Kariyer Danışmanlığında Nitel Yöntemler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uygulama: Bir kitap olarak HAYATIM
Advertisements

Çocuğunun Koçu olarak Aile
Danışmanlık Becerileri I
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Danışma Kuramları I & II
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
5. BÖLÜM GELİŞİMSEL YAKLAŞIMLAR
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
9.Bölüm Kariyer Eğitim Programları
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
21.Yüzyılda Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
REHBERLİK DERSİ III.
GENOGRAM NEDİR ? Özellikleri; Şekiller kullanılarak ifade eder.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
GÖRÜŞME AŞAMALARI.
Sevgili Öğrencilerimiz ;
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
DEĞERLERİM VE MESLEĞİM
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
DÜZCE ANADOLU SAĞLIK MESLEK LİSESİ Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi Seyhan ÖZCAN Okul Psikolojik Danışmanı “VERİMLİ” ÇALIŞIYOR MUYUZ? 2014.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
İYİLİK HALİ YILDIZI MODELİ ve KENDİ YAŞAM KOÇUMUZ OLMAK
Mentör Öğretmenlik.
Eğitimin ve Toplum.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
DİĞER TUTUMLAR.
Probleme Dayalı Öğrenme
Öğrenme Kaynakları: Okul, Aile, Toplum BÖLÜM 3 Gerek yetişkinler gerekse çocuklar en iyi “yaparak” öğrenirler. Bu nedenle, sosyal bilgiler programı,
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI HİZMETLERİ. Meslek Nedir? Meslek, kişilerin belli bir eğitimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”. Verimli ders çalışma amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Verimli ders çalışmak sadece ders.
Mesleki Rehberlik - I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ÖĞRENME ORTAMINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Programdan Sorular.
Bireyi tanıma ve teknikleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
REHBERLİK DERSİ III.
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
KİŞİSEL / SOSYAL REHBERLİK
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
Sunum transkripti:

Kariyer Danışmanlığında Nitel Yöntemler Kariyer Stili Değerlendirmesi Binnur Yeşilyaprak

Kariyer danışmanlığında değerlendirmenin amaçları Danışmanlar, danışanların ihtiyaçları hakkında daha fazla şey öğrenebilirler (mesleki karar verme becerileri, mesleki olgunluk, mantıkdışı inançları gibi) Danışmanlar danışanların ilgi, yetenek, beceri, değer ve kişilik gibi özellikleri hakkında daha fazla bilgi edinebilirler. Danışanlar kendi ilgileri, becerileri, yetenekleri, mesleki değerleri, kişilik tipleri hakkında daha fazla bilgi edinebilirler Danışmanlar bireylerin ve grupların mesleki olgunluk, karar verme becerileri, mesleki kararsızlık gibi süreçlerdeki ilerlemelerini belirleyebilirler. 

Değerlendirme yaklaşımlarının sınıflandırılması (Nicel-Objektif Değerlendirme) Formal Değerlendirme (Nitel Değerlendirme) İnformal Değerlendirme Klinik Değerlendirme

Pozitivist kuramların varsayımları: Geçerli ve güvenilir araçlar kullanılırsa insan davranışları objektif bir şekilde ölçülebilir. İnsan davranışı onun oluştuğu bağlamın dışında araştırılabilir. Araştırma süreci değerlerden bağımsız olmalıdır. Eğer araştırmacının değerleri sürece karışırsa sonuçlar hatalı olur. Neden sonuç ilişkileri belirlenebilir. 

Pozitivist kuramların varsayımları: (devam) Eğer random örnekleme, geçerli ve güvenilir araçlar kullanma, araştırmacının değerlerinin sonuçlara minimal etkisi gibi belirli koşullar karşılanırsa araştırma sonuçları benzer koşullardaki diğer insanlara genellenebilir. Kariyer danışmanları objektifliklerini korumalı, geçerli ve güvenilir araçlar kullanmalı ve çalışmaları ampirik araştırmalara dayanmalıdır

Postmodern kuramların varsayımları: İnsan davranışları lineer (doğrusal) değildir bu nedenle objektif bir şekilde incelenemez. Neden sonuç ilişkileri belirlenemez İnsanlar fonksiyonda bulundukları bağlamın dışında incelenemez. Araştırma bulguları genellenemez.

Postmodern kuramların varsayımları: (devam) Araştırma değerlerden bağımsız bir süreç değildir. Gerçekte araştırmacının değerleri araştırma sürecinin rehberi olmalıdır. Öğrencilerin anlattıkları öyküler en doğru veri kaynağıdır.

Postmodern kuramların varsayımları: (devam) Araştırma amaçtan bağımsız değildir. Kariyer danışmanları danışanların öyküleri üzerine odaklanır, nitel değerlendirme yöntemlerini kullanırlar ve danışanlarına onların fonksiyonda bulundukları bağlama ilişkin algıları üzerine temellenen mesleki amaçları için yardım ederler.

İnformal (nitel) değerlendirmenin genel özellikleri İnformal değerlendirme araçları bilimsel incelemeye tabi tutulamaz. Bir bireyin sonuçları başka bir bireyinki ile karşılaştırılamaz. Sonuçlar ile mesleki seçimler arasında standart bir bağlantı yoktur. Sonuçları yorumlamanın standart bir yolu yoktur.  

Nitel (informal) değerlendirmenin diğer değerlendirme yöntemlerinden farklı ve üstün yanları (Goldman 2006) Nitel değerlendirme yöntemleri danışanları; değerlendirilen, yerleştirilen, yordanan, tanı konulan, pasif, test yada envanterdeki sorulara sadece tepkide bulunan kişiler olarak değil, onların toplanan verilerin anlamını sorgulayan aktif bir rol içinde olmalarına önem verir

Nitel değerlendirme; ilgi yetenek, kişilik gibi farklı unsurları birbirinden izole edip ayrı ayrı ölçmekten çok bireylerin daha bütüncül bir biçimde incelenmesine vurgu yapar. Bu anlamda daha bütüncül bir özelliği vardır.

Nitel değerlendirme bireyin kendi kendini araştırıp öğrenmesi ve kendi gelişimsel çerçevesini anlaması kavramlarına vurgu yapar. Bu kavramlar tanı ve yerleştirme anlayışıyla değerlendirme yapan geleneğin aksine danışma psikolojisinin ruhu ile daha fazla uyumludur.

Nitel değerlendirme, bireylerin kendileri hakkında olduğu kadar başkalarının bireysel farklılıklarını da daha iyi anlayabileceği ve kendini diğer bireylerle karşılaştırabileceği grup ortamlarında daha çok işe yarar. Bunun gibi gelişimsel gruplar danışma psikolojisinin pozitif ayırıcı özelliğidir.

Nitel değerlendirme danışanın değerlendirilmesi süreci ile psikolojik danışma süreci arasındaki mesafeyi azaltır. Danışma sürecindeki etkileşimler nitel değerlendirme yöntemleriyle, pek çok standart test uygulamasının psikolojik danışma sürecini kesintiye uğratması ve danışma ilişkisini bozarak engellemesinin aksine, desteklenir.

Nitel değerlendirme farklı etnik ve kültürel gruplara ait, farklı cinsel kimliklere sahip, farklı sosyoekonomik düzeylerden gelen kişiler ve özürlü bireylerle çalışırken daha yararlıdır.

Nitel Değerlendirme Yolları-Araçlar Kontrol Listeleri (Checklists) ve İnformal Derecelendirme Ölçekleri (Informal Rating Scale) Kart Sıralama Kariyer Soy Ağacı ( Genogram ) Holland’ın Altıgen Bahçe Etkinliği Kariyer Stili Değerlendirmesi (Career Style Assessment) 

Kariyer Stili Değerlendirmesi (Career Style Assessment) Savickas’ın kariyer yapılandırma kuramı temelli, Kariyer stili değerlendirmesi; bireyin yaşam tarzı, uyum stratejileri, motivasyonları, Yaşam mücadeleleri ve kişilik tarzı hakkında bilgi toplamak amacıyla kullanılır.

Kariyer stili değerlendirmesinde; danışanın rol modelleri, okuduğu dergiler, kitaplar, seyrettiği programlar, boş zaman etkinlikleri, yaşam hikayesi, okul konuları ve ilk anılar gibi konularda derinlemesine ama danışanın kendi ifadelerine dayalı olarak bilgi alınır.

Şimdi…UYGULAYALIM Geçmişten geleceğe doğru yaşamımızı gözden geçirmeye hazır mıyız?

“Bir KİTAP olarak HAYATIM” Yaşamınızın bir kitap olacağını düşünün..Bu kitaba nasıl bir ad verirsiniz? ……………………………..

KİTABIN BÖLÜMLERİ Bu kitabı (hayatınızı) belli bölümlere ayırsanız kaç bölüme ayırırsınız? Neye göre ayırırsınız? Her bölüme bir ad verin (ve hangi yaşları/ dönemi kapsadığını belirtin) …………….. ……………….. ……………………

YAŞAM DERSLERİ Her bölüme ilişkin yaşadıklarınızdan öğrendiğiniz üç önemli yaşam dersi ne oldu? Düşünüp yazınız…

GELECEK BÖLÜM Kitabınızın henüz yazılmamış olan “gelecek bölümü”nü tanımlayın; Yaşamınızın bundan sonrası nasıl olabilir?Gelecek bölümün nasıl bir bölüm olmasını istersiniz? Bu kitap nasıl tamamlanırsa hoşunuza gider?

“Ne yapmalıyım?” Gelecek bölüm için yapmanız gereken (öğrenme/değişim/gelişim) 3 önemli sorumluluğunuz ne olabilir? Üç önemli şeyi belirleyin.

Değerlendirme Yaşamımızı gözden geçirmek nasıl bir duygu? Neler farkettik? Geleceğe yönelik planlarımız neler? Bunları gerçekleştirmek için ne yapmalıyız?

Örnek bir uygulama: KARİYER SOY AĞACI

Kariyer Soy Ağacı Kariyer Soy Ağacı Babanın büyük anne ve babalarının her birinin iş/eğitimleri Annenin büyük anne ve babalarının her birin iş/eğitimleri Babanın ebeveynlerinin her birinin iş/eğitimleri Annenin ebeveynlerinin her birinin iş/eğitimleri Babanın adı iş/eğitimi Annenin adı iş/eğitimi Çocuğun ismi Sınıfı İlgileri Kariyer Soy Ağacı

Büyükbaba Marangoz Büyükanne Ev hanımı Manav Sahibi Hemşire Pelin Öğretmen Aylin Ayşe Ev Hanımı Hüseyin Antikacı Gül Ortaokul öğrencisi Ahmet İnşaat işçisi Aslı Üniversite Öğrencisi Hemşirelik

Yaşam Rolleri Yaşam rolleri Mekanlar Olaylar

Değerlerimiz ve Biz En önemli 10 değerinizi seçiniz; Yeteneği kullanma Başarı İlerleme /yükselme Estetik Özgecilik/başkalarına yardım Otoriteyi kullanma /yetki sahibi olma Özerklik /bağımsız karar verme  Ekonomik güvence/istikrarlı olması Yaratıcılık Ekonomik getirisi yüksek olması Düzenli yaşam biçimi sağlaması Kişisel gelişimi destekleyici Fiziksel aktivite /hareketlilik Prestij /statü/tanınma Risk /macera/heyecan   Sosyal etkileşim /sosyal ilişkiler Değişiklik /monotonluktan uzak Çalışma koşulları ( sağlıklı ve rahat)

En önemli 5 değer Değer listenizden sizin için en önemli 5 değeri seçip ayrı kartlara yazınız. Bu değerlerinizi öncelik sırasına koymaya çalışınız Bu sıralamayı “neye” göre yaptığınızı farkedin: bunların sizin için anlamı ve önemi nedir? Bazı değerlerinizden vazgeçmek nasıl bir duygu?

En önemli 3 değer… Şimdi 5 değerinizin ikisinden vazgeçmeniz gerekiyor.. Seçimi nasıl yapıyorsunuz? Ne hissediyorsunuz?

En önemli değer!.. Evet, önce bir değerden daha vazgeçmeniz gerekirse.. sonra ..sadece tek bir değerinizi koruyabileceksiniz : Bu hangisidir?

Biz ve değerler :Sonuç Grubun profiline bakalım: Neler söyleyebiliriz? Neler yaşadık? Paylaşımlar: Kendime ve gruba ilişkin farkındalıklarımız oldu mu?

UYGULAMA: Rol Modelleri Yaşamınız boyunca hayran olduğunuz kişiler kimlerdi? Düşünün… Sizin için önemli olan üç kişi söyleyin? Bu kişilerin hayran olduğunuz özellikleri nelerdi?, Bu kişilerle benzerlikleriniz nelerdir? Farklılıklarınız nelerdir?

Bugünlük bu kadar… Teşekkürler… byaprak@education.ankara.edu.tr