EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
SERMAYE BİRİKİMİ VE KALKINMA
Bilgi, Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Durgunluk ve Maliye Politikası
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi.
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
İşletme ve Ekonomi Copyright S.K.Mirze.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İbrahim HACIİBRAHİMOĞLU
İŞLETMELERDE İFLAS.
DERS-2: Milli Güvenlik Stratejimiz
Ekonomik Sistemler Pazar EkonomisiPazar Ekonomisi: Kaynaklar fiyat mekanizmasına göre tahsis edilir. Pazar fiyatı talep ve arzın güçlerine göre belirlenir.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Makro İktisat İktisadi Analiz
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMA
Ünite 9 ENFLASYON PROF. DR. TÜMAY ERTEK
REEL KONJONKTÜR TEORİSİ
Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli İKT 5034-Bahar 2011
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Makro İktisatta Temel Kavramlar
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
NÜFUS ÖZELLİKLERİ VE NÜFUSUN ÖNEMİ
Mühendislik Ekonomisi
Uluslararası Faktör Hareketleri
Devlet borçlanması-3.Hafta
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
SAĞLIK HİZMETLERİ TALEBİ
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
Devlet Muhasebe Standartları
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
FİNANSAL SİSTEM.
İçerik PARA (PARANIN ÖZELLİKLERİ, FONKSİYONLARI, ÇEŞİTLERİ, PARANIN KIYMETİNİN ÖLÇÜLMESİ, ENFLASYON, DEFLASYON, DEVELÜASYON, REVALÜASYON, PARA POLİTİKASI)
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
İÇİNDEKİLER Sermaye Maliyeti ve Sermaye Yapısı Kararları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

Konu Örüntüsü Giriş Eğitim Kalkınma İlişkisi Eğitim Ekonomik Gelişme Eğitim Gelir İlişkisi Eğitim İstihdam İlişkisi Eğitimde Verimlilik Eğitimde Maliyetler Eğitimde Finansman Eğitimin Tüketim Ve Yatırım Özelliği

Kalkınmanın eğitimle ilişkisi 3 boyutludur. Kalkınma için gerekli bilgi ve beceriye sahip insan gücünün yetiştirilmek Kalkınma için gerekli düşünsel yapıyı, zihniyeti değiştirmek Bilgi üreterek, teknolojiyi geliştirmek

Ülkenin kalkınması ile gelir dağılımı arasında bir ilişki vardır. Gelir dağılımı insanlık tarihinde hep bir sorun olarak var olmuştur. Bu sorun son yıllarda varlığını çok daha fazla hissettirmiştir.

Eğitim ile gelir ilişkisini en iyi açıklayan yaklaşım insan sermayesi yaklaşımıdır. Bu yaklaşıma göre bireylerin eğitim düzeyleriyle gelirleri arasında bir ilişki vardır.

Eğitimin hem yatırım hem de tüketim özelliği vardır

Eğitim insanın kendi kendisine yaptığı ve uzun vadede yüksek kazanç sağladığı bir yatırımdır. Aynı zamanda ülke açısından geleceğe bir yatırımdır. Ekonomik gelişme için maddi kaynaklar yeterli değildir. İnsan sermayesinin geliştirilmesi önemli.

EĞİTİM BÜYÜME KALKINMA İLİŞKİSİ Büyüme, Bir ekonomide bir miktar ya da hacim artışıdır. Nüfus, araç-gereç, tasarruf, sermaye vs. Büyümeyi hızlandıran başlıca faktörler: nüfus artışı, doğal kaynakların artışı, sermaye artışı, teknolojik gelişme. Yavaşlatan faktörler: sosyal dengenin bozulması, dış ülkelerle ilişkilerin kesilmesi, aşırı ve yersiz harcama, verimsiz vasıfsız insanlar, uluslar arası istikrarın bozulması

EĞİTİM BÜYÜME KALKINMA İLİŞKİSİ Kalkınma, kalitatif (niteliksel) bir anlam taşır. Sanayileşmek, teknoloji üretmek, insanların davranışlarını değiştirmek vs. Kalkınmanın ön şartı eğitimdir. Kalkınma, kalkınmanın gerektirdiği davranışları gösterebilen insanlarla olur. Kalkınmada en önemli ihtiyaç nitelikli ve üstün nitelikli insangücüdür.

EĞİTİM BÜYÜME KALKINMA İLİŞKİSİ Zenginleşmenin siyasi adı kalkınmadır. Zenginliğin artması ile eğitim düzeyinin artması arasında ilişki var. Çünkü zenginleşme için ürün üretmek gereklidir. Ürün üretmek için üretim sürecini oluşturabilecek ve işletebilecek nitelikte insanlara ihtiyaç vardır. Nitelikli insanlar eğitim yoluyla yetiştirilirler. Eğitim kalkınmaya katkı sağlar, kalkınan ülke eğitime daha fazla yatırım yapar.

EĞİTİM BÜYÜME KALKINMA İLİŞKİSİ Eğitim düzeyi yükselen bireylerin ekonomik performansı gelişir. Bireyler, okulda yeni teknolojilere daha kolay uyum sağlama yeteneği kazanırlar. Okullar, bireyleri modern toplumdaki rollerine hazırlarlar. Eğitim, bireylerin beceri ve üretkenlik kapasitesini geliştirir.

EĞİTİMİN ARZ VE TALEP ÖZELLİKLERİ Eğitim talebi, bireylerin belli bir konu ile ilgili olarak belli bir düzeyde belli bir eğitim kurumuna devam edebilme olanağıdır. Eğitim talebini oluşturan etmenler: Makro ekonomik etkenler: toplumun gelir seviyesi, nüfus büyüklüğü, nüfusun yaş ve cinsiyeti bakımından birleşimidir. Mikro ekonomik etmenler: ailenin mesleki durumu, kişinin zihni kapasitesi, arzusu, din, gelenekler ve moda.

EĞİTİMİN ARZ VE TALEP ÖZELLİKLERİ Eğitim arzı, bütün eğitim kurumlarının eğitim hizmeti görmek için ayırdıkları zamandır. Eğitim arzı, eğitim talebinden önce gelir. Arz birimlerinin büyüklüğü birbirini etkiler. İlköğretimdeki artış ileriki eğitim kademelerini etkiler. Arz unsurları birbirini tamamlayıcı niteliktedir (öğretmen, yönetici, araç-gereç vb.)

EĞİTİMİN YATIRIM VE TÜKETİM ÖZELLİĞİ Eğitim tüketim malı mı yoksa yatırım malı mıdır? Yatırım: ileride yarar sağlamak için yapılan cari üretimdir. Eğitim, bir yarar beklentisi ile talep edilir. Bu yüzden yatırımdır. Eğitim bir ihtiyacı karşılaması bakımından tüketim malıdır. Ancak, eğitim edinmek bir satınalma davranışı değil, süreçtir. Bu nedenle eğitim beşeri sermayeye yapılan bir yatırımdır.

EĞİTİM EKONOMİSİ Üretim araçları, tek başına ekonomik kalkınmayı sağlamaz. Beşeri sermayeye verilen önem, eğitim ekonomisi alanını doğurmuştur. Eğitim ekonomisi, ekonomik kuramı, eğitim alanına uygular. Eğitim ekonomisinin konuları: eğitim ve ekonomik büyüme, eğitim harcamaları, eğitim maliyeti, eğitim finansmanı, eğitimin verimliliği, eğitimin yatırım ve tüketim özellikleri vs.

EĞİTİMİN MALİYETİ Eğitim maliyeti, kamusal ve özel eğitim harcamaları ile vazgeçme maliyetinin toplamıdır. Harcamaları yapanlara göre; ev idareleri, eğitim kurumları ve devlet tarafından yapılan harcamalar Harcamaların niteliğine göre; yatırım, onarım ve bakım giderleri, personele verilen maaşlar vs. Ekonomik ve parasal maliyet; eğitim sisteminin işletilmesi için yapılan harcamalar parasal maliyeti, eğitim için gerekli olan fiziksel mal ve hizmetlerin toplam fiyatı da ekonomik maliyeti oluşturur.

EĞİTİMİN FİNANSMANI Eğitim bir kamu hizmetidir. Eğitim hizmetini verebilmek için çeşitli mal ve hizmetlere ihtiyaç vardır. Devlet eğitimi finanse etmek için vergi gücünü kullanır. Başlıca finansman kaynakları; Merkezi yönetim bütçesinden ayrılan pay İl özel idareleri bütçesinden ayrılan paylar Eğitime katkı gelirleri Dış ülke kuruluşlardan sağlanan dış krediler, burslar ve bağışlar Halkın, kişi ve kuruluşlar olarak eğitime katkıları Okul aile birliği gelirlerinden oluşan katkılar.