SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Advertisements

KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Emin Dedeoğlu , Eskişehir
KALKINMA ve YÖNETİŞİM BAĞLAMINDA DOĞA TURİZMİ
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Kalite İlkelerinin Geliştirilmesi ve Uygulanmasında ve Uygulamaların Niteliğinin Garanti Edilmesinde «Adım Adım Derneği’nin» (ISSA) Deneyimi Mihaela Ionescu,
Havza Yönetiminde Stratejik Planlama
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
Engellilik Tanımı ve Savunusu Yuvarlak Masa Toplantısı 4 Aralık 2012 Ankara.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
ÇEVRE HAKKI.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
Stratejik Planlama Pilot Kuruluş Uygulamaları: Genel Bakış Nahit BİNGÖL DPT Müsteşarlığı 12 Ocak 2005.
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
İYİ YÖNETİŞİM.
İTÜ-Mimarlık Fakültesi
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
UNICEF Türkiye Ülke Programı
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Gençlik Sektöründe Yerelleşme ve Yeniden Yapılandırma
Yolsuzlukla Mücadele Konferansı düzenleyen: tepav 7-8 Temmuz 2005, Ankara Andrew N. Vorkink Türkiye Ülke Direktörü.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Bilgi ve Yenilik İktisadı
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
NASIL BİR ODTÜ ? 7 Mayıs NASIL BİR ODTÜ ?  Öncü ve farklılık yaratan bir ODTÜ  Demokratik ve laik cumhuriyetin değerlerini koruyan ve savunan.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
ÇEKOİST IŞIL ÖZBAYIR NİLAY SEVİL ATICI
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
İKS İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTI
Toplumsal Sorumluluk Tüm bireylerin, içinde yaşadıkları toplumun yaşam kalitesini iyileştirmek için bütün toplumla birlikte ekonomik, çevresel, kültürel.
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
Bilgilendirme Toplantısı
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
SPOR ETKİNLİK ENDÜSTRİSİNİN ÖZELLİKLERİ
LOBI HOME GAYRIMENKUL BIREYSEL VE KURUMSAL DANı Ş MANLıK HIZMETLERI.
İŞ AHLAKI VE SOSYAL SORUMLULUK
Girişimciliğe Başlamak… Girişimcilik ile ilgili web siteler, ilk adımlar ve dahası…
Temel Bilgi Teknolojileri
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
Sürdürülebilir Uyum Rana İzci Marmara Üniversitesi, AB Enstitüsü
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
Kırsal Kalkınmada Toplum Dinamikleri Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK,
T.C. DİYARBAKIR VALİLİĞİ Bağlar Sosyal Hizmet Merkezi Müdürlüğü.
Turizm Türlerinin Oluşmasında Çevrenin Etkisi
EKONOMİK GELİŞMİŞLİK DÜZEYİNİN ÖLÇÜMÜ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA Yrd.Doç.Dr.Esra YÜKSEL Öğr.Gör.Dr.Zeynep ZAFİR Marmara Üniversitesi İİBF-İktisat Bölümü

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA Kalkınma, yaklaşık otuz yılı aşkın bir süredir, iktisadi büyümenin ötesinde, yoksullukla mücadele, çevresel tahribatın engellenmesi, insanın yaşam koşullarının iyileştirilmesi gibi kalkınmanın insani boyutunu vurgulayan bir kavram haline gelmiştir.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA İnsanın merkeze alınmasının altında yatan temel dinamik, sürdürülemez bir noktaya gelen büyüme sürecinin, İnsanı meta konumuna düşürmesi, İnsanın yaratıcı gücünün yıpranmasına neden olması, İnsanın da parçası olduğu doğayı tahrip etmesi, Her türlü insani-toplumsal kaygıyı dışlamasıdır.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA Sürdürülebilir kalkınma kavramı ilk kez 1980 yılında Doğa ve Doğal Kaynakları Koruma Birliği (IUCN) tarafından yayımlanan Dünya Koruma Stratejisi (WCS) ile birlikte telaffuz edilmiştir. Ancak bu kavramın dünya ölçeğinde yaygınlaşarak uluslararası politikalarda da yer almaya başlaması 1987 Ortak Geleceğimiz Raporu ile olmuştur.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA Sürdürülebilir kalkınmanın öncelikli hedef kitlesi, büyümenin nimetlerinden yararlanamayan ve aşırı yoksulluk içerisinde yaşayan büyük çoğunluktur. İlk koşulu ise, kuşaklar arasındaki refah düzeyi farklılıklarını ortadan kaldırmaktır. Çevre ve kalkınma sorunlarının dünya kamuoyunun ilgisini çekmesinin ardından, gerek uluslararası kuruluşlar gerekse STK lar ve ulusal düzeydeki yapılanmalar sürdürülebilirlik sorununa değinmeye başlamışlardır. Bu anlamdaki ilk çalışma sayılabilecek Büyümenin Sınırları Raporu (Roma Klubü 1972) sonraki toplantı ve çalışmalara temel oluşturması bakımından önemlidir.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA Kalkınma, kısa dönemli ekonomik çıkarlardan çok, uzun dönemli çıkarları dikkate alan, çevreyi, yoksulluğu, kültürel farklılıkları,kısaca insanın yaşam kalitesini gözeten “sürdürülebilir” bir anlayışa sahip olmalıdır.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA Sürdürülebilir kalkınma, ekonomik büyümenin ötesinde, toplumun sosyal, politik, kültürel gelişimini de içeren, birleştirici, “disiplinlerarası” bir anlayışa dayanır.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA Kalkınma, uzun dönemli ortak çıkarların söz konusu olduğu gerçeğinden hareketle, sorumlulukların toplumun tüm kesimleri tarafından paylaşıldığı, kaynakların, eşitlik ve sosyal adalet ilkelerine uygun bir biçimde yönetildiği “çok ortaklı yönetim (yönetişim)” anlayışa dayanır.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA Bu anlayış, karar süreçlerinde, yerel kalkınma dinamiklerine-yerel aktörlere daha fazla yer verilmesini gerektirir. Sürdürülebilir kalkınma, toplumun demokratikleşmesi ile mümkündür; başka bir deyişle kalkınma sürecinin her aşamasında “katılımcılık” gözetilmelidir.

YEREL KALKINMA Yerel kalkınma, yerel kaynakları harekete geçirerek kalkınmanın ekonomik, siyasi, sosyal, kültürel ve çevresel boyutlarının sürdürülebilirliğinin sağlandığı, yerel aktörlerin tümünün karar süreçlerine katıldığı, aşağıdan yukarıya doğru bir kalkınma anlayışına dayanmaktadır.

YEREL KALKINMA Bu tanımdan hareketle yerel kalkınmanın boyutlarını şöyle ele almak mümkündür; Yerel kalkınmanın kaynak boyutu, yerel ekonominin doğal kaynak ve insan kaynakları potansiyeli, ekonomik, sosyal ve kültürel tüm farklılıkları ve farkındalıklarını ifade eder. Bölgenin insan sermayesi, bilgi ve teknoloji düzeyi, girişim potansiyeli, katılım ve diyalog kültürü ve farkındalık düzeyi gibi kaynak çeşitliliği yerel kalkınmanın en önemli faktörlerinden birisidir.

YEREL KALKINMA Yerel kalkınmanın alan boyutu, ekonomik, siyasi, sosyal, kültürel, çevresel kalkınma alanlarında, insanın yaşam kalitesini ve ekonomik refah düzeyini arttıran, fırsat eşitliğine dayanan, sosyal dayanışmanın güçlendiği, kalkınmanın adil ve sürdürülebilir olduğu, sürekli gelişme potansiyeline sahip, katılımcı bir kalkınma anlayışını ifade eder.

Yerel kalkınma alanları açısından değerlendirildiğinde, YEREL KALKINMA Yerel kalkınma alanları açısından değerlendirildiğinde, 1-Ekonomik kalkınma alanında, bölgenin tüm kaynaklarının bölge insanının refah düzeyini arttıracak şekilde kullanılması gerekir. 2-Siyasi kalkınma alanında, katılımcı demokrasinin gereği olarak, yurttaşların siyaset yapması, karar alma mekanizmalarına katılımlarının sağlanması hedeflenir.

YEREL KALKINMA 3-Kültürel kalkınma alanında, toplumun kültürel açıdan tüm farklılıklarını toplumu zenginleştiren fırsatlar olarak görmek gerekir. 4-Sosyal kalkınmada, toplumun eşitlik, sürdürülebilirlik, gönüllülük, dayanışma, paylaşım ve ortak gelecek gibi değerleri özümsemesi beklenir.

YEREL KALKINMA Yerel kalkınmanın aktör boyutu, yerel düzeyde yetkili olan ve yasal/kurumsal sorumlulukları üstlenen yerel yönetim birimleri (belediyeler ve il özel idareleri gibi) ile yerel düzeyde görev yapan merkezi idare kuruluşları (İŞKUR Kadıköy Müdürlüğü gibi), özel sektör temsilcileri, sivil toplum kuruluşları ve yurttaşları ifade eder.

SONUÇ Küreselleşme süreciyle birlikte ulus-devletlerin, küresel rekabet şartları karşısında güçsüzleşen konumları, bölgesel ve yerel unsurların ön plana çıkması nedeniyle, aslında küreselleşmenin yerelleşme ile zıt gibi gözüken ancak tam tersi örtüşen fırsatlar içerdiğini göstermektedir. Öte yandan söz konusu fırsatların, yerel halkın birikimi, katılımı ve refahı sağlanmadıkça tehdide dönüşmesi de söz konusu olabilir.