HASTA VE ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ Nimet YILDIRIM Kalite Yönetim Direktörü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TIBBİ CİHAZLAR UYARI SİSTEMİ
Advertisements

Ordu Üniversitesi Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Ordu/Türkiye
HASTA VE ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
EVDE BAKIM HİZMETİ SUNAN SAĞLIK KURULUŞU DENETLEME FORMU
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
İNDİKATÖR YÖNETİMİ ORDU İLİ KAMU HASTANELER BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
HKS KAPSAMINDA KURULAN KOMİTE VE EKİPLER KOMİTELER 1-HASTA GÜVENLİĞİ KOMİTESİ2-ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ KOMİTESİ3-EĞİTİM KOMİTESİ KOMİTESİ4-TESİS GÜVENLİĞİ KOMİTESİ5-ENFEKSİYON.
663 Sayılı KHK 663 sayılı “Sağlık Bakanlığı ve Bağlı kuruluşların Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”11/10/2011.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS)
Merkezi Randevu Sistemi
MR GÖRÜNTÜLEME SÜRECİNDE HASTA GÜVENLİĞİ ÜZERİNE FMEA ANALİZİ
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
ÇALIŞAN HAKLARI ve GÜVENLİĞİ
HASTA GÜVENLİĞİ.
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
ÜREME SAĞLIĞI ALANINDA

TSK TIBBİ KBRN SAVUNMASI Dr.Hv.Tbp.Bnb.Sermet SEZİGEN
SALDIRI VE TACİZ DURUMUNDA GÜVENLİĞİN SAĞLANMASI
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
LABORATUAR GÜVENLİĞİ Fazilet TAVUKÇUOĞLU
Hasta ve Çalışan Güvenliği
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
İŞ GÜVENLİĞİ VE İŞGÖREN SAĞLIĞI (KORUMA)
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
SHKS DE HASTA GÜVENLİĞİ UYGULAMALARI
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
HKS KAPSAMINDA KURULAN KOMİTE VE EKİPLER KOMİTELER 1-HASTA GÜVENLİĞİ KOMİTESİ2-ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ KOMİTESİ3-EĞİTİM KOMİTESİ KOMİTESİ4-TESİS GÜVENLİĞİ KOMİTESİ5-ENFEKSİYON.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
8. Tıp hizmetleri organizasyonu
Büyük endüstriyel kaza riski taşıyan işyerleri, güvenlik raporu veya kaza önleme politika belgesi olmadan işe başlayamayacak. İşyerleri işletmelerini güvenlik.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
KOMİTELER VE TOPLANTI KAYITLARI
Mahmut AĞIRAĞAÇ Kalite Yönetim Birimi
E.Ü.T.F. ÇALIŞAN SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
OLAY BİLDİRİMİ VE ANALİZİ İŞLEYİŞİ
GENEL İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
ÖZEL KÖRFEZ MARMARA HASTANESİ EĞİTİM KOMİTESİ
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
OLAY BİLDİRİM ALGORİTMASI
Ameliyathanede Çalışma Koşulları Ameliyathanede çalıştığımız koşulları birkaç başlık altında inceleyebiliriz.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
ÖZEL BÖLGE HASTANELERİ
Öz Değerlendirme (İç Tetkik) ve Bina Turu Eğitimi
1. Hasta kimlik bilgilerinin tanımlanması ve doğrulanması 2. Hastanın rızasının alınması 3. İletişim güvenliğinin sağlanması 4. İlaç güvenliğinin sağlanması.
Hasta ve Çalışan Güvenliği. HASTA GÜVENLİĞİ Hasta güvenliği; sağlık hizmeti sunumu sırasında bu hizmetlerden dolayı oluşabilecek zararları önleme eylemleridir.
ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ KOMİTESİ
HASTA GÜVENLİĞİ KOMİTESİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ MUSTAFA ARİF BAŞKÖYLÜ A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
EĞİTİM KOMİTESİ Tıbbi, idari ve hemşirelik hizmetleri yöneticilerinden birer temsilci, kalite yönetim direktörü, bir diş hekimi, protez laboratuvar sorumlusu,
TEHLİKE ve RİSK LABORATUVAR ÇALIŞANLARI İÇİN BİYOLOJİK TEHLİKELERE KARŞI TEMEL BİYOGÜVENLİK KURALLARI Keep Lab Safety Keep You Healthy ( TR01-KA )
Sunum transkripti:

HASTA VE ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ Nimet YILDIRIM Kalite Yönetim Direktörü Eğitim Birimi HASTA VE ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ Nimet YILDIRIM Kalite Yönetim Direktörü Eğitim Birimi 2014

SAĞLIKTA KALİTE NEDİR? Zamanında, Güvenli Ve Güvenilir, Etkili, Yeterli, Hasta Odaklı, Adil sağlık hizmeti sunabilmektir. Eğitim Birimi 2014

ÇALIŞAN SAĞLIĞI NEDİR? Çalışanların; Fiziki, ruhsal ve sosyal durumlarının en üst düzeye taşınması, sağlıklarına gelebilecek zararların en aza indirilmesi ve korunma yöntemlerinin uygulanması, kişinin işine ve işin kişiye uygunluğudur. Dünya Sağlık Örgütü Eğitim Birimi 2014

HASTA GÜVENLİĞİ NEDİR? Sağlık hizmetine bağlı hataların önlenmesi ve bu hataların neden olduğu hasta zararlarının eliminasyonu ya da azaltılması. National Patient Safety Foundation, July 2003, www.npsf.org Eğitim Birimi 2014

NERDEYSE OLAY-RAMAK KALA İSTENMEDİK BİR OLAY NERDEYSE OLAY-RAMAK KALA “Beklenmedik olay” terimi, ölüm ya da ciddi fiziksel/psikolojik yaralanmayla (zarar görmeyle) sonuçlanan olaylar ve bunların oluşturduğu riskleri ifade eder. “Beklenmedik olay” ve “tıbbi hata” eşanlamlı değildir; beklenmedik olay her zaman bir “hata” nedeniyle oluşmaz, ya da tüm hatalar beklenmedik olayla sonuçlanmaz “Neredeyse olay” yaralanma, zarar görme ya da ölümle sonuçlanmayan, ancak potansiyel olarak sonuçlanma riski taşıyan; planlanmamış olaylardır. Sadece Şans eseri olaylar zinciri kırılmış ve zarar, tesadüfen önlenmiştir. Her ne kadar “insan hatası” etiketi genellikle tetikleyici olarak görülse de, sistemin/sürecin yetersizlikleri/hataları /değişkenliği zararı şiddetlendirir ya da zararın oluşmasına meydan verir. iyileştirmede odak, bu nokta olmalıdır. Eğitim Birimi 2014

SAĞ BİLEK Mİ? 79 yaşında kadın hasta, 1 haftadır süren diyare ve artan halsizlik yakınmalarıyla kliniğe getiriliyor. Geçirilmiş inme öyküsü ve sol hemiparezisi var. Ayrıca kronik kalp hastalıkları da olan obez bir hasta. Dehidratasyon bulguları nedeniyle yatırılıyor; bu arada 2 hafta önce gelişen ve kendiliğinden iyileşen bir sağ bilek-ayak ağrısı yakınması da olmuş. O sırada acile başvurmuş ve filmleri çekilmiş. Aileye olası bir kırık olabileceği ve ortopediste gitmesi gerektiği söylenmiş ve ayak bileği atele alınmış. Aile transport zorluğu nedeniyle geçen 2 hafta içinde hastayı ortopediye götürememiş. Atel hala bilekte imiş. Eğitim Birimi 2014

SOL BİLEK Mİ? Diyare nedeniyle takip edildiği hastanede, önce 2 hafta önce başvurduğu yerden filmleri ve raporu istenmiş, ancak gelmemiş. Ortopedi konsültasyonu istenmiş ve yeniden filmleri çekilmiş. Radyoloji raporu “sağ ayak bileği trimalleolar kırık” olarak gelmiş. Ortopedist raporu okumuş, sonrasında hastayı kısaca muayene etmiş; aileye operasyon önermiĢ ve aile de onaylamış. Ertesi gün operasyona alınan hastaya spinal anestezi uygulanmış. Ortopedist, insizyondan hemen önce ameliyathanede filmleri yeniden kontrol etmiş ve şaşkınlıkla sol trimalleolar kırık olduğunu görmüş. Eğitim Birimi 2014

HİÇBİRİ! Bir terslik olduğunu anlayan ortopedist anestezi altında hastanın her iki bileğini yeniden muayene etmiş. Her iki bilekte de kırık düşündüren klinik bulgu olmadığı tespit edilmiş. Üçüncü kez filmleri çekilen hastanın görüntülemesinde sol ayak bileği intakt, sağ ayak bileği intakt, 5. metatarsal kemikte iyileşmekte olan kırık tespit edilmiş. Anestezi geri alınmış ve hasta odasına gönderilmiş. Bu arada teknisyenlerden biri 2 gün önce sol trimalleolar kırık nedeniyle bir hastanın opere edildiğini hatırlamış. Ameliyathaneye iletilen filmler, 2 gün önceki hastanın filmleriymiş, fakat üzerindeki isim diyare nedeniyle hastaneye yatırılıp boş yere ameliyat edilmekten “ramak kala” kurtulan hastaya aitmiş... Eğitim Birimi 2014

HER YIL AMERİKA'DA 44.000-98.000 KİŞİ TIBBİ HATALARDAN DOLAYI ÖLMEKTEDİR. Eğitim Birimi 2014

İstenmedik olaylar Yanlış taraf cerrahisi Yanlış hastaya cerrahi girişim Yanlış cerrahi girişim Cerrahi sonrasında vücut içinde cerrahi alet unutulması ve bu durumun yeniden cerrahi girişim gerektirmesi Hasta kimliklendirme hataları Ölüm ya da nörolojik hasarla sonuçlanan intravaskuler gaz embolisi Bakım sunanlar arasında iletişim hataları Eğitim Birimi 2014

İstenmedik olaylar Yanlış kan transfüzyonu ilaç uygulama hataları Hastane tarafından sağlanan kontamine olmuş alet, ilaç ya da malzeme Doğum sırasında anne/bebek ölümü Yanlış aileye yanlış bebek verilmesi Hastanede intihar Girişimi Hastanede Şiddete maruz kalma Eğitim Birimi 2014

İstenmeyen olaylar Hastane cihazlarından kaynaklanan kazalar (elektrik şoku,vb) Hastanede gerçekleşen çarpma, düşme ve kazalar Anestezi sırasında oluşan hatalar (hatalı gaz kullanımı, vb) Ölüme ya da ciddi sakatlığa yol açan nazokomiyal enfeksiyonlar Sıra/randevu/ tıbbi ürün beklemeye bağlı gecikmeler Eğitim Birimi 2014

YAPILMASI GEREKENLER İstenmedik olayların bildirilmesi, nedenlerinin analiz edilerek tekrarlanmasının önlenmesi . (Güvenli raporlama formu veya düzeltici-önleyici form) Eğitim Birimi 2014

NEDEN ÇHG KOMİTESİNE İHTİYAÇ VAR? Hata yaptığımızda bedeli büyük, geri dönüşü olmayabilir. Her zaman doğru karar verme zorunluluğumuz var Eğitim Birimi 2014

NEDEN ÇHG KOMİTESİNE İHTİYAÇ VAR? Zamana karşı yarışıyoruz . Yoğun iş yükü ile çalışıyoruz Uzun saatler boyunca çalışmak zorunda kalabiliyoruz Çalışma ortamlarımız doğası gereği riskli (enfeksiyon, radyasyon, tehlikeli kimyasallar, stres,…) Yasal ve etik sorumluluklar Eğitim Birimi 2014

Sonuç olarak, yaptığımız iş her bakımdan riskli; ÇHG önlemleri, bu riskleri yönetme amacı taşımalı . Eğitim Birimi 2014

ÇHK ÇALIŞMA AMACI Kurumda çalışan ve hasta güvenliğini tehdit eden/edebilecek olayların önlenmesi için politikalar belirlemek, Kurumda ortaya çıkan beklenmedik olayların ve neredeyse olayların kök-neden analizini yapmak, kök-nedeni ortadan kaldırmaya yönelik önlemler geliştirmek Eğitim Birimi 2014

ÇHK ÇALIŞMA AMACI Kurumun ÇHG açısından “risk haritasını” çıkarmak ve risk analizi yoluyla öncelikleri belirlemek, risklere özgün önlemler geliştirmek, Önlemlerin uygulanmasını sağlamak ve etkinliğini izlemek, Kurum çalışanlarının ÇHG konularında duyarlılıklarını artırmak amacıyla eğitim düzenlemek. Eğitim Birimi 2014

NASIL ÇALIŞMALI? Multidisipliner olmalı, kurumun tüm riskli alanları komitede temsil edilmeli, Düzenli toplanmalı, toplantıları kayıt altına almalı, alınan kararların, tanımlanan önlemlerin etkinliği izlenmeli, Kendi içinde çalışma grupları oluşturmalı, Bir koordinatör ve/ya da sözcü seçilmeli, Karar mekanizmasını tanımlamalı (oy çokluğu, vb), Eğitim Birimi 2014

Komite üyeleri kendi çalışma alanlarında ÇHK tarafından alınan kararlara uyumun sağlanması misyonunu da üstlenmeli, Komitede temsil edilmeyen alanlar için gözetim mekanizması tanımlanmalı (alanların üyelerin sorumluluğuna verilmesi, iş bölümü, vb), Eğitim planlamalı, Eğitim Birimi 2014

Denetim-gözetim sonuçlarına göre iyileştirmeler planlamalı, Alınan kararların sahada uygulanabilirliğinin/uygulanma durumunun belirlenebilmesi için denetim-gözetim çalışmaları yapmalı, Denetim-gözetim sonuçlarına göre iyileştirmeler planlamalı, Bu döngünün sürekliliğini sağlamalı (planla-uygula-kontrol et-önlem al). Eğitim Birimi 2014

YASAL DÜZENLEME Sağlık Bakanlığı tarafından, 6 Nisan 2011 tarih, 27897 sayılı Resmî Gazete ’de “Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik” yayınlandı. Kapsamında Üniversite Hastaneleri de var. Eğitim Birimi 2014

Hasta ve Güvenliği Komitesi Üyeleri ORTAK HGK ÇGK Tıbbi, İdari, HemŞirelik Hizmetleri Yöneticilerinden Birer Temsilci, Kalite Yönetim Direktörü Cerrahi BranĢ Uzmanı, Dahili BranĢ Uzmanı, Laboratuvar BranĢ Uzmanı, Anesteziyoloji Ve Reanimasyon Uzmanı, Hastane Bilgi Sistem Sorumlusu, Eczacı Birim sorumlusu(2 tane) Bir Hekim, Enfeksiyon HemĢiresi, Psikiyatrist/Psikolog/SHU, Diğer Meslek Gruplarından (Laboratuvar Teknisyeni, Anestezi Teknisyeni, Radyoloji Teknisyeni) Bir Temsilci Eğitim Birimi 2014

Hasta Güvenliğinin Başlıkları Hasta kimliklendirme, Hastaya uygulanacak girişimsel işlemler için hastanın rızasının alınması, Güvenli iletişim, ilaç güvenliği, Transfüzyon güvenliği, Güvenli cerrahi, Hasta düşmelerinin önlenmesi, Engelli hastalara yönelik düzenlemeler. HKS’nda burada sayılan başlılara ilişkin, (genellikle) öncelikle bir yazılı düzenleme sorgulanıyor, arkasından uygulama yöntemleri sıralanıyor. Eğitim Birimi 2014

Çalışan Güvenliğinin Başlıkları Çalışan güvenliği programı, Çalışanların sağlık taramaları, Engelli çalışanlara yönelik düzenlemeler, Kişisel koruyucu önlemler, Çalışanlara yönelik fiziksel saldırıların önlenmesine yönelik düzenlemeler (Beyaz kod). Eğitim Birimi 2014

Çalışan Güvenliği ve Hasta Güvenliğinin Ortak Alanları Enfeksiyonların kontrolü, Mavi kod, Pembe kod, Beyaz kod, Radyasyon güvenliği, Laboratuvar güvenliği. Eğitim Birimi 2014

Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Komitesinin Görevleri Düzenli aralıklarla toplanmalıdır. Kök-neden analizi yaparak gerektiğinde düzeltici-önleyici faaliyetleri başlatmalıdır. Çalışanlara konu ile ilgili eğitim düzenlemelidir Eğitim Birimi 2014

Kök-Neden Analizi Nedir? Bir problemin altında yatan asıl neden(ler)i bulmak için uygulanan bir yöntemdir. Tarafsızlığa ve analitik yaklaşıma dayanır. Yöntemin temelinde ardı ardına “Neden?” sorusunu sormak yatar. Hataya neden olan temel nedene ulaşıncaya kadar “Neden?” sorularına devam edilir. Eğitim Birimi 2014

Kök-Neden Analizi Neye Yarar? Bir kurumdaki uygulamaları ve yerleşik inançları tartışmak ve anlamak için sistematik bir yöntem sunar, Kişilere değil, sistemlere ve süreçlere odaklanır, Klinik süreçlerdeki özel sebeplerden organizasyonel süreçlerdeki genel sebeplere yönelir, Yöntemin felsefesi, her bir problemin bir fırsat olduğu düşüncesidir. Çünkü problemin niçin ve nasıl olduğu hakkında elde edilebilecek bilgi, düzeltmek için bir başlangıçtır. Eğitim Birimi 2014

Doğru Sorular: Ne hata yaptık? Neden hata yaptık? Nasıl önleyebiliriz? Yanlış Soru: Suçlu kim? Doğru Sorular: Ne hata yaptık? Neden hata yaptık? Nasıl önleyebiliriz? Eğitim Birimi 2014

. Teşekkürler… Eğitim Birimi 2014