Kıyı ve Deniz Suları İzleme: Ülke Örnekleri ve Türkiye’de Durum

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
Advertisements

Avrupa Birliği.
Türkiye’deki Kamu İnternet Siteleri Ne Kadar Vatandaş Odaklı?
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Karpaz Bölgesi Yerel Kalkınma Stratejisi Mehmetçik, 10 Aralık 2010.
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Doğu Mesarya Bölgesi Yerel Kalkınma Stratejisi Hazırlanma Süreci Serdarlı, 01 Nisan 2011.
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ, İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
GAP GIDEM Projesi AB’nin mali desteği ile UNDP tarafından GAP BKİ ile işbirliği içerisinde yürütülmektedir GAP – GİDEM PROJESİ GİRİŞİMCİ DESTEKLEME.
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
TR-GRID ULUSAL GRID OLUŞUMU GRID PROJELERİ TÜBİTAK ULAKBİM Ankara, Şubat 2007.
KURUMUMUZCA YÜRÜTÜLEN FAALİYETLER;
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
İTÜ-Mimarlık Fakültesi
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
Türkiye’de Yerel ve Bölgesel Kalkınma Kuruluşları
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
1 Mali Politika Denetimi Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu (UDK) Visa Paajanen
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Belediye Ortaklık Ağları Projesi TUSENET – Türk –İsveç Belediye Ortaklık Ağları / Turkish – Swedish Municipal Network.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Yerel Aktörler; Bütünleşme ve Ayrışma A.Faruk GÖKSU ULI-GYODER ISOCARP KONGRESİ BÜTÜNLEŞME.
Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Modül 3: Çevresel Hedefler, Tedbirler Programı, Ekonomik Analiz, Muafiyetler Çevresel Hedefler Yannick Pochon Afyon, 2015.
TÜRKİYE’NİN ÇEVRESEL PERFORMANSI
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Yüzey suları izleme Biyolojik boyut Yannick Pochon.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Karakterizasyon Raporu Senad Ploco.
T.C. BALIKESİR VALİLİĞİ İl Düzeyinde Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunların Tartışılması.
Doğal Mirası Koruma Mekansal Gelişme Kültürel Mirası Koruma KIRSAL KALKINMA DÜŞÜN GERÇEKLEŞME SÜRECİ VE KELKİT A.Faruk GÖKSU Çekül Vakfı Kelkit 2005.
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
Marmara Kıyıları Hassas Alan Yönetimi
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 04 Aralık 2013, Bursa İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi ve uyum.
1 Altunkaya ÇAVUŞ Amasya MÜLGA TEBLİĞ İLE REVİZE TEBLİĞ ARASINDAKİ ÖNEMLİ FARKLAR 2.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
1 Osman Özdemir MÜLGA TEBLİĞ İLE REVİZE TEBLİĞ ARASINDAKİ ÖNEMLİ FARKLAR 2.
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
Göl Su Kütlelerinde Ötrofikasyon Değerlendirmesi
Entegre Su Yönetimi Kavramı Ülke Yaklaşımlarının İncelenmesi Türkiye’de Su Yönetimi Değerlendirme Öneriler.
Havza Paydaşlar Toplantısı Genel Bilgilendirme Sunumu Dr. İsmail Kaan Tunçok DSİ 6. Bölge Müdürlüğü Tesisleri Adana 19 Kasım 2015.
This project is co-financed by the European Union and the Republic of Turkey AB Eşleştirme Projesi SU KALİTESİ İZLEME KONUSUNDA KAPASİTE GELİŞTİRME Türkiye,
1/20. 2/20  NHYP Projesine ilişkin Genel Bilgi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Önlemler.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
SAĞLIK HİZMETLERİNİN SUNUMUNA YEREL YÖNETİMLERİN KATILIMI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Bakanlıklar ve Bakanlıklara Bağlı Kurum ve Kuruluşlar;   Adalet Bakanlığı Çalışma ve Sosyal Güvenlikler Bakanlığı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
Sunum transkripti:

Kıyı ve Deniz Suları İzleme: Ülke Örnekleri ve Türkiye’de Durum Sinan Hüsrevoğlu – TÜBİTAK MAM DeKoS – Deniz ve Kıyı Suları İzleme ve Değerlendirme Programı Çalıştayı 29 Temmuz 2013 TÜBİTAK, Ankara

Sunum Planı DSÇD – Genel bakış DSÇD ve SÇD: Örtüşmeler ve izleme faaliyetlerinin uyumlulaştırılması DSÇD ve İzleme: AB ülke uygulamaları Türkiye’de kıyı ve deniz izleme: Durum ve değerlendirme

DSÇD – Yol Haritası

DSÇD – Ortak Uygulama Stratejisi 1. Sualtı Gürültü 2. Çöp Ortak Uygulama Stratejisi (CIS)

DSÇD’nden geniş bağlama DSÇD uygulaması ve işlevselleştirme (durum, baskı-etki değerlendirmesi, hedef saptama, izleme, önlemlerin uygulanması) Geniş bağlamda DSÇD entegrasyonu: Denizcilik (Bütünleşik Denizcilik Politikaları, Mavi Büyüme, Deniz Bilgi 2020) Çevre (AB 2020 Biyoçeşitlilik Stratejisi, 7. Çevre Aksyon Planı) Araştırma (Horizon 2020)

SÇD ve DSÇD: Örtüşmeler ve uyum DSÇD: baskılar ve biyoçeşitlilik bileşenleri kapsamı daha geniş (örn. gürültü, çöp, ticari balık türleri, deniz memelileri) DSÇD değerlendirme ölçekleri farklı: Çevresel <-> Ekolojik/Kimyasal Deniz alt bölgeleri <-> her bir kıyısal su kütlesi Tüm tanımlayıcılar bütüncül <-> En kötü kalite elemanı DSÇD örtüşmeleri “tanıyor”; SÇD tarafından değerlendirilmeyen bileşenlere uygulanıyor SÇD tarafından alınan önlemler “iyi çevresel durum”a ulaşmak için avantaj sağlayabilir SÇD hedef ve araçları, ötrofikasyon (D5), biyoçeşitlilik (D1), deniz tabanı bütünlüğü (D6) gibi tanımlayıcıların İÇD değerlendirmesi için kullanılabilir Özellikler sektörel paydaşların kıyı sularında SÇD-DSÇD’nin verimli ve doğru entegrasyonu (uygulama ve önlemler) için talepleri mevcut (örn. denizcilik sektörü)

DSÇD - Yetkili Kurumlar (Merkezi yetki) Ülke Yetkili Kurum Almanya Çevre, Doğa Koruma ve Nükleer Güvenlik Federal Bk. Bulgaristan Çevre ve Su Bk. Danimarka Doğa Ajansı (Çevre Bk.) Estonya Çevre Bk. Fransa Ekoloji Bk. İspanya Tarım, Gıda ve Çevre Bk. İtalya Çevre, Kara ve Deniz Bk. İzlanda Çevre Ajansı Kıbrıs Tarım, Doğal Kaynaklar ve Çevre Bk. Letonya Çevre Koruma ve Bölgesel Gelişim Bk. Malta Çevre ve Planlama İdaresi Portekiz Su Enstitüsü Romanya Romanya Suları Ulusal İdaresi Slovenya Çevre ve Mekansal Planlama Bk. Yunanistan Su Özel Sekreterliği (Çevre, Enerji ve İklim Değişikliği Bk.)

DSÇD - Yetkili Kurumlar (Çoklu yetki) Ülke Yetkili Kurum Açıklama Belçika Federal Halk Hizmetleri: Sağlık, Gıda Güvenliği ve Çevre Mobilite ve Ulaştırma Bilim Politikası Ekonomi, Enerji, Kalite ve Güvenlik Savunma Birleşik Krallık Çevre, Gıda ve Kırsal İşler Bk. (UK) Çevre Ajansı (Galler ve Kuzey İrlanda) İskoç Çevre Koruma Ajansı (İskoçya) Clean Seas Environmental Monitoring Programme (CSEMP) OSPAR CEFAS gibi ulusal kurumlar “yetkili izleme otoritesi” Finlandiya Uygulama koordinasyonu: HELCOM ve Finlandiya Deniz Stratejisi Kararnamesi Ekonomik Gelişme, Ulaşım ve Çevre Merkezleri; kamu araştırma enstitülerinden oluşan; Koordinasyon Grubu (13 üye) Uzman Grubu (21 üye)

DSÇD - Yetkili Kurumlar (Çoklu yetki) Ülke Yetkili Kurum Açıklama Hollanda Altyapı ve Çevre Bk. Ekonomik İşler Bk. Savunma Bk. Sahil Koruma İrlanda Çevre, Toplum ve Yerel Yönetim Bk. Tarım, Gıda ve Deniz Bk. Sanat, Miras ve İrlanda Dili Bölgeleri (Gaeltacht) Bk. Ulaşım, Turizm ve Spor Bk. Haberleşme, Enerji ve Doğal Kaynaklar Bk. Deniz Enstitüsü OSPAR İsveç Çevre Koruma Ajansı Deniz ve Su Yönetimi Ajansı Bölgesel Su Otoriteleri Litvanya Çevre Bk. Ulusal Savunma Bk. Ulaştırma ve Haberleşme Bk. Deniz Güvenliği İdaresi Polonya Çevre Bk. (Çevre Koruma Baş Müfettişliği, Ulusal Su Yönetim İdaresi) Ulaştırma, Bayındırlık ve Deniz Ekonomisi Bk. Tarım ve Kırsal Gelişim Bk. Bölgesel koordinasyon HELCOM

Danimarka Doğa Ajansı HELCOM OSPAR İsveç, Norveç ve Almanya ile “İlk Değerlendirme” konusunda işbirliği Ulusal DSÇD Koordinasyonu: Ulaştırma, Maliye, Gıda, Balıkçılık ve Tarım Bakanlıkları (4) Kıyısal Koruma Ajansı, Denizcilik Güvenliği İdaresi, Denizcilik İdaresi, Enerji Ajansı, Balıkçılık Ajansı, Çevresel Koruma Ajansı, Tapu ve Kadastro, Kültürel ve Sosyal Miras Ajansı (8)

İtalya Çevre Bakanlığı Barselona BDS ISPRA (Koordinasyon ve Raporlama) Ulusal DSÇD Koordinasyonu: Bölge, belediye ve eyalet temsilcileri, Tarım, Gıda ve Orman Bk., Altyapı ve Ulaştırma Bk., Sağlık Bk., Savunma Bk., Dışişleri Bk., Eğitim, Üniversite ve Araştırma Bk., Kültür Bk., Ekonomik Gelişme Bk., Bölgesel İşler Bk.

Yunanistan Su Özel Sekreterliği Deniz Çevre Stratejisi Ulusal Komitesi İzleme için oluşturulan konsorsiyum: Kamu kurumları, yarı-kamu ajanslar, üniversiteler, HCMR Su Özel Sekreterliği Ulusal Stratejik Referans Çerçevesi (2007-13): SÇD ve DSÇD için 42M Avro Su ve bölgesel su yönetimi ile ilişkili tüm kurumların koordinasyonu SÇD, DSÇD, Sel, Kentsel Atıksu Arıtım, Nitrat ve Yüzme Suyu direktiflerinin uygulanması Ulusal İzleme Programı’nın uygulanması Sınıraşan ve uluslararası su konular

Merkezi İzleme-Koordinasyon Kurumları Ülke İzlemeden Sorumlu Kurum İtalya Çevre Koruma ve Araştırma Enstitüsü (ISPRA) Romanya Ulusal Deniz Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü (NIMRD) Bulgaristan Oşinoloji Enstitüsü – Bulgar Bilimler Akademisi (IO-BAS) İrlanda Deniz Enstitüsü (MI) Birleşik Krallık Çevre, Balıkçılık ve Akuakültür Bilimi Merkezi (Cefas – DEFRA) Fransa Deniz Araştırma Enstitüsü (Ifremer)

Türkiye’de Deniz İzleme Çalışmaları DPT ve TÜBİTAK desteğiyle: Ulusal Deniz Ölçüm, İzleme ve Araştırma Programı (1993-96) Ulusal Deniz Araştırma Programı (1997-2001) Ulusal Deniz Araştırma Programı (2002-2006) (??) Karadeniz: BSIMAP: Biyolojik veri, hidrokimyasal, kirleticiler 2004-2010, İÜ DBİE Ege ve Akdeniz: MED POL: Kirleticiler, Mersin Körfezi pilot ötrofikasyon 2003-2010, ODTÜ DBE ve DEÜ DBTE Marmara ve Boğazlar: MEMPIS (2005-2006), ÇOB İzleme (2009-2010); İÜ DBİE Tüm Denizler Bütünleşik İzleme: 2011 ihale (TÜBİTAK MAM, Derinsu Ltd.) 2013 ihale (Şirketler)

Türkiye’de Deniz İzleme - Değerlendirme AB Engtegre Çevre Uyum Stratejisi (UÇES, 2007-2023) Raporu (2006) ve Denizlerde Kirlilik İzleme Çalıştay Raporu (2009): Mevzuattaki örtüşmeler (iş, zaman, bütçe ve verim kaybı) Çeşitli kurumların yürüttüğü bağımsız izleme çalışmaları ve farklı veritabanları entegre edilmeli Koordinasyon ve tasarruf sağlayacak bir izleme stratejisi İzleme ağının yetersizliği, verilerin çevresel gösterge niteliğinin düşüklüğü ve çevresel veriye erişimdeki sorunlar İzlemede mükerrerlik nedeniyle sağlıklı bir ulusal çevre yönetim planı uygulanamaması Tek yetkili otorite atanmasının önemi Yatırım maliyetlerinin belirlenmesi ihtiyacı

Kıyı ve Deniz İzleme – İhtiyaçlar (tekrar) “Kıyı suları” örtüşen alan: balık çiftlikleri, havza-deniz izleme Bütçe ve altyapı yatırımlar Veri yönetimi entegrasyon ihtiyacı Kamu İhale Kanunu gereklilikleri Bürokrasi-araştırma arasında güçlü işbirliği kurulması İzlemenin geniş çerçevede entegrasyonu: denizcilik, çevre, araştırma

Kıyı Suları