ütopik !! MEDİKAL RADYASYON (RADYOLOJİ ) TEKNİKERİ - MRT - EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
AKILCI İLAÇ KULLANIMI sssssssss.
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ADAY ÖĞRENCİLER TANITIM KATALOĞU.
KALİTE SİSTEMİ KURMA AŞAMALARI
MODÜL 4 Organizasyon.
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Uzmanlık Öğrencisi Eğitimi “Strateji” M. Erdal GÜZELDEMİR
MEMNUNİYET ANKETLERİ Yük.Hemş. Betül BOZACI Kalite Birimi
Eğitim ve Araştırma Hastanesi
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
SINIF YÖNETİMİ YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
KURUM ÖZELLİKLERİ Hastane yatak sayısı: 750 Personel Sayısı: 1229
2009 Eğitim Yılı Çalıştayı Dönem 4 ve 5 Raporu. Başlıklar  Stajlar  Teorik dersler  Pratik eğitimi  Sınavlar  Yardımcı eğitim alanları  Öğretim.
8. Tıp hizmetleri organizasyonu
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
TÜRKİYE’DE MEDİKAL FİZİK EĞİTİMİ
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
ATATÜRK ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
STRATEJİK PLAN SUNUMU ME. Ü. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU SAĞLIK PROGRAMLARI AMBULANS ACİL BAKIM TEKNİKERLİĞİ PROGRAMI STRATEJİK.
KOMİTELER VE TOPLANTI KAYITLARI
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE YÖNETİMİ.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANATOMİ ANABİLİM DALI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
1.TEOG SINAVI (26-27 KASIM 2014) ÖNCESİNDE YAPILACAK İŞ VE İŞLEMLER Ertan GÖL 10 Ekim 2014.
OKULUMUZA HOŞ GELDİNİZ
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
CERRAHİ UZMANLIK DALLARINDA İŞBİRLİĞİ VE UZLAŞI Doç. Dr. Ethem Beşkonaklı Türk Nöroşirürji Derneği Başkanı UDEK Kurultayı.
Dünya Çocuk Bilim Derneği
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
KOU Tıp Fakültesi Eğitimini Nasıl İyileştirebiliriz? Dr. Hande SEZER Radyoloji ABD.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Alan-Ders Seçimi Seminerine HOŞGELDİNİZ
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
MİSYONUMUZ İNSANİ VE TOPLUMSAL DEĞERLERİ ÖZÜMSEMİŞ, ÖZ GÜVENİ YÜKSEK, SORUMLULUK SAHİBİ, SOSYAL VE KÜLTÜREL ETKİNLİKLERE KATILAN, DONANIMLI ÖĞRENCİLER.
DÖNEM 6 ÇALIŞTAY SUNUMU MAYIS, 2017 Doç. Dr. Nurettin Özgür DOĞAN Yrd
Radyasyondan Korunmada Uluslararası Kriterlerin Oluşturulmasında Yetkin Kuruluşlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Mesleki Uygulamalar Dersi Eğitimi
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Okul Yöneticilerinin Denetim ve Değerlendirme Rolü
TKY UYGULAMASI.
Öğretimin Planlanması
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 6. DERS : HASTA DOSYALARI ARŞİVİ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Sosyal Hizmet Mesleğine İlişkin Etik Sorumluluklar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Giyim Üretim Teknikerliği nedir ??
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Metalurji Teknikeri nedir?
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
TIBBi LABORATUVAR TEKNiKLERi PROGRAMI
Sunum transkripti:

ütopik !! MEDİKAL RADYASYON (RADYOLOJİ ) TEKNİKERİ - MRT - EĞİTİMİ ayhan özdemir

tarihçe Meslek Eğitimi -1936-1940-1954 -1961-1982 50 SML 34 SHMYO

GİRİŞ Sağlık hizmetinde görev yapanları bir takım olarak görürsek, bu takım içindeki meslek grubundan biri de Radyoloji Teknikerliğidir. Buradaki esas; Hasta bakımın kalitesi ve bu bakımı sunanların eğitiminin kalitesidir.

GİRİŞ Profesyonel eğitim, eğitim programına uygun bilgi ve yeteneğin, teorik ve pratiğe uygulanmasıdır. Programlar, öğrenci merkezli olarak tasarımlanmalıdır

AMAÇ Bu sunumun amacı, * Profesyonel olarak görev tanımlarının belirlenmesi, * Saha bilgisi ve * Radyoloji teknikerliği eğitiminin standartlaştırılması konusunda gelişmelerin çerçevesini belirtmeye çalışmaktır.

MRT öğrenci EĞİTİM PROGRAMI nın amacı: Öncelikle; Bilgi, deneyim ve alışkanlıkları sunan öğretmen, klinikte başteknisyen ve yöneticiler, kendi kariyerlerini geliştirmelidirler. (yada geliştirebilmelidirler) Eğitim programı, öğrencilerin kendine güvenmeyi, araştırıcı olmayı, sebep- sonuç ilişkisi kurulmasının nasıl geliştirilmesi gerektiğini içermelidir

BİR EĞİTİM PROGRAMI İÇİN ARAŞTIRMALAR Fiziksel araştırmalar; Eğer program, eğitim hastanesi ile birlikte ayarlanmışsa, aletleri ve donanımları paylaşmak mümkün olacaktır. Seminerler, konuşmalar, küçük gruplar içindeki tartışma, görsel sunumlar ve deneyimleri, bilgisayarları ve kütüphaneyi, paylaşma şansı yaratılmış olacaktır.

BİR EĞİTİM PROGRAMI İÇİN ARAŞTIRMALAR Ekonomik araştırmalar; -Klinik ve akademik kadroların oluşması, -Ekipmanlar, -Kitaplar, -Ders araç ve gereçler için gerekli ekonomik destek olmalıdır.

BİR EĞİTİM PROGRAMI İÇİN ARAŞTIRMALAR İnsan Kaynakları ; Belirli standartlarda Klinik ve Akademik Öğretim elemanı sağlanmış olmalıdır.

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Danışma komitesi Programın devam edebilmesi için; gerekli olanların planlanması, görevlendirmelerin yerine getirilmesi ve geliştirilmesi konularını yapması gereken komitedir. Dikkat edilmesi gereken şey, bu üyelerin kimlerden oluşacağıdır. Tekniker, öğretici, fizikçi, öğrenciler, son dönemde mezun olanlar, çalışanların da içinde olduğu bir komite olmalıdır. Önemli olan eğitim programı konusunda belirli aralıklarla toplanması, tartışması, olasılıkları ve kararları belirlemesidir.

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Eğitim kuruluşu Eğitim kuruluşu, görüntüleme modelitelerinin mümkünse tamamına, değilse çoğuna sahip bir üniversitede ya da yüksek eğitim veren bir kuruluşta olmalıdır. Eğer bu mümkün olamıyorsa tüm görüntüleme modellerine sahip olan bir hastanede ya da yakınında olmalıdır. Tüm eğitim programları öğrencilere belirli standartlarda eğitim ve uygulama fırsatı vermelidir

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Klinikle yakın ilişki Klinikle yani radyoloji departmanıyla ilişkiler iyi tutulmalı, başteknisyen eğitimin bir parçası yapılmalıdır. Öğrencilerin deneyimli bir teknikerin yanında çalışmaları sağlanmalıdır.

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Program Başkanlığı Programın, tüm yönleriyle genel sorumluluğu belirlenmiş, bir program başkanı olmalıdır. Ve bu pozisyonda araştırıcı, deneyimli bir MRT bulunmalıdır. MRT program yönetmeni, programı planlama ve yönetme, klinikte personel ile işbirliğinde bulunma, denetim ve personelin performansının değerlendirilmesi ve öğrenci deneyimlerini değerlendirmek için doğrudan sorumlu olmalıdır.

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Araştırma MRT eğiticileri yeterli eğitime sahip olmalı, yapacakları araştırmalar için destek verilmeli, inisiyatif alabilmelidir. Öğrencilerin, bu uygulamalı araştırma projelerine katılmaları desteklenmelidir.

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Araştırma Aşağıdaki hususlar not edilmelidir. * Programı değerlendirme sürecinin sonucu, kararlaştırıldığı gibi olmalıdır. * Teknikerlerin rolleri ve sorumlulukları açık bir şekilde belirtilmelidir.

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Araştırma * Değerlendirme süreçleri ve prosedürleri çalışan teknikerlerle birlikte geliştirilmelidir * Değerlendirme mümkün olduğu kadar hükümetten veya iş kurumundan bağımsız olmalıdır .

KURULUŞTAKİ TEMEL GEREKLİLİKLER Araştırma * Süreç esnek, dikkatli, açık ve şeffaf olmalıdır. *Değerlendirme programının amacı, eğitim öğretim sürecinin gelişimsel olduğunu onaylamak, önceden belirlenen mesleki standartlara uygun, kaliteli teknikerler yetişmesine katkıda bulunmaktır

Uygulama Alanı MRT, iyonize yada non iyonize radyasyon kullanarak tıbbi görüntüleme yada iyonize radyasyon kullanarak kanser tedavisi yapan sağlık çalışanıdır. MRT görüntüleme ve tanı sürecinde önemli rol oynar. Bu alanlar şunlardır.

Uygulama Alanı * Hasta bakımı; MRT hasta le iletişim kurarak, hastanın güvenliğini ve psiko-sosyal gereksinimlerini karşılar. * Görüntüleme tekniği; Optimum tanısal görüntü sağlamak için, hasta pozisyonundan, uygun teknik faktörler ve cihaz seçimine kadar MRT sorumludur.

Uygulama Alanı * Radyasyon güvenliği; MRT hastanın, diğer personelin ve çevrenin radyasyondan korunması ile ilgili önemli bir konumdadır. Yüksek kaliteli görüntüler elde etmeli ve radyasyon miktarını mümkün olduğu kadar düşük tutmalıdır * Klinik sorumluluk; MRT nin birincil sorumluluğu, görüntülemedeki tüm teknikleri ve görüntülerin kalitesini değerlendirmektir

Uygulama Alanı Organizasyon / Yönetim; MRT, * işin doğru ve verimli organizasyonu, * kaynakların kullanımı ve * sorumluluk verilen alanda, bölüm politikaları ve protokollerin uygulanmasından sorumludur.

Uygulama Alanı * Kalite güvence; MRT, sorumlu olduğu tüm alanlarda, kalite güvenliğinden sorumludur. Departmanın kalite standartlarının gelişmesi, gözetlenmesi ve düzenlenmesindeki takımın bir üyesidir. Bir yerde kalite güvence sistemi yoksa, MRT inisiyatif alıp bir sistem oluşturmalıdır. Kalite güvenliği, hastanın en az radyasyonla görüntüsünün alınmasında, etkili olarak kullanılmalıdır.

Uygulama Alanı Eğitim öğretim ; Profesyonel bir sağlık uygulayıcısı olarak MRT nin görevleri: 1-Bilgilerini güncellemek 2-Hastaya yararlı olacak araştırma sonuçlarını uygulamak 3-MRT öğrencilerinin gelişimine ve klinik eğitimlerine katılmalı, meslektaşlarına bilgi ve becerilerini aktarmalıdır. Gerektiğinde halkın eğitimine de katılmalıdır.

PRATİK Koopere olmayan, anlamıyan, travma yada ağrılı rahatsızlıkları olan, her yaş ve kondisyondaki hastaların, muayene, inceleme ve tedavisinde, tecrübeli bir MRT den işini gereği gibi yapması beklenir. Özellikle pediatrik hastalarda ionize radyasyona çok dikkat etmelidir.

PRATİK Tıbbi Görüntüleme ve görev tanımı Görüntüleme, geniş bir yelpaze içerisindedir. Genel radyoloji, kontrast maddeli tetkikler, mobil ve ameliyathane radyografileri, BT, MR, USG, Angio, Mamografi gibi.. MRT tüm bu yöntemler konusunda, hasta bakımı, pozisyon ve görüntüleme teknikleri, radyasyon güvenliği, klinik sorumluluk, tetkikin organizasyonu ve kalite güvencesi konularında bilgili olmalıdır

PRATİK Hasta bakımı; 1-Hasta kimliği konusunda, 2-Hastaya verilecek ve hastadan alınacak bilgiler konusunda emin olmalıdır 3-Hastaya tetkik hakkında bilgi verilmelidir 4-Hastaya ve çalışma arkadaşlarına etik kurallar uygulanmalıdır.

PRATİK Hasta bakımı; 5-İstenen tetkik ile yapılacak tetkik konusunda emin olunmalıdır. 6-Klinik bilgi önemlidir 7-Tetkik sırasında kullanılacak kontrast madde ve premedikasyon konusuna dikkat edilmelidir. 8-Hamilelik durumu öğrenilmelidir.

PRATİK Hasta bakımı; 9-Radyasyondan korunma önlemleri alınmalıdır. 10-HIV, Hepatit ve hava yoluyla bulaşan hastalıklarda gerekli önlemler alınmalıdır. 11-Hastanın kondisyonuna bağlı olarak en iyi metodu kullanmalıdır. 12-Acil durumlarda yapılması gerekenleri bilmelidir

PRATİK Görüntüleme Tekniği; 1-İstenen tetkik konusunda emin olmalıdır 2-Optimum kalitede görüntü için, en az radyasyon ve kullanılacak cihazları tanımalıdır. 3-Departman protokollerini uygulamalıdır 4-Hasta pozisyonunu iyi bilmelidir.

PRATİK Görüntüleme Tekniği; 5-Elde edilen görüntüdeki hatanın, yanlış cihaz veya teknik kullanımından dolayı olmadığından emin olmalıdır. 6-En uygun ekspojur faktörlerini, hasta kondisyonuna paralel olarak en iyi görüntüyü alacak şekilde seçmelidir. 7-Görüntü alımı ve kaydı için her adım tekrar gözden geçirilmelidir.

PRATİK en az radyasyonla görüntü almalı, ALARA Radyasyon Güvenliği 1-Görüntülemede, seçeceği eksojur faktörleriyle en az radyasyonla görüntü almalı, ALARA kriterlerini uygulamalıdır. 2-Tüm cihazların bakımlı ve kullanıma hazır olmasından (Kalibrasyonundan) emin olmalıdır. 3-Hiç kimsenin, gereksiz radyasyon almasına izin vermemelidir.

PRATİK Radyasyon Güvenliği 4-Doğurganlık yaşındaki kadınlar için, gerekli güvenlik önlemlerini almalıdır 5-Görüntüleme yöntemleri, kayıtları ve doz yönetimini uygun olarak yapmalıdır

PRATİK 6-Acil durumlarda ne yapması gerektiğini iyi bilmelidir. Radyasyon Güvenliği 6-Acil durumlarda ne yapması gerektiğini iyi bilmelidir. 7-Tetkik sonrası, hastanın ne yapması konusunda hastayı bilgilendirmelidir. NT de halkın gereksiz radyasyon almaması için hastayı bilgilendirmelidir.

PRATİK Klinik Sorumluluk; 1-Yaptığı işlerden profesyonelce sorumlu olmalıdır 2-Adaletli olmalıdır 3-Gizli bilgileri saklamalı, yasal zorunluluk olmadıkça açıklama yapmamalıdır

PRATİK Organizasyon; 1-Bir tetkikin yapılmasının organizasyonunda etkili olmalı 2-Sorumlu olduğu alanda organize olmalıdır 3-İşini yaparken tüm kural ve yasalara uygun hareket etmelidir

PRATİK Kalite Güvenliği; İşini yaparken kalite değerlendirmelerinde ehil olmalıdır

Eğitim Kurumu; Eğitim kuruluşu, görüntüleme modelitelerinin mümkünse tamamına, değilse çoğuna sahip bir üniversitede yada yüksek eğitim veren bir kuruluşda olmalıdır. Eğer bu mümkün olamıyorsa tüm görüntüleme modellerine sahip olan bir hastanede ya da yakınında olmalıdır

Eğitim Kurumu; Radyoloji eğitimi veren kurumun, EN AZ sahip olması gereken cihazlar; 1-Öğrenciler için 3 çalışma alanı (genel radyoloji, indirect tetkik odası, seyyar cihaz, ameliyathane odası, vs..)

Eğitim Kurumu; 2-Genel radyoloji tetkik odası 3-Skopik tetkikler için oda 4-Mobil cihaz 5-BT cihazı 6-MR cihazı 7-Öğrencilerin yardımı dışında, iş yükünü kaldırabilecek yeterlilikte Tekniker sayısına sahip olmak 8-Öğrencilerle ilgilenebilecek yetkin ve tecrübeli Tekniker ya da teknikerleri bulunması.

Eğitim Kurumu; Eğitim Kurumuna Öğrenci Seçimi : Öğrenci seçimi yapılırken aşağıdaki konulara dikkat edilmelidir 1-Yüksek eğitim öncesi, 12 yıllık eğitimini tamamlamış olmalıdır. (en az 18 yaş) 2-İletişim kurmak için yazma ve konuşma diline hakim olmalıdır. 3-Bilim (Matematik, Fizik) konusunda asgari bilgi donanımına sahip olmalıdır

Eğitim Kurumu; Eğitim Kurumuna Öğrenci Seçimi : 4-Duygusal istikrar, olgunluk ve davranışlarında yeterli sosyal sorumluluk içinde olmalıdır. 5-Seçtiği bu meslek dalına karşı yeterli ilgisi olduğunu göstermelidir.

Eğitim Kurumu; Eğiticiler Eğiticiler MRT lerden oluşmalıdır. Her okulda bir Radyasyon Fizikçisi ve Radyolojik Anatomi dersi için bir Radyoloji uzmanı eğitici olarak görevlendirilmelidir. SML’le kapatılmalı, SHMYO ları Sağlık Yüksek Okullarına dönüştürülerek Radyoloji Teknikerliği eğitimi lisans düzeyine çıkarılmalıdır. Eğiticilerin akademik kariyer yapmaları desteklenmelidir.

Eğitim Kurumu; Eğiticiler Uygulamalarda Radyoloji Departmanı başteknisyeni eğitim içine katılmalıdır. Yetkin ve Tecrübeli Teknikerlerin de, öğrenci eğitimine katkı vermeleri sağlanmalıdır.

Eğitim Kurumu; Öğrencilerin Klinik uygulamalarının değerlendirilmesi 1-Uygulamanın yapıldığı kliniğin yeterliliğinin bilinmesi 2-Klinik uygulamada sorumlu kişilerin kesinlikle tespit edilmesi 3-klinik başteknisyeninin değerlendirmesinin alınması

Eğitim Kurumu; 4-Öğrencilerin geliştirilmesi için eğitim Öğrencilerin Klinik uygulamalarının değerlendirilmesi 4-Öğrencilerin geliştirilmesi için eğitim tekniklerinin geliştirilmesi 5-Sağlıklı araç ve gereçler geliştirmeli ve işlemler detaylı olarak kesinleştirilmelidir 6-Değerlendirme yapılırken, klinik çalışanlarının görüşleri alınmalıdır

Eğitim Kurumu; Eğitim Programı Radyasyon güvenliği ve Korunma Kalite Güvenliği Teknik ve Tetkikler Cihazlar

Eğitim Kurumu; Eğitim Programı İnsan ilişkileri ( Hasta, Sosyo-Kültürel yapı, İletişim, Dil.vs..) Çevre sağlığı Tıp bilimi Fizik bilimi Elektronik Radyobiyoloji

Eğitim Kurumu; Eğitim Programı Matematik, İstatistik Yönetim Araştırma metodları Hasta yönetimi Etik Kurallar Genel eğitim kursları

Teşekkürler ayhan özdemir