Kamu Özel Ortaklıkları (KÖA) Planlama ve Yönetimi Martin Darcy Kamu Yatırım Çalıştayı İstanbul, Türkiye 29 Şubat 2008.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU İmtiyazlar / Kamu Özel Ortaklıklarının Eşgüdümü ve Desteklenmesi.
Advertisements

Uluslararası örnekler; İsveç Visa Paajanen,
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kamu-Özel Sektör Ortaklığı Proje/İmtiyazlarında Özel Sektör.
Yeniden Yerleşim Planlaması
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetim Birlikleri ve hizmetlerin verilmesi.
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
Strateji Geliştirme Başkanlığı
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Girişimcilik.
5. GÜN Değerlendirme ve İzleme Süreci Örnekleri  1)Sağlık ve Sosyal İşler Bakanlığı sektöründe yapılan değerlendirmeler ve hesap verebilirlik arasındaki.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kaliteli PPP Projeleri Yapmak Martin Darcy "İmtiyazlar ve.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU İmtiyaz / PPP Projelerinin seçimi ve tasarlanması Martin Darcy.
E-İhale, Elektronik İhale veya Online İhale sistemi B2B (şirketler arası ticaret) alanında kullanılan bir satınalma yöntemidir. Bir Alıcı şirketin ve.
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Mag. Martin Oder, LL.M. OECD/SIGMA "İmtiyazlar ve Kamu Özel.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
1 UFRS ve Basel 2 Ian Michael Muhasebe ve Denetim Politikası Dairesi Finansal Hizmetler Kurumu Contact:
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
OHSAS YÖNETİM SİSTEMİ TANIMLAR
Lojistik Yönetimi Ders – II
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
Sivil Toplum ve Özel Sektör ‘Ortaklıkları’. Sivil Toplum Sektörü Kamu SektörüÖzel Sektör Ortaklık Alanları... 3.
Slide 1 Kurumsal Mali Sorumluluk ve Muhasebe Standartları « Dördüncü Yönerge » - yıllık hesaplar 1978 « Yedinci Yönerge » - konsolide hesaplar 1983 – Değişiklikler.
Kurumsal Performansın Değerlendirilmesi
Avrupa Birliği Eşgüdüm Merkezi Proje Döngüsü Yönetimi
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Harcama Yetkilileri.
Makro İktisat İktisadi Analiz
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Prof. Dr. Ahmet AYAR (TÜBİTAK 2237 Programı)
7 Eylül 2005, Çarşamba Litvanya Cumhuriyeti Muhasebe Enstitüsü Avrupa Birliği’nde Ulusal Bir Muhasebe Standartları Belirleyicisinin Rolü.
STRATEJİK PLANLAMA.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Türkiye’de Okul Hibeleri : Ekonomik Krize Yenilikçi bir Cevap Milli Eğitim Bakanlığı Çalıştayı 8 Mart 2010 Maureen McLaughlin Dünya Bankası.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Bölgesel Yatırım Ortamı Değerlendirmesi 21 Ocak 2015 Ankara, Türkiye Finansman ve Küresel Bilgi: Türkiye’ye En İyiyi Getirmek ve Türkiye’nin En İyilerini.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Projenin Kontrolü Rogier Tesson Thijs Leijen. Projenin değerlendirilmesine ilişkin kriterler Yatırım kararları, iş planları temel alınarak, mantıklı gerekçelere.
Yönetim Danışmanları Derneği Sun Danışmanlık. Kar Amacı Gütmeyen Kurum ve Kuruluşlara Yönelik Destek Programları Mevcut durumda kamu kurumları başta olmak.
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Muhasebesi REPARIS Çalıştayı Annette Davis Mart 2006.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Şirketlerimizi Büyütürken Temel Finansman Yönetimi…… Firmaların problemli hale gelme nedenleri aşağıdaki biçimde gruplandırılmıştır: GENEL.
Firmaların Problemli Hale Gelme Nedenleri
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
İŞ PLANI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Reel Sektörde Ekonomik Kriz ve Kalite Yaklaşımları
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
Sunum transkripti:

Kamu Özel Ortaklıkları (KÖA) Planlama ve Yönetimi Martin Darcy Kamu Yatırım Çalıştayı İstanbul, Türkiye 29 Şubat 2008

KÖA projeleri yaşam döngüsü Stratejik analiz İhale İlk Uygulama İşletim öncesi uygulama Sözleşme Yerleşmiş Uygulama

Başlangıçtan İtibaren Düşünülecek Hususlar KÖA, münferit proje koşullarına uyarlanabilecek bir kavramdır Hedeflerin açık olması zorunludur Doğuştan KÖA projesi diye bir şey yoktur, yalnızca Kamu Yatırım Projeleri KÖA metodolojisi kullanılarak veya kullanılmayarak elde edilebilir KÖA, kötü bir projeyi iyi hale getiremez KÖA, muhasebe hilesi olarak değil, bir Kamu Yatırım Projesini etkin biçimde uygulamak için kullanılmalıdır MB, KÖA projeleri ile birlikte gelen koşulsal yükümlülükleri teşhis edebileceği gerekli becerileri geliştirmelidir Gerçekçi olmayan beklentiler (yapma gücü, zaman çizelgesi, geliştirme bütçesi) sorunlara neden olur ve sonuçta hayal kırıklığı yaratır.

Stratejik Değerlendirme Hükümet Politikası Kamu Yatırım Programı Kamu Yatırım Projesi Geleneksel Tedarik KÖA / PFI / YİD vs. Kamu Yatırım Projesi Kamu Yatırım Projesi Çıktı Spesifikasyonu Seçenek Değerlendirme

KÖA Fırsatlarını Değerlendirmede Yaygın Zorluklar Önerilen yatırım için piyasa talebi olduğundan emin olmak Yatırımcı ve Kreditör İhtiyaçlarını anlamak Rekabet olamayacak kadar yetersiz teklif verenler Doğru yönetim yapısı kurmak KÖA projesi yapmak için uygun becerileri elde etmek Ekonomikten ziyade politik seçimler sonucu riske sokar Her proje şu hususlar bakımından KÖA için uygun değildir: Yatırım fırsatı türü (sektör) Yatırım büyüklüğü

KÖA Değerlendirme ve Seçme (1) Hedeflerin açıklığı Yayınlanmış politika beyanlarına bağlantı Kamu yatırımı için öncelik belirleme Proje ilerledikçe uyarlanabilecek bir Genel İş Gerekçesi oluşturmak Projenin değerini belirlemek için Maliyet Fayda Analizi kullanmak Bu, kıt kaynaklar için rekabet eden diğer projelerle karşılaştırmayı mümkün kılar “Maliyeti bu kadar olmalı” modeli oluşturmak ve “İyimserlik Önyargısı”nı dikkate almak

KÖA Değerlendirme ve Seçme (2) Sorular: Rekabetçi bir piyasa var mı? İhale Makamı, projeyi gerçekleştirebilecek beceri ve kapasiteye sahip mi? Piyasanın bu sektörünün geçmişi iyi mi? Bu tür KÖA’da ne gibi ulusal ve uluslararası örnekler var? Ne gibi dersler çıkarılabilir? Önerilen KÖA projesinin paydaşları tam destek veriyor mu? Bu proje için KÖA kullanılmasını araştırma nedenleri nelerdir? Teklif verenlere, kendi girişimlerini kullanarak yatırım hedeflerine ulaşma özgürlüğü tanınacak mı? Öyle ise, ihaleyi verme kriterleri ne olacak?

İç Kapasite Oluşturmak (1) Çoğu gözlemciler, kamu sektöründeki kıt insan kaynağının KÖA durumunda merkezileştirilmesi gerektiği hususunda hemfikirdir. Nedenleri: Kamu görevlileri için tek duraklı politika tavsiye ve yardımı Teklif verenler, yatırımcılar ve finansörler için aynı Kritik iç bilgi kütlesi geliştirmek … ancak Kamunun neresinde? Örnekler: Maliye Bakanlığı Ekonomi Bakanlığı Başbakanlık Devlet planlama kurumu Yarı-özerk kurum Kamu ihale kurumu

İç Kapasite Oluşturmak (2) Ancak sektörün büyüklüğü nedeniyle (örneğin sağlık veya eğitim) gerçek bir “dealflow” ihtimali varsa, Uygulama Bakanlığında bir KÖA Birimine sahip olmak doğru olabilir. Ancak her zaman değil. Yurtiçi piyasanın katılma kapasitesini de dikkate almak gerekir. Kamuoyu ve basının sürekli bilinçli olması ve paydaş eğitimi vazgeçilmez önemdedir Kapasite oluşturma önemli zaman ve para ister Diğer projelerden öğrenmek (ancak hangilerinden öğrenileceği konusunda dikkatli olmak) Kapasite oluşturmayı destekleyecek birçok mali yardım programı vardır.

Risk Yönetimi Basit ilkeler: Teşhis edilen her risk, riski en iyi yönetebilecek (veya üstlenebilecek) taraf tarafından alınmalıdır Hiçbir tarafın baş edemeyeceği riskler – riske karşı sigorta yaptırmak Gerçekçi olmayan riskleri özel sektöre aktarmanın kendisi bir risktir Riskle baş edemeyecek olan özel sektöre riskleri aktarmak daha pahalıya patlar – riski yönetmek için para ödetirler

KÖA Projesi için Basit Finansman İlkeleri 100% 25% 0% HİSSE Uzun Vadeli Krediler Daha fazla risk Daha fazla hisse Borç, hisseden ucuzdur 75% Yatırım Maliyeti Not: Yalnızca açıklamalı örnektir

Koşulsal Yükümlülükler Talep edildiğinde hükümet için yükümlülük yaratabilecek her türlü sözleşmesel yükümlülük Örnekler: Asgari düzeyde garanti edilen ödemeler Hükümet için fesih maliyeti doğuran fesih olayları

‘Geçit İncelemeleri’ İngiltere’de zorunludur, ve kamu yatırım programları / projelerinin kalite ve sonuçlarını iyileştirmeye yöneliktir Çok geç kalındığında meydana gelebilecek olan hataları teşhis etmek ve önlemek Karar vericilere güven ve teminat sağlamak Kamu sektöründe yıllardır yaygın olarak kullanılan “Akran İncelemesi” kavramına dayalıdır Bağımsız olmalıdır Yük getirici veya bürokratik olmamalıdır.

Her bir Geçit…. Hepsi de sonuçtan bağımsız genellikle üç kişilik ekibe sahiptir Ekip, bir brifingi müteakip inceleme için toplanır. Toplam zaman ve emek genellikle aşama başına iki haftadan azdır Hiçbir şeyi geciktirmesi gerekmez. Genellikle diğer faaliyetlere paralel olarak yürütülür Maliyeti yüksek olmamalıdır Üst düzey görevlilerin görüşüne bir taslak rapor sunar, ardından nihai rapor verilir Rapor, belirli konuları değerlendirmede trafik ışığı sistemi kullanır: Yeşil = sorun yok - devam Sarı = sorun teşhis edildi – dikkatli git Kırmızı = büyük sorun teşhis edildi, bunu derhal düzeltmeden devam etme.

KÖA’lar – Çıkarılan Dersler Siyasi irade ve görünür destek vazgeçilmez önemdedir. Açık, izin veren ve esnek bir yasal çerçeve gereklidir Gerekli, destekleyici kurumsal yapılar mevcut olmalıdır (kamu-kamu ortaklığı) Deneyimli danışmanlar tutmanın maliyetini, proje çıktılarına pozitif yatırım saymak. Tam ve yeterli hazırlık zorunludur. Bu olmaksızın proje muhtemelen başarısız olacaktır.