dar bir çerçevede yapılan bu araştırmada durum böyleyken Türkiye genelinde ötenazi nasıl karşılanıyor? T.C. Anayasası’na göre ötenazinin pasif şekli de aktif şekli de yasal değildir (3). Öğrencilerin ötenazinin yasallaştırılmasıyla ilgili düşünceleri anayasamızla çelişmemektedir. Fakat ötenazinin yasallaştırılmasını isteyenler de bulunmaktadır. İngiliz filozof ve yazar Francis Bacon ötenazi fikrini ortaya atan ilk kişidir (4). Dünya genelinde ise bazı ülkelerde (Hollanda, Belçika) ötenazi yasalken, bazılarında da Türkiye’de olduğu gibi yasal değildir (5). Kesitsel tipte olan bu çalışma Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde okuyan 40 öğrenci ile 2012 yılının Eylül ayında yapılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen 13 sorudan oluşan anket formu ile toplanmıştır. Veriler SPSS18 programında analiz edilmiştir. BULGULAR Tablo 1. Tıp fakültesi öğrencilerinin ötenazi hakkındaki görüşleri. Düşünceler Evet Hayır   n % İnsan, gerçekten de iyileşemez bir hastalığa yakalandığı zaman, yaşamından vazgeçme hakkına sahip olup olmaması 9 22,5 31 77,5 Hasta yakını, iradesini açıklayamayacak kadar hasta olan hastanın yerine ötenazi kararı vermeye yetkisi 2 5 38 95 Dini inançların ötenazi üzerinde etkisi Kendiniz için ötenazi yapılmasını isteme durumu 12,5 35 87,5 Yakınınız için ötenaziye izin verme 1 2,5 39 97,5 Terminal dönemdeki hastaların ötenazi hakkı 18 45 22 55 Ötenazinin yasallaştırılma durumu 7 17,5 33 82,5 Yasal düzenlemeler yapıldığı taktirde ötanazi eyleminde görev alınıp alınmaması 14 26 65 Ötenazi yasal olarak uygulanmaya başlansa istismar edilme durumu 36 90 4 10 SONUC Bu araştırmada, tıp fakültesi öğrencilerinin ötenazi ile ilgili düşünceleri belirlenmiş ve genel olarak öğrencilerin ötenaziye olumsuz baktıkları görülmüştür. Görüşlerde cinsiyetler arası fark bulunmamıştır. Ötenazi uzun zamandan beri tartışılan bir konudur. Ötenazi sadece sağlık çalışanlarınca değil tüm herkesçe tartışılması gereken bir konudur. Verilecek bir ötenazi kararı kişi ve yakınlarının hayatını önemli derecede etkileyeceği için karar verilmeden önce dini, felsefi ve hukuki yönleriyle tartışılmalıdır KAYNAKCA Gündüz T, Öner S, Çınar T, Din H. Hekimler Ötenaziyi Savunuyorlar mı?, Adli Tıp Bülteni, 1996;l(2):82-8. (2) Tez (Yüksek Lisans)--Çukurova Üniversitesi, Adana, 2005. (3) 1981 Anayasası'nın 17. maddesi (4) ” (Encyclopedia of Bioethics p.1425) (5) “Places in the World Where Euthanasia or Assisted Suicide are Legal ”,http://www.euthanasia.com/euthanasiamap.html