Hazırlayan: HÜLYA KÜÇÜK Düşünme Rutinleri Hazırlayan: HÜLYA KÜÇÜK
AMACI Kafamızda meydana gelen düşünceleri; konuşarak, yazarak, çizerek veya başka yollarla dışa vurarak onları yönlendirip geliştirerek düşünceyi görünür kılmaktır.
DÜŞÜNME RUTİNLERİ Öğrenenlerin, birbirleriyle etkileşmeleri sonucunda fikirleri derinlemesine ele alarak, kendi düşüncelerini keşfetmesine olanak tanır. Pek çok becerinin kazandırılmasının yanı sıra merak duygusunu teşvik eder. Hep birlikte iyi düşünmeyi oluşturur. «Düşünme Rutinleri» başlangıçta derin ve karmaşık düşünceyi içermiyor gibi görünse de öğrencileri düşünmeye zorlayarak onlardaki düşünceleri görünür kılar.
HEDEFLER Düşünme becerilerini geliştirme Kişiler arasında etkileşimi sağlama Öğrenmeyi derinleştirme Derslere aktif katılma Öğrencilerde düşünme stratejilerini geliştirme Fikirlere değer verme
Düşünme rutinleri
Bir paragraf çalışması Arkeolojik kazılarda ele geçen çömlekler geçmiş yaşama ilişkin ipuçları verir. Çömleğin yapılış yöntemi onun yapım yılını ve yerini anlamamızı sağlar. Çömleğin kimliği, hangi kültüre ait olduğunu da gösterir. Çömlekler sayesinde yapıldıkları dönemde yaşamın nasıl olduğunu, teknolojik gelişmelerin düzeyini anlayabiliriz.
Etkinlik Akışı Sınıflarda bireyler arasında etkileşim vardır. Öğrenciler ikili gruplar halinde çalışır. (Biri usta okuyucu diğeri yavaş okuyan ) Gruplara bir olay paragrafı ya da bilgilendirici paragraf dağıtılır Gruplar bu paragrafı okur Gruplar paragrafı özetler
«3 -2-1 bağlantısı» rutini Sana enteresan gelen 3 kelime İki ibare Merak ettiğin şey
«Bak- düşün- bağlantı kur» rutini Metni keşfetmek için 3 soru sorulur 1.Ne anlatıyor? 2. Bunun hakkında sen ne düşünüyorsun? 3. Nasıl bağlantı kurarsın?
«Bağlantı kur-geliştir-zorla» rutini Verilen bilgiler, sizin bildiklerinizle nasıl bağlantılı? Hangi fikirler sizde yeni düşünceler uyanmasına sebep oldu? Kafanızı karıştıran şeyler nelerdir?
Bu etkinlikler; Paragrafın içeriğine uygun olan etkinlik seçilir, Öğrencilerden gelen farklı soru kalıpları ile zenginleştirilebilir
Düşünmenin sonucu öğrenmedir. Öğrenenlerin, grup çalışması yaparak konular hakkında anlamaları ve hatırlanmaları artar.
SINIF ORTAMINDAN UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Yararlandığım kaynaklar IB PYP Çalıştay İzlenimleri