Müzede Yaratıcı Drama Prof. Dr. Ayşe Çakır İLHAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim İçeriğinin Sunumu
Advertisements

Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
PYP'DE YARATICI DRAMA VE 5-6 YAŞ UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Yaratıcı Drama Atölyesi
10.HAFTA DRAMA TEKNİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
DRAMA 3.HAFTA EĞİTİCİ DRAMADA ROL OYNAMANIN EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİ
DRAMA ÖĞRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ROL OYNAMA.
Yaratıcı Drama.
ROL OYNAMA VE YARATICI DRAMA
Öğretmenlik ve Estetik Duyarlılık
ROL OYNAMAYI ETKİLİ KILABİLMEK İÇİN…
EĞİTİMDE DRAMA.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
ETKİN ÖĞRENME.
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğr. Gör.Dr. Berna CANTÜRK GÜNHAN
EĞİTİMDE DRAMA Meral KOCABAY.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Yaratıcı drama, doğaçlama ve role bürünme esasına dayanan, tiyatro ve drama tekniklerinden yararlanılarak oluşturulan bir grup çalışmasıdır. Gruptaki.
YIL SONU SEMİNER ÇALIŞMASI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DRAMANIN ÖNEMİ
SANAT EĞİTİMİ.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar Mehmet Barış HORZUM.
İÇİNDEKİLER Drama nedir? Dramanın Amacı Dramanın Ana Unsurları
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
Çukurova Üniversitesi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
DRAMA. Drama tiyatronun araçlarını kullanan bir sürecin adıdır. Tiyatronun araçları eğitsel amaçlarla kullanılır. Önemli olan sürecin yaşanmasıdır, sonucunda.
Psikodrama Giriş. Psikoterapinin amaçları Varolan belirtilerin ortadan kaldırılması, geriletilmesi veya değiştirilmesi Bozulmuş davranış örüntülerinin.
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
DRAMA Drama;doğaçlama,rol oynama ve tiyatro tekniklerinden yararlanarak öğrencilerin yaşantıyı,bir olayı,bir fikri veya soyut bir kavramı oyunsu süreçlerle.
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
Etnoğrafya Müzesini Geziyoruz
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÖNEMİ
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMANIN DİĞER SANAT ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Yaratıcı Drama.
DRAMA SÜRECİNDEKİ ÖĞELER
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Müzede Yaratıcı Drama.
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
MÜZE EĞİTİMİ VE DÜNYADA MÜZE EĞİTİMİ UYGULAMALARI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
YANSITILMAYAN GÖRSEL MATERYALLER-1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Müzede Yaratıcı Drama Prof. Dr. Ayşe Çakır İLHAN Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ilhan@education.ankara.edu.tr

DUYARIM,UNUTURUM GÖRÜRÜM, HATIRLARIM YAPARIM VE ANLARIM. ÇİN ATASÖZÜ

YARATICI DRAMA Doğaçlama,rol oynama vb. tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak yapılan bir grup çalışmasıdır.

Drama çalışması içinde, bireyler bir yaşantıyı, bir olayı, bir fikri, kimi zaman bir soyut kavramı ya da bir davranışı, eski deneyim ve bilgi birikimlerinden yararlanarak yeni düzenlemeler yaparlar.

Böylece drama gözlem, deneyim, duygu ve yaşantıların gözden geçirildiği ‘oyunsu’ süreçlerde anlamlandırması, canlandırması olarak  tanımlanabilir.

Yaratıcı Drama, hayali düşüncenin eyleme dönüştüğü bir süreçtir. Bu süreçte katılımcı, empati yoluyla kişileştirmeye/temsil etmeye yönelir.

Öğrenciler drama yoluyla merkezinde dramatik deneyim ve katılımcı olan bir sürece girer.Bu sürecin temel niteliği rol alma yoluyla kişinin kendini ve dünyayı  algılamasıdır.

Çocuğun çok küçük yaşlardan itibaren dramatik oyun yolu ile dünyayı algıladığı düşünülürse, odağında oyun olan dramatik etkinliğin eğitimde ne denli yararlı bir yöntem olduğu açıklık kazanır. Oynama dürtüsünün eğitim sürecinde de cesaretlendirilmesi, öğrencilere zevkle, isteyerek öğrenme ortamı yaratır.

Eğitimde dramada oyun süreçlerindeki ve yaşam durumlarındaki “dramatik an”lar lider/öğretmence, grup içi etkileşim süreçleri içinde yaratılır. Drama; eğitim, sanat ve kültür gibi temel disiplinlere dayalı bir alandır.

Dramanın temel olarak iki farklı kullanım biçimi vardır: Araç olarak, Amaç olarak

Drama yoluyla sanatsal, kültürel eğitim verilerek öğrencide sanat eğitimi ve kültürel birikim sağlanır. Drama öğrencinin yaratıcılığını geliştirir. Sosyalleşmeyi ve sosyal öğrenme sürecini destekler. Kişiliğini güçlendirir ve açık bir kimlik kazandırır.

Drama katılımcı odaklıdır, seyirci odaklı değildir Drama katılımcı odaklıdır, seyirci odaklı değildir. Dramada seyirci ve oyuncu aynı kişilerden oluşur. Dramada süreç önemlidir, sonuç değil. Kökeni oyuna ve doğaçlamalara dayalıdır. Bir tiyatro metninden yola çıkılmaz. Drama bir grup çalışmasıdır. İçinde çoklu iletişim biçimleri bulunur.

Yaşamda bir kez yaşanabilen ve bir daha tekrarlanması mümkün olmayan anlar, durumlar, yaratıcı drama atölyesinde belirli ısınma, dikkat, güven ve rahatlama tekniklerinden sonra bütün grubun katılımıyla yeniden yaratılır.

YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen Yaratıcı drama alanında süreci tasarlayan, biçimlendiren ve yöneten, drama lideri/öğretmenidir; ancak lider/öğretmen etkinliği, katılımcıları motive edecek biçimde yönlendirir.

Bir drama lider/öğretmeninin bir grupla çalışmaya başlamadan önce yapacağı ilk iş; grupla ilgili ön bilgi edinmek, hedeflerini, yöntemlerini, içeriğini belirlemek, değerlendirme aşamalarına/adımlarına karar vermek, kullanacağı malzemeyi sağlamak ve bu malzemeleri çalışma ortamına getirmektir.

Lider/öğretmenin diğer bir görevi, grup dinamiğine giden yolda grup üyelerinin tanışma ve kaynaşmalarını sağlayacak iletişim, uyum, gözlem, etkileşim çalışmalarını uygulamak ve bunları uygularken de eğlence ve haz alma boyutunu göz ardı etmemektir.

Grupta oluşacak etkileşim sürecine en kısa sürede ulaşabilecek bir lider, amacının önemli bir bölümünü gerçekleştirmiş demektir. Unutulmamalıdır ki liderin yaratacağı atmosfer ile katılımcıların drama sürecinde kazanacakları arasında yakın bir ilişki vardır.

2.Konu Yaratıcı dramada konu, oturumda ele alınıp irdelenecek duygu ve düşüncelerdir. Ele alınan konu; herhangi bir olay, olgu, soyut-somut bir durum, bir gazete haberi, bir karikatür, yazının (edebiyatın) tüm türleri, yarım bırakılmış bir edebî metin, bir yaşantı, anı,bir nesne,bir dönen,yer,zaman,uygarlıklar, fotoğraf vb. yollarla irdelenir.

3.Grup Yaratıcı drama sonucun değil sürecin önemli olduğu bir grup etkinliğidir ve grup olmadan yapılamaz. Canlandırma öncesi yapılan hazırlık ve grup üyeleri arasında geçen iletişim-etkileşim, yaratıcı drama süreci açısından çok önemlidir çünkü yaratıcı dramada seyirci yoktur.

4.Teknikler Yaratıcı drama; oyunlar, öğretim yöntem ve teknikleri ve tiyatro tekniklerinden yararlanır. Bu tekniklerden en önemlileri doğaçlama ve rol oynamadır.

Müzede Yaratıcı Drama Müzede gerçekleştirilecek bir müze eğitimi veya müze kültürü çalışmasında müzelerden nasıl yararlanılır?

Müzelerde kültür eğitimi: zaman ve mekân içinde kendini ve insanları anlama, kültürel mirası devam ettirme, geçmişi, bugünü ve geleceği anlamlı bir biçimde ilişkilendirme,

kültürel varlıkları ve eski eserleri anlama, koruma ve yaşatma, kendi kültürünü ve farklı kültürleri çok yönlü ve hoşgörülü bir yaklaşımla tanıma ve anlama, müzelere yaşayan kurum niteliğini kazandırma, kültürlerarası anlayış ve empati geliştirme gibi hedeflere hizmet edilmesi anlaşılmalıdır.

Müzede yapılacak eğitimin hedefleri insanın değişen dünyaya uyum sağlamasına yardımcı olmak, insanların yaşadıkları ortama yabancılaşmalarını önlemek, geçmişle şimdiki yaşam arasında bağ kurmak, günümüzün sorunlarına ve çatışmalarına yönelik anlayış kazandırmak,

sergilenen nesnelerle insanlar arasında köprü kurarak, nesnelerle onların yaşantılarının bütünleştirilmesini sağlamak, nesnelerin maddi veya ideal değerleri ile algılanması yanı sıra insan yaşamının somut ve otantik bir belgesi olarak algılanmasını sağlamak,

insanların bugünkü yaşantılarıyla, nesnelerin bağlantısını kurarak, siyasi, kültürel, sosyal, ekonomik ve ekolojik ilişkileri anlamalarını sağlamak, ilişkileri anlamanın yanı sıra onların araştırıcı yönlerini geliştirmek, bilgiyi insanın kendisinin araştırıp geliştirmesine olanak sağlamak, bireylerin zamanını yaratıcı biçimde değerlendirmek,

müzeyi bir yaşam biçimi haline getirmek, iletişim ve öğrenmeyi yoğunlaştırmak amacıyla olanaklar sağlamak, müze ekonomisini geliştirmektir.

Müze kültürü çalışmaları genellikle üç aşamalı olarak yapılır. Müze Öncesi Müzedeki Uygulamalar Müze Sonrası Değerlendirme

Müzelerde yapılacak kültür eğitiminin amacı müzeleri eğitim alanı olarak kullanırken eğitilen kişilerin yaratıcı düşüncelerini geliştirmektir.Yaratıcı düşüncenin gelişinde sıralanan bütün yöntemlerde olduğu gibi yaratıcı drama bir yöntem olarak yaparak/yaşayarak öğrenmeyi amaçlar.

NELER YAPILABİLİR? ÖRNEKLER

Katılımcılara müzelerdeki başka kültürlerin sanat yapıtlarını gösterin. Bu etkinlik tanıdık olmayan gelenekleri, tanıdık olan uygulama ve geleneklere bağlayarak onları daha az yabancı kılmaya hizmet eder.

Katılımcıların kültürümüzdeki insanların görünümlerini geliştirmek için kullandıkları uygulamaları adlandırmalarını isteyin. (makyaj, kontak lens, dövme...) Sonra müzedeki yapıtlarla bu uygulamalar arasında bağlantı kurmalarını isteyin.Örneğin deri yüzme ile dövme yapma ya da makyaj yapma denkleşebilir.

Bu etkinlikle katılımcılara insanların kendilerini ifade etme yolları arasında farklılıklar olabileceği gösterilmeye ve bunların tehdit edici unsurlar olmadığı kavratılmaya çalışılır.

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

KALP KIPIRTISI MÜZESİ

MÜZE YAŞANTISI HERKESİN HAKKIDIR. BU HAKKI KULANIN ,KULLANDIRIN.