Bağımsız Denetim : Finansal Tabloların önceden belirlenmiş muhasebe ve raporlama kriterlerine (muhasebe standartları) uygun bir biçimde hazırlanıp hazırlanmadığının.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE YASAL DÜZENLEMELER
Advertisements

Sözleşmelerde Damga Vergisi
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
YENİ TTK’YA GÖRE ŞİRKETLERİN YAPMALARI GEREKEN SÖZLEŞME DEĞİŞİKLİKLERİ
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
KOSGEB DESTEK ve HİZMETLERİ
Yeni TTK ve Bağımsız Denetim Alanına Getirdikleri
MİHDİYE ORHAN YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR
TÜRK TİCARET KANUNU DEĞİŞİKLİĞİ
İŞ DENEYİM BELGELERİ Adayın veya isteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini gösteren belgelerdir. 1- İŞ BİTİRME BELGESİ 2- İŞ DURUM BELGESİ.
SERİ:IV NO:41 TEBLİĞİ NE DEĞİŞTİ?
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
YENİ (6102 Sayılı) TTK’DA FİNANSAL RAPORLAMA
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
TÜRKİYE FİNANSAL RAPORLAMA STANDARTLARININ İLK UYGULAMASI
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
KOSGEB DESTEKLERİ
DESTEK PROGRAMLARI ve HİZMETLER 2013
3. YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK DENETİM VE TASDİK SEMPOZYUMU
6102 SAYILI TÜRK TİCARET KANUNU UYARINCA
DESTEK PROGRAMLARI ve HİZMETLER 2012
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
SMMM Hasan Önder GÜVEN 1983 yılı İzmir doğumlu, İlk ve Orta Öğretimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2005 Yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Ekonomi Bölümünden.
Türmob Yönetim Kurulu Üyesi Antalya YMM Denetim Ve Tasdik Sempozyumu
SERMAYE PİYASASINDA FAALİYET GÖSTERMESİNE İZİN VERİLEN DİĞER KURUMLAR
Banka muhasebesi, banka işlemlerinin hesap ve defter sistemlerini ve bunların uygulama şekillerini inceleyen muhasebe sistemidir. Bankacılık Kanunu’nun.
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
BUGÜN VE GELECEKTE MUHASEBE VE DENETİM MESLEĞİ 2014 Mayıs Titre de la présentation 1.
Slide 1 Yasal Denetim ile İlgili 8. Şirketler Hukuku Direktifi : Denetim mesleğine giriş, karşılıklı tanıma ve firmaların serbest dolaşımı ile ilgili.
Prof.Dr. İbrahim LAZOL DAÜ-2012
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İŞTİRAKLERİN MUHASEBELEŞTİRİLMESİ (YÖNTEMLER)
İŞTİRAKLER VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ Prof. Dr. İbrahim Lazol DAÜ- 2012
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
1 DÜNYADA ve TÜRKİYE’DE DENETİM MESLEĞİNE GENEL BAKIŞ.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
PGD; Yapı malzemelerinin piyasaya arzı, dağıtımı veya piyasada iken Yapı Malzemeleri Yönetmeliğine veya Yönetmelikte atıfta bulunulan teknik şartnamelere.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
ALTINCI BÖLÜM ÇALIŞMA KAĞITLARI VE DENETİMİN RAPORLANMASI
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Muhasebesi REPARIS Çalıştayı Annette Davis Mart 2006.
MUHASEBE DENETİMİ 1. HAFTA.
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
DENETİM ŞİRKETLERİ BİLGİLENDİRME PROGRAMI MUSTAFA SÖZEN UZMAN 02/08/2016 ANKARA.
DENETİM VE GÖZETİM
FİNANSAL KURUMLAR KURUMLAR BİRLİĞİ (FKB)
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
GÖZETİM FAALİYETLERİ (BULGULAR VE SONUÇLAR)
FİNANSAL KİRALAMA İŞLEMİ VE MUHASEBE KAYDI
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
TARİFESİNİN BELİRLENMESİ
İnceleme Dairesi Başkanlığı
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
5411 BANKACILIK KANUNU Doç. Dr. Adalet HAZAR.
TÜRKİYEDE BAĞIMSIZ DENETİM
YEMİNLİ MALİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE MALİ MÜŞAVİRLİK MESLEĞİ
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
V. MUHASEBE UZMANLIĞI KONGRESİ BAĞIMSIZ DENETİM VE VERGİ AKIN AKBULUT E. Baş Hesap Uzmanı , İstanbul.
Ülkemizde Bağımsız Denetim Uygulamaları.
MESLEK MENSUPLARININ BAĞIMSIZ DENETİMDEN BEKLENTİLERİ
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Sunum transkripti:

Bağımsız Denetim : Finansal Tabloların önceden belirlenmiş muhasebe ve raporlama kriterlerine (muhasebe standartları) uygun bir biçimde hazırlanıp hazırlanmadığının belirli standartlar kapsamında denetlenmesi ve sonuçların rapora bağlanmasıdır.

BAĞIMSIZ DENETİMDE ÜÇ TEMEL ESAS 1 – Defterlerin VUK hükümlerine göre tutulması, 2 – Değerleme ve Finansal Tabloların TFRS düzenlemelerine göre yapılması, 3 – Hazırlanan Finansal Tabloların TDS ye göre denetlenmesi,

BAĞIMSIZ DENETİMLE İLGİLİ OTORİTELER VE YETKİLERİ Türkiye’de Yetkili Otoriteler: 1 – Kamu Gözetimi ,Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu (KGK) 2 – Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) 3 – Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) 4 – Elektrik Piyasası Denetleme Kurulu (EPDK)

BAĞIMSIZ DENETİME TABİ ŞİRKETLER KGK kurulmadan önce SPK, BDDK ve EPDK düzenlemelerine tabi şirketler bağımsız denetim kapsamındaydılar. Bu üç kurum bağımsız denetimle ilgili yetkili otoriteler arasında bağımsız denetimle ilgili ve yetkileri devam etse de KGK nın kuruluşundan sonra,söz konusu kurumun hazırladığı ve Bakanlar Kurulu’nun onayladığı kararlarla Bağımsız Denetime Tabi Olacak Şirketler belirlenmektedir.Bu kararlar alınırken üç kriter dikkate alınmaktadır: Aktif Toplamı Yıllık net satış hasılatı Çalışan sayısı Her yıl üç kriterin tutarları BKK ile belirlenmektedir. BKK ya göre şirketlerin denetime tabi olması için üç kriterden ikisini üst üste iki hesap dönemi sağlaması gerekir.Birbirini takip eden hesap dönemlerinde sağlanan kriterlerin aynı kriterler olması şart değildir.

2014 Yılı İçin Belirlenen Kriterler Aktif Toplamı 75 milyon ve üstü Türk Lirası Yıllık net satış hasılatı 150 milyon ve üstü Türk Lirası Çalışan sayısı 250 ve üstü

2014 Yılı Bağımsız Denetim Sözleşmesi Yapılma Süresi 2014 yılına ait Bağımsız Denetim Sözleşmesi ilgili kurullarda seçim yapılarak 31.12.2014 tarihine kadar yapılabilir.

İsteğe Bağlı Bağımsız Denetim : Yukarıdaki yasal kriterleri taşımasalar da dileyen kurumlar ihtiyari olarak,isteğe bağlı bağımsız denetim yaptırabilirler. Yukarıda üç kriter esas alınarak Bağımsız Denetim kapsamına alınan şirketlerin dışında SPK nın düzenleme ve denetimine tabi şirketler BDDK ‘nın düzenleme ve denetimine tabi şirketler ile diğer şirketler kararnamede kararnameye ekli tablolarda belirtilmiştir.

TÜRKİYE MUHASEBE STANDARTLARI UYGULAMASI 6102 Sayılı TTK’ nın 88. Maddesine göre gerçek ve tüzel kişiler münferit ve konsolide finansal tablolarını düzenlerken Kamu Gözetimi ,Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yayımlanan ,Türkiye Muhasebe Standartlarına ,kavramsal çerçevede yer alan muhasebe ilkelerine ve bunların ayrılmaz parçası olan yorumlara uymak ve bunları uygulamak zorundadır. Uygulama ile ilgili düzenlemeleri yapmak KGK yetkisindedir. Yukarıdaki TTK hükümlerine göre bütün firmalar Türkiye Muhasebe Standartlarını uygulamak zorundadır. Kanun hükmü bu olmakla birlikte KGK aldığı kararlarla uygulamada bazı değişiklikler getirmiştir.

1 – 17. 11. 2012 Tarihli Resmi Gazetede Yayımlanan 14. 11 1 – 17.11.2012 Tarihli Resmi Gazetede Yayımlanan 14.11.2012 Tarihli Kurul Kararı a ) Bakanlar Kurulu kararıyla bağımsız denetime tabi olacak kuruluşların ve TTK 1534 üncü maddesinin ikinci fıkrasında sayılan şirketlerin Türkiye Muhasebe Standartlarını uygulamasına, b ) Yukarıdaki kapsama dahil olmayanlar için kurumca bir belirleme yapılıncaya kadar yürürlükteki mevzuatın uygulanmasının devamına karar verilmiştir. Bu karara göre yeni bir karar alınıncaya kadar Türkiye Muhasebe Standartlarının kullanılması sadece bağımsız denetim kapsamındaki kuruluşlar için zorunlu hale gelmiştir.

2 – 26. 08. 2014 tarihli Resmi Gazete ‘de yayımlanan 21. 08 2 – 26.08.2014 tarihli Resmi Gazete ‘de yayımlanan 21.08.2014 tarihli Kurul Kararı : a.Ekli listedeki kurum, kuruluş ve işletmelerin 2014 ve sonrasında başlayan hesap dönemlerine ilişkin münferit ve konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında Türkiye Muhasebe Standartlarının uygulanmasına, b.Ekli listede yer almayan kurum,kuruluş ve işletmelerde Türkiye Muhasebe Standartlarının uygulaması isteğe bağlı bırakılmıştır. c.Yukarıdaki kapsama dahil olmayanlar için Kurumca bir belirleme yapılıncaya kadar yürürlükteki mevzuatın uygulanmasının devamına karar verilmiştir.

EKLİ LİSTE Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca SPK ‘nın düzenleme ve denetime tabi işletmelerden listede isimleri yer almalıdır. Bankacılık Kanunu uyarınca BDDK düzenleme ve denetimine tabi işletmelerden lisede isimleri yer alanlar Sigortacılık Kanunu ile Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu kapsamında faaliyet gösteren sigorta,reasürans ve emeklilik Şirketleri Borsa İstanbul Piyasalarında faaliyet göstermesine izin verilen yetkili müesseseler,kıymetli maden aracı kurumlar,kıymetli maden üretimi veya ticareti ile iştigal eden anonim şirketler Yukarıdaki karara göre ekli listede yer alan şirketlerin Türkiye Muhasebe Standartlarını zorunlu olarak uygulamasına ,bunların dışında kalanlar için Kurumca yeni bir belirleme yapılıncaya kadar Türkiye Muhasebe Standartlarının kullanılmasının isteğe bağlı bırakılmasına karar verilmiştir.

SON DURUM Alınan karar her şeyden önce, VUK’a göre Bağımsız Denetim olur mu ? sorusu başta olmak üzere ,pek çok soru ve tartışmaları beraberinde getirmiştir. Bağımsız denetim ile ilgili bu sunumumuz sadece son durumla ilgili bilgilendirme olup, ayrıntılı görüş ve tartışmalara girilmeyecektir.Bir başka programda konu gerekirse başlı başına seminer konusu yapılabilir. Şimdilik özetle, şunları söylemek mümkün V.U.K. na göre değerleme hükümleri ile standartlarda yer alan değerleme hükümleri farklı .Böyle olunca V.U.K. a göre düzenlenen Finansal Tablolarda TFRS düzenlemelerine göre düzenlenen Finansal Tablolar farklıdır. V.U.K. a göre düzenlenmiş Finansal Tablolarla bağımsız denetim yapılması mümkün değildir. Bağımsız Denetim , bağımsız denetim standartlarına göre yapılacaktır. KGK yetkilileri muhtelif toplantılarda Aralık ayı sonuna kadar geniş kapsamlı bir bağımsız denetim tebliği veya kararnamesi hazırlayıp yayınlayacaklarını ifade etmişlerdir. Bunun sonucunda bağımsız denetim ile bazı soruların cevaplanacağını, uygulamanın daha net şekilleneceğini umuyoruz.

CEZAİ YAPTIRIM 1)TTK 562. Maddedeki suç ve cezaların bilinmesi gerektiğini 2)Ticaret Bakanlığı yetkililerinin beyanlarından bazı yaptırımların ,örneğin bağımsız denetimden geçmeyen bilançolar üzerinden kǎr dağıtımı yapılamayacağı gibi bazı yaptırımların yakında yasalaşacağı ifadelerini de hatırlatmak isteriz.

BAĞIMSIZ DENETÇİ İSTATİSTİKİ BİLGİLERİ Yaklaşık 10 gün öncesi itibariyle; Bağımsız Denetçi sayısı : 9.407 Toplam YMM sayısı : 4.474 (Bağımlı : 2.139 ,Bağımsız: 2.335) Bağımsız Denetim Yetkisi almış YMM Sayısı : 1.962 Bağımsız Denetçi YMM / YMM Oranı : % 43 Toplam Smmm sayısı : 95.696 ( Bağımlı : 43.966 , Bağımsız : 51.730 Bağımsız Denetim Yetkisi almış Smmm sayısı : 7.445 Bağımsız Denetçi Smmm / Smmm Oranı : % 8 Türkiye’de yetkilendirilmiş Bağımsız Denetim Kurumu sayısı : 138 Bursa’da yetkilendirilmiş Bağımsız Denetim Kurumu sayısı : 3 Hem Smmm lerde,hem YMM lerde bağımlı çalışan oranı : % 47 Bağımsız çalışan oranı: % 53