HİPERMEDYA ORTAMLARINDA ÜÇ NAVİGASYON SİSTEMİNİN KULLANILABİLİRLİĞİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Ali GÖK Orta Doğu Teknik Ünivrsitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Advertisements

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Yaşadığımız çağda insanların elektronik ortamda sunulan bilgileri bulma ihtiyaçlarını.
Eğitimde Web 2.0 Kullanımı
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Beden Hareketleriyle Kontrol Edilen Kinect Teknolojisinin Zihinsel Engelli Öğrenciler Açısından Eğitimde Kullanım Potansiyeli Figen DEMİREL UZUN Şeyma.
Duran Uygur
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
HOŞGELDİNİZ YA/EM Doktora Öğrencileri Kolokyumu 2002.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
BTP 108 BİLGİSAYAR AĞ SİSTEMLERİ AĞ KAVRAMI Birden çok bilgisayarın birbirine bağlı olarak kullanılmasıyla oluşturulan çalışma biçimine bilgisayar ağı.
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
ARAŞTIRMAÖNERİLERİRESEARCHLAYOUT DbaseCATI. 2 MODEL YAPISI CATI (Computer Aided Telephone Interview), Bilgisayar destekli telefonla anket sistemidir.
Bora GÜRSEL CBÜ BAUM Proje Yöneticisi
Örnek Bİr VerİtabanI TasarImI
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
TEST – 1.
HALK KÜTÜPHANELERİ SOSYAL AĞLARDA HALK KÜTÜPHANELERİNE ERİŞİM.
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
STORYTELLING Game Design Denizer Yıldırım.
Bilgisayar Destekli Öğretim
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Ders Yazılımlarının Geliştirilmesi
EĞİTSEL YAZILIMLAR GİRİŞ Sibel SOMYÜREK.
UYARLANABİLİR EĞİTSEL HİPERORTAMLAR
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ KPI ANALİZİ – ŞUBAT 2015 KALITE GELIŞTIRME AR-GE ŞUBESI.
DYNED NEDİR, NASIL KURULUR?
ÜNİTE ÖZETİ Öğrenciler çevrelerinde gördükleri teknolojik araçlar hakkında bilgi edinecekler. Yeni teknolojik araçlar tanıyacaklar. Tanıdıkları araçların.
Quest Atlantis’in Derse Destek Materyal Olarak Kullanılması Pilot Çalışma Ayşegül BAKAR.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
INF 101 Basic Information Technologies
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Boğaziçi Üniversitesi Web Site Tasarım Çalışması
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Erol ÖZÇELİK, Engin KURŞUN, Y.Doç.Dr. Kürşat ÇAĞILTAY Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
Yağmur Kocakır & Merve Taşcı & Elif Akyol ©
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
YONT401 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ISL429-Yönetim Bilişim Sistemleri İletişim ve Ağ Sistemleri.
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY252 Araştırma.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ)
YAZILIM DEĞERLENDİRME
Maliyet Tasarrufu ve Güvenli Baskı
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA)
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü
UYARLANABİLİR EĞİTSEL HİPERORTAMLAR
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
2.Hafta Dağılım İç tutarlılık Tek Örneklem t Testi
Turnitin ve iTenticate; öğrenciler ile eğitimcileri aynı platformda buluşturan, belgelerin orijinalite kontrollerinin yapılmasını, eğitimcilerin bu belgeleri.
Sunum transkripti:

HİPERMEDYA ORTAMLARINDA ÜÇ NAVİGASYON SİSTEMİNİN KULLANILABİLİRLİĞİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Ali GÖK Orta Doğu Teknik Ünivrsitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, ANKARA Gülsüm GÖK Orta Doğu Teknik Ünivrsitesi, İlköğretim Bölümü, ANKARA

2 Giriş  Hipermedya – zaman ve yer kısıtlamasını kaldırması  Hipermedya – ses, grafik, video ve yazı gibi farklı formatlardaki dökümanların dinamik olarak bağlanması (Bevilacqua, 1989 )  Hipermedya yapısının zihinsel yetenekleri nasıl etkilediği, bilgiye ulaşma esnekliği aktif çalışma alanları olarak belirtilmektedir (Shapiro & Niederhauser, 2002).

3 Hipermedya  Hiperyazının geniş bir özgürlük imkanı sağladığı ve kullanıcıların bu özgürlüğü kullanmakta zorlanacakları (Jong ve Hulst, 2002),  İçerikte kaybolma veya dezoryantasyon (disorientation) hipermedya ortamlarının kullanımına has bir problemdir (Conklin, 1987).  Dezoryantasyon problemlerini çözebilmek için site haritası veya daha önceden girilen sayfaların dökümü gibi navigasyon araçları (Bevilacqua, 1989)  Farklı navigasyon dizaynları – bağlantı takibi, grafik tasarımı, süre

4 Çalışmanın Amacı ve Araştırma Soruları  Üç farklı navigasyon sisteminin görev tamamlama süreleri  Kullanıcıların tercihleri, sebepleri ve davranışları (göz hareketlerini izleme cihazı, Tobii Eye Tracker)  Verilen görevlerin tamamlanma süreleri bakımından üç farklı navigasyon sistemi arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark var mıdır?  Kullanılabilirlik göz önüne alındığında üç farklı navigasyon sistemi arasında kullanıcıların tercihleri hangi sistem yönündedir?

5 Yöntem  Nitel ve nicel araştırma teknikleri,  Kullanıcıların görevleri tamamlama süreçlerinde göz hareketlerini izleme cihazı,  Öğrencilerin tercihlerini ve bunun sebeplerini belirlemek için yarı-yapılandırılmış görüşme soruları,  Bağımlı değişken - görev tamamlama süresi Bağımsız değişken - navigasyon türleri,  Üç farklı navigasyon sistemi için üçer görev faktör olarak alınmıştır.

6 Örneklem  27 yüksek lisans ve doktora öğrencisi  14 Kadın, 13 Erkek  3 adet öğrenci - pilot çalışma

7 Veri Toplama Araçları  Hipermedya ortamlarında en fazla kullanılan ve alan yazında en fazla bahsedilen 3 farklı navigasyon sistemi (Shapiro & Niederhauser, 2002; Baylor, 2001; Calcaterra, Antonietti & Underwood, 2005). Nonlinear (doğrusal olmayan) navigasyon sistemi, Linear (doğrusal) navigasyon sistemi Nonlinear combobox (doğrusal olmayan combobox) navigasyon sistemi Otomobiller ve özellikleri içeriğine göre tasarlandı.  Farklı marka sıraları - hatırlamayı engelleyebilme,

8 Doğrusal Olmayan (Nonlinear) Navigasyon Sistemi Örnek Sayfası

9 Doğrusal (Linear) Navigasyon Sistemi Örnek Sayfası

10 Doğrusal Olmayan Combobox (Nonlinear Combobox) Navigasyon Sistemi Örnek Sayfası

11 Prosedür  Labaratuar ortamı ve çalışma hakkında bilgilendirilerek örnek bir uygulama,  Kalibrasyon ayarı,  9 adet görev,  Yarı yapılandırılmış görüşme ile sorular,  Konu bölümlerinin ve navigasyon türlerinin uygulama sırasının etkilerinin engellenebilmesi Kullanıcı 1 (9 Kişi) Donanım Özellikleri Non-linear navigation Motor Özellikleri Linear navigation Fiyatlar Combobox non-linear navigation Kullanıcı 2 (9 Kişi) Motor Özellikleri Linear navigation Fiyatlar Combobox non-linear navigation Donanım Özellikleri Non-linear navigation Kullanıcı 3 (9 Kişi) Fiyatlar Combobox non-linear navigation Donanım Özellikleri Non-linear navigation Motor Özellikleri Linear navigation

12 Bulgular  Paired-sample t-test  Linear navigasyon sistemi ile combobox navigasyon sistemi arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. t(26)=-2.60, p<.05.  NAV1: Nonlinear, NAV2: Linear, NAV3: Combobox

13 Bulgular  Çalışmanın niceliksel kısmında  22 katılımcı doğrusal olmayan (Nonlinear) navigasyon sistemini Ulaşmak istedikleri her yere direk olarak gidebildikleri için daha kullanışlı olduğunu belirtmişlerdir.  4 katılımcı ise (Linear) doğrusal navigasyon sistemini  1 katılımcı ise Combobox navigasyon sistemini.  Ayrıca katılımcılar her navigasyon tasarımının avantajlarından ve dezavantajlarından bahsetmişlerdir.

14 Tartışma  Çalışmanın nicel bölümünde katılımcıların görev tamamlama sürelerine bakıldığında doğrusal navigasyon sisteminin daha kullanışlı olmasına rağmen çalışmanın nitel bölümünde ise doğrusal olmayan navigasyon sistemi daha kullanışlı olarak belirtilmiştir.  Navigasyon sistemlerinin kullanılabilirliği nerede ve ne zaman kullanıldığına göre değişebilmektedir.  Fakat kullanıcıların bilmedikleri bir ortamda navigasyon sistemleri aracılığıyla hipermedya ortamlarını kolayca kullanabilmelerinin sağlanabilmesi gerekmektedir (Calcaterra, Antonietti & Underwood, 2005).

15 Tartışma  Bir diğer nokta da göz hareketlerini izleme cihazı verileri incelendiğinde kullanıcılar bağlantılara tıklarken bu bağlantılara bakmak yerine sadece sayfa başlıklarına ve içeriklerine baktıklarından dolayı doğrusal navigasyon sistemleri doğrusal olmayan navigasyon sistemlerine göre kullanıcıların gözlerine daha az iş yüklemektedir ve daha kolay ulaşım sağlamaktadır.  Ayrıca katılımcılar navigasyon sistemlerindeki bağlantıların numaralar gibi anlamsız sembollerle ifade edilmesinin sayfalara ulaşmada zorluklar oluşturduğunu belirtmişlerdir.

16 Sonuç  Bundan sonraki çalışmalarda daha çok sayıda ve farklı navigasyon sistemlerinin kullanılabilirlilikleri çeşitli hipermedya ortamlarında test edilerek navigasyon sistemleri için bazı standartlar belirlenebilir.  Ancak insanların bilişsel yeteneklerine göre navigasyon türlerinin kullanılabilirliliğinin de değişebileceği göz ardı edilmemelidir.