DUYGUSAL ZEKA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
H 0 Ş GELDİNİZ.
Çocuğunun Koçu olarak Aile
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Öfke Yönetimi.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Çoklu Zeka Kuramı (Theory of Multiple Intelligences)
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
Problem Çözme Süreci.
MOTİVASYON.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Öğretim Tasarımı
Öğrenen Örgütler.
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
ÖĞRENEN ORGANİZASYONLAR
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
DUYGUSAL ZEKA.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTIPLY INTELLIGENCES)
SEVGİ, ÖZGÜVEN, EMPATİ EĞİTİMİ
Çocuklarda zeka gelişiminin en yoğun olduğu dönem 3–11 yaş aralığı olup bu dönemlerde beyin gelişimine çok dikkat edilmelidir..
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sosyal Kolaylaştırma: Başkalarının Varlığından Nasıl Etkileniriz? Sosyal Kaytarma: Bireyler Grup İçinde Daha Mı.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKA KURAMI A.Zeka Nedir Ne Değildir? Zeka, kimi zaman bir testten alınan puan, kimi zaman çevreye uyum sağlama ve kimi zaman problem çözme.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
DUYGUSAL ZEKA Danıel GOLEMAN. İ ÇER İ K 1.BÖLÜM DUYGUSAL BEY İ N 2.BÖLÜM DUYGUSAL ZEKANIN DO Ğ ASI 3. BÖLÜM DUYGUSAL ZEKA 4. BÖLÜM FIRSATLARA AÇILAN PENCERELER.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
DANIEL GOLEMAN Tuğba KABALCI
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
DUYGUSAL ZEKA.
Zeka Testleri.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
BİREYSEL FARKLILIKLAR
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
GRUP İLETİŞİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
ZEKA (Dilsel, Görsel, Müziksel, Matematiksel) ve YARATICILIK Hazırlayan:İrem Yürük- ÇOMÜ (Sınıf Öğretmenliği) 1.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

DUYGUSAL ZEKA

İÇİNDEKİLER Duygu kavramı Zeka kavramı Duygusal Zeka kavramının gelişimi Duygusal Zeka nedir? Duygusal Zekanın elemanları IQ – EQ İlişkisi Duygusal Zekanın Ölçülmesi ve Geliştirilen Modeller Bazı Literatür Çalışmaları

Duygu kavramı 1.Görüş Duygular kontrol edilmesi gereken şeylerdir, çünkü karışık ve gelişigüzel yollarla ifade edilirler. 2.Görüş Davranışı uyandıran, güçlendiren ve amaca yönelten motivlerdir.

Mayer, Salovey ve Caruso’ya (2000) göre; Duygular zihni faliyetlerin üç veya dört ana bölümünden bir tanesi olarak kabul edilirler. * motivasyon * biliş * idrak * duygu Olumlu ruh hali içerisinde olan insanların olumlu düşünmeleri duyguların bilişle etkileşime geçme halidir.

Zeka Kavramı Wechsler’ e göre zeka, belli bir amaç doğrultusunda hareket etmek, rasyonel bir şekilde düşünmek ve çevresiyle etkili bir şekilde etkileşimde bulunmak için bireyin genel veya toplam kapasitesidir. Çevresel şartlar ve duruma uyum sağlamak, bu çevresel şartları seçmek ve şekillendirmek için gerekli olan zihni kabiliyetlerdir (Stenberg 1997).

Duygusal Zeka Kavramını Gelişimi 1920 Thorndike Mekanik zeka Soyut zeka Sosyal zeka 80’li yılların başında Gardner çoklu zeka Sözel zeka Matematiksel-mantıksal zeka Uzamsal zeka Devinduyumsal zeka İşitsel zeka Kişiler arası zeka İçsel zeka

Kendi kendinin farkında olabilme kabiliyeti. Salovey ve Mayer (1990), beş kabiliyet; Kendi kendinin farkında olabilme kabiliyeti. Duygulan yönetme kabiliyeti. Burada dürtüleri kontrol etmek, tatmini erteleyebilmek, korku ve endişe gibi duyguları kontrol altında tutabilmek ve ruh halini yönetebilmek vardır. Hedeflere ulaşmak için kişinin kendini motive etme kabiliyeti. Empati kurabilme kabiliyeti. Yani konuşulmayan ihtiyaç ve hisleri okuyabilmek ve onlara karşılık verebilme kabiliyeti. ilişki kurabilme kabiliyeti. GOLEMAN (1999), beş yeterlilik, kendi kendisiyle ilgilenme kendi kendisini düzenleme kendi kendisini motive etme sosyal farkmdalık (empati) sosyal becerilere sahip olma (ilişki yönetimi)

Duygusal Zeka nedir? Duygusal zeka, kişinin kendi kendini motive edebilme ve kendi kendini kontrol etme yeteneği ile, şevk ve iddiacılık gibi bir takım kabiliyetlerini kapsar. Ayrıca kişinin dürtülerini kontrol edebilmesi, kendi ruh halini düzenleyebilmesi, empati sahibi olması ve iyimser olabilmesi duygusal zeka açısından oldukça önemli kabiliyetlerdir.

Kişinin hem kendisindeki hem de başkasındaki duyguları doğru bir şekilde anlayabilmesi ve ifade edebilmesi, anladığı bu duyguları düzenleyebilmesi ve problem çözmede, düzenlenen bu duyguları kullanabilmesidir. Duygusal zeka, duygusal içeriğin problem çözmede ve sosyal durumlarda kullanımıdır.

Duygusal zeka kavramının gelişiminin temelleri, hayatta kimin başarılı olacağını önceden kestirebilmek için rasyonel düşüncenin (IQ testleri, notlar vb) ve geleneksel ölçülerin yetersizliğinin görülmesi sonucu ortaya çıkmıştır. Goleman'a (2001) göre, araştırmalar, IQ'nun, hayattaki başarıyı tanımlamada yaklaşık %201ik bir katkısı olduğunu göstermektedir.

Duygusal Zekanın Elemanları Kendini Tanıma Kendi Kendini Ayarlama Motivasyon Empati Sosyal Beceriler

Kendini Tanıma Öz bilinç: Kişinin, duygularının farkında olma yeteneğidir. Bir insanın kendi duygularını, güçlü ve zayıf yanlarını, ihtiyaç ve motivlerini tanıması ve anlamasıdır. Bu tip bireyler kendilerine güvenirler çünkü sınırlılıklarının ve yapabileceklerinin farkındadırlar, eleştiriye açıktırlar.

Kendi Kendini Ayarlama Kendi kendini ayarlama yeteneğine sahip bireyler, kötü ruh halinde olduklarında bunu kontrol altına almayı ve elverişli bir şekle dönüştürmeyi başarabilirler. Amaç duyguları bastırmak değil, duyguları dengede tutabilmektir. Yüksek duygusal zekaya sahip bireyler, pozitif duygular yaratmak ve duygusal ve entelektüel gelişimlerini gerçekleştirmek için duygularını kontrol etme mekanizmalarını etkili bir şekilde kullanmayı becerirler.

Motivasyon Motivasyon, kişilerin belirli bir amacı gerçekleştirmek üzere kendi arzu ve istekleri ile davranmaları sürecidir. Yüksek duygusal zekaya sahip bireyler dışarıdan gelecek motivasyon unsurlarından ziyade kendi içsel motivasyon unsurlarını kullanan bireylerdir. Goleman (1999) buna tutku demektedir.

Empati Empati, duygusal zeka özellikleri arasında en çok ele alınmış olunan özelliktir. Empati, başkalarının hislerini, ihtiyaçlarını ve ilgilerini anlamaktır. Goleman'a (1999) göre empatinin kökeni özbilinçtir; kişi duygularına ne kadar açıksa, başkalarının hislerini okumayı da o kadar iyi becerebilir. Kendisinin ne hissettiği hakkında hiçbir fikri olmayanlar, çevrelerindeki kişilerin ne hissettiğini anlamaktan tamamen acizdirler.

Sosyal Beceriler Sosyal olarak yetenekli bireyler, çevreleriyle ilgili mümkün olduğunca fazla bilgi sahibi olmak isteyecekler ve bu bilgileri sayesinde insanlar arasındaki uyumun sağlanması konusunda yetenekler sergileyeceklerdir.

Goleman'da (1999) benzer yönde, başkalarının duygularını yönelebilmenin, insanlarla ilişki yürütmenin özünü oluşturduğunu belirtmektedir. Goleman'a göre iki insan etkileşimde bulunduğunda, ruh hali, duygularım daha güçlü ifade edebilenden (etken olandan), daha az ifade edebilene (edilgen olana) doğru aktarılmaktadır.

IQ – EQ İlişkisi Duygusal zeka üzerine araştırmalar yapan diğer yazarlar da. Goleman gibi IQ ve duygusal zekanın birleşimiyle başarılı performans çıktılarının elde edileceği konusunda hem fikirdir. Buradaki ana düşünce şudur: IQ ve duygusal zekanın bir araya gelmesi, IQ' nun tek başına ele alınarak değerlendirilmesinden daha yüksek performans çıktılarına neden olacaktır.

Bununla birlikte, Goleman'a göre, duygusal zekanın IQ'dan çok daha değerli olduğu yönünde yaygın bir görüşte vardır. Goleman, 121 ayrı firma ve iş pozisyonunda yapılan araştırmasında verilen işi en iyi şekilde yerme getirme ile kişinin duygusal yetenekleri arasında %67 oranında bir ilişkinin var olduğunu bulmuştur. I0"'nun aksine duygusal zeka öğrenilebilir ve geliştirilebilir

Duygusal Zekanın Ölçülmesi ve Geliştirilen Modeller Yetenek (Ability) Yaklaşımı Empati, iyimserlik gibi belirli yeteneklere odaklanmıştır. Karma (Mix) Model Duyguların nedenlerini öğrenmeye odaklanmıştır.

Bazı Literatür Çalışmaları 90'lı yılların ortalarına gelindiğinde, genellikle duygusal zeka ile kişisel özellikler arasındaki ilişkileri inceleyen çalışmaların yapıldığı görülmektedir. Özellikle Goleman'ın etkisiyle, duygusal zekanın bireysel başarı üzerine etkisi incelenmiştir.

Yapılan çalışmalar (Ciarrochi ve ark. 2000; Nevsome ve ark Yapılan çalışmalar (Ciarrochi ve ark. 2000; Nevsome ve ark. 2000; Derksen ve ark. 2002) incelendiğinde, duygusal zeka ile IQ arasında ya ilişki bulunmamış ya da çok düşük, önemsiz düzeyde bir ilişki saptanmıştır.

TEŞEKKÜRLER…